Alexander Scriabin - Etude Op. 2 No. 1

Bahamut

yip yip
Lid sinds
28 mei 2002
Berichten
3.275
Locatie
Nijmegen
Hoi allemaal, ik dacht misschien leuk om eens eenmalig totaal iets anders te delen.
Bij vlagen speel ik klassieke piano muziek (en als er meer uren in een dag zaten, zou ik het veel vaker doen).

Dit stuk kon ik al langer spelen. Begin van dit jaar heb ik 'm weer 's opgepoetst en opnieuw opgenomen.
Wellicht inspirerend om te weten dat de Russische componist Scriabin deze Etude gecomponeerd heeft toen hij 15 jaar oud was (!)

Daarnaast een wat meer eigentijds stuk bijgevoegd van film componist Joe Hisaishi: de main theme van Hana-Bi.

Het piano geluid van m'n Roland HP-505 is niet echt ideaal (beetje blikkerig), maar oké...
 

Attachments

  • RV - Scriabin Etude Op. 2 No. 1 (2020, HP-505).mp3
    6,8 MB · Bekeken: 138
  • RV - Joe Hisaishi Hana Bi (2015, HP-505).mp3
    6,9 MB · Bekeken: 132
Wow ... dit is mooi gespeeld :halleluja (waarschijnlijk heb je verschillende jaren pianolessen gevolgd?). Ik wou dat ik het kon. Ik heb veel bewondering voor mensen die zulke speeltechniek hebben (m.a.w. de échte muzikanten dus, waar ik mezelf zeker niet toe reken).
En het is inderdaad maf dat de klassieke componisten (Mozart, Scriabin, Beethoven etc.) dit op zeer jeugdige leeftijd konden verzinnen.

BTW: Het blikkerige van de pianoklank valt eigenlijk best mee, hoor.

:doei:
Danny
 
Dank!
Ik speel van jongs af aan keyboard en als student heb ik piano opgepakt. Aardig wat jaartjes les gehad (7 jaar keyboard en 2 jaar piano) en ook veel zelfstandig gedaan.

Als je altijd alleen op een digitale piano speelt, zoals ik, is dat toch niet helemaal te vergelijken met het echte werk, daar kwam ik op pianoles wel achter...
Ik zou het nu niet eens aandurven om deze Etude op een Steinway vleugel te spelen, dat zou (in eerste instantie) totaal niet klinken. Ik zou eerst helemaal moeten wennen aan hoe alles aanvoelt, qua aanslag en gevoeiligheid, pedalen, etc. Maar, dromen mag. Ooit een groter huis met plek en geld voor een vleugel.... :D
 
Die 7 + 2 maakt hem het verschil. Ik ben vanaf mijn twaalfde zelf op een monotone synth beginnen experimenteren. Later zijn er polyfone toestellen bij gekomen maar heb altijd zelf m'n weg op de toetsen gezocht waardoor ik belangrijke vaardigheden deels misgelopen ben (vingerzetting en -oefeningen). Daardoor mis ik echt de technieken die jij zo mooi gebruikt in deze twee stukken. Ook links en rechts onafhankelijk spelen is verre van mijn forte.

Maar op zich compenseer ik dat gemis met m'n kwaliteiten om geluiden en akkoorden met eenvoudige melodieën te combineren tot afgewerkte stukken.

In ieder geval hoop ik dat je ooit de loterij wint, die Steinway aanschaft en begint te oefenen. En als we hier dan mee mogen genieten, maak je ons allemaal blij :):):)

:doei:
Danny
 
Back
Top