The Mandarin Dragon

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Lid sinds
13 Maart 2003
Berichten
3.768
Locatie
Hoevenen - Antwerpen
In navolging van "Lea Le Fay" heb ik afgelopen weekend, opnieuw op één dag, "The Mandarin Dragon" ingespeeld en gemixed. Het kadert eveneens in het project van de twee jongedames die zich met fantastische verhalen bezig houden. Dit maal moet het een sympathieke draak die zich overal mee bemoeit, uitbeelden. Eigenlijk een niemendalletje maar het iets totaal anders dan ik gewend ben en ligt leuk in het gehoor (volgens een aantal personen die het al beluisterd hebben, is het een oorwurm :mega:). In ieder geval een opgewekte sound voor deze warme temperaturen :mexico:. En vooral: de beide opdrachtgeefsters zijn er super enthousiast over :).

Het stuk is gebaseerd op een combi uit de Kronos "Asian Mystery" welke voor een groot deel aangepast werd (MIDI config werd gesloopt, andere geluiden gekozen, etc). Daaraan heb ik extra sporen uit diverse synths en samplers bij ingespeeld.

Wat komt waaruit?

Kronos
  • world percussie (Karmamodule en drumtrack)
  • bas (ingespeeld)
  • gefilterde voice sweep (ingespeeld)
  • glass bell (ingespeeld)
  • gamelan (Karmamodule)
  • fluit (ingespeeld)
DX7 Mk
  • Koto preset. Deze werd ongequantiseerd ingespeeld, gekopieerd naar een tweede track die dan wel werd gequantiseerd. Tezamen afgespeeld geeft dit een "crunchy" effect.
EMU E4 Ultra
  • gongs en claps
  • fluiteffecten
  • breathy choir
  • solo viool
Acces Virus C DT
  • arpeggio op de achtergrond
  • LFO noise effect
Roland D20
  • warm pad
Yamaha SY99
  • Ontdubbeling koto
  • crash cymbals
Zoals steeds werk ik zonder DAW. Alles wordt opgenomen in de interne seqeuncers van de Korg Kronos (interne geluiden), Roland W30 (geluiden van de Virus) en SY99 (interne geluiden) en twee Roland MC500 MkII externe sequencers (geluiden van de EMU, D20 en DX7).



Bekijk bijlage Guy-Lian - The Mandarin Dragon.mp3

Nou ... plezier er mee 8).


------------------------------------------------------------------
ping naar 3ddie , Akikaze , skrie , hermax

:doei:

Danny
 
Hola Danny,

Ik ben het helemaal eens,TOP geslaagd deze track:halleluja
en knap zonder DAW.

Groeten van Andreos.
 
Klinkt als een gelukkig draakje! :) Een leuke track waarvan de geslaagde volumemodulaties en tweede stem me doen denken aan de hoogtijdagen van Kitaro.
 
Mooi gedaan! Vanaf nu elke week maar "snel" eventjes zo'n trackje in mekaar flansen zou ik zeggen. :eureka:
 
Bedankt mannen :okdan:. Dit zal wel het laatste snel uitgevonden nummer zijn, hoor. Ik ga nu beginnen aan "Jupiter - V" en dat gaat weer van een héél ander kaliber zijn en dus heel wat meer tijd in beslag nemen.
Maar zowel "Lea Le Fay" als deze "Mandarin Dragon" waren een hele verademing en erg leuk om tussendoor te doen. En blijkbaar worden ze goed onthaald ... altijd leuk meegenomen.

:mexico:
Danny
 
Interessante track in een stijl die je op het forum weinig hoort. Ik had je begeleidende tekst nog niet gelezen en probeerde een beeld te formuleren. Ik dacht aan kastelen en dansende mannen op van die schoenen met een krul op de neus, en (f)luiten. Komt aardig in de buurt van wat jij beschrijft denk ik, dus je missie moet wel geslaagd zijn :).

Ik hoor ook wel dat het goed in elkaar zit, maar ik vind het lastig om met een echt analytisch oor te luisteren als de stijl me tegenstaat.

Ik begrijp dat het dawless werken een bewuste keuze is? Waarom?
 
Dr van Lansberg : de associatie met de middeleeuwen had ik nooit zelf gevonden :dubbel:. Maar zo zie je maar weer dat ieder zijn eigen persoonlijke interpretatie aan songs kan geven en dat is nu eenmaal het prachtige aan muziek, vind ik.
Ik kan best begrijpen dat de stijl niet voor iedereen weg gelegd is. Geloof me, als die opdracht niet een chinese draak had gevraagd, had ik nooit met dit soort muziek afgekomen. Maar het leidde me even weg naar een stijl waarvan ik nog nooit had geproefd en ik vind dat het goed meevalt.

Dat DAWless werken is inderdaad heel bewust. Er zijn een aantal reden waarom ik nog steeds niet met een DAW werk:
  • ik zou niet weten wat een DAW extra aan mogelijkheden biedt voor de composities die ik aflever. Dit stukje stelt inderdaad niet veel voor, maar als je mijn werken uit het Solar System project beluistert, dan zie ik echt niet in wat een DAW me meer zou bieden dan wat bv Mercury - I, Earth - III, Mars - IV, Asteroid Belt, Saturn - VI of Uranus - VII heeft opgeleverd.
  • mijn workflow is nu zodanig ingebakken dat ik blindelings de MC500's of de interne sequencers van de synths kan bedienen.
  • ik ben informaticus van beroep en zit al een ganse dag achter het scherm. Als mijn hobby dan ook nog eens permanent op schermen turen is, vind ik dat té veel van het goede. Ik vind het nu al een nadeel dat het touchscreen van de Kronos eigenlijk gewoon een kleine monitor is (maar snap ook wel dat dat niet anders kan).
  • ik heb weinig zin om extra te investeren in een computer voor in de studio met daar dan nog de interfaces bij en nog extra software en dat dan allemaal onder de knie te krijgen, terwijl het zoals in punt 1 gesteld wordt het weinig extra mogelijkheden op brengt.
Dus daarom blijf ik nog steeds werken op de manier zoals ze eind jaren 80 in mijn homestudio is begonnen :).

:doei:

Danny
 
Zo Danny, je houdt de gang er in, alweer zo snel een track, schijnbaar goede inspiratie?
Leuke track met een Aziatische sfeer, past zeker in een fantasy story.
ik heb lekker geluisterd!
 
Danny, ik krijg opeens zin om mij onder te dompelen in iets waarvan sommigen in Nederland willen dat het cultureel erfgoed wordt... Het "Chinees Indisch" restaurant.

Onderdompelen is met deze temperaturen geen slecht idee, hoewel ik mij afvraag of slierten Atjar en brokken Babi Pangang op mijn hoofd terwijl de zoetzure saus van mijn neus druipt, voor enige verkoeling kan zorgen.

Je muziek is niet mijn smaak. Wat niet wegneemt dat ik ALTIJD erg onder de indruk ben van wat en hoe je het maakt. Vooral het feit dat je al jaren op een consistente manier werkt (wat ook te horen is), vind ik bewonderingswaardig.

Om die reden, luister ik toch (bijna) altijd naar je tracks.
 
Geweldige track weer!! Het is bijzonder knap hoe je dat in zo'n korte tijd realiseert. Het begint heel erg "oosters" maar je verwacht meer een pentatonische toonladder bij aziatische muziek terwijl jij juist wel de meer harmonische kant op gaat. Ik vermoed ook dat het daarom voor Dr van Lansbergen heel erg middeleeuws aandoet. Zeker als je het begin eraf hakt (het typische oosterse) dan snap ik heel goed de associatie met oude volksmuziek uit de middeleeuwen. Nu ben ik zelf niet zo'n groot liefhebber van pentatonische muziek dus ik vind het niet heel erg dat je juist richting harmonie bent gegaan.

Prachtige productie en zonder DAW!... maar ja... is een Kronos eigenlijk niet ook een DAW? Digitale, multi-track recording, sequencing (midi recording), note edit opties / quantization, Track mixer inclusief effecten...
Als ik die mogelijkheden eens afzet tegen wat mensen een "DAW" noemen dan komt het lijstje eigenlijk overeen. De enige handicap van het gebruik van een Kronos versus een computer DAW-pakket is het gebrekkige user interface van de Kronos...
Of zie ik dat fout?

En misschien zit ik er helemaal naast maar voor mij klinkt het toch een beetje als... "en ik heb de muis met mijn linkerhand bediend terwijl ik eigenlijk rechtshandig ben" (zelfde mogelijkheden/techniek, ander interface).
 
Nou ... wat voor reacties weet dit speels tussendoortje los te weken, zeg :) ... zelfs tot Atjar met over de neus druipende zoetzure saus :dubbel:. Jullie zijn zeer vindingrijk :okdan:.
Bedankt in ieder geval aan allen om hun mening en tijd te delen 8)

M01C : erg geschikt van je om toch dikwijls de moeite te nemen om naar mijn songs te luisteren, ook al zijn ze niet jouw smaak :mega:.

3ddie : Vanaf wanneer is een DAW een DAW? De Kronos leunt (denk ik toch) redelijk dicht tegen een DAW maar ontbreekt de voor velen zo nodige grafische interface. Maar die mis ik dus niet omdat ik wel degelijk alles echt inspeel. Wel editeer ik regelmatig de MIDI gegevens van noten (detail timing, velocity (zeker wanneer de filters er mee gemoeid zijn) en soms ook de lengte van een gate korter maken). Maar deze handelingen komen sporadisch voor en maken de eenvoud van een grafische interface niet echt nodig.
Trouwens, die parameters die je via de MIDI event editor van de Kronos kan beïnvloeden, staan eveneens ter beschikking in de software van de MC500 MkII, W30 en SY99 sequencers. Dus als ik jouw lijstje even af ga voor iedere sequencer die ik gebruik:
  • Digitale, multi-track recording : Neen, dat heeft enkel de Kronos, de andere sequencers niet.
  • sequencing (midi recording) : hebben ze allemaal. MC500 tot 32 MIDI kanalen, W30 24 MIDI kanalen en SY99 16 MIDI kanalen
  • note edit opties / quantization : hebben ze allemaal.
  • Track mixer inclusief effecten... : hebben ze allemaal buiten de MC's en W30. Die ontbreken de effecten. Maar de toestellen die ze aansturen, hebben dat wel of zijn met externe effecten verbonden (TC M-One, Lexicon MX400, Alesis QuadraVerb en de interne effecten van het mengpaneel (Yamaha MGP32X).
Als je dit zo bekijkt, dan zie je dat een DAW wel een beetje meer oplevert maar verre van wat noodzakelijk is om het niveau van mijn composities en mixes op te krikken :). En daarom blijf ik verder werken zoals ik het al jaren doe.

Wat betreft een gebrekkige interface op de Kronos? Ik kan niet echt vergelijken omdat ik geen echte kennis van de DAW's heb (Logic, Cubase, etc) maar echt gebrekkig vind ik deze niet. Zoals ik al stelde, speel ik alles zelf in, soms gequantiseerd, dikwijls ook niet. Die paar parameters die ik dan wil editeren, vragen eigenlijk niet om een gebruiksvriendelijke, grafische interface (al dan niet muisgestuurd).
Wat ik als "minder jonge" liedjes-knutselaar :beard:met vooral een jaarlijks slechter wordend zicht wel ontzettend storend vind is de grootte van de karakters op het scherm van de KRONOS ("kleinte" is beter omschreven maar is geen bestaand woord, denk ik). Het laatste jaar moet ik noodgedwongen met drie brillen in de studio zitten. M'n gewone bril als ik wil inspelen. M'n bril voor middenzicht als ik op de EMU's, Virus of andere ietwat verder verwijderde toestellen wil werken én dan m'n leesbril voor de Kronos.
Is erg lastig als je in de beginfase van een compositie zit waar je nog zit te zoeken welke geluiden er bij gaan passen. Constant wisselen van bril per synth :stupid.

"en ik heb de muis met mijn linkerhand bediend terwijl ik eigenlijk rechtshandig ben" (zelfde mogelijkheden/techniek, ander interface).

Daar kan ik je niet volgen :?. Heb geen flauw idee wat je daarmee bedoelt (het kan ook aan de warmte liggen, natuurlijk :mexico:)

:doei:

Danny
 
Hi Danny, naar aanleiding van jouw beschrijving ben ik met jou eens dat er echt wel een verschil is in het gemak van een "computer DAW" en een "music workstation". Bij jouw werkwijze is het echt veel lastiger om achteraf "grootschalige" correcties uit te voeren. Daardoor ben je veel meer aangewezen op instrumentbeheersing. Dus ja, je hebt gelijk! Groot verschil.

Knap werk. Ik heb 'm nog een keer geluisterd en het is een zeer fijne track...
 
Geweldige track, die Kronos heeft zulke mooie geluiden, dat ding is helaas zo duur dat ie niet eens op een verlanglijstje van mij mag staan, maar net als je vorige track zijn het geluiden om van te genieten. Verbluffend dat je dit kan zonder DAW. Het is ook een interessant gegeven dat jij een verhaal kan uitbeelden via je muziek, dat is toch wel een gave. Ben zeer benieuwd wat voor verhalen je nog meer gaat vertellen de komende tijd.
 
Jason31 : Bedankt. Je kan natuurlijk altijd op zoek gaan naar een tweedehands 61 keys versie. Als je tevreden bent met de eerste generatie of de X, dan vind je die al rond de 1000€. Is niet weinig maar ook niet totaal ondoenbaar. En als je specifiek naar de strings verwijst, dan kom je er ook al met een Krome, die veel betaalbaarder is.

Werken zonder DAW is niet zo verbluffend, hoor ... echt niet. Het is gewoon een wijze van werken. Tien à vijftien jaar geleden was een DAW nog helemaal niet zo breed ingeburgerd en ook toen werden er al wonderlijke songs geproduceerd ;).

En dat muzikaal uitbeelden van een verhaal moet je ook relatieveren. Niet iedereen kan dit misschien maar daartegenover staan er net zo veel die dat wel zullen kunnen. Ik vind het leuk dat je dat bewondert maar ik beschouw me daar zeker niet "abnormaal" in 8).

En wees gerust ... er komen nog verhalen, hoor ... zéér zeker. Alleen met deze hitte zal het wat langer duren want het is nagenoeg ondoenbaar om in de studio te vertoeven :mexico:.


:doei:

Danny
 
Ik ben het met Danny eens. Zo bijzonder is het niet. Deze manier van werken was normaal totdat Steinberg en concurrenten met software-sequencers kwamen. Alleen zijn wij nooit overgestapt! Ik heb het wel geprobeerd met Atari maar die heb ik snel weer verkocht zonder een noot ermee op te nemen. Voordelen van het werken zonder computer-DAW is dat je een betere timing hebt en een betere focus op elk instrument hebt, omdat elke sequencer net weer anders werkt en speciale aandacht vraagt. Het is alsof je meerdere orkesten leidt. Nadelen zijn de tijdrovende archivering (ik bewaar alles) en als je een partij naar een andere sequencer moet kopiëren, dan kost dat meer tijd. Ik heb dezelfde motieven als Danny om zonder DAW te werken, al ben ik geen informaticus en tuur ik toch naar een scherm in de studio, want de Tascam SX-1 is eigenlijk een vermomde computer.

Ik vind het echt tof dat er nog iemand van mijn generatie is die zo werkt en muziek maakt die ik graag hoor!
 
Back
Top