Muziek naar het ISS en de maan (op een chip die niet groter is dan 1 cm3 waar i.i.g. 1 album op kan)

Ik bedoel op die andere, met 2GBit, die is 8x6x0,7mm.
Ik kende WSON-8 formaat nog niet, maar dat is dus blijkbaar en handsoldeerbaar, kleiner dan die met gewone pootjes én met meer geheugen.
Kun je dus in een 10x10 ge3dprinte kubus 2 printjes stoppen, 1 met het geheuegen op een kant, 32u4 op andere kant, en nog een printje met microUSB connector...
Die ziet er idd interessant uit, goeie tip!
 
Als het toch niet afgespeeld hoeft te kunnen worden kun je ook het microSD kaartje doormidden vouwen/breken.
 
Als het toch niet afgespeeld hoeft te kunnen worden kun je ook het microSD kaartje doormidden vouwen/breken.
Is dat iets wat jij zou doen als je zo'n kans had, een doormidden gebroken SD kaart?
 
Is dat iets wat jij zou doen als je zo'n kans had, een doormidden gebroken SD kaart?

Geintje natuurlijk :D

Maar goed, een USB stick of SD kaart zonder playback systeem, reader en kennis van het fileformaat zal nooit afgespeeld kunnen worden. Misschien kun je de data optisch maken, varierend van partituur op microfilm of een waveform printen zoals ze dat vroeger met film deden. Er is meer dan digitaal!
 
wat een kut verhaal. schiet je een album de ruimte in en dan kunnen die alliens nog niet eens het chippy in hun reader doen.

Micro UDP Memory, en dan vijlen

https://m.made-in-china.com/product/Micro-UDP-USB2-0-Flash-Drive-Chip-S1A-8005C-676069702.html

waarom mag het maar 1x1cm zijn?
[h=1][/h]
Die is 15mm, ik denk niet dat je er 5 af kunt vijlen zonder dat die niet gewoon kapot is.
Het wordt onderdeel van een kunstwerk waar meer van dat soort objecten op komen. Dus het mag niet te groot zijn, het moet binnen die limiet van 1 kubieke cm vallen.

Misschien kun je de data optisch maken, varierend van partituur op microfilm of een waveform printen zoals ze dat vroeger met film deden. Er is meer dan digitaal!
Dat zouden inderdaad ook nog een opties kunnen zijn, goeie!
 
Heb inmiddels wat meer over dit project gelezen, leuk! :)

Of een optische, analoge, manier gaat werken, heb daar m'n bedenken bij. Ik denk dat de tolerantie voor ruis in het visuele domein groter is dan in het geval van audio. Wat je visueel vastlegt op een bijvoorbeeld een microfiche zal voor het oog best goed lijken, ondanks dat de signaal/ruis-verhouding misschien niet zo groot is. Audio met een gelijke signaal/ruis-verhouding zal waarschijnlijk een stuk slechter klinken in onze oren. Voor een kort audiofragment zal het nog werken, als je voldoende ruimte hebt in het visuele domein om het vast te leggen, voor een lang werk zou het wel 'ns tegen kunnen vallen.
 
En die net iets te grote een beetje vouwen omhoog gaat niet ? Een kleine kromming maken. Plakbandje of zo er omheen. Misschien het hele plasticje er af halen anders, en dan buigen.
 
Laatst gewijzigd:
RFID of NFC, die bestaan op 1cm formaat, maar ik weet niet of je ze per stuk kan kopen of hoeveel data er werkelijk op kan.
 
Laatst gewijzigd:
Heb inmiddels wat meer over dit project gelezen, leuk! :)

Of een optische, analoge, manier gaat werken, heb daar m'n bedenken bij. Ik denk dat de tolerantie voor ruis in het visuele domein groter is dan in het geval van audio. Wat je visueel vastlegt op een bijvoorbeeld een microfiche zal voor het oog best goed lijken, ondanks dat de signaal/ruis-verhouding misschien niet zo groot is. Audio met een gelijke signaal/ruis-verhouding zal waarschijnlijk een stuk slechter klinken in onze oren. Voor een kort audiofragment zal het nog werken, als je voldoende ruimte hebt in het visuele domein om het vast te leggen, voor een lang werk zou het wel 'ns tegen kunnen vallen.

Blijkbaar is er een speciaal type microfiche dat ook geschikt is voor digitale data en extra-klein is:

https://en.wikipedia.org/wiki/Microform#Ultrafiche
 
Ik denk dat je een NM-card (Huawei 12.3mm×8mm×0.67mm) ook wel in twee stukjes kan knippen.
Dan kan je ze op elkaar leggen en heb je 6,15mmx8mmx1,34mm.
Als de uimtewezens intelligent genoeg zijn om te begrijpen wat ze moeten met een NM-Card dan weten ze ook wel wat ze moeten om een in 2 stukken geknipte NM-card te fixen.

We knippen nadat je de data erop heb gezet he! ;)
 
Nog iets wat ik tegenkwam, een voorbeeld van optische dataopslag. Niet wat je gemakkelijk voor een praktische toepassing kan realiseren, maar even in principe. In Israël maken ze kennelijk dit, de Hebreeuwse bijbel op een stukje van een silicium-wafer waarbij de karakters van de tekst met een nano-lithografische techniek worden aangebracht. Het is 5x5x0,4mm groot, dus in een kubus van 10x10x10mm passen 100 stuks. De Hebreeuwse bijbel telt ca. 1,2 miljoen karakters, en stel dat je de data van een mp3 omzet naar een karaktersysteem base 256, zodat elke karakter 1 byte is, dan kun je in je kubus ongeveer 2 uur muziek opslaan op 128kbps kwaliteit.

Misschien is dit ook wat beter geschikt als het in de ruimte gaat. Kan me voorstellen dat met name kosmische straling een destructieve invloed heeft op geheugen, over tijd. Al zou je voor de dataopslag methoden met veel redundantie gebruiken, op een gegeven moment zal het ook dan niet meer leesbaar zijn. Ook bij een lithografische techniek kun je verwachten dat de karakters op den duur vervagen, maar misschien over een veel langere tijd.
 
Hoeveel past er op zo'n micro simkaart?

En hoe gek wil je het maken? Heb je al een uitvouwbaar vinyl gedacht gegraveerd met nanogroeven. Of gewoon alleen de losse tape uit een cassette :P?
 
Ik denk dat je een NM-card (Huawei 12.3mm×8mm×0.67mm) ook wel in twee stukjes kan knippen.
Dan kan je ze op elkaar leggen en heb je 6,15mmx8mmx1,34mm.
Als de uimtewezens intelligent genoeg zijn om te begrijpen wat ze moeten met een NM-Card dan weten ze ook wel wat ze moeten om een in 2 stukken geknipte NM-card te fixen.

We knippen nadat je de data erop heb gezet he! ;)

Kaarten knippen en dus eigenlijk kapot er in stoppen heeft niet de voorkeur. Je moet ook rekening houden met minder intelligente wezens... :D

Disharmonic klinkt leuk, maar praktisch inderdaad niet echt haalbaar, vrees ik.

Hoeveel past er op zo'n micro simkaart?

En hoe gek wil je het maken? Heb je al een uitvouwbaar vinyl gedacht gegraveerd met nanogroeven. Of gewoon alleen de losse tape uit een cassette :P?
Die micro sim is volgens mij ook te groot. Maar dat idee van de cassettetape is zeker eens het overwegen waard, goed idee!
 
Met deze tape (C120) zou je ca. 29 meter in de kubus kwijt kunnen, goed voor ca. 20 minuten. Opgenomen op normale snelheid, voor een heel album zou je op een lagere tapesnelheid kunnen opnemen.
 
256MB NOR flash https://eu.mouser.com/ProductDetail/Micron/MT25QU02GCBB8E12-0AAT?qs=rrS6PyfT74d7p8mPaOod1Q==

6 x 8 mm, maar wel ruk om zelf iets op te zetten.
Heb je daar dan ook iets van een clip/houder voor? Of hoe zou je dat dan moeten doen?

Met deze tape (C120) zou je ca. 29 meter in de kubus kwijt kunnen, goed voor ca. 20 minuten. Opgenomen op normale snelheid, voor een heel album zou je op een lagere tapesnelheid kunnen opnemen.
Hmmm... ik had de hoop er wel een C60 tape in te kunnen frotten, maar da's dus minder. Maar tragere snelheid is idd een optie (of versneld afspelen en op normale snelheid opnemen).
 
Back
Top