Muziek naar het ISS en de maan (op een chip die niet groter is dan 1 cm3 waar i.i.g. 1 album op kan)

Inmiddels weer een stap verder. Het gaat om een project om 100 kunstobjecten in een grid wat aan een maanlander wordt bevestigd naar de maan te brengen. De pre-selectie van kandidaten is inmiddels gedaan, deadline was 14 december, en we zitten daar bij. Ik heb zelf het prototype mogen maken, dat is wel erg tof. Ik heb uiteindelijk een kubus gemaakt waar een Nano SD kaart in past. Huawei heeft een nieuw soort SD kaart die evengroot is als een nano SIM, dus die paste prima. Kaartje is alleen wat duurder dan een gewone en je hebt een aparte kaartlezer nodig. Maar er past wel 128 GB op, dus aan plaats geen gebrek. In de ruimte die overbleef heb ik een rolletje cassettetape met daarop een (gedeelte van) een nummer gedaan en een "scroll" met een gedeelte van mijn eigen tekst en de formule voor het meten van een planeet (het album wat meegaat heet 'How to measure a planet?').

Aardige klus om alles voor de deadline gereed te krijgen, nu de vingers gekruisd houden dat we bij de geselecteerde kandidaten komen wiens kunstwerk naar de maan mag.

Meer info over het project hier: www.moongallery.eu - To the infinity and beyond
Onze entry: Hans Rutten - www.moongallery.eu

En dit zijn wat promotionele foto's die ik er van gemaakt heb:









 
Ziet er keurig uit! :okdan: Ik hoop met je mee dat het door de selectie komt, dat moet toch eigenlijk wel. :) Aardig dat je toch een geheugenkaartje hebt kunnen gebruiken.
 
Nog even een update... De missie naar de maan is even wat uitgesteld, naar 2025. Maar er is wel een leuke test bij gekomen. Het artefact zoals we het noemen gaat in februari als onderdeel van een testvlucht mee naar het INternational Space Station. Daar zal die dan een tijdje verblijven (hopelijk met streaming beelden van de eerste kunstgalerij buiten de aarde) en weer terug naar de aarde komen. Later zal die dan dus nog naar de maan gaan, maar ik vond dit al een heeeeeel leuk extraatje! :halleluja

Ik heb vandaag de definitieve versie binnen gekregen van i.materialise. Ik had eerst gedacht om de kubus in titanium te laten printen, maar voor titanium waren de wandjes te dun (ik moest ruimte houden voor de nano-SD kaart). Dus uiteindelijk is het high detail stainless steel geworden. Ook heel mooi, gelukkig paste het kaartje ook perfect. Nu nog de rolletjes cassettetape maken en de papieren scrolletjes... (1 voor de testvlucht en 1 backup voor als de lancering mis gaat).

226625039_10215526498794900_8747369124696493715_n.jpg
 
Leuk! :) Het ISS is vrij regelmatig te zien vanuit Nederland, als het overvliegt met het kunstwerkje aan boord: "Daar gaat ie!" :okdan:
 
Nog maar 25 dagen voordat de raket gelanceerd wordt die mijn kubusje naar het ISS brengt, de countdown is begonnen!:

In de Franse krant Le Figaro stond nog een leuk artikel over het project (met Google Translate vertaald):

"Een nano-galerij met meer dan 64 werken, elk minder dan een centimeter, zal in februari reizen aan boord van het internationale ruimtestation, voordat het permanent op de ster wordt verankerd.
Een maanproject! De Moon Gallery Foundation wil het eerste museum op de maan realiseren. Hiervoor hebben de Universiteit Leiden en de European Space Agency (ESA) deze stichting opgericht. Het museum, gebouwd in de vorm van een vierkante plaat van 8 centimeter, zal 64 miniatuurwerken van internationale kunstenaars huisvesten in dozen van één centimeter. Het museum vliegt in februari 2022 naar het internationale ruimtestation Cygnus NG-17, een test voor zijn definitieve verankering op de maanster met een vergroting van de kubus tot 10 centimeter om daar in 2025 100 werken te exposeren.

Elk miniatuurobject is door de projectmanagers tot in de puntjes uitgedacht. "De kwestie van gewicht, zoals massa, grootte, is cruciaal. Hoe zwaarder of omslachtiger het object, hoe complexer het is om in de ruimte te vervoeren - en duurder. Dit is de reden waarom we deze beperking hebben opgelegd: elk artefact moet in een kubieke centimeter kunnen passen", legt een woordvoerder van het platform uit, dat heterogene werken zal bevatten, zowel artistiek als wetenschappelijk om "het beste van de mensheid op de maan.
Historische eerbetonen, maatschappelijke commentaren, geëngageerde werken en wetenschappelijke benaderingen, het miniatuurmuseum zal het werk van kunstenaars van over de hele wereld huisvesten, variërend van Italië tot Vietnam, via Frankrijk, Japan, Oostenrijk en de Verenigde Staten. . In een van de dozen ter grootte van een postzegel zal het bijvoorbeeld mogelijk zijn om de eer te zien die de Italiaanse kunstenaar Renzo Pasquale aan de natuurkundige en astronoom Galileo heeft gebracht. Zijn werk, getiteld Gold Cube, viert de Italiaanse universiteit van Padua waar de kunstenaar van 1592 tot 1610 samen met Galileo studeerde.

Frankrijk valt op door de aanwezigheid van de ontdekkingsreiziger, onderzoeker en kunstenaar Benjamin Pothier, die een ode brengt aan de Franse kunstenaar Yves Klein, bekend van zijn schilderij IKB3 Monochrome bleu. Zijn werk, nuchter ISS Blue Marble genoemd, "bestaat uit een sculptuur die een druppel van Yves Klein IKB voorstelt, een blauw schilderij gemaakt door Yves Klein, zwevend in gewichtloosheid", legt de stichting uit en specificeert dat de monsters van de IKB-kleur worden geleverd dankzij een unieke samenwerking met de archieven van de kunstenaar, nu in het bezit van zijn weduwe, Rotraut Klein Moquay.

Andere kunstenaars hebben gekozen voor een wetenschappelijke benadering, zoals de Duitse onderzoeker en kunstenaar Daniel Michalik, bijgenaamd de "skyentist", die zijn werk genaamd Submission ontwikkelde. Gehouden in een glazen fles, biedt de kunstenaar "de zuiverste lucht op aarde", geoogst op de Zuidpool in Antarctica. "Een luchtmonster dat duizenden kilometers heeft afgelegd op onvervuild ongerept terrein", zegt de stichting.

Maar voor deze kunstenaars heeft de tentoonstelling een bepaalde prijs. Ze zullen elk gemiddeld tussen de 500 en 3000 euro moeten uitgeven om te mogen exposeren in de ruimte.
Technisch gezien is het Moon Gallery Foundation-museum niet het eerste 'maan'-culturele project. We moeten inderdaad teruggaan naar 21 juli 1969 met de voltooiing van de Apollo 11-missie, waar de mens voor het eerst in zijn geschiedenis voet op de maan zette. Slechts vier maanden later, tijdens de Apollo 12-missie, werd een tijdelijk en frauduleus cultureel aanbod de ruimte in gelanceerd zonder toestemming van NASA. Dit wordt gematerialiseerd door een kleine keramische tegel ter grootte van een postzegel, met de tekeningen van 6 gerenommeerde kunstenaars: Andy Warhol, Robert Rauschenberg, John Chamberlain, David Novros, Claes Oldenburg en Forrest Myers, de initiatiefnemer van het project. Het is mogelijk om de initialen van Andy Warhol te zien in de linkerbovenhoek van de plaquette, vaak geïnterpreteerd als een raket of een penis, meldt MoMA, het museum waarin een reproductie van deze galactische galerij te zien is.

Het Moon Gallery Foundation-project is innovatief omdat het permanent is en op de maan wordt geplaatst. Een stap voorwaarts die het team van de stichting verwelkomt, die het ziet als de "laatste grens van de menselijke habitat, die ons in staat zal stellen onze waarden door het universum te verspreiden. Want zelfs als de maan is voorbestemd om de eindbestemming van de galerij te zijn, houdt het idee daar niet op: ons werk is gebaseerd op het tot stand brengen van de culturele dialoog van de mensheid buiten onze planeet van oorsprong". Maan, zei u maan. .."


1643143051457.png


En astronaut André Kuipers met de pocket-sized gallerie:

1643143756143.png
 
Laatst gewijzigd:
launch.jpg


Lancering van de Antares raket was een uurtje of twee geleden, helemaal goed gegaan! Koppeling met het ISS staat gepland voor komende maandag. Kan er nog steeds niet helemaal met mijn hoofd bij dat het allemaal gelukt is.

273579827_590463522357444_5710752148315406156_n.jpg
266111701_549547799782350_3447990516219199806_n.jpg
273621495_10159042955418423_373541370440742605_n.jpg
274115233_5164488993585871_3814447493639981817_n.jpg
274150961_5164489186919185_4792275761023420304_n.jpg
273990930_5161161713918599_7414811646321087650_n.jpg


Omdat het een Antares raket is verwacht ik overigens wel dat alle muziek in de kubus ge-autotuned wordt, maar ja, kleine prijs om te betalen.
 
Het docken is ook goed gegaan, woensdag wordt het Europese deel van de cargo uitgeladen. De eerste kunstgalerij in de ruimte is dus een feit, bizar idee dat er iets wat ik gemaakt heb in de ruimte is!

D958B7EF-A14D-495E-95F0-9213666C4F2C.jpeg
 
Prachtige prestatie, op alle manieren. Ik heb de lancering live gekeken zonder me ervan bewust te zijn dat dit de betreffende vlucht was en zoals bij veel lanceringen: tranen in mijn ogen vanwege het vernuft en teamwork. Ik hoop dat ze 'je' volgende keer naar de maan brengen, daar ISS naar verwachting eind 2030 een vurig einde tegemoet gaat. Bitterzoet toch?
 
Back
Top