Gitaarstand alternatief voor synths?

Stentec

Stamgast
Lid sinds
12 januari 2005
Berichten
458
Locatie
Groningen
Om niet alle synths op stands te hoeven zetten i.v.m ruimtegebrek ben ik opzoek naar een stand waar je meerdere synths verticaal kan neerzetten.
Drie of vier synths is voldoende. Op deze manier is het makkelijk om een synth te pakken en "vergeet" ik ze niet... Wanneer ze uit het zicht liggen worden ze toch minder gebruikt.
Zoiets als dit is eigenlijk perfect,maar kan me voorstellen dat het niet goed past en/of stevig genoeg is:

11771690_800.jpg


Is iemand bekend met een stand voor synths op deze manier?
 
Denk dat je met veel synths een probleem krijgt met het gewicht, en vooral ook met de verdeling van dat gewicht. Bij een gitaar drukt de hals niet zoveel aan de bovenkant van zo'n stand, bij een synth kan dat heel anders zijn. Ik denk dat iets DIY-en, wat je ook beter op maat kan maken, beter is.
 
Ik heb in een andere ruimte de synths die ik niet kan opstellen gewoon op de zijkant staan. Er staat natuurlijk wel iets naast zodat ze niet om kunnen vallen en schuimrubber ertussen en eronder. Het probleem is ook de verdeling of indeling eigenlijk.. 'de' standaard qua afmetingen van synths is zo variërend.. in tegenstelling tot een gitaar.

Egres heeft me weleens een idee geopperd (of op het idee gebracht) om voor de dikkere/diepere synths een soort schuif-lade systeem te creëren. Heb ook weleens een plaatje gezien van iemand die wat synths in een soort meubel had.. de synths lagen dan in een lade min of meer. Maar zoiets heb ik nog nooit ergens te koop gezien ook. Ga es kijken of ik nog een foto kan vinden daarvan...
 
De bovensteunen zijn wel wat kort lijkt me.
Als je de maten van je synths opneemt, een schets maakt en dan van 18 mm multiplex een aantal platen laat zagen bij een dhz shop en een kast met een onderkant, zijkanten, bovenkant en achterwand maakt en een aantal platen verticaal ertussen maakt op de goede posities tegen de achterwand, op de boven- en onderkant schroef je de platen vasten dan krijg je een rek waar prima je synths rechtop in kunnen staan en ze meer steun hebben dan met die korte steunen aan de bovenkant.
Eventueel knip je wat repen/plakken schuimrubber en die lig je onderin zodat de kant waar ze op rusten geen krassen krijgt.
Krijg je later een dikkere of dunnere synth dan schroef je een tussenliggende plaat los en die verplaats je iets en schroeft 'm weer vast zodat alles weer opnieuw past.
 
Laatst gewijzigd:
Foam op de grond, schuin tegen de muur zetten en foam tussen de synths . Geen stand nodig, ze zijn vast ook niet allemaal even breed. Denk er ook even aan dat
schuin zetten vd korg P6 je veel schade geeft als ie zijn batterij onder hoek doet printbanen vreten. Mogelijk heb je nog een synth die batterij aan boord heeft met daar kans toe.
 
Ik zag het plaatje hieronder ergens en moest aan dit draadje denken... De achterwand zit behoorlijk in de weg maar je kunt daarvoor ook 2 latten of metalen strippen gebruiken om het geheel via schoren stevigheid te geven..

Heb nu 'n Jaspers van 120 breed omdat ik 1 toetsenbord gebruik die net buiten de 105 zit (standaard maat bij Jaspers). Dat blijft wel een probleem bij dit soort ontwerpen. Maar om afentoe eens een synth van stal te halen is dit wel veel economischer qua ruimte. Ook de 4-voudige stand van Jaspers is bij gebruik van 4 toetsenborden behoorlijk krap om overal goed bij te kunnen.. vooral bij wat diepere synths..

46161675_309244773002906_7428055842903031808_o.jpg
 
Welke meubelmaker heeft deze gesmurft?

Geen idee.. ik kwam het bij toeval tegen. waarschijnlijk de bezitter van deze synths zelf. Ik haalde het weer even aan omdat ik eerder in dit draadje postte over een forumlid die een soort kast had met lades waar de synths in de breedte in konden liggen, geloof zelfs een Juno 106.
Maar ik zou in ieder geval niet te zware synths gebruiken bij dit ontwerp, dan toch liever iets verstevigd met staal, vooral de staanders krijgen een behoorlijk gewicht te verwerken.. en je moet ze nooit alle planken naar voren kunnen trekken.. anders vallen alle synths over je heen.. :D Verankeren in de muur met een paar keilbouten is dan wel veilig. :)

Ik zat weleens te denken om 'n paar Oberheims te verkopen, geloof dat het in de prijswijzer was toen heeft Egres me op het idee gebracht om die dingen in een soort schuifrail-achtige constructie boven elkaar te plaatsten.. en ik weer aan die rackla moest denken. Ik heb nog een paar synths in dezelfde breedte als de Oberheims en dan kun je er als snel 6 boven elkaar kwijt.. Hoe hoger je gaat, hoe lastiger het overzicht natuurlijk.. maar een rackje 19" apparatuur er bovenop is ook nooit weg natuurlijk. :) In de Jaspers 4D versie krijg ik eigenlijk geen 3 synths van dit kaliber opgesteld.. Vind het met 3 recentere, relatief slanke klavieren al behoorlijk lastig.. (Zie plaatje hieronder..) de bovenste liggers maar horizontaal gezet.. ik durf daar geen rack of iets dergelijks op te plaatsen. Die plastic klemmen draaien zo weg om die buis.. (moet er niet aan denken wat je dan beleefd als je rack over je toetsenborden naar beneden komt.. )

Volgens mij kun je om zelf een lichtere versie te bouwen gewoon wat van die schuifrails kopen.. hier bv : https://www.meubelbeslagcenter.nl/ladegeleiders/ en dan bij een bouwmarkt wat planken op maat laten zagen. Die meubel panelen zijn in diverse breedtes te koop en te groot om in een standaard auto te vervoeren.. als je zo'n klantenpasje hebt zagen ze het dat gratis. Bij de boven- en onderkant moet je er wel voor zorgen dat de ze de zijkanten goed verankerd zijn.. en misschien nog iets in het midden als het ontwerp wat hoger wordt?? Je kunt natuurlijk ook de ruimte eronder leeg laten en gebruiken voor wat anders.. en de ruimte erboven natuurlijk :eureka: Ik zou al blij zijn met een kastje om 6 synths uit het hybride tijdperk kwijt te kunnen.. mijn K3, DW6000/ Dw80000, Kawai, SX240 etc.. allemaal relatief plat.. en omdat je het zelf maakt (of laat doen) kun je de hoogte zelf indelen. Je moet alleen wel zeker weten dat je nooit een synth wegdoet dan.. :D
 

Attachments

  • IMG_20200830_220219.jpg
    IMG_20200830_220219.jpg
    60,1 KB · Bekeken: 184
Laatst gewijzigd:
Back
Top