welke moderne(re) machine kan een Polysix èn Monopoly nabootsen?

Dag mensen,
Bedankt voor alle reacties!
Ik ga maar eens gewoon (ouderwets) naar een winkel om van alles te proberen. Ben benieuwd naar de Prophet Rev2, daar speelt een collega van me sinds kort op. Hij had daarvoor een OB6, ga ik ook even checken. En een 'gewone' Prophet natuurlijk, maar ik ben zelf vooral erg nieuwsgierig naar die nieuwe Jupiter-X.
Iemand ervaring met deze apparaten?
Wat ik zelf van die Prologue vond was vooral het basisgeluid. Hij kan van alles en is echt geen slechte synth natuurlijk, maar ik gebruik analoge synths vrij 'kaal' en hooguit een beetje detuning of ensemble-effect. Dat kale geluid beviel mij niet van de Prologue. Na testen de Polysix even op hetzelfde setje aangesloten en toen was het inpakken geblazen met die Prologue.

Dit soort sounds heb ik nodig
https://www.youtube.com/watch?v=EYYdQB0mkEU
ik haal dat wel uit mijn huidige setje, hier wat eigen werk:
https://soundcloud.com/piet-hein-appelo/lonely-paradise#t=1:48

Groeten, Piet Hein
PS ik ben eigenlijk gitarist
 
Als je naar de winkel gaat en ze hebben er een Novation Peak of Summit, zou ik daar toch ook ff op gaan spelen als ik jou was, zeer handson veelzijdig apparaat, met een fantastische sound (hoewel daar de meningen op dit forum over verdeeld zijn, you love it/you hate it :D)

NB ik heb een Summit en een OB-6, allebei vet...
 
Wat ik zelf van die Prologue vond was vooral het basisgeluid. Hij kan van alles en is echt geen slechte synth natuurlijk, maar ik gebruik analoge synths vrij 'kaal' en hooguit een beetje detuning of ensemble-effect. Dat kale geluid beviel mij niet van de Prologue. Na testen de Polysix even op hetzelfde setje aangesloten en toen was het inpakken geblazen met die Prologue.

Groeten, Piet Hein
PS ik ben eigenlijk gitarist

Das wel een duidelijke en goede onderbouwing.
ben persoonlijk erg blij me de prologue maar het is geen warme zwoele poly. Heb er wel mooie strings uit gekregen.
waarom koop je geen echte polysix? Heb dat zelf ook overwogen
 
Als je er wat geld voor over hebt: de Korg Kronos. Deze heeft 9 apartes synth engines waarvan er één een polysix model is. Dat is een zo goed als één op één geluidsbron. De monopoly kan je samenstellen met de AL1 analog modelling of MS20 engine. Top apparaat dat zijn geld waard is :okdan:.
 
Das wel een duidelijke en goede onderbouwing.
ben persoonlijk erg blij me de prologue maar het is geen warme zwoele poly. Heb er wel mooie strings uit gekregen.
waarom koop je geen echte polysix? Heb dat zelf ook overwogen

Ik heb een Polysix hoor, maar beetje onhandelbaar (en kostbaar) op het podium, daarom zoek ik iets ter vervanging
 
In de winkels kon ik het beste uit de voeten met de Jupiter X... maar wel een beetje prijzig. Ik hoop ook maar op een Behringer Polysix kloon. Als ze daar nou portamento opzetten ben ik klaar!
Bedankt allemaal voor het meedenken
 
als je die dikke oude sound wil moet je gewoon die dikke oude bakken mee blijven nemen
de impact van die dingen op je totale sound is gewoon dik. die nieuwe dingen allemaal leuk, maar als je de prologue zo snel afserveert, wat ik prima begrijp, dan ga je met die andere bakken ook niet tevreden zijn. ondertussen wachten op de behringers ghehe.
 
The Sick Apple Een Kronos zit ook een goeie P6 emulatie in (zoals Danny al zegt).. maar het UI op dat ding vind ik zelf wat minder toegankelijk.. ook minuscule kleine lettertjes in sommige menu's.. minder bruikbaar voor live..
Ben ook wel benieuwd naar die nieuwere Roland's lekker veel knoppen.. maar of ze echt die sound hebben betwijfel ik. De P6 emulatie in de Kronos klinkt wel echt goed vind ik. :)

ow.. een V-machine gaat de P6 denk ik niet trekken.. ben wel benieuwd of dat er op te zetten is.. (heb er zelf 1) en als het al lukt.. succes met editen enzo :D
 
als je die dikke oude sound wil moet je gewoon die dikke oude bakken mee blijven nemen
de impact van die dingen op je totale sound is gewoon dik. die nieuwe dingen allemaal leuk, maar als je de prologue zo snel afserveert, wat ik prima begrijp, dan ga je met die andere bakken ook niet tevreden zijn. ondertussen wachten op de behringers ghehe.

Nou de Prologue is gewoon een heel ander soort synth. Veel moderner en niet de beste voor warme analoge sounds.
er is bv een 4op fm engine in de maak die sysex patches van de dx11 family kan lezen bv. Ok een casio cz osc is in de maak.
DX11 met analoge osc's en een smeuig filter....yum yum
Dus dat snel afserveren heeft niets te maken wat de prologue soundwise kan maar meer met een sound die verwacht word.
Voor vintage klanken heb ik andere synths maar ik gebruik in mijn muziek maar een klein deel vintage.
maar ja als je retro muziek maakt is dat wellicht een ander verhaal.

Vind de polysix wel fijn trouwens.
Als je er al 1 hebt maak dan multi samples. Klaar is kees.
 
MFB Synth Pro Poly Synth
  • 8-voice poly
  • 3 oscillators, each with sub-oscillator
  • Analog VCOs, switchable to DCO operation
  • Sawtooth <> Triangle <> Rectangle / Pulse <> Ringmodulator / Noise can be crossfaded
  • Sync and FM in VCO mode
  • Analog 24-dB low-pass filter
  • Analog 12-dB multi-mode filter with low, high and band-pass characteristics
  • 2 analog VCA
  • 2 LFOs (sawtooth, rectangle, triangle, random), tempo-syncable, one-shot mode
  • 3 envelope generators: 2 x ADSR, 1 x ADS (R), each with loop function
  • Effects section with reverb, echo, chorus, and other effect types
  • Fully storable
  • Integrated arpeggiator and polyphonic step sequencer
  • Send and receive MIDI CC’s
 
Nou de Prologue is gewoon een heel ander soort synth. Veel moderner en niet de beste voor warme analoge sounds.
er is bv een 4op fm engine in de maak die sysex patches van de dx11 family kan lezen bv. Ok een casio cz osc is in de maak.
DX11 met analoge osc's en een smeuig filter....yum yum
Dus dat snel afserveren heeft niets te maken wat de prologue soundwise kan maar meer met een sound die verwacht word.
Voor vintage klanken heb ik andere synths maar ik gebruik in mijn muziek maar een klein deel vintage.
maar ja als je retro muziek maakt is dat wellicht een ander verhaal.

Vind de polysix wel fijn trouwens.
Als je er al 1 hebt maak dan multi samples. Klaar is kees.



ik heb t ook over sound. die prologue zal vast prima zijn, maar niet die sound waar ts naar op zoek is
 
Het geheim van de polysix sound is de combi van ssm filter en dat magische ensemble effect. Nog nooit een hardware synth gehoord dat het echte polysix geluid echt haalt. Ik denk dat de vst van korg het dichtst in de buurt komt maar ook daar mist het ensemble effect het organische smeuïge van the real thing.
 
Het geheim van de polysix sound is de combi van ssm filter en dat magische ensemble effect. Nog nooit een hardware synth gehoord dat het echte polysix geluid echt haalt. Ik denk dat de vst van korg het dichtst in de buurt komt maar ook daar mist het ensemble effect het organische smeuïge van the real thing.

Ik vind de ensemble in de Poly 6 nou niet echt zo heel fantastisch klinken.. Die in een Kawai SX240 klinkt vele malen mooier.. (vind ik). Ook dezelfde SSM filters.. alleen jammer van de missende knoppen maar deze staat qua sound nog steeds ver boven mijn P6.
https://www.youtube.com/watch?v=-6xC...youtu.be&t=163
 
Was een Poly D van Behringer al genoemd als alternatief op de Mono/Poly?? Ok.. mist de modualties tussen osc's (Xmod enzo..) maar parafonisch 4 stemmig ook. Of unsion.. en analoge chorus..

De kawai SX400 is nog steeds mijn alternatief op de Mono Poly.. zo'n lekkere synth ook met die unison modes :)
 
Laatst gewijzigd:
Dag mensen, door drukte een tijdje niet hier geweest.
Ik ben het eens met het verhaal van de Ensemble van de poly6, bij mij is (of... ik ervaar) deze heel vet. Eerlijk gezegd vetter dan de Kawai uit het filmpje imho.
Ondertussen pak ik net de Jupiter X aan van Antonio, mijn UPS vriendje :) eens kijken wat ik daarvan vind. Op het eerste gezicht -en gevoel- groot, zwaar en heftig. Echt een vlaggenschip! Maar ja, dat wilde ik ook.
Binnenkort meer
 
Het was niet je vraag maar ik heb een YT video gezien van de monopoly vs de dominion 1 en was best verbaasd... Dat is dus wel een alternatief.
 
Ik heb een Polysix hoor, maar beetje onhandelbaar (en kostbaar) op het podium, daarom zoek ik iets ter vervanging
Heb je hier al eens aan gedacht: SampleRobot
https://samplerobot.com/ (er is ook nog een gratis manier als je bijv Fruity-Loops hebt of andere Slicer, iets bewerkelijker -zelf noten neerzetten in DAW- maar redelijk te doen)

Snap dat het tweaken aan het echte filter e.d. op het podium veel toffer is, maar als het een specifiek geluid is dat toelaat dat het een sample mag zijn.. en, vergeet niet dat Kontakt (sample-players) ook Filters hebben evt, of je kan het gewoon letterlijk zo opnemen als het moet natuurlijk incl Tweaks.
Nog los van het Podium, je PolySix / MP multi-samplen, en daarna volledig polyfoon bespelen is echt heaven. Doe dit zelf geregeld met m'n MonoPoly :luv: of m'n Eurorack Setup. Niets is vetter, dan na het gedoe met samples dan eindelijk die volle handen op het klavier te pakken.. altijd verassing hoe het uitpakt. Maar vaak echt fenomenaal + je krijgt er 2 Octaven klavier aan samples bij als je die extra lage/hoge range opneemt. Ik neem dus echt elke noot op van allerlaagst tot allerhoogst, geen ge-cheat met pitchen.

Als je dan ook nog gaat Layeren, verschillende Multi-samples over elkaar, krijg je onwijs complexe, en organische pads e.d.. ik doe soms ook de noot-voor-noot opname bijwonen (duurt laaang), en na elke noot-opname parameters beetje tweaken, Pwm eraf/erbij, meer/minder mod-fx, etc voor nog levendiger resultaat.

Tip voor elke analoge synthbezitter, echt doen! je haalt zoveel meer uit je analoge bak (ook om te bewaren bij verkoop, of voor on-stage). Iig, zo neem ik m'n analoge sounds vaak mee naar onze oefenruimte.. PC aan, HD eraan, keyboard eraan, en genieten.

Misschien bedenk je je nog en houdt je de Polysix :)
 
Laatst gewijzigd:
Dag Klinkske en Sander,
Sowieso gaat mijn korg-collectie niet weg! Nooit ;)
Die Domoinion 1 lijkt leuk, maar ik wil wel een groot klavier!

Voor alsnog ben ik erg tevreden met de nieuwe Jupiter X. Ik weet het, niet analoog, een bakbeest (16kg) en is van alles op aan te merken waarschijnlijk, maar ik vindt 'm toch erg leuk. Ben nog niet overal over uit qua bediening, maar hij lijk praktisch en logisch. Eerlijk is eerlijk, een (behoorlijk) aantal dingen zijn lastig of niet te vinden in menu's, maar de eerste indrukken zijn wel goed. Een vet geluid, onboard effecten zijn wel ok (in tegenstelling tot zo'n Andromeda die ik ooit had), èn een lekker groot klavier met fijne toetsen (terwijl ik daar ook al negatieve review over had gezien op YT). En toch een piano-bank erin is wel fijn in mijn hok met enkel analoog.

Ik weet het, het is misschien meer van deze tijd om met samples aan de gang te gaan en ik ben geen digibeet, maar wel gitarist en heb daardoor toch iets meer met hardware.
Al met al, zover, een leuk speledingetje ;)

Groeten, Piet Hein
 
Back
Top