Cool Audio Recreates CEM3396 Chip & Opens The Way For New Behringer Synths

Deze chip zit onder andere in de Oberheim Matrix-1000 en Cheetah MS6
Benieuwd welke we de komende ~2 jaar zoal van Uli mogen verwachten.


Ook leuk voor diy natuurlijk, gezien je gewoon een complete synth in een chipje hebt!
 

Attachments

  • Cool-Audio-V3397.001-1024x576.jpeg
    Cool-Audio-V3397.001-1024x576.jpeg
    62,3 KB · Bekeken: 506
Volgens mij hebben ze niet de cem3396 opnieuw gemaakt en gast dit om een nieuwe chip vergelijkbaar of inspired by de 3396

The chip is an improved version of the Curtis CM3396 and will allow us to create high-performance analog poly synths in a very compact manner. Stay tuned..
 
"improved" kan ook op het productieprocess slaan.

Is moeiljk te zeggen zonder datasheet natuurlijk ;)
 
Uit de factsheet en FB-post wordt niet helemaal duidelijk wat CoolAudio precies heeft gekloond en eventueel zelf verbeterd. Er bestaat immers ook een CEM3397:

"CEM3397 same core design as CEM3396 but with separate external signal (noise/sub/wavetable) input and VCA to mix stage and additional Pan VCA and L/R output stage. Originally labelled MS1215 and designed for Marion Systems MSR-2. Relabeled as PA397 for DSI."
 
"improved" kan ook op het productieprocess slaan.

Ik krijg eerder bij "improved" eerder het idee als: géén enkel teken van noise-level, géén enkele vervorming op de filter, géén ouderwets gedoe, altijd in tune! Ultra cleane VCA's, precies wat jullie willen bij een matrix1000 clone, toch!?..
 
Leuk, hopelijk komen er wat betaalbare poly-evolver achtige hybride synths.
 
Ik krijg eerder bij "improved" eerder het idee als: géén enkel teken van noise-level, géén enkele vervorming op de filter, géén ouderwets gedoe, altijd in tune! Ultra cleane VCA's, precies wat jullie willen bij een matrix1000 clone, toch!?..

Dat is de vraag. Kan ook te maken hebben met eigenschappen als energieverbruik en warmteontwikkeling. Misschien willen ze die chip wel gebruiken voor kleine draagbare poly's die ook op batterijen kunnen werken ofzo. Daarnaast zijn diverse onvolkomenheden vaak ook best te 'faken', de meeste moderne analoge poly's hebben behoorlijke strakke tuning maar hebben dan weer een 'slop', 'detune' of 'pitch variance' optie om er toch weer wat vintage-achtige drifting in te brengen.
 
edit: het staat id de v3397 datasheet.

- Vcf met volume compensatie
- Meer mogelijke waveforms

Kwa features niet gelijk aan de aan3397 daardoor dur een verbetering van de 3396 omdat het core ontwerp daarop gebaseerd is.
of mis ik iets?
 
Laatst gewijzigd:
Ik krijg eerder bij "improved" eerder het idee als: géén enkel teken van noise-level, géén enkele vervorming op de filter, géén ouderwets gedoe, altijd in tune! Ultra cleane VCA's, precies wat jullie willen bij een matrix1000 clone, toch!?..


Lekker ironisch, geen karakter meer DUSHHH... laat maar......
 
Hangt af van de situatie. Bijvoorbeeld:

Ook leuk voor diy natuurlijk, gezien je gewoon een complete synth in een chipje hebt!

Dan is het best prettig dat het goed werkt en zonder bloed, zweet en tranen, om analoge elektronica zich te laten gedragen. En een fabrikant als Behringer wil, als een synth op de plek komt in de fabriek van het plaatje, alles zoveel mogelijk binnen specs werkt. Het begint dan met een ontwerp dat zich daarvoor leent. Een fabrikant kan voor een ontwerp kiezen dat meer afwijkingen heeft, en buiten de specs, zodat een stevig rondje inregelen nodig is voordat het in de doos kan. Dat kost tijd en dus geld, wat de koper moet betalen. Behringer wil juist de kosten zoveel mogelijk drukken.

behringer-china.jpeg - Click image for larger version  Name:	behringer-china.jpeg Views:	0 Size:	70,7 KB ID:	3773747
 
Er zijn genoeg toepassingen te verzinnen waarbij een goedkoop, compact, koel en stabiel ontwerp de voorkeur heeft lijkt me. Tenslotte wordt niet iedere synth ontworpen om te klinken als een jaren 70 vintage bak. Is dit ook niet vergelijkbaar met het soort voice-on-a-chip componenten dat Dave Smith gebruikt in de Prophet 08 en afgeleiden?
 
Dan is het best prettig dat het goed werkt en zonder bloed, zweet en tranen, om analoge elektronica zich te laten gedragen. En een fabrikant als Behringer wil, als een synth op de plek komt in de fabriek van het plaatje, alles zoveel mogelijk binnen specs werkt. Het begint dan met een ontwerp dat zich daarvoor leent. Een fabrikant kan voor een ontwerp kiezen dat meer afwijkingen heeft, en buiten de specs, zodat een stevig rondje inregelen nodig is voordat het in de doos kan. Dat kost tijd en dus geld, wat de koper moet betalen. Behringer wil juist de kosten zoveel mogelijk drukken.

Dat geldt voor elke fabrikant toch ? Het is niet zo dat ze bij Behringer minder moeten afregelen ofzo ... Het blijft elektronica, anders moet je plugins gaan bouwen ... (zelfs die moet je testen :D ) .

De CEM3396 heeft DCO's (die werken volgens het JUNO principe). Je kan dus met een minimum aan (digitale) hardware het ding aansturen ... en die Behringer versie is zoals anderen reeds vermeld hebben waarschijnlijk die CEM3397/PA397 (naam voor DSI° . Dave Smith is dacht ik begonnen dankzij de resterende stock van Marion systems (Tom Oberheim) ... toen die stock erdoor was hebben ze denk ik nieuwe laten maken door Curtis ?

Qua klank is dat niet super spannend , maar in combinatie met ... kan er misschien wel iets leuks uitkomen. Of gaat ULI een soort Matrix 1000 bouwen voor 200 euro ?
 
Ik vind de matrix 6 echt wel vet.
Dat ding heeft echt een sound en mogelijkeden.
Dus die sound zit wel goed als deze chip die richting op gaat.

Het filter uit de m6 is niet zo spanned maar de nieuwe chip heeft dus resonance volume compensatie.
en ook meer waveforms voor de OSC'S.

Denk niet dat ze al die moeite doen als je er geen vette poly mee kan maken.
 
Hangt af van de situatie. Bijvoorbeeld:



Dan is het best prettig dat het goed werkt en zonder bloed, zweet en tranen, om analoge elektronica zich te laten gedragen. En een fabrikant als Behringer wil, als een synth op de plek komt in de fabriek van het plaatje, alles zoveel mogelijk binnen specs werkt. Het begint dan met een ontwerp dat zich daarvoor leent. Een fabrikant kan voor een ontwerp kiezen dat meer afwijkingen heeft, en buiten de specs, zodat een stevig rondje inregelen nodig is voordat het in de doos kan. Dat kost tijd en dus geld, wat de koper moet betalen. Behringer wil juist de kosten zoveel mogelijk drukken.


Nou de sfeer zit er goed in daar :D
 
Nou de sfeer zit er goed in daar :D

Ach, als ze onderling maar geen ruzie maken... Vroeger heb ik een tijdje gewerkt bij een bedrijf dat elektronica maakte, PCB's werden voor een gedeelte automatisch bestukt, de grotere onderdelen met de hand. Voor dat laatste had het bedrijf een stuk of 30 vrouwen aan het werk, daarnaast op de afdeling 3 mannen (waaronder dus ikzelf) die het proces moesten overzien en aan de gang houden en elektronica dat het aan het einde van de rit het niet deed proberen te repareren. Dat was geen lolletje. Om de haverklap hadden de vrouwen onderling ruzie, ging geen week voorbij of de afdelingschef moest weer 'ns van kantoor worden gehaald om de boel weer te sussen. Drama, drama...
 
Back
Top