Klassieke/Soundtrack achtige tracks

JimmyEyckmans

Ouwe rot
Lid sinds
7 juli 2020
Berichten
1.104
Locatie
Belgie
In deze topic zal ik klassiek/soundtrack achtige tracks delen die ik gemaakt heb en misschien later nog ga maken.

Dit is het tweede liedje dat ik in dat genre heb gemaakt. Het is genaamd: His Arrival on Earth.

Voor instrumenten heb ik Roland Cloud gebruikt en voor effecten degene die in Ableton Live 10 zitten.

Laat maar weten wat je ervan vind. Ik vond het leuk om deze tracks te maken omdat ik hier meer vrijheid in had. In dance tracks moet alles redelijk simpel blijven en daar heb ik soms problemen mee lol.

https://soundcloud.com/mo7ex/his-arrival-on-earth
 
Heel mooi, vond alleen die blazers niet mooi ook omdat die zo general midi klinken.
daar had ik staccato strijkers met een dikke pauk of zo voor in de plaats gemaakt.
Heel mooi gedaan!
 
Hey, thx man. Ja ik heb een ding met trompetten denk ik lol. Ik voel altijd een zeker gevoel van power door trompetten in andere hun liedjes. Ik denk dat een trompet een zekere power kan geven aan een liedje maar ben hier natuurlijk niet zeker van sinds het ook gewoon iets persoonlijks kan zijn.
 
Wellicht kun je ze realistischer maken door de attack en timing van de individuele blazers wat te varieeren.
Er is natuurlijk niets mis met blazers. Idd cool
 
Ik vind de muzikale uitwerking heel knap gedaan :okdan:. Vooral je stemvoering is knap gedaan (strings t.o.v. horns). De geluiden klinken wel een beetje GM-achtig. Je zou je wat meer kunnen verdiepen in het aanpassen van bestaande presets of zelfs het volledig ontwerpen van eigen sounds. Je kan ook experimenteren met volume- en pan automatisaties, zo kan je geluiden eel meer tot leven doen komen. Ik ben er zeker van dat je blazerssectie dan minder artificieel zal klinken.

Maar muzikaal gezien: top.

:doei:

Danny
 
In deze topic zal ik klassiek/soundtrack achtige tracks delen die ik gemaakt heb en misschien later nog ga maken.

Dit is het tweede liedje dat ik in dat genre heb gemaakt. Het is genaamd: His Arrival on Earth.

Voor instrumenten heb ik Roland Cloud gebruikt en voor effecten degene die in Ableton Live 10 zitten.

Laat maar weten wat je ervan vind. Ik vond het leuk om deze tracks te maken omdat ik hier meer vrijheid in had. In dance tracks moet alles redelijk simpel blijven en daar heb ik soms problemen mee lol.

https://soundcloud.com/mo7ex/his-arrival-on-earth

Dag jimmy
wij kennen elkaar al:)
je bent hier helemaal op zijn plaats
en een top track wat ik al op soundcloud zei
groeten andreos.
 
Dag jimmy
wij kennen elkaar al:)
je bent hier helemaal op zijn plaats
en een top track wat ik al op soundcloud zei
groeten andreos.

Hallo Andreos,

fijn jou hier ook te mogen ontmoeten. Bedankt om mij op de hoogte te brengen van deze site. Het ziet er een gezellig en respectvol forum uit. Daar ben ik blij om.

En bedankt, ik vind het leuk dat je de track mooi vind. Deze klassiek/soundtrack achtige tracks zijn, wanneer ik inspiratie heb, vele makkelijker voor mij dan EDM.
Ik heb zo het gevoel dat ik bij EDM me moet inhouden. Bij dit genre kan ik meer gevoel steken in wat ik speel. Ik kan iets "complexer" (ik zet dat tussen aanhalingstekens want het is eigenlijk nog simpel) zijn in de melodieën bijvoorbeeld.
Bij EDM en dance muziek dat ik weet, is complexiteit uit den boze lijkt het wel. En daar zit een probleem.
Sinds ik mijn muziek maak door gewoon te spelen is het makkelijker om een melodie van een paar maten te maken met veel noten en daar gevoel insteken.
Bij EDM kan je er geen gevoel insteken, het moet bam bam bam zijn.
Er elke keer knal op bij wijze van spreken. EDM is zoals CGI voor films. Veel explosies maar weinigs orgineel en een beetje inhoudsloos.
Je moet je bij dat genre echt inhouden want als je te "complexe" dingen speelt dan word het te ingewikkeld.
EDM is ook muziek dat een gevoel oproept, namelijk meer feest sfeer en dat is goed, ik dans graag op dansmuziek, zeker en vast.
Maar dan ben ik bezig met het ritme van de muziek te zoeken om op te dansen en dan merk je gewoon op dat het allemaal maar simpel is.
In deze klassiekere muziek kan je uitgebreider zijn met je noten terwijl bij EDM, ja ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen, je minder complex moet zijn.
Punt is, ik heb daar moeite mee. Ik wil altijd uitgebreidere dingen spelen Daarom is het voor mij HEEL MOEILIJK om een melodie op een EDM track te zetten. Dat moeten normaal maar een paar noten zijn met stiltes tussen, maar ja, daar kan ik niet veel gevoel dan insteken.
En dat is mijn "probleem". Muziek is voor mij het delen van een gevoel. Iets dat je zelf voelt. En met elke track vraag je je af of iemand anders dat gevoel ook krijgt wanneer ze het beluisteren.
Maar op klassiek vlak ben ik even gestopt. Komt niks meer uit. Daarom probeer ik het maar weer eens een beetje met edm.
Want ik vind edm ook goed hoor maar dat moet altijd een ander soort power zijn.
Maar ik ga stoppen met zagen lol. Ben blij je hier te zien.
 
Hola Jimmy,

Je moet gewoon doen wat je gevoel ingeeft.
En misschien is dat later weer eens iets anders,en doen waar je het beste in bent!
De een heeft geen muziekkennis en doet het dan ook op gevoel.
Maar ik begrijp je als je ondergrond met muziekkale kennis groot is.
Armin van buren is dus ook zo een kan alles maken!
Doe gewoon wat er ingegeven word,doe ik ook en niet altijd klassiek.

Groeten van andreos.
 
Heb beluisterd en eigenlijk is het wel goed. Maar idd. heel jammer dat het zo GM klinkt. Ik zelf heb ook in dit genre ooit iets gemaakt maar veel bombastischer (was ook de bedoeling) en enorm minimalistisch qua compositie. Heb totaal geen herkende instrumenten akoestische klanken gebruikt maar enkel elektronisch die zelfs niet akoestisch klonk. maar de harmonie gaf het "gevoel" en de "sfeer" door de compositie gaf dit een heel klassiek verhaal. Artificieel gevoel voor de luisteraar.

PS; Vind het zeer goed dat er af en toe iets echt muzikaal wordt gepost.
 
Laatst gewijzigd:
JimmyEyckmans : Gevoel is volgens mij in muziek onontbeerlijk. Ik vind het persoonlijker belangrijker dan muzikale complexiteit. Ik luister veel liever naar een simpele melodie die met zo veel gevoel is gespeeld dat het me tot tranen toe beweegt dan naar een super complex stuk dat bijna niemand kan naspelen maar waarbij ik niets voel. Let wel: ik heb veel respect voor pianisten die snelle en complexe klassieke stukken spelen maar ik geef de voorkeur aan lieflijke melodieën, sfeervolle bijpassende akkoorden ... kortom ... emotie. Dit projecteer ik ook naar mijn eigen composities. Deels omdat ik geen complexe technische zaken aan kan maar ook deels omdat ik op die manier in mekaar steek. Ik nodig je uit om in de tracks sectie van dit forum maar eens te zoeken naar nummers uit het "Solar System" project (Mercury, Earth, Mars, Asteroid Belt, Saturn, Uranus), dan kan je zelf oordelen. In sommige van die threads geef ik ook enkele werkwijzes die ik hanteer om aan die emotie en grootsheid van de mix te komen. Dus misschien is dat wel interessante lectuur ;). Je mag trouwens ook in die threads reageren als je je daartoe geroepen voelt.

Maar kortom: ik begrijp héél goed hoe je je muziek aanvat en heb daar veel respect voor :okdan:

:doei:

Danny
 
JimmyEyckmans : Gevoel is volgens mij in muziek onontbeerlijk. Ik vind het persoonlijker belangrijker dan muzikale complexiteit. Ik luister veel liever naar een simpele melodie die met zo veel gevoel is gespeeld dat het me tot tranen toe beweegt dan naar een super complex stuk dat bijna niemand kan naspelen maar waarbij ik niets voel. Let wel: ik heb veel respect voor pianisten die snelle en complexe klassieke stukken spelen maar ik geef de voorkeur aan lieflijke melodieën, sfeervolle bijpassende akkoorden ... kortom ... emotie. Dit projecteer ik ook naar mijn eigen composities. Deels omdat ik geen complexe technische zaken aan kan maar ook deels omdat ik op die manier in mekaar steek. Ik nodig je uit om in de tracks sectie van dit forum maar eens te zoeken naar nummers uit het "Solar System" project (Mercury, Earth, Mars, Asteroid Belt, Saturn, Uranus), dan kan je zelf oordelen. In sommige van die threads geef ik ook enkele werkwijzes die ik hanteer om aan die emotie en grootsheid van de mix te komen. Dus misschien is dat wel interessante lectuur ;). Je mag trouwens ook in die threads reageren als je je daartoe geroepen voelt.

Maar kortom: ik begrijp héél goed hoe je je muziek aanvat en heb daar veel respect voor :okdan:

:doei:

Danny

Ja zeker Danny, dat bedoelde ik dan ook. Ik bedoelde met complexere dingen niet echt op skill gebaseerde dingen want laat ons eerlijk zijn: ik heb men keyboard in 20 jaar niet meer aangeraakt. Technische skills heb ik niet meer, wat spijtig is want nu is het soms als een slak die uit een bocht vliegt bij mij.
Zoals je zal horen in men tracks is het ook eigenlijk niet complex in de zin van skills of dit of dat. Ik bedoelde eigenlijk wat jij zegt, met gevoel spelen. Dat kan ik alleen maar in meerdere noten stoppen blijkbaar. En niet in drie noten. Ik kan daar wel een gevoel insteken, maar geen gevoel dat je meesleept op een reis.
Ik heb gewoon te weinig noten daarvoor.
Maar dat is een persoonlijk probleem natuurlijk.
 
ik vind dit erg mooi. en inderdaad gevoel, dat is het verbond...
maar ik ben het eens met wat een paar anderen opmerken, de GM geluiden, het lijkt bijna soms een preview.
je hebt met gevoel ingespeeld, dus de geluiden aanpassen lijkt dan het gevoel eruit te trekken, er aan werken kan juist het gevoel versterken.
wellicht kan simpelweg een effekt erop, die wat meer rijkdom aan het GM geluiden toevoegt. of effekten.

goed.

maar het is echt erg mooi.
 
Ik begrijp het zeker en vast en ik ga ook niet zeggen dat er geen waarheid zit in wat er gezegd word. Het probleem is dat ik niet technisch ben, ik weet bijvoorbeeld al niet wat jullie met GM geluid bedoelen.
 
GM (General Midi) geluiden zijn geluiden die standaard worden aangeboden (presets) en die onderling door fabrikanten die de GM-standaard willen naleven, verdeeld worden. Deze geven over het algemeen een afdoend beeld van hoe een song met GM geluiden moet klinken maar het is clean en kunnen zelden een "wauw"-gevoel los weken.

Je kan wel zo'n presets gaan editeren: aanslaggevoeligheid koppelen aan filters, andere instellingen van parameters maken etc. In jouw specifieke geval zou ik aanraden om al eens met volume automatisaties te gaan werken. Een controller zoals bv een modulatie wiel koppelen aan MIDI CC 7 en dan een melodie inspelen terwijl je je volume bediend via de controller. Zo werk ik héél veel en dat geeft bijzonder goede resultaten. Je kan ook eens proberen met galm, alhoewel je daar heel omzichtig om mee moet gaan. Zo zijn er verschillende kleine zaken die grote verschillen kunnen maken ;).

:doei:

Danny
 
Lol ja dat is het probleem. Ik snap het van presets maar al de rest is Chinees voor mij. Ik ben daar gewoon niet slim genoeg voor denk ik. Ik kan alleen maar een beetje componeren...maar ik hoop dat de tijd ervaring zal brengen.
 
Lol ja dat is het probleem. Ik snap het van presets maar al de rest is Chinees voor mij. Ik ben daar gewoon niet slim genoeg voor denk ik. Ik kan alleen maar een beetje componeren...maar ik hoop dat de tijd ervaring zal brengen.

Je moet je niet zo achteruit stellen, Jimmy. Je bent misschien nog niet op de hoogte van al wat hier gezegd wordt maar dat wil niet zeggen dat je er niet slim genoeg voor bent ;). Je moet gewoon eens de tijd nemen om één en ander op te zoeken en te experimenteren wat je gevonden hebt. En kom je er niet uit, dan zijn er nog altijd genoeg mensen die je willen verder helpen :).
 
Back
Top