Marktplaats Miskoop , Ensoniq TS10. Wat nu???

skrie

Ingeburgerd
Lid sinds
30 Maart 2017
Berichten
78
Locatie
Koudekerk aan den Rijn
Vandaag kocht ik via marktplaats een Ensoniq TS10,omdat ik graag gebruik wil maken van Poly-Aftertouch.
Bij thuiskomst blijkt echter dat de aftertouch niet goed werkt op een groot gedeelte van de toetsen.
Vreemd genoeg werkt het perfect op alle zwarte toetsen. Het was me bij het uitproberen nog niet opgevallen.
De Synth is erg ingewikkeld en ik vertrouwde de verkoper... dom dom natuurlijk, maar zo ben ik als mens.

Ik vroeg me als eerste af. Zijn er hier Ensoniq gebruikers die ervaring hebben bij het
kalibreren of herstellen van de aftertouch? Is er misschien iets aan te doen?

En ten tweede, wat zijn jullie ervaringen met dit soort problemen met tweedehands gear.
Ik heb geprobeerd de koop ongedaan te maken, maar de verkoper houd nu vol dat er niets mis was.
Dit is zeer onaannemelijk, de synth is heel rustig vervoerd en is zoiezo gebouwd als een Tank.
Vinden jullie het aannemelijk dat het apparaat dit defect al had bij de verkoper? Of ben ik nu zo wantrouwig ineens?
 
In NL is dat een vrij zeldzame synth toch? En je hebt hem nu en hij maakt geluid, dus een miskoop zou ik het niet noemen.
Maar het zou wel flauw zijn als de vorige eigenaar het wel wist en er niks over gezegd heeft. Kan ook zijn dat hij de synth ooit zo had gekocht en niet beter wist....
Hopelijk kan je het goed laten maken voor weinig en heb je straks gewoon veel plezier van deze bak.
Heb je dit al gelezen?
https://www.gearslutz.com/board/ele...243036-fixing-ensoniq-ts-10-s-aftertouch.html
 
Vind dit niet een miskoop. Dat het keyboard niet 100% werkt is bij veel meer vintage modellen. Gewoon door iemand laten servicen.
 
Zou zeggen, als je hem voor de Poly after touch koopt moet je dat zeker controleren. Ik vertrouw mensen ook vaak. Gaat vrijwel altijd goed. Zo niet dan had ik altijd al een gevoel van.. Mmmmm. Als je een toetsenboord koopt is het zeker om rekening mee te houden. TS10 is een mooie bak . Zeldzaam weet ik niet. Staan er3 nu op MP te koop. Jaren waren ze geen drol waard en ondergewaardeerd zou ik zeggen. Mischien een e-mailtje aan syntaur sturen?
 
De TS10 is volgens mij een topsynth dus een miskoop is het sowieso niet, denk ik. Natuurlijk wel vervelend als de feature waarvoor je hem aankoopt, niet blijkt te werken.
Hier (http://forum.vintagesynth.com/viewtopic.php?t=82037) heb je een thread met iemand met hetzelfde probleem en die heeft het kunnen oplossen. Ik weet dat je ook wel wat elektronicaskills hebt dus misschien wil je het zelf wel testen. En anders inderdaad een synthhersteller contacteren zoals Achelousje ook al voorstelt. Dan kost het je misschien wel wat maar je krijgt er wel een serieuze bak voor terug.

Hoe dan ook succes gewenst. :okdan:

:doei:

Danny
 
Zou zeggen, als je hem voor de Poly after touch koopt moet je dat zeker controleren. Ik vertrouw mensen ook vaak. Gaat vrijwel altijd goed. Zo niet dan had ik altijd al een gevoel van.. Mmmmm. Als je een toetsenboord koopt is het zeker om rekening mee te houden. TS10 is een mooie bak . Zeldzaam weet ik niet. Staan er3 nu op MP te koop. Jaren waren ze geen drol waard en ondergewaardeerd zou ik zeggen. Mischien een e-mailtje aan syntaur sturen?

Het werkte wel... voor 70% , dat maakte het verwarrend.
Het is subtiel , en de eigenaar was natuurlijk zo slim om hem op de meest flexibele stand te zetten voor het testen waardoor het eerst niet opvalt.
De synth is ongelooflijk complex met een handleiding als een bijbel. Dat maakt het lastig om snel te testen bij iemand thuis.
Thuis kon ik hem aan een computer hangen en zien wat er eigenlijk uitkomt. Dit bracht het probleem snel in kaart.
 
Vandaag kocht ik via marktplaats een Ensoniq TS10,omdat ik graag gebruik wil maken van Poly-Aftertouch.
Bij thuiskomst blijkt echter dat de aftertouch niet goed werkt op een groot gedeelte van de toetsen.
Vreemd genoeg werkt het perfect op alle zwarte toetsen.

Ik vroeg me als eerste af. Zijn er hier Ensoniq gebruikers die ervaring hebben bij het
kalibreren of herstellen van de aftertouch? Is er misschien iets aan te doen?

Veel voorkomend probleem met verschillende Ensoniqs synths, en de ASR-10.

Ik heb het zelf met de SQ-80 en SD-1 gehad. https://www.synthforum.nl/forum/mark...avetable-synth

Uit die thread:

‘De Polyfone Aftertouch werkt niet helemaal goed. De zwarte toetsen genereren die poly-aftertouch allemaal wel, maar bij de witte toetsen moet daarvoor veel meer kracht gezet worden. ...

Ik verkocht eerder mijn SQ-80 waarvan de aftertouch het helemaal niet meer deed. De nieuwe koper kwam die bij me ophalen, betaalde me netjes, ging vervolgens met z'n hele gewicht even op het toetsenbord hangen, zette vervolgens de synth weer aan, en hoppa: aftertouch weer geheel werkend. Dat had -ie vast eerder gedaan.’

De koper vertelde me trouwens later nog eens dat -ie Ensoniq synths verzamelde, het probleem vaak tegenkwam en zo mooie deals kon maken. Hij had het probleem tot dat moment ook altijd opgelost door even zijn volle gewicht op het keyboard te leggen.

Hij leek me trouwens een goede BMI te hebben, het was geen model Paverotti.
 
Veel voorkomend probleem met verschillende Ensoniqs synths, en de ASR-10.

Ik heb het zelf met de SQ-80 en SD-1 gehad. https://www.synthforum.nl/forum/mark...avetable-synth

Uit die thread:

‘De Polyfone Aftertouch werkt niet helemaal goed. De zwarte toetsen genereren die poly-aftertouch allemaal wel, maar bij de witte toetsen moet daarvoor veel meer kracht gezet worden. ...

Ik verkocht eerder mijn SQ-80 waarvan de aftertouch het helemaal niet meer deed. De nieuwe koper kwam die bij me ophalen, betaalde me netjes, ging vervolgens met z'n hele gewicht even op het toetsenbord hangen, zette vervolgens de synth weer aan, en hoppa: aftertouch weer geheel werkend. Dat had -ie vast eerder gedaan.’

De koper vertelde me trouwens later nog eens dat -ie Ensoniq synths verzamelde, het probleem vaak tegenkwam en zo mooie deals kon maken. Hij had het probleem tot dat moment ook altijd opgelost door even zijn volle gewicht op het keyboard te leggen.

Hij leek me trouwens een goede BMI te hebben, het was geen model Paverotti.

VERHIP... dit lijkt inderdaad iets te doen!!!!!! . Ik heb het nog niet met het hele keyboard gedaan.
Maar één toets is na enig misbruik met gewicht duidelijk meer responsive.

Ik ben er zojuist ook achter gekomen dat de aftertouch veel beter werkt als je de witte toetsen indrukt aan de bovenkant.
Aan de onderkant is er 0 response... maar hoe verder je naar boven drukt hoe beter de response.
Ik kan me voorstellen dat het rubber onder de toets zo stijf is dat je niet ver genoeg naar beneden komt.

BEDANKT X 1000!!!!!!!!!!!!
 
VERHIP... dit lijkt inderdaad iets te doen!!!!!! . Ik heb het nog niet met het hele keyboard gedaan.
Maar één toets is na enig misbruik met gewicht duidelijk meer responsive.

Ik ben er zojuist ook achter gekomen dat de aftertouch veel beter werkt als je de witte toetsen indrukt aan de bovenkant.
Aan de onderkant is er 0 response... maar hoe verder je naar boven drukt hoe beter de response.
Ik kan me voorstellen dat het rubber onder de toets zo stijf is dat je niet ver genoeg naar beneden komt.

BEDANKT X 1000!!!!!!!!!!!!

Mooi, goed om te horen! Bovenin met kracht minimale aftertouch en onderin niets was bij mij trouwens ook het geval.

Waarschijnlijk heb je dit ook gedaan, maar voor de zekerheid: de synth even uitzetten voor je je gestrekte arm erop legt en flink kracht zet lijkt me verstandig.
 
Mooi, goed om te horen! Bovenin met kracht minimale aftertouch en onderin niets was bij mij trouwens ook het geval.

Waarschijnlijk heb je dit ook gedaan, maar voor de zekerheid: de synth even uitzetten voor je je gestrekte arm erop legt en flink kracht zet lijkt me verstandig.

Dit werkt echt perfect. Het Polyphonic Aftertouch feest kan beginnen!

Zie het verschil. Link ze je onderin de witte key data die maar tot 79 gaat.
(en hier zat ik toch echt goed te duwen kan ik je vertellen)

Rechts na redelijk bruut geweld toe te passen met de synth powered off,
gaat hij smooth en zonder bokkesprongen naar de 127.

data.jpg
data2.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Dit werkt echt perfect. Het Polyphonic Aftertouch feest kan beginnen!

Hartstikke fijn. Veel plezier ermee!
 
Back
Top