Roland and Korg Fined £5.5m For UK Price Fixing

headline-roland-korg-price-fixing.png



Beetje triest.
 
Zo zie je maar dat Behringer geen uitzondering is als het gaat om twijfelachtige businessmodellen.
 
zoals in zoveel branches, prijsafspraken. Zoek maar eens een matras in een beddencentrum om te vergelijken, of een meubel. Vergeet 't maar.
Als DSI te goedkoop wordt verkocht krijgt de verkoper ook dat te horen, was recent nog online te lezen.
Ik wed dat pioneer in 't zelfde bedje ziek is als je die prijzen ziet...
 
Het zou me niet verbazen als dit soort praktijken ook op het Europese vasteland plaatsvindt. De EU zal dit bericht ook onder ogen komen. Wie weet gaan ze dit onderzoeken en de bedrijven ook beboeten.
 
Eigenlijk hoort yamaha ook in dit rijtje, maar ja....

Interestingly, Yamaha, despite having also worked to fix prices with GAK UK retailer escaped any such fines as it brough the case to the attention of the CMA.
 
Eigenlijk hoort yamaha ook in dit rijtje, maar ja....

"Interestingly, Yamaha, despite having also worked to fix prices with GAK UK retailer escaped any such fines as it brough the case to the attention of the CMA."

Snitches get stitches... :duivels:
 
Zo zie je maar dat Behringer geen uitzondering is als het gaat om twijfelachtige businessmodellen.

Bij Uli werkt het andersom; als er genoeg verkocht wordt gaat de prijs naar beneden.
Dat zouden er meer moeten doen.
 
Zal waarschijnlijk 1 van de weinigen zijn maar ben een groots voorstander van prijsafspraken.
Juist doordat dit niet mag zijn alle kleine zaakjes kapot gemaakt door de grote jongens.
 
Voor mij een reden om de Moog One bij een echte (kleine) zaak te kopen. Als die zaak blijft bestaan, houd ik service om de hoek.
Overheden meten met twee maten want de Tweede Kamer wil al een minimum prijs voor vliegtickets. Ook daarmee wordt mededinging beperkt. Prima voor het milieu, maar dat is een andere discussie.
 
Zal waarschijnlijk 1 van de weinigen zijn maar ben een groots voorstander van prijsafspraken.
Juist doordat dit niet mag zijn alle kleine zaakjes kapot gemaakt door de grote jongens.

Ik ben het met je eens en ik vind dat dit voor heel veel zaken zou moeten gelden ivm de globalisering.
Of het nou om produkten of jobs gaat maakt niet uit anders krijg je altijd een race to the bottom en die race is leuk zolang je groot bent maar anders wordt het sappelen.
Zonder prijsafspraken kan je nooit concurreren tegen multinationals en lage lonen landen.
 
Tja, ik heb ook zo'n klein zaakje in de buurt. De eigenaar is blijven hangen ergens in de jaren '70, op een Casio kinderkeyboardje na verkoopt hij nauwelijks iets anders dan gitaren en andere traditionele instrumenten ("hier speelt iedereen toch alleen maar blues en rock, al dat moderne elektronische spul loopt hier niet"). Ik zit dan echt niet te wachten op prijsafspraken zodat ik online meer moet betalen om deze dinosaurus te laten overleven, voor spullen die hij zelf niet eens verkoopt...
 
In een ideale wereld, zouden alle klanten die tussen periode X-Y te duur hebben gekocht, gecompenseerd dienen te worden. Dat zou imho de "boete" moeten zijn, wat schiet dit verder op voor de werkelijk gedupeerden? Al is het maar 1 euro.. principekwestie. Ze lachen erom, gaan gewoon over tot orde van de dag.
 
Zal waarschijnlijk 1 van de weinigen zijn maar ben een groots voorstander van prijsafspraken.
Juist doordat dit niet mag zijn alle kleine zaakjes kapot gemaakt door de grote jongens.
Denk dat ook dat niets zou uitmaken. En daar komt de grote Walvis.. en die slokt alles op en ze leefden nog lang in gelukkig in de buik.
 
Tja, ik heb ook zo'n klein zaakje in de buurt. De eigenaar is blijven hangen ergens in de jaren '70, op een Casio kinderkeyboardje na verkoopt hij nauwelijks iets anders dan gitaren en andere traditionele instrumenten ("hier speelt iedereen toch alleen maar blues en rock, al dat moderne elektronische spul loopt hier niet"). Ik zit dan echt niet te wachten op prijsafspraken zodat ik online meer moet betalen om deze dinosaurus te laten overleven, voor spullen die hij zelf niet eens verkoopt...

Er is een grote markt voor dat goedkope spul. Wanneer je een kleine speler bent en de keuze hebt tussen een aantal casios inkopen ipv 1 dikke yamaha is voor velen de keus snel gemaakt.
Op die dikke bak word uiteindelijk minder verdiend (want wie gaat dat kopen als je duurder bent dan de grote spelers) en met 1 dikke bak trek je ook geen winkel vol klanten.
Heb zelf altijd aangeraden 2dehands naar dat soort dingen te zoeken aangezien marktplaats ervan overloopt en dan later terug komen als ze echt iets tofs willen en bereid zijn meer te besteden.
Je kan gewoonweg niet investeren in iets als je weet dat je concurrentie bereid is zelfs onder de inkoopsprijs te gaan zitten.
 
Er is een grote markt (...) zelfs onder de inkoopsprijs te gaan zitten.

Maar waarom moet dit mijn probleem worden? Als je prijsafspraken toelaat om de kleine, fysieke winkel te helpen, dan zullen de hogere prijzen van de verkochte gitaren en drumstokken de dinosaurus hier misschien een beetje helpen. Maar indirect heeft zo'n maatregel voor mij het gevolg dat de spullen die hij zelf niet eens verkoopt online duurder worden. Behalve de goedkoopste Casio gaat het om een Volca tot een Moog One, en alles wat daartussen zit. Het is dan eigenlijk een soort verkapte subsidie om één groep van spelers in de markt te bevoordelen, ten koste van de koper die uiteindelijk het geld moet ophoesten.
 
Zo zie je maar dat Behringer geen uitzondering is als het gaat om twijfelachtige businessmodellen.

Sterker nog Behringer heeft ook het businessmodel van Roland en Korg gekopieerd. :D Alleen goedkoper...
We worden al decennia lang belazerd door de ‘good guys’. Geldt zeker niet specifiek voor de synthmarkt. Behringer komt op de markt met synths en de synthwereld is nog nooit zo verdeeld geweest. En velen maar blind mee knikken met een paar idioten die het op Behringer gemund hebben. Ze hadden net zo goed een andere fabrikant kunnen kiezen en hetzelfde verhaal op kunnen hangen. Laat het duidelijk zijn ik ben niet pro Behringer en de misstanden aldaar zijn gewoon niet ok. Maar dit is selectief.
Het is allemaal of de schuld van Behringer of de schuld van Trump :Z. Ach het zijn net mensen....
 
Ik ben tegen prijsafspraken. Jammer voor de winkeltjes die niet mee kunnen komen, maar dat is dan maar zo. Ik zie het nut er niet van om gedwongen meer te moeten betalen om achterhaalde businessmodellen te subsidieren. Bovendien vind ik de romantiek van de kleine zelfstandige zwaar overtrokken, want de kleine muziekwinkeltjes die ik nogal eens binnen loop komen meestal niet veel verder dan het aansmeren van incourante, veel te dure winkeldochters aan ongeïnformeerde consumenten die zo'n winkel binnenlopen voor 'service'.
 
Maar waarom moet dit mijn probleem worden? Als je prijsafspraken toelaat om de kleine, fysieke winkel te helpen, dan zullen de hogere prijzen van de verkochte gitaren en drumstokken de dinosaurus hier misschien een beetje helpen. Maar indirect heeft zo'n maatregel voor mij het gevolg dat de spullen die hij zelf niet eens verkoopt online duurder worden. Behalve de goedkoopste Casio gaat het om een Volca tot een Moog One, en alles wat daartussen zit. Het is dan eigenlijk een soort verkapte subsidie om één groep van spelers in de markt te bevoordelen, ten koste van de koper die uiteindelijk het geld moet ophoesten.

Nee het gaat erom dat je een economie hebt die voor iedereen een beetje te doen is. Wat je nu krijgt is dat alles straks van paar spelers is die alles voor het zeggen hebben.
Grote spelers die eigenlijk alleen hun markt aan het vergroten zijn zodat ze nog meer kunnen lenen en nog meer concurrentie kunnen uitschakelen.

Kijk bijvoorbeeld naar grote supermarkten.
Betalen we nu echt minder voor onze boodschappen? In veel dorpen zijn mensen tegenwoordig vaak gedwongen tot 1 keus supermarkt. Je mag blij zijn als er nog een bakker en slager is.
Is er meer keus gekomen? Er is meer variatie in producten omdat we nou eenmaal steeds meer multi culti zijn geworden maar echt meer keus dan wanneer je verschillende zaken zou hebben geloof ik niet in.
Is de kwaliteit beter geworden? Als je kijkt bij merkproducten zie je dat de kwaliteit achteruit is gegaan terwijl de prijs van het product is gestegen.
Is het personeel beter af? Werkt er nog iemand boven de 18 in de supermarkt. Wat er werkt zit allemaal op minimum loon en vast contract kun je vergeten.
Zijn de boeren etc beter af? Daarvan weet ook iedereen het antwoord wel.

Anyway de economie is sowieso zwaar corrupt, eerlijke handel heeft nooit echt bestaan in een monetair systeem en zonder subsidies zou de wereldeconomie allang niet kunnen bestaan.
Bij prijsafspraken werden we min of meer allemaal even hard genaaid. :P
 
Bij prijsafspraken werden we min of meer allemaal even hard genaaid. :P

Zo kun je het ook bekijken! LOL :D

Ik begrijp je punt ook wel, tenminste voor een deel. Weet niet of je zo gemakkelijk de markt van boeren, supermarkten e.d. met die van muziekinstrumenten kunt vergelijken, ik denk dat bij muziekinstrumenten en alles wat daar bijkomt het aanbod toch zeker groter is geworden over tijd, en voor lagere prijzen voor de koper. Als je de verhalen hoort over de behandeling van personeel bij bv. Bax, dan is daar misschien wel een parallel te trekken met de supermarkt, dat wel.
 
Nee het gaat erom dat je een economie hebt die voor iedereen een beetje te doen is. Wat je nu krijgt is dat alles straks van paar spelers is die alles voor het zeggen hebben.
Grote spelers die eigenlijk alleen hun markt aan het vergroten zijn zodat ze nog meer kunnen lenen en nog meer concurrentie kunnen uitschakelen.


Het is maar wat voor wereld je wilt?
Ik ben het met je eens dat het marktdenken veel te ver is doorgeschoten waardoor op een gegeven moment de aarde tot eigendom/bezit is gemaakt door een aantal banken en multinationals en iedereen afhankelijk is geworden.
heb je liever een harde competitie waardoor je 50 euro minder voor een synth betaald bijv maar waardoor ook chauffeurs hier niet tegen die gasten in het oostblok kunnen concurreren simpel omdat ze daar de helft aan loon nodig hebben voor hun leven?
Ik weet niet of dat een leuke wereld is waar we nu helaas wel in zitten.
Ja, zolang je als Nederlander flink gestudeerd hebt en je bent drs of ingenieur dan redt je het meestal wel maar je bent niet blij als je programmeur bent en opeens wordt alles geoutsourced naar India omdat daar heel veel programmeurs zitten die het voor veel minder doen.
Het heeft z'n voordelen al die lage prijzen tot jezelf de lul bent en in de ww komt terwijl je een gezin en een hypotheek hebt bijv.
Ik betaal liever iets meer en leef dan in een meer relaxte wereld en heb dan maar 2 synthesizers minder.
Buiten al die sociale economische en millieu aspecten die ervoor zorgen dat ik weet niet hoeveel dieren heel europa doorgaan om ze op de goedkoopste plaats te laten slachten bijv.
We hadden tot een tijd geleden hier Gist Brocades die zelf medicijnen maakten maar dat net als in andere Europese landen alles langzaam maar zeker naar China en India toe ging tot er Corona kwam en opeens iedereen afhankelijk is van die 2 landen, ik denk dat dit geen goede zaak is.
In de jaren zestig/zeventig kon een gezin met één inkomen het meestal goed redden terwijl tegenwoordig de meeste gezinnen genoodzaakt zijn om met z'n tweëen te werken om rond te komen, toch fijn al die concurrentie en dat marktdenken....:?
Ik noem hier nu even kort een paar voorbeelden maar je kan zoveel opnoemen natuurlijk.
Ik ben echt geen wereldverbeteraar en dat duurzame gezeik hier in Nederland komt me de strot uit maar ik zie wel de nadelen van het economische systeem waar we in zitten.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top