Synthforum en Discord

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Mocht er een Discord komen of de huidige 'officieel' worden, zou deze wel onder beheer van het forum moeten staan en niet een individueel lid.

Hahaha, eerst tegen zijn en nu eisen gaan stellen. Het staat iedereen vrij om zelf een discord te starten he.
 
Nou ja, het is niet zozeer eisen stellen, maar als het integraal onderdeel wordt van het forum is het niet handig als het om kan vallen op het moment dat de oprichter er om wat voor reden dan ook geen tijd meer aan wil of kan besteden.
 
Welk data heb je het dan over? Ik kijk en pas ook goed op met diensten waar data wordt vergaard. Maar ik heb wel degelijk controle over wat ik deel (of helemaal niets) met deze dienst. En als ik helemaal geen data wil delen, zou ik gewoon mijn internet stekker eruit moeten trekken, want niets is dan betrouwbaar. Inclusief de cookies die deze website vergaard. Maar zelfs dan nog, gebruiken ze de telefoonboekgegevens om achter je nummer te komen. Dus zelfs zonder internet ben je niet veilig.

volgens mij heb je geen flauw benul van hun data policy en zit je gewoon een generische verdediging af te drammen
nochtans winden ze er geen doekjes om: alles wat je doet op het platform mogen ze delen met eender wie er voor geld op tafel legt
en niet alleen op het platform zelf, discord weet bvb op elk moment welke programma's je open hebt staan op je computer.
mogelijks zijn die zaken verandert de afgelopen jaren, want is al veel commotie rond geweest en GDPR is er gelukkig om dergelijke zaken een beetje in de perken te houden..

erg? tgo, ik zelf heb daar geen last van, maar ik ben niet graag "verhandeld" zonder er zelf iets voor te krijgen, en tuurlijk ja, niets is echt gratis, maar er zijn grenzen..
en als je ziet welke kapitalen er in die dienst zitten en wie de investeerders zijn, weet ik wel genoeg

Maar er is wel degelijk een reden waarom Slack of Discord zorgt dat IRC leegloopt. Omdat het vernieuwender is.
Er is op zich heel weinig vernieuwend aan. Het is gewoon populair omdat het in het strot geramd is van een jonge generatie die van nature ook nog eens gemakzuchtiger en naïever is dat de voorgaande generaties.
:beard:


Ik zie i.i.g potentie om een stap hoger te gaan en met de tijd mee te komen.

met de tijd mee gaan hoeft niet per se een goede zaak te zijn, zo kan je om de 3 jaar op de laatste nieuwe hype springen..
het probleem met dergelijke 3rd party tools is dat ze het hart van een forum raken doordat de interactie verschuift naar een extern en vluchtig platform

Dit forum is een bron van jaren aan nuttige informatie die makkelijk terug te vinden is. Vergelijk dat met bvb facebook groepen waar dagelijks meerdere keren dezelfde vragen voorbij komen, of chatkanalen waar de historiek onbestaand is tenzij er dik veel geld voor neergeteld wordt. Die "nieuwe" mediums zijn zeer chaotisch, promoten luiheid, .. :beard:

Kijk hoe lang dit forum reeds bestaat, nog steeds een perfecte formule, de "vernieuwing" hier was vooral onder de motorkap nodig, maar het principe kan nog eeuwen mee, leve synthforum! :walker:
 
volgens mij heb je geen flauw benul van hun data policy en zit je gewoon een generische verdediging af te drammen
nochtans winden ze er geen doekjes om: alles wat je doet op het platform mogen ze delen met eender wie er voor geld op tafel legt
en niet alleen op het platform zelf, discord weet bvb op elk moment welke programma's je open hebt staan op je computer.
mogelijks zijn die zaken verandert de afgelopen jaren, want is al veel commotie rond geweest en GDPR is er gelukkig om dergelijke zaken een beetje in de perken te houden..

Ik blijf het toch wel wonderbaarlijk vinden, dat je zelf aangeeft 2 keer kort gebruik hebt gemaakt van het programma en dan al claimt te weten hoe de vork in de steel zit. Wellicht heb jij de complete policy gelezen, of heb je verhalen gehoord op het internet, maar ik kan je vermelden dat elk bedrijf wel aan data vergaring doet. Het is in hoeverre jij gelooft wat ze ermee doen en hoe ver ze daar mee gaan. De informatie die jij denkt te hebben klopt niet, want het zijn vermoedens. ( vermoedelijk veroorzaakt door andere bedrijven die hier wél misbruik van hebben gemaakt. ) Dat heeft niets met 'generische verdediging' te maken.
Als je even iets dieper in duikt in het programma, dan weet je dat alles tot op het puntje is in te stellen in hoeverre jij iets wilt delen. De optie om helemaal niets te delen is er ook. En dan gaan we ook even kijken naar wat er gedeeld wordt. Standaard staat nl. alles uit. Jij kan zelf inschakelen wat jij wilt delen aan je chatroom (en dus ook Discord) Dan kan je ervoor kiezen programma's te delen die jij hebt draaien. Dat zijn om te beginnen enkel games. Grappig is het, dat bijna elk online spel zelf ook gegevens haalt, over hoe lang je speelt, waar je vandaag komt, etc. Maar andere programma's herkent Discord niet. Dus het blijft enkel bij games. Totdat jij, manueel, zelf besluit programma's toe te voegen. Die beslissing maak je dus zelf. Je hebt inderdaad naïviteit. Dus gewoon maar aannemen dat er nooit wat aan de hand kan zijn en klakkeloos alles doet. Maar je hebt ook de compleet andere kant: Denken dat alles verkeerd is en nooit iets durven te veranderen. Mooi zou zijn als iemand daar iets tussenin vindt. Oftewel: probeer het in een veilig omgeving. Lees je je er goed over in. En durf de sprong te maken. Het maakt mij echt niet uit wat jij doet. Maar deze bangmakerij hoeft nou ook weer niet. Zo durft niemand meer iets.

Wil je het echt in het kort weten, lees dan dit:

https://foundation.mozilla.org/nl/p...licy,changing their default privacy settings.

Hier wordt eigenlijk hetzelfde vermeld: Er worden gegevens gedeeld. En wellicht ook gedeeld met derde partijen. MAAR, het is aan jou om te bepalen wat je deelt. En zolang jij het programma niet kent, kan je dus ook niet oordelen en hoeverre informatie van je gevraagd wordt. Ik kan je gerust stellen: Enkel je e-mail. Voor de rest ligt het aan jou wat je meer wilt delen. Dat kan in de instellingen. Zonder info, kunnen ze ook niets delen. En je e-mail: Nogmaals bijna alles en iedereen deelt je e-mail met derden. En zelfs dan nog: Discord wil je e-mail helemaal niet eens weten als je besluit als gast in te loggen. In principe kan je dus helemaal niets delen.

Er is op zich heel weinig vernieuwend aan. Het is gewoon populair omdat het in het strot geramd is van een jonge generatie die van nature ook nog eens gemakzuchtiger en naïever is dat de voorgaande generaties.
:beard:

Dit is niet heel erg constructief van je, vindt jij van wel? Er is hier niets gebaseerd op een feit. Hier spreekt enkel een onderbuikgevoel van een bepaalde generatie die een andere generatie niet wil of kan begrijpen. Ik kan daar niet zo veel mee, eerlijk gezegd. Vroeger zaten we ook massaal aan de IRC chat, of MSN Messenger. En dachten wij er ook totaal niet bij na. Dat is nu niet anders. Maar nu zijn er, in tegenstelling tot vroeger, volwassen mensen bij die controleren voor ze of het gevaarlijk is of niet. Het is naar mijn idee wel erg kortzichtig.

Weet je, jammer dat je niet op dezelfde lijn zit. Dan houdt het gewoon simpelweg op. Dankje voor je input. *D
 
Laatst gewijzigd:
Nou ja, het is niet zozeer eisen stellen, maar als het integraal onderdeel wordt van het forum is het niet handig als het om kan vallen op het moment dat de oprichter er om wat voor reden dan ook geen tijd meer aan wil of kan besteden.

Nee, maar ik ben het ook met NAP eens. Tenslotte weet de beheerder van SF ook het beste hoe hij de chat in banen wil en moet kunnen leiden zodat het goed samen kan gaan met het forum. Plus, er hoeven niet allemaal verschillende moderators te komen en aparte rollen voor chat, etc. Het werkt gewoon makkelijker dat het beheer van de chat door SF wordt gedaan, en de rollen van moderator gewoon aan kunnen blijven. Sterker nog, je hebt ook moderator bots, die het werk half overnemen, en dankzij de instellingen kan je al een hele hoop onzin en misbruik tegenhouden. Dat is het mooie: Het is vrij zelfonderhoudend.

Zolang het een onofficieel iets is, kan iedereen het gewoon blijven doen. Maar zolang het integraal is, zoals Nap zegt, dan moet het ook intern worden beheerd.
 
Heb er even op ingelogd en is eigenlijk even spannend zoals de chat hier op 't forum. :biertje:
 
In plaats van een slack/discord/whatever zou ik eerder gaan voor een self-hosted mattermost met single-sign-on van het forum en een ircd plugin voor de ouwe rotten.

Maarja, dat kost moeite en geld en dat wil echt niemand in zoiets steken natuurlijk :P
 
en een Teamspeak server dan voor 2 euro per maand :P, dat zit kwa leeftijd tussen de chat en discord in, dan is er een soort overgang 8~
 
Ik vind het op zich wel handig om te kletsen vanop de smartphone, maar daar is m'n vrouw dan weer niet blij mee. :D Ze vindt het wel welletjes geweest met al die muziekzaken, eerst soundcloud en nu instagram, nee het moet niet gekker.
 
Ze vindt het wel welletjes geweest met al die muziekzaken.

Auch... :bekdicht:

Mijn vrouw en ik hebben af en toe best wel eens dat we vinden dat iets minder mag, van elkaar. ( Haar hobby is bijv. TV kijken. ) Maar aangeven dat het wel welletjes is, zou voor mij een stapje te ver zijn. Enige zelfdiscipline, en dan moet alles toch geen probleem zijn? Als ik 2000 activiteiten heb, is dat prima. Zolang we ook maar tijd voor elkaar (het gezin) maken.
 
Dit heet dus "slowchat" en is precies het soort zinloos gewauwel waar de chat voor is he!
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top