Gegevens van grote collectie WAVs exporteren naar tekst

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
Laat ik het als volgt uitleggen - ik hoop dat jullie kunnen begrijpen wat ik wil.

Ik wil de bit-depth van de samples van een gesamplede piano (in SFZ-formaat) terugbrengen van 24bit naar 16bit. Het zijn heel veel samples, omdat de piano is gesampled in meerdere velocity layers. De samples zijn niet genormaliseerd en daardoor hebben met name de samples gekoppeld aan een zachte aanslag-sterkte een lage amplitude, soms wel minder dan -30 dB. Als ik de samples zoals ze nu zijn converteer van 24bit naar 16bit, verlies ik daarmee data.

Ik wil dat oplossen door de samples eerst allemaal te normaliseren mbt de amplitude voordat ik de bit-depth ga terugbrengen naar 16bit. Als ik dat gedaan heb, kan ik in SFZ-bestand invoeren met welke geluidssterkte de samples afgespeeld moeten worden.

Ik kan dat alleen maar invoeren als ik eerst van alle originele samples de amplitude aflees. Als ik dat bij elk bestand één voor één moet doen, ben ik daar nogal lang mee bezig.

Dus ik vraag me af of jullie een manier weten waarmee ik dat sneller kan doen. Alvast bedankt!
 
De precieze procedure schud ik niet nu ff uit mijn mauw, maar ik denk dat de batch-processor van Wavelab dit wel kan.
Mocht je Wavelab niet hebben en ook niet willen kopen, dan is de zoekterm [batch-processing] misschien een bijdrage.
 
Cool edit kan dit ook.. via de batch functie ook.. dan laad je geen bestanden maar hij converteert ze alleen. Ik heb ooit een versie van Peter Quistgard gekregen.. aardige gast.. maar ik denk dat de meeste mods em SF en minder sympathiek vinden. (ehm.. :D)
Ik heb ook geen idee of het programma nog verkocht wordt..
 
Ik heb ooit een versie van Peter Quistgard gekregen.. aardige gast..
Ik heb ook geen idee of het programma nog verkocht wordt..

Ah, jij ook al? Die Peter was inderdaad een hele aardige vent! :D

Adobe Audition is de opvolger van Cool Edit.
 
Ah, jij ook al? Die Peter was inderdaad een hele aardige vent! :D

Adobe Audition is de opvolger van Cool Edit.

Hehe.. ;) Maar ok.. Adobe Audition heb ik ook weleens getest maar is geloof ik met abonnement toch?

Had trouwens niet goed gelezen en dacht dat het alleen om converteren van 24 naar 16 bit ging.. en normalisen maar de TS wil ook van elke sample weten hoeveel een sample versterkt is na genormalised te zijn.. en het aantal db's waarmee de sample is versterkt in een tekstfile. Dat gaat zeker niet lukken met Cool edit. :(
 
MacGyverGear : Ja, even gekeken op de site van Adobe, kost 290 euro per jaar... Er zullen vast mensen zijn ook voor hobby-gebruik zo'n abo hebben, denk dat velen dat toch een beetje prijzig vinden. Heb trouwens nog steeds een oude versie van Audition in gebruik, die is van een neefje van Peter ofzo, denk ik. ;)

Ben eigenlijk wel benieuwd welke software zoiets kan wat TS wil, dan misschien niet het opslaan in een tekstbestand, maar wel dat je een serie gekozen bewerkingen wat met de audio te maken heeft kan aangeven en die op een serie bestanden kan loslaten.
 
Ja idd.. dat dus. Ik heb wel zo'n pakketje van Adobe kunnen kopen om foto's en video te bewerken. De 'elements' versie geloof ik. Eenmalige uitgave die nog te doen was. Maar als je daar de NIET elements versie van koopt zit je ook weer aan een (hoog) jaarbedrag. En dan maar raar vinden dat iedereen met de familie Questgard in zee gaat.. :bekdicht:

Die DB verschillen per wav in een tekstbestand krijgen lijkt me ook een behoorlijke uitdaging. :)
 
Ik wil dat oplossen door de samples eerst allemaal te normaliseren mbt de amplitude voordat ik de bit-depth ga terugbrengen naar 16bit.

De samples moet je zeker niet normaliseren. Dat zal de velocity layers kapot maken en heb je er weinig meer aan.

Ffmpeg een command line programma kan de conversie doen. Er bestaan ook front ends voor.
Bestaat voor linux, windows en mac.

Ik zou het onder linux doen maar dit is voor windows

Code:
[URL="https://stackoverflow.com/questions/43695545/ffmpeg-batch-convert-for-windows#"][COLOR=#FFFFFF]for /f "tokens=1 delims=." %a in ('dir /B *.wav') do ffmpeg -i "%a.wav"  [/COLOR][/URL]-acodec pcm_s16le -ar 44100[URL="https://stackoverflow.com/questions/43695545/ffmpeg-batch-convert-for-windows#"][COLOR=#FFFFFF]  "%a.wav"[/COLOR][/URL]

Adobe audition kan dit ook.
 
De samples moet je zeker niet normaliseren. Dat zal de velocity layers kapot maken en heb je er weinig meer aan.
Lijkt me een goedkope werkwijze om de velocity layers te laten bepalen door het volume waarmee ze opgenomen zijn ? Dan zouden de 'zachte layers" ook altijd het slechts van kwaliteit zijn ?
Maar het kan zijn, ik werk niet met SFZ's.
 
Lijkt me een goedkope werkwijze om de velocity layers te laten bepalen door het volume waarmee ze opgenomen zijn ? Dan zouden de 'zachte layers" ook altijd het slechts van kwaliteit zijn ?
Maar het kan zijn, ik werk niet met SFZ's.

sfz is niet het audio formaat maar de instrument definitie. sfz kan bv flac, wav or ogg aan.
Als je meerdere velocity layers hebt kun je die ook niet gebruiken en in plaats daar van alleen 1 layer gebruiken.
Maar ja dan heb je wel een minder mooie piano.

Wellicht is flac of ogg een goede optie als het om disk ruimte gaat. voor ram is er geen verschil omdat het uiteindelijk to raw wav word wat er word afgespeelt.
 
Back
Top