Dreadbox: Typhon

typhon-njams.png



[h=4]Typhon has been developed with ultimate care and love, so as to be a great-sounding, portable and affordable synthesiz.
It has a complex modulation routing, 256 preset memory, a 32 note sequencer, and powerful stereo effects developed by Sinevibes.
Since it is packed in a compact USB powered lil’ box, it can be carried everywhere you go![/h] [h=5]> Analog Circuit including 2 Classic Dreadbox Oscillators, a 4-pole Low Pass Filter, and Multiple Analog VCAs[/h] [h=5]> 2 Envelope Generators for the Filter and the Amp[/h] [h=5]> 3 Modulators with 4 Different Modes (LFO, EG, Random, Parameter Step Sequencer) and Multiple Active Targets[/h] [h=5]> All analog parts feature a dedicated direct control on the left front panel.[/h] [h=5]> With the sliders, buttons, and encoder on the right side of the front panel you can control the Amp and the Filter envelopes, the sequencer, the modulators, and the stereo effects, in order to create and save your desired sounds[/h] [h=5]> 12 DSP stereo effects (32bit @96kHz) developed by Sinevibes, including Distortion, Bit crusher, Chorus, Ensemble,Flanger, Delay and Reverb[/h] [h=5]> 32 Note Sequencer that can be used to sequence notes in the traditional way or used as a modulation source[/h] [h=5]> 254 preset memory, with import/export support[/h] [h=5]> External audio input that can turn this box into the ultimate effects unit[/h] [h=5]> Portable, Powered via USB with full MIDI and CC Implementation[/h] [h=2]Specifications & Connections[/h] USB powered (at least 500mA)
60 Playing hours with 20,000mA portable power bank
MIDI Din IN and OUT
¼ in Stereo Out
⅛ in Headphone Out
⅛ in Mono Audio In (for routing via Typhon FX)

Dimensions: 23 x 13 x 6 cm
Weight: 1kg [h=2]Available in July 2020 for 349€[/h]
 
De typhon OS V4 Update is inmiddels beschikbaar op hun website.
Helaas lukt het hier niet deze update uit te voeren.
Is er hier iemand die hier ook tegenaan loopt en/of eventueel een oplossing heeft?
( De update-software lijkt de typhon niet te zien.. )
Bij mij ging het prima, vanaf MacOs. Ik heb heel secuur het stappenplan gevolgd qua volgorde aanzetten, uitzetten, etc. Wel vrij maf dat hij hiervoor een native programma gebruikt ipv gewoon via sysex.
 
Bedankt voor je reactie;
Ik heb het vanaf 2 verschillende windows platforms gepoogd voor elkaar te krijgen; beiden onsuccesvol. Ik nog wel een ipad die ik kan proberen, al vraag ik me wel sterk af of die de typhon uberhaupt van stroom kan voorzien :D
 
Ik werk ook met Windows en ervaar ook dit probleem dus wellicht dat het in aan de win versie ligt. Maar ik ben content met de 3.1.1. Enige wat ik er minder aan vind is bank d die ze schijnbaar ook in de Ltd versie hebben zitten. De meeste van die bank zijn wel erg wazige onbruikbare piepknars presets met veel te veel fx maar ik heb er al aardig wat vervangen door zelfgemaakte patches.
 
Of ga bij iemand met een mac langs. Er zijn er best wat.

Wat vinden jullie van deze synth.
Je kan laar 1 fx tegelijk gebruiken.
Of is die als fx module ook bruikbaar.
 
Ik gebruik hem zelfs eigenlijk alleen als fx unit, belachelijk want het is ook echt een fijne synth. Maar de fx klinken echt heel goed. 3 fx in serie, dus niet maar 1 tegelijk. Maar wat bitcrushen > chorus > granular reverb klinkt echt heerlijk. Delays ook fun...
 
Ik heb Erebus V1 Nyx V1, de basic sound is redekijk hetzekfde.
Hades heb ik bijvoorbeeld nie, het lijkt enorm veel op een bassline met Erebus doen.
Veel mensen zeggen dat ze Nyx nie zo dik en rond krijgen, da heb ik nie, Erebus is enkel beperkt tot dik en rond.
De manier is wel anders Erebus draaien aan knoppen en dik ronde sounds.
Fadertje nie ok ergensweg dik en rond, nog tee andere faders verkeerd,
de kaatste dagen laakt hij geen sounds meer, kan gebeuren als uw modulators de filter suoer smooth dichtdraaien.
Als ge toch grekse basslines hebt, met adsr van roland lekker snappy s/h op de viebrato, die modulators om de PW tot modden
voor in outerspace squarewas. En die reverb die altijd intimliderend.
De spring van Grand Mother ofzo is een beetje neutraal saai.
En de mono kost minder dan een bigsky.

Nu denk ik dat ze binnenkort wel let iets nieuws gaan afkomen.

Dus het mindere gebruik van de mono synth is niet het ergste als ik dreadbox wl zal het vooral Nyx en Erebus
squarewave op de lfo zet al die lfo speeds anders en de hoge tone pw en wide op max om ding textures op te zetten
met een delay die gewoon de toon stretch tot di een kreun ud

Maar zo een multifx is handig, ik ist dat dreadbox goede had.
Of Als ze goed zijn kunen ze veel eigenheid; somsis het niet optimaal Erebus ruist enorm in de delay.

Kwa Dreadbox sluit ie wek aan op die ouwe, met meer wave shapes fx, beetje modernere soundmogelijkheden.
Meer opties ten knoste van knoppen.

Kweet alleenniet of ze die nog jaren gaan maken, Dreadbox stopt dikwijls vrij snel.
Er gaan wel veel typhones rond denk ik.
 
Ik gebruik hem nu al enkele weken in gebruikt. Het geluid wat dit sigarendoosje produceert is fenomenaal. Gewoon lekker. Ook best wel logisch, slim en overzichtelijk in elkaar gezet. Als je er even induikt werkt hij best gemakkelijk en toch heel diep.

Wat ik behoorlijk minder vind is de alles over USB optie met computer of MPC (verdunt het audiogeluid enorm en ondraaglijk veel ruis). Loopop en andere reviewers hoor je hier niet over. Best wel een aandachtspunt. Op internet voor 20 euro een USB isolator gekocht (op Engelse site gelezen dat die zou helpen) maar de Typhon reageert daarop als een flipperkast => onbruikbaar. Dus toen maar de USB kabel maar gestekkerd via opzetstekkertje (2 voor 5 euro) naar stopcontact en hem via midi aangestuurd. Dat gaat prima !

* Apparaat is kwalitatief hoogwaardig afgewerkt. Dat is voor de prijs enorm lovenswaardig.
* Uiteindelijk gaat het echter om de klank en die is goddelijk (Typisch dreadbox geluid)
* De effecten zijn top notch. Ik voer er zelfs de audio van mijn Waldorf Rocket doorheen (filter en effecten) en dat klinkt geweldig
* Ook nog een lekker klein van formaat dus past altijd wel ergens.
* Schermpje is super klein maar zelfs met mijn slechte ogen nog goed te volgen. Eis is wel dat het vlak voor mijn neus staat.
* Schuifjes moeten voor het veranderen van parameters steeds vanaf nul worden gedaan (dat is weer niet zo handig) maar raak je aan gewend.
* Sequencer is basic maar subliem ontworpen en in combinatie met effecten echt een wapen (mooi is dat deze ook key transpose volgt van een extern toetsenbord)
* Patches zijn op te slaan (4 banken van 64)

Kortom veel lof en enkele aandachtspunten bij gebruik. Qua prijs/prestatie een synth die veel duurdere synths te kijk zet
 
Ik gebruik hem nu al enkele weken in gebruikt. Het geluid wat dit sigarendoosje produceert is fenomenaal. Gewoon lekker. Ook best wel logisch, slim en overzichtelijk in elkaar gezet. Als je er even induikt werkt hij best gemakkelijk en toch heel diep.

Wat ik behoorlijk minder vind is de alles over USB optie met computer of MPC (verdunt het audiogeluid enorm en ondraaglijk veel ruis). Loopop en andere reviewers hoor je hier niet over. Best wel een aandachtspunt. Op internet voor 20 euro een USB isolator gekocht (op Engelse site gelezen dat die zou helpen) maar de Typhon reageert daarop als een flipperkast => onbruikbaar. Dus toen maar de USB kabel maar gestekkerd via opzetstekkertje (2 voor 5 euro) naar stopcontact en hem via midi aangestuurd. Dat gaat prima !

* Apparaat is kwalitatief hoogwaardig afgewerkt. Dat is voor de prijs enorm lovenswaardig.
* Uiteindelijk gaat het echter om de klank en die is goddelijk (Typisch dreadbox geluid)
* De effecten zijn top notch. Ik voer er zelfs de audio van mijn Waldorf Rocket doorheen (filter en effecten) en dat klinkt geweldig
* Ook nog een lekker klein van formaat dus past altijd wel ergens.
* Schermpje is super klein maar zelfs met mijn slechte ogen nog goed te volgen. Eis is wel dat het vlak voor mijn neus staat.
* Schuifjes moeten voor het veranderen van parameters steeds vanaf nul worden gedaan (dat is weer niet zo handig) maar raak je aan gewend.
* Sequencer is basic maar subliem ontworpen en in combinatie met effecten echt een wapen (mooi is dat deze ook key transpose volgt van een extern toetsenbord)
* Patches zijn op te slaan (4 banken van 64)

Kortom veel lof en enkele aandachtspunten bij gebruik. Qua prijs/prestatie een synth die veel duurdere synths te kijk zet
Je kan de faders instellen dat ze direct verspringen
 
Back
Top