Solar System project: Mercury - I (easy listening met een vleug "wall of sound")

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Lid sinds
13 Maart 2003
Berichten
3.812
Locatie
Hoevenen - Antwerpen
Solar System project: Mercury - I (easy listening met een vleug "wall of sound")

Een volgende telg binnen het project is geboren: Mercury - I 8).

Ditmaal is de muzikale context eenvoudiger en luchtiger gebleven dan de vorige songs. Maar er is opnieuw veel tijd en werk (ongeveer een maand van idee tot afgewerkte opname :mexico:) gestoken in het opbouwen van de mix. Vooral de afstemming van drums en bas was niet zo eenvoudig als ik dacht en ook zorgen dat de verschillende arpeggio's mekaar niet in de weg kwamen te zitten, heeft veel luister- en evaluatiewerk gevraagd (in de auto, in de studio, op de computer, ...).

Opnieuw zijn alle gebruikte geluiden, buiten de samples van de EMU, eigen geprogrammeerde klanken.
Alles werd gesequenced op de interne sequencers van de Korg Kronos, Yamaha SY99, Roland W30 en twee externe Roland MC500 MkII's (oldies but goldies :beard:).

Of het veel nut heeft, weet ik niet maar toch een overzicht van wat voor wat verantwoordelijk is:

Kronos:

- Drums (ingespeeld en gequantiseerd over drie aparte MIDI kanalen)
- Phaser pad
- Strings
- Saw Lead
- Horn Lead
- Distortion Guitar
- Ondersteunend belletje
- Basgitaar
- Marimba
- Square Wave arpeggio
- Paukenroffel en crash cymbal
- Synthchoir in bridge

Access Virus C
- Bell Lead
- 4 verschillende arpeggio's
- Solar Wind (noise in het begin)
- Space Wind (noise aan het einde)
- Resonance Saw Up
- Noise Snare

Yamaha SY99
- Sine Wave (figuurtje ter afwisseling met marimba)
- Pitch bend up aan het einde
- Crash Cymbals
- Hand Clap

EMU E4 Ultra
- Breathy Choir
- Heavy Choir aan het einde
- Verschillende drones en effecten in het begin / aan het einde
- Symphonic percussion

DX7 Mk I: Flutey in de break

W30: Tamboerijn

Voor wie niet visueel afgeleid wil worden is er de song:
Bekijk bijlage Guy-Lian - Solar System - Mercury - I-take 10b.mp3


Voor wie de bijhorende animatie wil bekijken, is er onderstaande link:
https://guy-lian-photo.be/Muziek/Solar System - Mercury - I.mp4

Luister en geniet (of niet, wat jij wil). En als je zin hebt, laat dan maar weten wat je er van vindt.


:doei:

Danny




Personen die zich voor mijn composities interesseren en verwittigd willen worden bij een nieuw nummer:
3ddie
skrie
hermax
Akikaze
 
Lekker man. Melancholisch gevoel krijg ik er bij. Mooie afwisselingen. Bleef mij boeien tot t einde.
 
Wauw!! Het is weer een prachtige productie. Heel knap gemaakt. Ik heb 'm al meerdere keren beluisterd. :halleluja :okdan: :halleluja
 
Complimenten voor mix en ruimtelijk arrangement! Verder commentaar via pm.
 
Idd mooi gedaan zeg. Erg muziekaal.
Enige 'kritiek' is dat je wellicht een break, of een toonwisseling kunt inlassen zodat het minder herhaalt.
Of ergens alleen 1 part laten spelen.
 
Bedankt allemaal. Altijd leuk als je weet dat je "werk" loont :engel:.

flyweight : om eerlijk te zijn, steekt er een break in. Toonwisseling vind ik persoonlijk niet op z'n plaats omdat het een relatief kort nummer is waar nu al enorm veel in gebeurt. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak en daarin verschillen we allemaal (gelukkig :)).

:doei:

Danny
 
Ik vind het ook een prima interpretatie van de planeet. Zoals het filmpje het aangeeft; het hele kleine bolletje net naast de zon… en toch mysterieus genoeg.
Prima filmpje overigens weer!
 
Hey, weer machtig mooi dit. Rustig en majestic. Ik had hem bijna gemist omdat ik dacht dat ik deze thread al had gezien. :) Gelukkig toch nog geclicked.
 
Bedankt weerom :okdan: mannen. Ook geschikt om de animatie even ter sprake te brengen. Ook al is dit niet hét doel van dit forum, ik steek er toch iedere keer flink wat tijd in en dan is het leuk dat ook dit door sommigen gewaardeerd wordt :).

Ik denk echter wel dat het nummer nog wel wat meer reacties waard is, zeker als je ziet hoe positief alle voorgaanden zijn.

Dus kom op ... Kruip in die pen :luv: :).

:doei:
Danny
 
Toen ik de beschrijving las dacht ik even een Phil Spektor achtige track te gaan horen met tamboerijnen.
Een heel mooi arrangement, er zal zeker wel wat werk in je mix hebben gezeten.
In ieder geval heb ik lekker geluisterd!
 
krautrock1958 : Tja ... Phil Spector is het niet maar het is wel een manier om luisteraars te lokken 8). Fijn dat je Mercury - I weet te waarderen. Het geheel heeft een kleine maand in beslag genomen van het inspelen van de eerste noten tot het volledig afgewerkte resultaat :).

:doei:

Danny
 
Back
Top