DIY stereo spring reverb

Ik sta op het punt om 2x de paia hotsprings reverb kit te bestellen. Een psu pcb heb ik nog.
kan er nog wat features omheen bouwen.
nou ja denk er nog over na
 

Attachments

  • image_55693.jpg
    image_55693.jpg
    61,7 KB · Bekeken: 158
Het is niet wat je zoekt, denk ik, maar dit zou ik 'ns willen proberen als toch wel enigszins lofi-liefhebber en cententeller... :D
 
Die monacor is super vet! Ik zal mijn ogen open houden voor een spring. Als ik wat tegenkom zal ik je ff een pm sturen.
 
Ik heb een leuke DIY Tube verb gevonden.


Wil er twee in een 2U rack bouwen.
- line + Hi - Z input
- balanced i/o
- Tone control

Nu vraag ik me af of het zin heeft om feedback toe te voegen.
Waarbij de Spring out na de recovery stage weer naar de input word geroute.

Klinkt zulk soort feedback wel goed? Of beter deze achterwege laten?
 
Kijk eens naar de KNAS Ekdahl Moisturizer Spring Reverb The Ekdahl Moisturizer - Knashttp://www.knasmusic.com › products › moisturizer

Ter inspiratie. De mijne heeft een feedback mod. Die gaat zo hard dat je veren ziet dansen!
 
Kijk eens naar de KNAS Ekdahl Moisturizer Spring Reverb The Ekdahl Moisturizer - Knashttp://www.knasmusic.com › products › moisturizer

Ter inspiratie. De mijne heeft een feedback mod. Die gaat zo hard dat je veren ziet dansen!
Ah ja ik zie het. Een pot met wat weerstanden die het signaal terug naar de input
 
Klinkt zulk soort feedback wel goed? Of beter deze achterwege laten?

Waarschijnlijk sluit je 'n reverb al aan via aux/fx-send van een mengpaneel? Door het reverb-signaal terug te laten komen op een inpit-kanaal heb je de feedback-mogelijkheid al.

Maar om 'm ook op het apparaat zelf te hebben valt ook wat voor te zeggen, voor als je het zonder extern mengpaneel gebruikt.
 
Meer info op de k10 reverb,



Ja ik weet dat je feedback met je mixer kan doen maar heb dat liever direct op mijn reverb box.

Ik wil een stereo reverb maken met line in/o en hi-z input.
Reverb level, reverb tone, feedback, dry gain

Als er mensen geintresseerd zijn kunnen we wellicht samen bouwen/inkopen. zie:

 
'k Heb die demo-clips herhaaldelijk beluisterd om indruk te krijgen van de mate van 'tuby-ness'.
Met andere woorden: met buizen supergaaf, maar de 'extra moeite' tov simpelweg een reverb-tank plus wat solid state erbij mag/moet zich dan ook wel uitbetalen.
Heerlijke spring-reverb soundjes, maar ik hoor (op basis van die demo's) m.i. niet meteen dingen die niet ook met een solid state circuit plus spring reverb tank gemaakt zouden kunnen worden.

De Fender stand alone tube reverb unit (en toch ook de digitale Boss FRV-1 emulatie ervan) hebben bakken met 'karakter' (wat dat ook moge zijn ...).
Wellicht mede de invloed vd well-knob (aansturingslevel vd spring). Zo'n control kan dan op een stand-alone K10 ook van pas komen (om op de unit zelf het level vh binnenkomende signaal nog te kunnen bijsturen).

Sowieso gave site die je postte, die maker lust wel een potje dub :)

Qua stereo, wellicht bewust iets verschillende reverb tanks gebruiken?
De D&R reverb die ik heb (zie boven) gebruiken dacht ik echter gwoon twee dezelfde tanks, en klinkt, ehhh, erg breed stereo en watniet.
Dus 2 dezelfde types werkt ook gewoon - door de mechanische toleranties wordt er van hetzelfde ingangsssignaal toch per kant wat verschillends gemaakt.
 
ik heb onlangs geleerd dat 12ax7 niet zo tuby klinken en ook de distortion is niet zo mooi. beter een 12AU7 die klinkt meer tuby minder gain wel.
en als je de negatieve feedback verminderd dat je meer tube distortion krijgt.
maar goed ik vind die reverb erg goed klinken.
Kan idd ook nog een extra gain in zodat je de veer harder kan duwen.
 
>ik heb onlangs geleerd dat 12ax7 niet zo tuby klinken en ook de distortion is niet zo mooi. beter een 12AU7 die klinkt meer tuby minder gain wel.

We hebben dan nog een lange weg te gaan.... anders gezegd, er is veel ruimte nog voor verbetering
Want - als we het over gitaren hebben - een groot deel (nou vooruit, het merendeel) van tube-vervorming wordt juist met dat 12AX7/ECC83 type gemaakt.

Maar goed, dit een subjectief terrein, en wellicht was die 'niet zo tuby' andere signaalbronnen dan gitaren betreffend.
I.p.v. een 12AX7 er een 12AU7 / ECC82 inpluggen kan inderdaad wel een prettiger (minder overstuurd) karakter geven wegens de kleinere gainfactor (mu),
maar er verandert meer (ECC82 heeft bijv. weer een lagere uitgangsimpedantie). 't Gedrag vd versterkingstrap verandert door meerdere factoren.


>en als je de negatieve feedback verminderd dat je meer tube distortion krijgt.

Klopt, geldig voor elke versterkingstrap, tube or not.
Veel versterkingstrappen die bedoeld zijn om de nodige vervorming te maken werken overigens zonder overal feedback, wellicht met wel wat locale feedback.

En er zijn ook weer mensen-met-best-wel-oren die dan weer zeggen dat 'tubesound' zeker ook veroorzaakt wordt door het nodige iron (meerdere signaaltrafo's) in de signaalweg, en de interactie tussen tubes & trafo's. 't Is een groot, onoverzichtelijk en subjectief onderwerp dan de gemoederen nog lang zal bezighouden. Of gewoon bouwen die hap, en verlekkerd naar oplichtende gloeidraden kijken. 8)


>maar goed ik vind die reverb erg goed klinken.

Vind ik ook! En had ook wel zin in zo'n projectje. Maar ik hoor er niet meteen bakken met karakter in dat m.i. niet ook met een non-tube electronica zou kunnen.
Ik denk dat de specs/keuze vd galmveer zelf hier wat bepalender is.

Maar hej, het is leuker om met een gave oude oldtimer van A naar B te gaan dan met een handigere modernere auto, dus nogmaals, bouwen dat ding! 8o)
 
Laatst gewijzigd:
Hey @4-Tek , die K10 spring reverb kit gebruikt wel precies de type tanks die ik hier nog heb liggen van je. Misschien toch een mooi moment om dit project weer eens aan te slingeren? Niet voor mij trouwens, ik zou het toch niet gebruiken.
 
Hey @4-Tek , die K10 spring reverb kit gebruikt wel precies de type tanks die ik hier nog heb liggen van je. Misschien toch een mooi moment om dit project weer eens aan te slingeren? Niet voor mij trouwens, ik zou het toch niet gebruiken.
Ik hoef niet zo nodig iets met buizen te bouwen. Als ik nu iets met een spring reverb zou doen zou het denk ik een simpel eurorack project worden. Dan hoef je ook geen features als feedback enzo te maken. Die patch je dan gewoon als je het nodig hebt.
 
ik ben inmiddels twee Thing Modular Springs aan het bouwen.
En die doet het niet. Ik kan de sprig horen als in de input aan ground hang maar hij vervormd heel erg.
Nu heb ik gelukkig het schema gevonden.

Mijn tanks hebben een 800 ohm input dus dat moet gaan werken.

Nu had ik geen 6.8k weerstanden en heb ik er 7.5k ingedaan maar ga zo maar de goede halen.


Een 100k trimmer lost het probleem niet op.

Dus op r2 ga ik 2k proberen met een 10k trimmer

1680596869306.png


Ik mix vaak spring met wat vst reverb en kom erachter dat de Thing Spring met expander ook nog een digitaal spring block kan blenden.
Dus stel je voor een stereo spring waarvan je de feedback en wet/dry kan moduleren.
Als je dan in het feedback pad een ensoniq DP4 zet met pitch shift dan krijg je instant Spring Shimmer.....

Nou ja eerst de springs aan de praat krijgen en dan de extender en digi brick bestellen.

ik heb ook een 4 kanaals line naar eurorack.

Als het allemaal goed uitpakt dan doe ik 4 tanks 2 medium en 2 korte in een 19inch case ook voor de shielding.
 
Ik heb echt teveel spring reverbs (zo'n 15 8D)

Wat ik persoonlijk belangrijk vind is hoe hard de spring reverb word aangestuurd.
Dat maakt heel veel uit voor de klank. Je wilt namelijk de spring een beetje oversturen voor die specifieke "twang".
Een paar Watt is geen overbodige luxe.

Ik denk niet dat dat gaat lukken met een TL074, maar je weet het nooit.
Ik gebruik ook heel vaak gewoon de aux van mijn mixer als driver en een mic input voor de recovery.
Een beetje eq en het klinkt prima.

Hier vind je imo betere schema's en ook leuke opties die je kan toevoegen.
Voor als je buizen wilt gebruiken, is hier wat info.

Als laatste is een VCF op de output erg vet.

Ik heb thuis nog een heel goed schema voor een buizen spring reverb met een 6V6 als driver, 3x ecc83 en een diode buis.
Die kon ik net niet op het internet vinden, zal deze week het schema plaatsen.
 
Nou ja.....krijg nou tiet...n heb net een brugje gemaakt op de cinch terminals en nu werkt hij.

Op de pcb zaten 4 gaten voor de nul en had een terminal met 2 punten daarvoor. heb ik denk ik de verkeerde benut.
Klinkt echt goed zeg! Bespaard me weer een trip naar de electro boer.

Ik vind spring echt de bomb. Deze is heel goed kwa ruis. En de feedback is om te smullen. negative of positive :)
Er zit een 5532 in. Kan wel eens proberen met een tl072.
Ga ze allebij afmaken. Kan wel een demo maken.

Kan me nog herrineren dat jij @clintrubber vertelde over mono naar stereo voor springs.
Dat kan ik binnenkort proberen.

Ook kan je filters in het feedback pad doen en pitch tracken.

Nu heb ik 6 springs. komen nog 2 kleine tanks bij.
Nou ja @Patat Met blijft de baas.

Ik maak vaak electro achtige dingen en dan gebruik ik alleen maar spring en bbd en vind het heerlijk.
Heb steeds minder met uber hifi vst's word een beetje moe van die sound als je je sound erin verzuipt.
 
Back
Top