Meer (analoge) manieren van klankvorming? (naast het bekende spul)

- Ik vind de doepfer FX send ook een goede toevoeging voor externe fx zoals racks en pedalen.
Zoiets heb ik geloof ik al gemaakt, ik heb hem Universe genoemd (zo van naar buiten naar het grote al buiten de synth ofzo): twee kleine jacks en twee grote, de output is rechtstreeks (dus van de kleine jack maar de grote), de input is gebufferd met regelbare versterking van 0-10. Bedenk nu dat ik ook een attenuator op de uitgang had moeten zetten. Had 'm vooral gemaakt om een effectpedaal in de loop te kunnen nemen (op dit moment alleen de Behringer multi-effects, delay/phaser/flanger/pitch shift/chorus/tremolo), de analoge phaser (ook Behringer, kloon van Small Stone, heeeeeeeel fijn) heb ik ondertussen in een module gebouwd met wat modificaties (zoals regelbare feedback en een cv-input die loskoppelt van de ingebouwde LFO), de versterking op de ingang was nodig voor die phaser eerst, en leek me ook leuk om andere dingen in te kunnen voeren en zoals meestal nodig met lijnsignaal wat op te krikken, en veel gitaarpedalen hebben die att. zeker nodig. Maar eens een nieuw frontpaneeltje zagen en boren. Als je er nog meer aanvullinkjes voor kan bedenken als ik toch bezig ben...?

Wat voor ingewikkeld interessants kun je met zo'n PLL doen? Er zijn wel simpele IC's voor te vinden.

Dat ideetje met dat filter in de loop met die BBD ga ik zeker proberen, wauw! Ook eens proberen te pingen met de Behringer digitale, die is weliswaar niet CV-controllable, maar dat heeft dan weer het voordeel dat ik de supersteile en krachtige Formant resonantie-filtermodule kan gebruiken voor het bandfilter.

En tja, liefst wel DIY, ben niet zo rijk en wil veeeeeeeeeeel. Maar, als het echt z'n geld waard is en betaalbaar maak ik wel eens een uitzondering, zoals de Neutron en Model-D die ik heb gekocht als hart van deze nieuwe synthesizer, dat was een goede investering die een stuk goedkoper uitviel dan het equivalent in Eurorackmodules, en als zodanig in die prachtvorm sowiezo niet zelf te bouwen is. Met name de NEutron is ongelooflijk, een enorme lading modules zit er in feite in dat kastje, allemaal patchbaar. En die Model-D is gewoon een no-brainer, een Minimoog voor 320 eu... Mooi blok met 3 VCO's, superfilter, en ook met een aantal slimme patchpunten. Zodra de garantie afloopt ga ik er een heel stel bij maken :-P
 
Laatst gewijzigd:
Misschien zit ik er wel naast hoor..., maar is een Koma Field Kit niks voor jou?

https://koma-elektronik.com/?product=field-kit

Voor niet zoveel geld heb je dan een toffe kit waar je op allerlei manieren geluiden uit kunt halen (check de online-manual voor voorbeelden).
Die field-kit kan je ook weer via CV aan je eurorack koppelen, voor nog meer interessante geluidscombinaties.
Maar het kan goed zijn dat dit iets te experimenteel is naar je zin...

Kijk ook eens naar de andere producten van Koma. Daar zitten heel interessante dingen tussen!
 
Wat voor ingewikkeld interessants kun je met zo'n PLL doen? Er zijn wel simpele IC's voor te vinden.

Hier wat info omtrend pll's : http://www.doepfer.de/A196.htm

Vind het wel leuk dat je alles DIY doet. Ik heb daar geen tijd voor maar doe wel DIY voor custom toepassing.

Die small stone kloon heb ik ook. Echt vet idd. Vooral in de fx send in eurorack.

Hoe kan ik precies cv control toevoegen? Lijk me tof als is de LFO nog langzamer kan zetten.

Als bbd delay gebruik ik de Memoryboy deluxe (heb er 2, 1 moet ik nog modden), die heeft een send en return in het feedback pad.
Ik heb daar de volgende mods op gemaakt, tempo clock input, divider switch/clock input en een switch input voor de CV input mode.
Dat ding kan unipolair 5v cv input aan.
Gewoon een simpele switch met een npn transitor gebruikt.
 
Misschien zit ik er wel naast hoor..., maar is een Koma Field Kit niks voor jou?

Dat is een heel goede suggestie, je zit er zeker niet naast. Enne, dingen zijn niet snel te experimenteel voor mij... krautrock1958
noemde die ook al, en ik heb er dus al naar zitten kijken. Ook het schema gedownload (verdomde sympathiek dat ze dat publiceren!) om te speuren of ik daar wat leuke dingetjes uit kan overnemen. Bij bestudering zie ik dat dat zeker goed kan, maar dat het behoorlijk uitgebreid is, goed ontworpen ook en voor 179 als kit moet ik zeggen dat het bijzonder verleidelijk en zeker niet te duur is om gewoon die kit te kopen. Sluit zeker niet uit dat ik dat doe met het geld dat ik zeer waarschijnlijk voor m'n aanstaande verjaardag (begin Juli, dus snel!) krijg, ik had daar nog geen echte bestemming voor namelijk (en anders heb ik ook wellicht nog net wel dat bedrag beschikbaar, of zeker over een maandje of 3). Dus, zeer dankbaar voor jullie beider aanbeveling, want ik kende het nog niet en ben er zeker door gefascineerd.

Ook je suggestie om even verder te kijken naar wat ze daar nog meer produceren neem ik ter harte, ik ben reuze benieuwd! Misschien is er nog wel iets dat het geld voor nu wegkaapt bnij die Field-kit :-P
 
Als ik zo handig was als jou dan zou ik het wel weten.
Dan zou ik gewoon vier loopers in vier modules in één unit bouwen waar je op kan tappen om te recorden met wat filter en pitchmogelijkheden per module, paar lekkere fx mogelijkheden (delay, phaser, enz) en wat patchmogelijkheden en een clock zodat je een soort van poor mans Pulsar-23 krijgt, dat zou ik tof vinden.
Een soort van acoustisch analoge bak zeg maar.
Maar helaas kom ik niet veel verder dan simpel een weerstandje of een jackplug solderen bijv.
 
Dan zou ik gewoon vier loopers in vier modules in één unit bouwen waar je op kan tappen om te recorden met wat filter en pitchmogelijkheden per module, paar lekkere fx mogelijkheden (delay, phaser, enz) en wat patchmogelijkheden en een clock zodat je een soort van poor mans Pulsar-23 krijgt, dat zou ik tof vinden.
Een soort van acoustisch analoge bak zeg maar.

Dat is inderdaad geen gek idee. Met een beetje geluk is het wellicht ook mogelijk om een externe clock te gebruiken voor de loopers, zodat je tijd/pitch daarvan kan beïnvloeden. Als je dit aanvult met wat schakelingen voor generatieve dingetjes, plus een dosis FX, dan heb je vast een mooi bakje voor lekkere spacey ambient, zou ik denken. 8~
 
Back
Top