Dynamiek van bedrijfsgroei en opschaling door de bestaanscyclus samengevat in één zin /alinea:
"goed worden (als bedrijf, organisatie etc.) is niet moeilijk, goed blijven is dat wel"
1. Je begint met een klein aantal gemotiveerde en ervaren mensen aan iets waar over nagedacht is.
Er is een overzichtelijk aantal klanten dat je goed kan bedienen met persoonlijke after-sales.
2. Je 1e generatie klanten maken reclame voor je, omzet gaat omhoog, betere inkoopprijzen van leveranciers, maar:
Je moet spoedig extra personeel aannemen dat minder gemotiveerd is en er is weinig tijd om ze goed op te leiden en te begeleiden.
3. Je groeit door, ook internationaal, noodgedwongen ben je meer manager dan verkoper geworden en daar heb je geen ervaring mee.
Verlies van contact met de werkvloer, marges gaan omlaag door concurrentie, P&O werk vind je niet leuk (is het ook niet), je besteed het uit aan iemand die er met de pet naar gooit. Medewerkers worden cynisch.
4. Je oude klanten hollen weg; je paait ze nog een tijdje met kortingsacties en goudgerande retour-voorwaarden, maar je nieuwe personeel kan het allemaal niet aan en voelen zich geen stake-holders.
Bovenstaand model is uiteraard nog verder te nuanceren en te verfijnen;
Uiteindelijk gaan veel bedrijven vaak ten onder aan hun eigen (initiële) succes.
Een v/d broertjes Bax was vorige maand op BNR (zakendoen met ...).
Is terug te luisteren via bnr.nl
De lockdowns zorgen voor online drukte bij muziekwinkelketen Bax Music, maar blijven muziekinstrumenten ook na de coronacrisis gewild? Topman Jochanan Bax i...
www.bnr.nl