Bax service

Ok, ik ben zo'n 7 jaar klant bij Bax en meestal ging het wel goed, maar ik ben nu in korte tijd net een keer teveel genaaid door Bax, en ben er nu dus ook wel klaar mee.

In het kort: 4x op rij een geopende doos ontvangen (een Motu 24ai audio interface van 1000,-) en zeer slecht (niet) geholpen door de helpdesk. Ik heb toen ik voor de 2e keer een geopende doos krijg maar het heft in eigen hand genomen (want de helpdesk reageerde zeer traag) en heb toen het product naar Bax Apeldoorn laten sturen, zodat ik daar ook gelijk de geopende doos retour kon afvegen (de 1e keer heb ik het met DHL teruggestuurd en dat heeft toen 2 weken geduurd, problemen bij DHL).
Bij Bax Apeldoorn heb ik samen met de filiaalmedewerker de Bax doos geopend en ja hoor: weer geopend. Dat vond die medewerker natuurlijk ook niet leuk. Die heeft gebeld met het magazijn voor tekst en uitleg, en de magazijnmedewerker wist hem te overtuigen dat er nu net een nieuwe Motu binngen was gekomen van de fabrikant, en dat ze dan die zouden opsturen. Die heb ik dus net ontvangen: en dus weer geopend!!!

Hieronder nog een stukje vermaak voor de geinterresseerden, in dit antwoord van de helpdesk beweert de medewerker dat ze dat dus bewust doen om ons de kwaliteit te garanderen. Saillant detail is dat dit een antwoord is op mijn eerste mail aan hun, daarna heb ik nog een mail gestuurd waarin ik zeg dat mijn "vrees" bewaarheid is geworden omdat het 2e product dat ik kreeg een verborgen gebrek had, nou ja verborgen als de "product specialist" het product daadwerkelijk goed had gecontroleerd, dan had hij kunnen zien dat 1 van de pinnen van de XLR output verbogen was :P

Allereerst mijn welgemeende excuses voor het ontvangen van een gebruikt artikel eerder.

Na je email gelezen te hebben, snap ik je frustratie ten zeerste, zeker wanneer je voor meer dan €1000,- uitgeeft, hoor je toch wel te kunnen verwachten dat je een nieuw a-stock model opgestuurd zou krijgen.
Nu houden wij doorgaans kwaliteitschecks bij onze producten, dus als iemand een klacht stuurt over een bepaald product kan het zo zijn dat 1 van onze product specialisten in die richting, een nieuw pakket openen om deze te controleren. In al deze gevallen zal de doos tot in zover mogelijk weer dicht geplakt worden.

Dit toch even uitgelegd te hebben, hoop ik dat ik hiermee een klein stukje frustratie kan wegnemen bij je.
 
Wow, dat is wel echt heel slecht :halleluja

Tja idd, 4x achter elkaar, dat is geen toeval meer maar beleid.... En dat icm met die betuttelende verklaring van de helpdesk... Jammer van de kortingen en dat je eea makkelijk kan retourneren binnen 120 dagen (maar daar zit natuurlijk ook precies het probleem), maar ik ben hier wel ff van genezen.
 
Tja idd, 4x achter elkaar, dat is geen toeval meer maar beleid.... En dat icm met die betuttelende verklaring van de helpdesk... Jammer van de kortingen en dat je eea makkelijk kan retourneren binnen 120 dagen (maar daar zit natuurlijk ook precies het probleem), maar ik ben hier wel ff van genezen.


Ja, het is al een tijdje niet best met Bax, er gaat gewoon teveel mis en ze liegen zo af en toe als het hun uitkomt.
Vervelend dat jij ook nu zo'n slechte ervaring met ze hebt.
Ik heb 't al eerder gezegd; ook al is Bax soms iets goedkoper dan een ander, ik bestel er niet meer, een goede service vind ik meer waard dan een paar tientjes goedkoper.
 
Ik heb onlangs ook een zeer vervelende ervaring gehad met Bax.
Er ging vroeger wel vaker iets mis, maar dit was dusdanig slecht dat je je gaat afvragen wat er daar eigenlijk aan de hand is.
Had een duur apparaat (800 euro+) besteld, met 15% kortingsbon - dus een aantrekkelijke prijs, want voor de normale prijs koop ik liever ergens anders.
Gewoon 'nieuw' - daar had ik voor de zekerheid nog even achteraan gebeld omdat ik een voorgevoel had. Nee m'neer - er staat hier ongebruikt op voorraad in het magazijn...

Vervolgens ontving ik een apparaat in afgrijselijke staat. Zonder originele verpakking in een enkel laagje bubblewrap geflikkerd, zwemmend in een veel te grote omdoos. Toen de bezorger 'm voor de deur neerzette hoorde ik al 'kloenk' uit de doos komen - maar zoiets verwacht je gewoon niet. Toch maar even uitgepakt. Apparaat was overduidelijk langere tijd gebruikt. Er zat een dikke laag stof op, vette vingers en krassen. Door gebruik of verzending ook hoorbaar ook naar de haaien.

Toch een beetje boos opgebeld, en inderdaad een wonderlijke telefonische helpdesk ervaring met mensen die overduidelijk 'ergens anders' zitten. Op zich vriendelijk maar zonder productkennis - en je raadt het al, er moet doorverbonden worden maar wegens 'drukte' is dat momenteel onmogelijk dus u wordt terug gebeld. Niet dus.
De volgende dag heb ik pislink een mailtje met foto's gestuurd naar Jochanan Bax, email adres ergens opgesnord, dat hielp zowaar. Ik kreeg een persoonlijke reactie terug dat dit 'zo niet hoort' en werd vervolgens door een productspecialist gebeld. Oude apparaat zou worden opgehaald, waardebonnetje voor het ongemak, opgelost zou je denken, maar helaas...

Wat bleek, volgens de specialist was het product niet meer leverbaar - wel vreemd, want het staat gewoon nog op de website van de producent, en belangrijker - gewoon prima leverbaar bij elke andere concurrent (Key, Thomann, Musicstore etc.). Maar nee, of ik genoegen nam met 'geld terug'. Nee dus, want gekocht tegen een aantrekkelijke prijs - en er bestaat zoiets als leveringsverplichting bij een overeenkomst. Gezien de hele voorgeschiedenis gezegd dat ik Bax daaraan houd.
Tja, dan zou men het product dan maar elders bestellen en aan mij doorsturen... dat Bax er dan niets op verdient... zou met een weekje zijn gepiept.
Dit werd uiteindelijk nog een traject van twee maanden, meerdere contacten met de helpdesk ('nee we mogen u niet doorverbinden') en langs elkaar heen pratende Bax medewerkers ('hoezo ergens anders bestellen, daar gaat mijn collega niet over - u kunt gewoon uw geld terug krijgen' etc.).
Moet zeggen, het is uiteindelijk goed gekomen - en ik had het apparaat uiteindelijk tegen een echt goede prijs. Maar de hoeveelheid tijd en ergernis is ook wat waard...

Kort samengevat (TL-DR):
1) Bax verkoopt apparatuur als nieuw, en stuurt daarvoor zo het uitkomt gebruikte / demo apparaten (B-stock tot Z-stock).
Dat dit inmiddels schering en inslag is moge duidelijk zijn. Lees de diverse forums er maar op na.
Of dat een kwestie is van slordig magazijnbeheer, of iets anders - wie zal het zeggen...?

2) Er is de laatste tijd iets veranderd in helpdesk aanpak bij Bax. Wellicht een extern callcenter - eventueel zelfs buiten Nederland (in mijn geval zeer goed mogelijk).
Direct doorverbinden naar medewerkers gebeurt niet meer, maar terugbellen gaat ook regelmatig mis ('ik heb geen notitie ontvangen'). Slechte interne communicatie.

3) De prijzen bij Bax zijn al lang niet meer zo scherp als eerst. Dus voor de laagste prijs kom je tegenwoordig regelmatig uit in Duitsland - vaak de grote bekenden, soms iets kleineren. Met kortingscodes wil het verschil nog wel eens doorslaan richting Bax, al is me opgevallen dat met structurele kortingsacties de van/voor prijzen gewoon mee omhoog verschuiven (op het onrealistische af), dus let daarop...
 
Laatst gewijzigd:
Ja, het is al een tijdje niet best met Bax, er gaat gewoon teveel mis en ze liegen zo af en toe als het hun uitkomt.
Vervelend dat jij ook nu zo'n slechte ervaring met ze hebt.
Ik heb 't al eerder gezegd; ook al is Bax soms iets goedkoper dan een ander, ik bestel er niet meer, een goede service vind ik meer waard dan een paar tientjes goedkoper.

Nou ja, er zit ook een positieve kant aan (hoewel... niet echt voor mijn portemonnee:P). Ik ben nog steeds met mijn “meer inputs” issue bezig. Ik wilde, met de 120 dagen retour optie achter de hand, 2 combi’s testen: Motu 828es +Motu 24ai of mijn huidige Babyface Pro + een Motu 24ai en een Digiface USB. Maar na dit gezeik en de (bouw)kwaliteit van de Motu’s toch even gezien te hebben ben ik nu gedwongen om een hardere keus te maken, en dat is voor nu een Fireface UFX II geworden (met dan later er nog een Ferrorfish Pulse 16 er bij). Een smak meer geld, maar daarvan weet ik in ieder geval zeker dat het mij gaat bevallen en is iets waar ik de komende 15jr wel mee vooruit kan... Besteld bij Thomann...
 
Laatst gewijzigd:
2) Er is de laatste tijd iets veranderd in helpdesk aanpak bij Bax. Wellicht een extern callcenter - eventueel zelfs buiten Nederland (in mijn geval zeer goed mogelijk).
Direct doorverbinden naar medewerkers gebeurt niet meer, maar terugbellen gaat ook regelmatig mis ('ik heb geen notitie ontvangen'). Slechte interne communicatie.

Dit kan ik beamen, tegenwoordig wordt je standaard door de receptie aangenomen en wordt je een keer teruggebeld, en dat is niet perse dezelfde dag nog. Ik heb dit nagevraagd bij de receptie en zij zeiden dat dat sinds een aantal maanden nu zo gaat.

En over die buitenlandse helpdesk klopt ook, ik heb het daar nl over gehad met de filiaal medewerker, die kwam daar zelf mee nadat ik vertelde dat ik slecht door de helpdesk ben geholpen, ze hebben dus meerdere helpdesks, waaronder in het buitenland.
 
Ik had rond black friday een B-stock Digitakt bij hen gekocht aan een heel aantrekkelijke prijs (prijs stond al laag, en daar nog 10 of 15% code bij). Bij levering bleek het toestel helaas niet te werken. Op zo'n moment blijk je toch niet zomaar dezelfde garantie te hebben als bij niet-B-stock, hoewel ze dat zo wel laten uitschijnen. Normaal krijg je bij DOA gewoon meteen een nieuw toestel in de plaats, maar dat ging niet omdat ze geen andere B-stock exemplaren hadden (wat ik nog begrijp). Toen ik dan aanstuurde op een herstelling door de fabrikant (ik kon er mee leven als ik nog even moest wachten), zeiden ze akkoord te gaan, maar na een paar dagen stond mijn geld plots terug op mijn rekening zonder enige verdere communicatie. Nu had ik dat ding wel gekocht met een mooie korting, en ging ik plots veel meer moeten betalen als ik het opnieuw zou kopen, dus ik wees hen er op dat dat niet echt proper afgehandeld was (en volgens mij ook legaal niet in orde, maar wie gaat daar voor gaan procederen?). Geen probleem, er kwam een nieuwe (B-stock) aan. Toen ik toch even wat meer info vroeg voor de zekerheid konden ze echter niet zeker zeggen of die ook wel compleet ging zijn. Na navraag bleek dat toestel dan inderdaad geen adapter in de doos te hebben. Dan moest ik weer duidelijk maken dat je daar niet veel mee kan doen zonder adapter, en dat ik oorspronkelijk wel een compleet product in huis had. Uiteindelijk toch een compleet B-stock pakket gekregen, maar van dat toestel was er dan weer 1 toets die maar half werkte. Toen was het wel duidelijk dat ik mij nooit meer waag aan B-stock bij Bax.

Nu vraag ik me ook af of ze gewoon negeren dat iemand meldt dat het ding niet werkt als het teruggestuurd wordt, of dat sommige mensen gewoon niet melden dat het niet werkt. Triest in beide gevallen natuurlijk. Want alle toestellen in slechte staat worden ook maar gewoon door consumenten teruggestuurd die dat dan blijkbaar ook maar normaal vinden.
 
Besteld bij Thomann...

De eerlijkheid gebiedt mij op te merken dat de laatste keer dat ik iets bij Thomann kocht, ik ook een gebruikt product in geopende verpakking kreeg dat als nieuw werd verkocht. En bij MusicStore is het me ook weleens overkomen. Helaas is Bax niet de enige zondaar.
 
De eerlijkheid gebiedt mij op te merken dat de laatste keer dat ik iets bij Thomann kocht, ik ook een gebruikt product in geopende verpakking kreeg dat als nieuw werd verkocht. En bij MusicStore is het me ook weleens overkomen. Helaas is Bax niet de enige zondaar.

Tja dat is natuurlijk wel ff afwachten ja, maar het glashard liegen (tegen de filiaal medewerker werd echt gezegd dat de laatste unit net nieuw binnenkwam van de fabrikant) icm dat kut antwoord van de helpdesk schoot me gewoon in het verkeerde keelgat, dat is echt bewust de boel bedonderen... Daarmee zeg ik niet dat dat niet ook bij de anderen gebeurt, maar bij die heb ik dan tot nu toe mazzel gehad... w’ll see.

ps ik heb ook wel de indruk dat een Motu product relatief vaak wordt teruggestuurd, terwijl dat bij RME er een stuk minder zal zijn, wel speculatie of course...
 
3) De prijzen bij Bax zijn al lang niet meer zo scherp als eerst. Dus voor de laagste prijs kom je tegenwoordig regelmatig uit in Duitsland - vaak de grote bekenden, soms iets kleineren. Met kortingscodes wil het verschil nog wel eens doorslaan richting Bax, al is me opgevallen dat met structurele kortingsacties de van/voor prijzen gewoon mee omhoog verschuiven (op het onrealistische af), dus let daarop...

Dit inderdaad zelf ook al meegemaakt. Zelfs nog dat met de korting (7,5%) nog duurder uit was dan daarvoor. Uiteindelijk voor bijna de helft een tweedehandsje weten te scoren.
Echter dit weekend weer hetzelfde met een synthesizer die in mijn winkelmandje staat. Wachten om ergens een kortingscode te score en nu is die prijs weer omhoog gegaan.
 
Tja dat is natuurlijk wel ff afwachten ja, maar het glashard liegen (tegen de filiaal medewerker werd echt gezegd dat de laatste unit net nieuw binnenkwam van de fabrikant) icm dat kut antwoord van de helpdesk schoot me gewoon in het verkeerde keelgat, dat is echt bewust de boel bedonderen...

Dat is inderdaad wel erg "er over". Als mij dat zou overkomen zou het ook nooit meer Bax zijn denk ik. Tot nu toe mazzel gehad... Ik zou het wat dat betreft wel fijn vinden als retourneren wat moeilijker zou zijn. Nu loop je het risico iets te ontvangen als nieuw dat misschien al weken of zelfs maanden gebruikt is. Daar wil ik echt geen nieuwprijs voor betalen.
 
In januari jl. heb ik een gitaarversterker bij Bax gekocht. Helaas ontbrak er een kabel. Ze konden een kabel van een inferieur merk toesturen of ik had de keuze de versterker te retourneren. Nu weegt deze versterker 20+ kilo en ik had geen zin om die naar het postkantoor te sjouwen. Bovendien zou ik 'm dan enkele weken moeten missen terwijl ik 'm direct in gebruik wilde nemen. Ik had een tweede exemplaar kunnen bestellen maar dan kun je weken wachten voordat je je geld retour hebt. Daar had ik natuurlijk ook geen zin in. Na een stuk of 6-7 e-mails over en weer gestuurd te hebben was ik er helemaal klaar mee. Ik koop daar NOOIT meer iets. Ik heb hun niet nodig haha. Ik had al eerder slechte ervaringen met hun 'service'. Niet eens een kabel (van het juiste merk) na kunnen sturen en dat voor een versterker van duizend euro. Het is gewoon te belachelijk voor woorden. Ik krijg nu steeds mailtjes van ze dat ze me missen ...
 
Ja lieve mensen, aan de ene kant vinden we het geweldig dat we producten 60 dagen kunnen uitproberen en als het niet bevalt kunnen we het terugsturen... maar wat denk je dat ze met die geretourneerde producten gaan doen? In de vuilnisbak gooien? Allemaal als B-stock aanbieden? Mensen kopen pas iets uit B-stock als het significant scheelt qua prijs... dat gaat allemaal ten koste van de marge van Bax. Dus ja, liegen is uit den boze. Mensen een "b-stock" opsturen als ze een nieuwe besteld hebben is ook niet tof... maar de enige manier om van de geretourneerde producten af te komen zonder veel in te boeten op de marge. Ik zou liever hebben dat ze die 60 dagen retour-bepaling zouden schrappen dan dat ze geretourneerde producten als nieuw verkopen...

Ik heb tot nu toe mazzel gehad. Veel kleinere producten gekocht (interfaces, effect pedals) en die zaten keurig in cellofaan en waren nieuw. Laatste bestelling was een hydrasynth keyboard met 15% korting (scheelt toch 207 euro). Die dingen zijn continue in backorder... dus reken maar dat je een nieuwe krijgt. De omdoos van hydrasynth was ongeopend. De doos die daar weer inzit was ongeopend... dus ja... gewoon een nieuwe apparaat.. zoals het hoort.
 
Ja lieve mensen, aan de ene kant vinden we het geweldig dat we producten 60 dagen kunnen uitproberen en als het niet bevalt kunnen we het terugsturen...

Nou, ik niet hoor. Ik heb nog nooit iets teruggestuurd. Voor mij is prijs, voorraad en levertijd doorslaggevend. Wat mij betreft mag Bax die 60 dagen (of hoeveel het nu ook is) terugzetten naar het wettelijk minimum.
 
Ja lieve mensen, aan de ene kant vinden we het geweldig dat we producten 60 dagen kunnen uitproberen en als het niet bevalt kunnen we het terugsturen... maar wat denk je dat ze met die geretourneerde producten gaan doen? In de vuilnisbak gooien? Allemaal als B-stock aanbieden? Mensen kopen pas iets uit B-stock als het significant scheelt qua prijs... dat gaat allemaal ten koste van de marge van Bax. Dus ja, liegen is uit den boze. Mensen een "b-stock" opsturen als ze een nieuwe besteld hebben is ook niet tof... maar de enige manier om van de geretourneerde producten af te komen zonder veel in te boeten op de marge. Ik zou liever hebben dat ze die 60 dagen retour-bepaling zouden schrappen dan dat ze geretourneerde producten als nieuw verkopen...

Ik heb tot nu toe mazzel gehad. Veel kleinere producten gekocht (interfaces, effect pedals) en die zaten keurig in cellofaan en waren nieuw. Laatste bestelling was een hydrasynth keyboard met 15% korting (scheelt toch 207 euro). Die dingen zijn continue in backorder... dus reken maar dat je een nieuwe krijgt. De omdoos van hydrasynth was ongeopend. De doos die daar weer inzit was ongeopend... dus ja... gewoon een nieuwe apparaat.. zoals het hoort.

Dan horen ze net als Amazon in USA gewoon Pallets met Bstock te verkopen. Als je zo'n regeling aanbiedt dien je ook uit te rekenen wat dat je bedrijf gaat kosten. Als je nieuw koopt, koop je nieuw, daar kan je niet omheen.

Ik ben ook niet perse fan van die lange retourtijden, zeker in de huidige maatschappij is dat denk ik niet handig... Ik heb ook welleens gedacht, hhmm lijkt me wel leuk om die synth even een maandje uit te proberen 8~, nooit gedaan uiteindelijk

met kleding schijnt dat ook veel te gebeuren, jongeren die een dure outfit bestellen, fototje op instagram plaatsen en dan retour sturen... Zal wel de tijdgeest zijn :?
 
Ik heb ook welleens gedacht, hhmm lijkt me wel leuk om die synth even een maandje uit te proberen 8~, nooit gedaan uiteindelijk

Ik heb wel 'ns iets retour gestuurd hoor, meerdere keren zelfs en daar schaam ik me niet voor, je kan niet alles uitproberen tenslotte want niet elke winkel in jouw buurt heeft alles staan.
Als je bijv een midikeyboard besteld en de kwaliteit van je keyboard valt tegen of in jouw daw laten de knoppen zich niet goed mappen dan moet je 'm toch terugsturen.
In een auto maak je toch ook eerst een proefrit voor je 'm koopt, daar heb je dealers voor.
Dealership voor de grote merken is er ook wel maar voor de kleinere merken die niet overal vertegenwoordigt worden is dat wat moeilijker natuurlijk.
 
Nou, ik niet hoor. Ik heb nog nooit iets teruggestuurd. Voor mij is prijs, voorraad en levertijd doorslaggevend. Wat mij betreft mag Bax die 60 dagen (of hoeveel het nu ook is) terugzetten naar het wettelijk minimum.
Precies en als ik iets koop, gaat er een volledige studie vooraf
 
Zeer slechte ervaring met Bax. Kwam er al in de tijd dat hun winkel in Rotterdam nog gewoon Verspuy heette. Bax is een grote dozenschuifcentrale geworden. De Media Markt is er niets bij. Het laatste jaar aardig wat spullen gekocht. Eerst een DOA Icon controller. Weken op de RMA gewacht. Daarna een Arturia midi controller die gewoon met beschadiging en al in de doos werd geleverd. Normaal gesproken noemen ze dat een DEMO product en betaal je minder, maar ik had de nieuwprijs betaald. Zit nu al sinds eind mei op de RMA te wachten. Heeft niet alleen met Bax te maken, maar ook met levertijden tijdens Covid-19. Fatar toetsjes die vanuit Italië niet worden geleverd et cetera. Maar toch, daarna zeer slechte service gehad van Bax. Uiteindelijk een tegoedbon van 30 euro uit coulance gehad, maar daarmee ging ook echt van alles mis. Levertijd van de Arturia staat nu op 15-9, maar ik reken vast op Kerst :-). Als je de klantenservice belt hang je soms meer dan een uur in de wacht. Als je een productvraag hebt zeggen ze, neem via social media even contact op met de leverancier. Bizar. En als je mailt krijg je pas na twee-drie dagen een reactie en IEDERE keer van iemand anders. Wat een K zaak is dit zeg. Geen goed woord meer voor over. Ik wacht rustig mijn RMA product af en dan ga ik een hele grote kaars branden en duimen dat ik geen garantie of andere gekke problemen krijg. Bax-shop = Box-shop. De dozencentrale voor al uw meuk.
 
De eerlijkheid gebiedt mij op te merken dat de laatste keer dat ik iets bij Thomann kocht, ik ook een gebruikt product in geopende verpakking kreeg dat als nieuw werd verkocht. En bij MusicStore is het me ook weleens overkomen. Helaas is Bax niet de enige zondaar.

Vandaag de spullen van Thomann ontvangen, helemaal nieuw, plastic er nog netjes omheen, pfeeeuw :).
 
Back
Top