OK, ik heb eigenlijk altijd goeie ervaringen gehad met bax, tot nu:
Ik heb vorig jaar een Hydrasynth keyboard besteld bij bax en het begon er al mee dat de leverdatum telkens weer met een paar maanden werd opgeschoven. Goed, daar kan bax ook niet veel aan doen, behalve dat ze volgens mij doelbewust een onrealistische leverdatum op de site zetten om klanten te lokken bij hun te bestellen ipv bij de concurrent die wel eerlijk is over de leverdatum. Maar dat boeit me nog niet zo, dat wist ik eigenlijk al wel van te voren dat bax zo werkt. Ik had nog een kortingsbon liggen van bax en had er ook geen haast mee, dus prima.
Uiteindelijk eind vorig jaar dan eindelijk mijn Hydrasynth mogen ontvangen, maar ik merkte al de eerste dag dat 1 van de potmeters niet goed was; de LFO>Cutoff knop stuurde soms ineens zonder dat ik eraan zat zijn huidige positie door naar de synth engine, terwijl de patch een heel andere waarde had. Je kunt wel bedenken wat een ramp dat zou zijn tijdens een live optreden; de patch begint dan ineens keihard het filter open en dicht te gooien (afhankelijk van de positie van de knop). Gelukkig (of juist niet, maar dat lees je hieronder) gebeurde het niet heel vaak, meestal eens in de paar uur, maar soms ook een paar keer in het uur.
Ik heb het toen al direct gemeld, maar heb nog even gewacht met het terugsturen, omdat ik er wel even mee kon leven en wilde graag gewoon eerst de synth verder uitproberen. Achteraf had ik dit niet moeten doen, want blijkbaar kun je binnen de 1e 30 dagen gewoon de synth terugsturen bij een defect en dan krijg je direct een nieuwe teruggestuurd. Maar goed, ik dacht; ik stuur hem later wel op en dan laat ik ze die knop gewoon vervangen/repareren.
Uiteindelijk dus na een paar maanden de synth teruggestuurd om hem te laten repareren. Eerst ging het al mis bij de verzending (track & trace werd niet bijgewerkt; alsof de synth niet door de koerier was ontvangen) en na een hoop gebel en gemail kreeg ik uiteindelijk (gelukkig) na 6 weken een automatisch gegenereerde mail dat ze de synth hadden ontvangen.
Goed, ik was allang blij dat de synth terecht was, want was even bang dat ik hem gewoon kwijt was en aangezien ik geen track & trace had die kon aantonen dat hij bij hun moest zijn had ik geen poot om op te staan.
Maar, uiteindelijk na weer maanden wachten raakte mijn geduld wel een beetje op. Ik mailen, duurde weer 2 weken voor ik een reactie kreeg. Gingen ze navragen wat de status was, want hij was naar de leverancier (ik neem aan ASM) gestuurd. Weer 2 weken later maar weer een mail gestuurd, en telkens weer moet ik een week of langer wachten tot ik reactie krijg. Dat is al zwaar irritant, maar waarschijnlijk kunnen ze daar bij de klantenservice ook niets aan doen, want ik denk dat ze gewoon zwaar onderbezet zijn. Maarja, bellen schoot ook niet op, want meestal kom je in de wacht te staan en heb al meerdere keren na een half uur wachten de hoorn er maar op gegooid.
Hoe dan ook, in plaats van dat ik uiteindelijk een keer een mail of telefoontje krijg met tekst en uitleg, krijg ik weer zo'n automatisch gegenereerde mail met een betaallink; of ik even 50 euro over wil maken. Ik dacht dat dit te maken had met een andere bestelling die ik had geplaatst (Modal Cobalt8M) en dat er iets was mis gegaan of verwarring. Dus ik weer mailen en weer een paar weken wachten voor ik antwoord kreeg... Wat bleek: Ik moest 50 euro betalen, omdat de leverancier geen defect kon vinden en dan is hun beleid dat de klant moet betalen voor de onderzoeks-/administratie-/verzendkosten. Ik wist niet wat ik hoorde! Dus ik weer een ietwat verontwaardigde mail erachteraan gestuurd en inmiddels ben ik alweer een week aan het wachten en tot op heden heb ik er nog geen reactie op. Vandaag er maar eens achteraan gebeld, maar weer na 30 minuten de hoorn erop gegooid.
Ik kan me best voorstellen dat ze de fout niet direct ontdekken, aangezien het soms uren goed gaat. Maar om het een langere tijd te testen hoef je er niet de hele tijd bij te zijn, desnoods laat je de synth gewoon een dag aan staan met de knop op een andere positie dan de waarde in de patch op dat moment. Dan kom je er echt wel achter. Hoe dan ook, ik mag zometeen dus 50 euro betalen om mijn synth überhaupt terug te krijgen en dan is hij nog niet eens gerepareerd ook niet. Als ze niet uitgebreid willen/kunnen testen, hadden ze er ook gewoon op kunnen vertrouwen dat de knop echt niet goed is en hem gewoon vervangen.
Misschien moet ik maar gewoon de 50 euro betalen zodat ik hem in ieder geval terug krijg en daarna middels video ofzo bewijzen dat hij echt stuk is en dan die 50 euro terugeisen en hem alsnog laten repareren. Maarja, dan is het maar de vraag of ik dat geld terugkrijg.. Volgens mij sta ik wel gewoon in mijn recht; het product valt gewoon binnen de garantie en die knop functioneert gewoon niet zoals hij zou moeten. Dan zou het toch niet zo moeten zijn dat ze net alsof doen dat er niets met die knop aan de hand is en mij nog geld uit de zak proberen te kloppen ook?
Nouja, wordt vervolgd...