Sorry Karl Malone (NBA Chicago Bulls Theme) - Synthwave Cover

Apollo82

Stamgast
Lid sinds
26 augustus 2019
Berichten
275
Locatie
Gent
Ik heb laatst voor het eerst een cover gemaakt, ik ben wel benieuwd wat jullie ervan denken. Het origineel is een track genaamd Sirius van The Alan Parsons Project uit 1982. Ik kwam op het idee toen ik The Last Dance met Michael Jordan zag en het duurde even voor ik de juiste flow vond, maar dan ging het vrij snel. Het is ook de eerste keer dat ik tevreden ben met m'n master (als amateur), ik kon de track zonder al te veel problemen luid genoeg krijgen volgens wat ik in gedachten had.

De titel is een verwijzing naar het feit dat Karl Malone nooit tot een titel kwam voornamelijk door de Bulls en deze tune onvermijdelijk de ondergang inluidde tijdens de play-offs.

Ik probeer er een mechanical license voor te krijgen om het als single te releasen op Spotify, voorlopig is het dus een private bootleg op soundcloud (helaas zal de licentie daarvoor sowieso niet gelden en moet het zonder licensie dan). Van zodra ik de artwork rondkrijg, komt het publiek.

Anyway, dit is de link.

https://soundcloud.com/the-lost-kids.../s-LaXP525Co4e

Alvast bedankt om te luisteren!

:okdan:
 
Laatst gewijzigd:
The Mailman. Dan moet ik als grote NBA-fan wel even luisteren. Geluiden en sfeer zijn lekker. De mix is ook goed. Maar er gebeurt niet heel veel in de track. Hij begint met de arp en 7 minuten later klinkt hij nog. Dat mag van mij wel wat afwisselender.

P.S. Hij stopt op 7.31 terwijl Malone's rugnummer 32 was. Als je het dan helemaal goed wil doen :D
 
Hey man, klopt helemaal je commentaar. Ik was van plan nog een korte track te maken, maar ik hou nu eenmaal van lang meer zoals house of techno. :D

Ik was zelf fan van Stockton, die heeft helaas ook nooit een titel kunnen halen.
 
Ik heb altijd al iets met die specifieke A. Parsons nummers gehad: Sirius, MammaGamma, Lucifer. Jouw cover heeft een flink wat stoerdere feel dan het origineel ... nice. Vooral de bas klinkt penetrerend en zorgt voor een lekkere drive :okdan:. Ik denk wel dat de snare een beetje door die stevige bas in een hoekje geduwd wordt. Deze zou gerust wat meer naar voren gehaald mogen worden.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat de 7min+ wat té lang zijn om mijn aandacht vast te houden, maar dat kan ook gewoon aan mij liggen ;).

In ieder geval een relaxed project waarvan ik wel vermoed dat je er veel fun aan hebt gehad :mexico:.


:doei:

Danny
 
Bedankt Danny. Het voordeel als onafhankelijk muzikant is dat je kan doen wat je wil en zelf leuk vindt, maar ik wist wel dat 7 minuten veelal wat aan de lange kant gevonden zou worden. Ik doe dit soort dingen vooral om bij te leren en hopelijk geeft het ook een duwtje voor m'n eigen project, waar ik begin juli een EP van hoop uit te brengen.

Wel bijzonder dat jij de snare naar voor zou duwen, ik dacht zelf dat hij veel te hard stond. :D
 
Klinkt super! :halleluja Mooie sounds, mooie mix. Heeft veel potentie.
Maar het arrangement vind ik ook te langdradig.

Zelf vind ik het opbouwen van een track het moeilijkste dat er is. Ik moet mezelf altijd dwingen om de muziek niet langzaam, laagje voor laagje, op te bouwen, maar gewoon sneller to the point te komen en over het geheel toch te zorgen voor voldoende variatie.
Ik probeer het zo te maken dat geen enkele partij / laag té lang achter elkaar letterlijk wordt gecopy/paste. Herhaling zit uiteraard in de aard van de muziek en sommige lagen lenen zich er prima voor om lang achter elkaar te herhalen (beat, bass, arp, whatever), maar ook bij die lagen zorg ik ervoor dat er minimaal één keer ergens een break of een soort van variatie in zit.
Dat is hoe ik het aanpak, misschien heb je er wat aan.
 
Hey, nee ik heb er hier echt heel veel aan. Probleem is dat ik vaak in een bubble zit, ik zou het nummer bij wijze van spreken 20 minuten kunnen maken en nog niet langdradig vinden zelf. En via internet is het ook moeilijk om goede kritiek te vinden, hier op synthforum is het echt raak op dat vlak!

Scheelt ook veel tijd bij het exporteren. :P

Ik heb een soort "radio mix" gemaakt nu, waar alles wat sneller opvolgt en beter gedoseerd is, met hopelijk het behoud van alle goede elementen:

https://soundcloud.com/the-lost-kids/sorry-karl-malone-radio-mix/s-TikoT9cHO6q
 
(ik hoor m'n broer nog die plaat ergens in 1982 draaien - ik vond het toen(!) schijtmuziek want was een echte cold-waver)
Best ok wat je hier doet. Het is al gezegd. De bass is té aanwezig. BD+SD en HH moeten luider. Ik vind wel dat je de cover maar half hebt afwerkt. Zoals Danny aangeeft, dan wordt 7 minuten snel eentonig.
In het origineel zit bv een sologitaar die zich ongeloofelijk leent om dit met een snijdende solosynth te doen. Jammer dat je dat niet doet.
 
Hey bedankt voor de feedback, ik ben persoonlijk niet echt voor solo's, om de een of andere reden krijg ik ze nooit goed en ik vind ze meestal ook niet goed klinken elders. Ik ga niet teveel meer prutsen aan de mix, want als je 1 iets aanpast, mag je de rest ook beginnen aanpassen, maar ik neem het zeker mee naar het volgende nummer.
 
Ik heb toch snel de mix wat aangepakt, en ook de volumes nog wat licht bijgesteld. Ik kan mijn vorige posts niet aanpassen dus hier is de nieuwe link:

https://soundcloud.com/the-lost-kids.../s-2D2dRXaDTrU

Dat het half werk zou zijn, zal helaas zo blijven, :P er loopt hier ook nog een kleine aan mijn arm te trekken nu :doei:
 
Ik was aan't surfen met deze muziek op de achtergrond. Leuke track, maar na een tijdje dacht ik ook: dit klinkt vaak hetzelfde, dus ik deel de opmerkingen van hierboven. Maar ik heb me prima geamuseerd hoor, dat niet.. :)
 
Ik probeer het zo te maken dat geen enkele partij / laag té lang achter elkaar letterlijk wordt gecopy/paste.

Heel herkenbaar! En in kopiëren en plakken zit ook een groot deel van het 'probleem'. Als je muziek speelt voel je dat er ergens iets moet gebeuren. Dat het een beetje saai wordt. Of dat een variatie op zijn plaats is. Dat gaat vanzelf. In een DAW is het vaak plakken en wordt het te herhalend. Ik probeer dat te vermijden door eerste de grote lijnen uit te zetten en dan aan te vullen met details, die ik inspeel. Bijvoorbeeld drumgeluidjes uit Battery. Of partijtjes uit mijn stokoude MC-505 die zachtjes op de achtergrond toch iets extra's geven. Instellingen of effecten automatiseren werkt ook. Het moet spannend blijven. Maar het blijft lastig.

Veel afwisselende muziek luisteren vind ik ook altijd waardevol. Hoe bouwen ze in andere genres spanning op en gaan ze om met contrast. Ik steek er altijd wel wat van op. En als ik een nummer naar tevredenheid afrond geeft dat altijd een goed gevoel :halleluja
 
Klinkt lekker hoor! Maar ik ben sowieso best bevooroordeeld richting synthwave want ik ben er zelf ook volop mee bezig.

Overigens over variatie: Het is wel lastig binnen deze genre. Variatie is nl. toch wel beperkt met jaren 80 muziek. Niet dat het saai hoeft te zijn en dat het lineair moet blijven. Het is nou niet bepaald moderne muziek van deze tijd waarbij elke 10 seconden iets totaal anders door je oren gaat. Oké, ik overdrijf een beetje. Maar hopelijk snappen jullie wat ik bedoel. Bij 80s retro muziek vind ik het nl. niet kwalijk dat bepaalde dingen wat 'eentoniger' zijn.

Maar hoe dan ook, ik vond het nummer lekker lopen en je hebt er een SC volger bij!
 
Laatst gewijzigd:
Heel herkenbaar! En in kopiëren en plakken zit ook een groot deel van het 'probleem'. Als je muziek speelt voel je dat er ergens iets moet gebeuren. Dat het een beetje saai wordt. Of dat een variatie op zijn plaats is. Dat gaat vanzelf. In een DAW is het vaak plakken en wordt het te herhalend. Ik probeer dat te vermijden door eerste de grote lijnen uit te zetten en dan aan te vullen met details, die ik inspeel. Bijvoorbeeld drumgeluidjes uit Battery. Of partijtjes uit mijn stokoude MC-505 die zachtjes op de achtergrond toch iets extra's geven. Instellingen of effecten automatiseren werkt ook. Het moet spannend blijven. Maar het blijft lastig.

Veel afwisselende muziek luisteren vind ik ook altijd waardevol. Hoe bouwen ze in andere genres spanning op en gaan ze om met contrast. Ik steek er altijd wel wat van op. En als ik een nummer naar tevredenheid afrond geeft dat altijd een goed gevoel :halleluja

synthmodulaties doen wonderen. Of het nou in de DAW of gebeurd of via een externe track recorder. Je zei het al: 'Automatiseren.' Maar bijv een pad gebruiken om een opbouw te maken naar een chorus, door de modulatie steeds hoger te laten gaan.

Wat ik op dit moment nu aan het uitproberen ben, om wat extra verandering te geven, is bepaalde ritmes/pads op de stereosend te gooien en een plate reverb hiervan te sidechainen op de kick. Vervolgens daarover een LP filter gooien en deze automatiseren door de track heen.
 
Ik denk ook dat synthwave ergens wel inherent repetitief is, het is namelijk gebaseerd op Franse house en is een karikatuur van de jaren '80 als ik het zo mag uitdrukken. Ik gebruik weldegelijk veel filter envelopes, als je goed luistert, en er lopen 4 verschillende thema's die afwisselen.

edankt voor de tip ivm de stereosend met LP filter, ga ik eens proberen.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top