Akoestiek verbeteren studio

cajmere

Ingeburgerd
Lid sinds
13 april 2010
Berichten
73
Locatie
Oudenaarde, Belgie
Hey,

Ik ben begonnen om akoestiek van de ruimte te verbeteren.
Beginnen met meten in de begin positie(bureau stond toen nog 90° gedraaid) en eigelijk was dit totaal slecht, niet verwonderlijk dat ik weinig bass ervaarde op speakers, maar wel normale bass op mijn hoofdtelefoon.

Veel gelezen over akoestiek op homerecording.be destijds dus probeer het toe te passen.
Ik ben beginnen schuiven met de meetmicrofoon en speakers en heb wel (grote)verbetering gekregen, maar totaal nog niet aanvaardbaar.
Naar verluid is een vierkant kamer iets wat te vermijden is, wel het is een bijna vierkante kamer en dus pech :). Daarbij komt dat een groot raamkader inzit 50/50 glas en paneel.

Voorlopig staan er 2 basstraps in de hoeken achter de boxen. Dit ga ik wss nog uitbreiden met eventueel eentje in de plafondhoek aan achterzijde, ofwel op de grond.
Paar dagen geleden stond er nog grote vinylkast(grote expedit kast vol)

Ik denk er aan om deze terug te zetten omdat ik merkte dat het toch heel veel deed naar galm. Alleen weet ik niet nu de speakers in die richting opgesteld staan wat dit zal geven.
Ik weet dat dat geen diffuser is, maar kan deze niet beetje zo werken? Uiteindelijk zit ene plaat wat dieper dan andere etc(altans hier toch).

Dus tips zijn altijd welkom om akoestiek te verbeteren!


Bedankt!

studio.jpg


rew2.jpg
 
Een niet-technische tip: ik heb me er ook vaker in verdiept en had allerlei wilde plannen. Daar kwam uiteindelijk niet veel van terecht. Totdat ik een keer wat geschikt materiaal over had. Daar ben ik toen mee gaan spelen in de ruimte. Een tijdje in allerlei verschillende hoeken gezet en gehangen. Daardoor heb ik over de tijd een beter idee gekregen van mijn ruimte en haar akoestiek. En ook welk materiaal wel of geen significant effect had. Sinds kort heb ik met klittenbandstrips 14 panelen van een soort ruw polyethyleen bevestigd op de gevoelige plekken. Dat heeft voor een zeer aangename verbetering gezorgd. Door het klittenband kan ik ze ook makkelijk weghalen en elders hangen. Alles dus wel zonder te meten. Daar ben ik, nu ik jouw meting zie, toch wel weer benieuwd naar geworden. Wat voor een meetmicrofoon gebruik jij?
 
Een niet-technische tip: ik heb me er ook vaker in verdiept en had allerlei wilde plannen. Daar kwam uiteindelijk niet veel van terecht. Totdat ik een keer wat geschikt materiaal over had. Daar ben ik toen mee gaan spelen in de ruimte. Een tijdje in allerlei verschillende hoeken gezet en gehangen. Daardoor heb ik over de tijd een beter idee gekregen van mijn ruimte en haar akoestiek. En ook welk materiaal wel of geen significant effect had. Sinds kort heb ik met klittenbandstrips 14 panelen van een soort ruw polyethyleen bevestigd op de gevoelige plekken. Dat heeft voor een zeer aangename verbetering gezorgd. Door het klittenband kan ik ze ook makkelijk weghalen en elders hangen. Alles dus wel zonder te meten. Daar ben ik, nu ik jouw meting zie, toch wel weer benieuwd naar geworden. Wat voor een meetmicrofoon gebruik jij?

Ik gebruik een behringer ECM8000, doet goed genoeg z'n werk voor z'n prijs. En REW als meetsoftware. En oordopjes bij afspelen van de sweeps ;-).

Wel ik hier en daar al paar panelen gehangen, maar vooral om galm te verminderen. Ik merkte ook wel in bepaalde posities in de ruimte dat bass af of toenam, maar het moeilijk om te zeggen of dit dan goed of slecht was als je geen referentie hebt. Met alles te verschuiven en te meten merkte ik wel al wat beter was en niet. Vb Als ik speaker in de hoeken zet voor de cornertrap merk ik een toename van bass, naar een niveau dat best goed is, al is doe je dit normaal niet(omdat het teveel kan zijn dan. Praktisch was het ook niet goed). Wat ik als nadeel dan merkt is dat mijn lage mid frequenties (tss 300 en 1k) afnamen, wat ook niet wenselijk is natuurlijk.

Ik had wel niet verwacht dat het zo slecht ging zijn ;-).
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb hiermee al heel wat geëxperimenteerd. Ben zeker geen expert, maar ik kan je wel wat tips geven, denk ik.
De platen kast zal zeker wat schelen. Of het echt wat bijdraagt is natuurlijk een ander verhaal.
Als ik naar de grafiek kijk (kan hem helaas niet vergroten), zie ik wat grote dips.
Die moet je zien te vermijden, want die zijn niet te corrigeren met correctie software/hardware.
Dit kan je doen door traps en dempingsmateriaal, maar ook door de speakers te verplaatsen.
Een beetje naar voren of naar achteren (of omhoog of omlaag) kan al een heel andere beeld geven.
Experimenteren kan je veel inzicht geven.
Schuim werkt nagenoeg niet. Hoe lager de frequenties, hoe zwaarder en dikker het dempingsmateriaal moet zijn.
Tip, een (zwaar) dempingspaneel werkt nog beter als je hem iets van de muur plaatst.
Hoe hoger je in de frequenties komt hoe zinlozer het aanpakken wordt. Focus dus vooral op de lage regionen.
Kijk wel of je geen reflecties dichtbij de speakers hebt. Zet ze bijvoorbeeld niet op de tafel, maar op oor hoogte achter de tafel.
Het raam hoeft niet direct een heel groot probleem te zijn als deze verder verwijderd is van de denkbeeldige nearfield driehoek.
Als je alles gedaan hebt wat mogelijk is kan je nog een heel stuk verder komen met correctie software/hardware, maar alleen als je akoestisch alles al hebt gedaan wat binnen je bereik ligt.
Ik heb zelf goede ervaringen met Dirac (minidsp SHD studio). Momenteel gebruik ik het SAM systeem van Genelec.
Pieken kan je namelijk heel eenvoudig wegwerken met EQ correctie. Dippen niet en dat moet je ook niet proberen.
Zie een dip als een bodemloze put. Als je die probeert te vullen met bass boost, dan zal je het systeem en de speaker snel oversturen met vervorming of zelfs schade als gevolg.
Het verschil tussen mijn vroegere "zet maar ergens neer" aanpak en nu is enorm.
 
Ik heb hiermee al heel wat geëxperimenteerd. Ben zeker geen expert, maar ik kan je wel wat tips geven, denk ik.
De platen kast zal zeker wat schelen. Of het echt wat bijdraagt is natuurlijk een ander verhaal.
Als ik naar de grafiek kijk (kan hem helaas niet vergroten), zie ik wat grote dips.
Die moet je zien te vermijden, want die zijn niet te corrigeren met correctie software/hardware.
Dit kan je doen door traps en dempingsmateriaal, maar ook door de speakers te verplaatsen.
Een beetje naar voren of naar achteren (of omhoog of omlaag) kan al een heel andere beeld geven.
Experimenteren kan je veel inzicht geven.
Schuim werkt nagenoeg niet. Hoe lager de frequenties, hoe zwaarder en dikker het dempingsmateriaal moet zijn.
Tip, een (zwaar) dempingspaneel werkt nog beter als je hem iets van de muur plaatst.
Hoe hoger je in de frequenties komt hoe zinlozer het aanpakken wordt. Focus dus vooral op de lage regionen.
Kijk wel of je geen reflecties dichtbij de speakers hebt. Zet ze bijvoorbeeld niet op de tafel, maar op oor hoogte achter de tafel.
Het raam hoeft niet direct een heel groot probleem te zijn als deze verder verwijderd is van de denkbeeldige nearfield driehoek.
Als je alles gedaan hebt wat mogelijk is kan je nog een heel stuk verder komen met correctie software/hardware, maar alleen als je akoestisch alles al hebt gedaan wat binnen je bereik ligt.
Ik heb zelf goede ervaringen met Dirac (minidsp SHD studio). Momenteel gebruik ik het SAM systeem van Genelec.
Pieken kan je namelijk heel eenvoudig wegwerken met EQ correctie. Dippen niet en dat moet je ook niet proberen.
Zie een dip als een bodemloze put. Als je die probeert te vullen met bass boost, dan zal je het systeem en de speaker snel oversturen met vervorming of zelfs schade als gevolg.
Het verschil tussen mijn vroegere "zet maar ergens neer" aanpak en nu is enorm.

Veel van wat je zegt pas ik toe of ga ik toe passen. Met de speakers heb ik al redelijk wat mee gespeeld. Lager kan ik ze niet zetten op mijn statieven. Kan eventueel de monitor er hellend op zetten dmv auralex pads dat ik vroeger nog gebruikt heb, dan kan het beetje hoger, uiteindelijk moeten tweeters nog naar mij gericht zijn natuurlijk.
Met naar voor en achter schuiven heb ik al geëxperimenteerd en die geeft idd grote verschillen. Dit is zowat beste dat ik al bereikt heb tot nu toe.

Voor Cornertraps/chunks gebruik ik rockwool van 45kg/m3. Volgens grafieken/testen(zie geluidsforum.nl) van Wijlen Akoestisch expert Eric Desart zou 55kg/m3 beste resultaat geven, helaas extreem moeilijk/onmogelijk om te vinden.
maar in geval van chunks mag er met minder gewerkt worden omdat je volledige hoeken opvult, dus veel dikker gaat.
Panelen idd van de muur hangen. Aantal panelen die ik heb nu, zijn 10cm dik en hangen +- 10cm van de muur.
Probleem van het raam is dat het heel grote oppervlakte inneemt en dat het dus wel in de driekhoek zit. Nu gelukkig is het niet volledig glas en kan ik daar wel eventueel absorptie panelen plaatsen.

En idd ik wil het goed aanpakken en in de ruimte. Liefst zo vlak mogelijk krijgen. Als ik de bass dips nog 10db naar boven kan krijgen(+-55-> 65-70db), dan zit het ongeveer in de buurt van mid & hoge frequenties.


Met de platenkast ga ik voorlopig wachten, omdat ze 2m op 2m is ongeveer, neem deze direct veel oppervlakte in beslag. Zal zien of ik die er nog kan zetten. Anders zal het een kleinere zijn, want bij platendraaiers moet je toch platen in de buurt hebben om te spelen :-).

Bedankt voor de tips. Geeft al bevestiging dat ik toch redelijk goed bezig ben, straks kijken of ik frequentiegrafiek kan aanpassen.
 
Akoestiek ideaal krijgen in en kleine ruimte is vrijwel niet te doen, maar verbeteringen zijn zeer zeker mogelijk. Ik kan je een paar tips geven uit eigen ervaring:
- Wees niet bang om dingen te proberen die volgens "de literatuur" niet mogen. Ik heb mijn monitoren bijna tegen de muur aan staan, terwijl iedereen altijd roept dat ze 1/3 in je ruimte moeten staan. Zo te horen ben je al flink aan het schuiven en meter geweest dus wellicht heb je de ideale plek al gevonden.
- De hoeken van je ruimte zijn belangrijk. Waar mogelijk vul je deze op met rockwool ("superchunks"). Ik heb ze gemaakt van rockwool van Hornbach (Rocksono Solid), dat was qua prijs kwaliteit voor mij goed. Houten framepje maken, en niet er een goedkoop stofje op en het ziet eruit alsof het en veelvoud kost.
- Vergeet het plafond niet! Het maken van een "cloud" gaf bij mij een enorme verbetering. Het is een gevaarte van 2m bij 1m80 met 10cm Rockwool erin en daar bovenop nog eens 10cm glaswol, maar het was de moeite en het geld waard.

Op gearslutz is ook veel te vinden over akoestiek, ben je zo een paar avonden zoet mee.
 
Akoestiek ideaal krijgen in en kleine ruimte is vrijwel niet te doen, maar verbeteringen zijn zeer zeker mogelijk. Ik kan je een paar tips geven uit eigen ervaring:
- Wees niet bang om dingen te proberen die volgens "de literatuur" niet mogen. Ik heb mijn monitoren bijna tegen de muur aan staan, terwijl iedereen altijd roept dat ze 1/3 in je ruimte moeten staan. Zo te horen ben je al flink aan het schuiven en meter geweest dus wellicht heb je de ideale plek al gevonden.
- De hoeken van je ruimte zijn belangrijk. Waar mogelijk vul je deze op met rockwool ("superchunks"). Ik heb ze gemaakt van rockwool van Hornbach (Rocksono Solid), dat was qua prijs kwaliteit voor mij goed. Houten framepje maken, en niet er een goedkoop stofje op en het ziet eruit alsof het en veelvoud kost.
- Vergeet het plafond niet! Het maken van een "cloud" gaf bij mij een enorme verbetering. Het is een gevaarte van 2m bij 1m80 met 10cm Rockwool erin en daar bovenop nog eens 10cm glaswol, maar het was de moeite en het geld waard.

Op gearslutz is ook veel te vinden over akoestiek, ben je zo een paar avonden zoet mee.

Yep al veel aan schuiven geweest. Iets wat ik goed onthouden heb van het homerecording.be forum destijds. Verplaatsen en meten, telkens opnieuw. Ene situatie is de andere niet en soms heb je gewoon ook geen andere mogelijkheid om speakers dan tegen de muur te zetten.
Zou nog moeten pakken rockwool kopen, want door de vorm van de ruimte zijn er veel hoeken. Voorlopig 2 cornertraps staan, maar moet er nog 2 bij bouwen. Hout is er al, nu nog de rest ;).
De rockwool Sono heb ik ook gebruikt tot nu toe. Het hangende paneel is echt wel groot gevaarte :). Ik dacht gewoon van 2 panelen te hangen met de grootte van de rockwool. (2x 100x60cm).
Lijkt mij prima boven m'n luisterpositie.

Waarom nog glaswol erbovenop gedaan?


Een wat dikker gordijn voor het raam zou ook wel wat moeten helpen. etc.

Ik ben in elk geval al tevreden door gewoon wat te schuiven dat het al veel verbeterd is.
 
Waarom nog glaswol erbovenop gedaan?

Het originele plan was om 20cm rockwool te doen maar dat werd toch wat zwaar, durfde ik niet aan. Glaswol is een stuk lichter. Met een laag daarvan kwam ik dan toch aan de 20cm (de dikte is belangrijk om de geluidsgolven in de lagere frequentie adequaat te kunnen dempen). Ik had op gearslutz gevonden dat deze materialen in deze volgorde elkaar uitstekend aanvullen, misschien nog wel beter dan alleen rockwool (uitspraak van Ethan Winer en die man weet dingen).
 
Back
Top