Waldorf Iridum [Desktop Quantum]

Click image for larger version  Name:	Iridium-01.jpg Views:	0 Size:	59,8 KB ID:	3763978
Click image for larger version  Name:	Iridium-02.jpg Views:	0 Size:	70,5 KB ID:	3763979
Click image for larger version  Name:	Iridium-03.jpg Views:	0 Size:	48,8 KB ID:	3763980


"Waldorf Iridium has made the impossible possible. The mighty synth engine from Quantum is now available in a compact form.
Tracing the footsteps of its bigger brother, Iridium features all the synthesis elements of Quantum as well in a rack-compatible format.
The combination of the powerful engine, incredible flexibility and detailed sound shaping facilities creates sheer endless possibilities of sound.
Yet, the comprehensive layout and easy-to-understand structure lets you design your own sounds in no time.
Sporting a solid metal casing and the same
high level of craftsmanship like Quantum, Iridium is now ready to take over studios and stages throughout the world.
Contributing another entry in Waldorf's rich history, Iridium joins the family as a direct descendant of the PPG Wave.
Though, Iridium offers much more than its ancestor.
Five different synthesis models are provided by Iridum for each of the three oscillators:

Wavetable
Waveform (Virtual Analog)
Particle (Sampling and Granular Sampling)
Resonator
Kernels

Kernel mode has been introduced with the OS 2.0 of Quantum.
This huge upgrade allows one oscillator to be turned into up to six sub oscillators.
These can be interlinked through FM at audio rate and arranged in user-definable constellations.
Just this upgrade alone would have provided enough additional features to create a synthesizer on its own.
Now, all those functions have been integrated into Iridium as well.

Up to 7000 patches can be saved in Iridium. Patches from Quantum can be loaded in Iridium and vice-versa.
Iridium features three digital filters per voice. Two in the Dual Filter section and another one in the Digital Former.
Several types are available to choose from:

12 or 24dB and Lowpass/Highpass/Bandpass with optional saturation or dirtiness.

Various filter models are available including those from Waldorf Nave, Largo and PPG 3V.

The Dual Filter section can be controlled independently or together in several different link modes.

The Digital Former offers all the filter types and models from the Dual Filter plus unusual models like Comb, Drive, Bitcrusher and more in addition.

All filters retain a true stereo signal throughout the entire structure of the instrument.
Up and down, back and forth

6 Envelopes, 6 LFOs and many more are just waiting for being used as sources in the 40 slots of the Modulation Matrix.
Each slot has one additional control amount.
Modulations can be directed to almost every numerical value in Iridium.
All sources and destinations can be used as many times as desired until the Modulation Matrix is full.
If you ever happen to run out of LFOs or Envelopes, you can use the Komplex Modulator for generating a custom shape LFO or Envelope.

Complex, but not complicated

Even though Iridium features a staggering amount of parameters to control, everything is organized in a logic structure which is easy to master.
The major controls have their own dedicated knob,
while the rest is accessible through the touch screen and the encoders around.
There are no long menus keeping you from doing what you had planned. Instead, you will find a workflow which you
will soon miss on other synthesizers.

Hands-on
Embedded in the front panel, a 4x4 silicon pad matrix invites you to launch notes,
chords, arpeggios and sequences with up to 32 steps for notes and multiple parameter lines.
Direct access to the parameters is granted by the seven encoders to the left and the right hand side of the touch screen.

Take a look inside!
Iridiums large color touch screen keeps you informed at all times. Upon moving a knob,
Iridium gives you an optical feedback of your changes in real-time. Filter curves move,
Particle grain sizes change, Envelopes warp and much more:

Komplex Modulator curves can be drawn with your finger

Envelopes show at which point the voices currently are

Wavetables are displayed in comprehensive view modes

VU meters show which voices are used and the individual voice levels

Different Analyzers show the audio signal at different points

Get connected
Two Audio Outputs allow you to listen to Iridium, while two Inputs allow Iridium to process external signals.
4 CV inputs plus Gate In and Trigger In are ready to forward external signals to the Mod Matrix.
Furthermore, Clock In and Clock Out will get your gear in sync. MIDI connections can be made through USB and DIN MIDI.
Iridium is also equipped with a USB Host port for MIDI devices.
This port also handles data exchange, in addition to the MicroSD card slot."
 
Dat is ook de reden waarom ik m'n Blofeld heb verkocht. Nét niet.
De Quantum, de Blofeld en ook de Kyra klinken idd ontigelijk steriel. Spijts de analoge filter op de Quantum. Voor mij dus geen Quantum.

Net video gekeken en klinkt idd als een blofeld/softsynth. Weing spannend allemaal. Maar goed wel een optie voor mensen die een computer in een dedicated controller willen hebben ;)
 
Deze podcast met de ontwikkelaar Rolf Wöhrmann hier nog niet voorbij zien komen. Bijna aan het einde wordt er gesproken over eventuele goedkopere alternatieven vanuit het Quantum platform.
Oja, de geluidskwaliteit van de Quantum komt niet tot uiting via Youtube en de analoge filters zijn nu eenmaal neutraal, dus geen vintage nostalgie maar perfect for sound design.
Overigens ga ik de Iridium ook aanschaffen omdat ie makkelijk te vervoeren is.
 
Liever dit dan 20 goede softsynths(persoonlijk),die je systeem belasten en waar je de hele dag zit uit te vlooien hoe het werkt en op het het einde van de dag je constateert dat je nog geen noot muziek hebt gemaakt!
 
Helaas zijn er aardig wat issues met de bouwkwaliteit van de Iridium. Van scheve knoppen tot te grote kieren in de behuizing. Niet waldorf waardig. Ik wacht op batch 2...

Niet dat ik aan je twijfel, maar zou je even kunnen laten weten waar je dit vandaan hebt? Dan kunnen geïnteresseerden - zoals ik - ook meelezen en zelf hun mening vormen.
 
Hier een Fairlight CMI Series II en III gebruiker die ook een Quantum heeft. https://www.gearslutz.com/board/show...postcount=1252
Quote: "The Quantum/Irdium is only hardware on the market that will get you close to the Fairlight CMI experience"

Nogmaals,'Experience' heeft niets te maken met sound..

En ik zie in diet geval alleen maar praat om samples te kunnen verkopen in dit geval.

En het is ook tegenstrijdig omdat dezelfde kerel in een vroegere post aangeeft dat de Quantum en Iridum andere coverters heeft,bevestigd door Waldorf.

Dus je gequoted statement kan onmogelijk verband hebben met geluidskwaliteit,een Fairlight en Quantium/Iridium hebben dus op dat vlak met mekaar niets gemeen.
 
Nogmaals,'Experience' heeft niets te maken met sound..

En ik zie in diet geval alleen maar praat om samples te kunnen verkopen in dit geval.

En het is ook tegenstrijdig omdat dezelfde kerel in een vroegere post aangeeft dat de Quantum en Iridum andere coverters heeft,bevestigd door Waldorf.

Dus je gequoted statement kan onmogelijk verband hebben met geluidskwaliteit,een Fairlight en Quantium/Iridium hebben dus op dat vlak met mekaar niets gemeen.

Ik snap wel wat je bedoeld in de zin van het geluidskarakter.

Ondanks dat het voor mijzelf een voordeel is dat de Quantum een neutraal geluid heeft lees ik wel veel over het gemis van het PPG karakter of de microWave 2 in de Quantum/Iridium.

Het heeft mij echter wel aan het denken gezet van wat zou een hedendaagse high end hardware sampler kunnen bieden. Er is hier al eens gesproken over FPGA en het blijkt dat Peter Vogel dit ook toepaste voor z'n CMI-30AX project.

Hier nog een ander voorbeeld over FPGA in high end weergave:
https://www.dcsltd.co.uk/technology/digital-processing-platform/
https://www.dcsltd.co.uk/technology/signal-processing/

Als Waldorf nu eens ARM processing en FPGA zou combineren, dan zou er wel een beest van een sampler uit kunnen komen die door middel van FPGA vintage AD/DA conversie met of zonder anti-aliasing filter kan creëren. Beetje hypothetisch natuurlijk en het is maar een idee :)

Helaas de 'no cost object project' met military grade knoppen kan je vandaag de dag wel vergeten met hardware samplers.
 
Oja, complete onzin dat de Iridium andere converters zou hebben.
 
CMI30ax sound heeft ook niets te maken met wat uit een originele Fairlight komt, FPGA etc heeft hier niets mee te maken,je kan nooit beweging van electronen digitaal nabootsen,wat uit verschillende D/A's en de electronica die erna komt zal altijd anders klinken,het is daarom dat bepaalde huidige (D/A converter-box) merken gaan prutsen met filtering na de D/A om een bepaalde sound te bekomen.

Als je enkel software/code gaat vergelijken zoals je dat doet dan is een Iridium perfect vergelijkbaar met plugins die op een PC draait,..dus.
 
CMI30ax sound heeft ook niets te maken met wat uit een originele Fairlight komt, FPGA etc heeft hier niets mee te maken,je kan nooit beweging van electronen digitaal nabootsen,wat uit verschillende D/A's en de electronica die erna komt zal altijd anders klinken,het is daarom dat bepaalde huidige (D/A converter-box) merken gaan prutsen met filtering na de D/A om een bepaalde sound te bekomen.

Als je enkel software/code gaat vergelijken zoals je dat doet dan is een Iridium perfect vergelijkbaar met plugins die op een PC draait,..dus.

Mijn punt is als je een nieuwe high-end digitale of hybride synthesizer zou willen dan is de Iridium of Quantum een moderne hardware synth equivalent van de PPG, Fairlight en Synclavier.

Het mooie van deze nieuwe instrumenten is dat de ontwikkeling niet stil blijft staan. Tevens is het nooit de opzet geweest om ze laten klinken als die legendes van de jaren '80.

Je hebt volkomen gelijk als het puur gaat over de sound. Grappige is dat we nu betere specs hebben, maar het is echter wel zo dat die legendes van de jaren '80 weer muzikaler klinken.

Ondanks dat de Quantum en Iridium zijn ontstaan vanuit de Nave plugin gaat de vergelijking met plugins niet volledig op. Er zijn echter ook plugins/apps van de PPG, Fairlight en Synclavier en zoals je al aangeeft hebben die niets te maken met de originele sound. Overigens, wat men vooral over het hoofd ziet is dat er met plugins in verloop van tijd kosten gaan bijkomen omdat plugins te kampen krijgen met nieuwe upgrade's van het besturings systeem, DAW software, hardware drivers of andere configuraties. Een plugin zal z'n waarde ook niet behouden en in het ergste geval totaal niet meer kunnen draaien. Daarintegen zal een hardware synth altijd nog redelijk wat opbrengen.

Moest ook nog even denken aan de Nonlinear Labs C15 tov de Synclavier. Zal totaal anders klinken natuurlijk maar dat ze afgekeken hebben is overduidelijk.

Betreft m'n Quantum en wat meer analog dirt gebruik ik de Elektron Analog Heat. En heb ook dit leuke Elysia rackje op het oog.
Screen Shot 2020-07-17 at 03.43.35.png - Click image for larger version  Name:	Screen Shot 2020-07-17 at 03.43.35.png Views:	0 Size:	336,5 KB ID:	3770690


Ik kan me voorstellen dat mensen voor die jaren '80 legendes gaan maar zou daar zelf niet voor kiezen. Dus ieder z'n ding.
Verder voor mij lekker digitaal zoals bij deze Kii studio monitors en uitermate geschikt voor elektronische muziek. https://www.kiiaudio.com/for_studio.php
 
Laatst gewijzigd:
Hoe kan je nou stellen dat een Iridium het equivalent is van een PPG Wave,Fairlight of Synclavier en tegelijk bevestigen dat vsti's versie van deze laatsen ook anders klinken lol.

Als het op functionaliteit aankomt zullen de plugin versies van vintage instrumenten juist wel idem (of quasi idem) zijn aan de originelen.

Er zijn veel meer plugins en software op de markt (en al geweest) die alles kunnen wat de Quantum/Iridium kan in vergelijking met een oude PPG/Fairlight of Synclavier.

Natuurlijk als je gaat vergelijken met plugins die nog wel op de markt verkrijgbaar zijn zit je natuurlijk met directe concurentie....,dan is het logish dat men gaat vergelijken met oude toestellen die niet meer gemaakt worden.

Dus ik zie het voordeel niet om deze vintage toestellen als equivalent te bestempelen behalve potentiele Iridium kopers te laten geloven in iets wat niet is enkel om sales te boosten voor Waldorf.
 
Feit is meer dat de plugins van de PPG Wave, Fairlight en Synclavier anders klinken ivm de gebruikte audio interface.

Het voordeel van Quantum/Iridium is dat digitale klanksynthese wordt doorontwikkeld als hardware instrument. En daar is nu éénmaal vraag naar en liever duur dan niet te koop. Mocht er ooit een opvolger komen van de Quantum dan zal ik de Quantum vervangen met een next gen.

ik had eigenlijk de Fairlight en Synclavier niet moeten noemen. Reden was meer dat het de grote drie van de jaren tachtig waren. Het zou interessanter zijn om aan te halen wat de voorvaderen van de Quantum/Iridium zijn. Hoewel Wolgang Palm na de microWave meer z’n eigen weg ging vanuit het PPG Realizer concept naar de fundering van VST. Het blijft jammer met de Fairlight en Synclavier dat de focus op klanksynthese en sampling verdween. Wie weet komt er ooit nog een 4de generatie van de Fairlight CMI of Synclavier FM/Additive sampling.
 
Helaas zijn er aardig wat issues met de bouwkwaliteit van de Iridium. Van scheve knoppen tot te grote kieren in de behuizing. Niet waldorf waardig. Ik wacht op batch 2...

Hoewel ik ondanks m'n bedenkingen over de nogal steriele klank toch overweeg om de Iridium te kopen als sounddesign speeltje, blijkt er nu ook zo iets als de 'white screen of death' te zijn... Nog even wachten dus.
(ook op de foto in bijlage scheve druktoetsen - totaal onaanvaardbaar voor een desktop synth van +2K !!)
 

Attachments

  • 107066046_10217029829607732_6143058269204090406_o.jpg
    107066046_10217029829607732_6143058269204090406_o.jpg
    40,6 KB · Bekeken: 182
Laatst gewijzigd:
Back
Top