Weer terug

nomore

Lintage Vid
Lid sinds
6 Maart 2004
Berichten
3.576
Locatie
amsterdam
Na een langdurige afwezigheid van ca. 5 jaar ben ik er weer :P

Het zal jullie wel een ruk kunnen schelen, maar misschien wel even leuk, ook voor mezelf, om even te omschrijven hoe het zo gekomen is.

Als achtergrond, ik ben nu 43 en ben begin jaren '90 in de 'demoscene' begonnen met muziek maken met trackers e.d. Mijn eerste hardware was een XG wavetable extension kaart voor mijn geluidskaart :D Jaren '90 langzaamaan wat meer bakkies kunnen kopen, mc-303 o.a. maar met name wat goedkope fx. En eigenlijk heb ik zo, on a budget, altijd een goede combinatie proberen te vinden van ITB en outboard.

Ca. 2009 was denk ik, met de beperkte ruimte die ik had, het hoogtepunt van mijn studio, paar elektrons, sh-101, tr-606, Re-201, juno 60 eventjes en veel (semi)budget fx, focusrite compounder/mixmaster e.d. Muzikaal had ik ook meer mijn draai gevonden en me echt gaan richten op wat minimalere techno (GEEN minimal!) en later meer richting dub-techno.

In 2014 verhuisd naar een grotere woning en dus ook eindelijk meer ruimte voor mijn muziekspullen. De studio opbouwen was echt het leukste, nog wat adat spul gekocht om alle kanalen direct te kunnen recorden. Maar toen het 'af' was ben ik wat stil komen te liggen. Na het jaren uitzoekwerk om mijn workflow te verbeteren had ik het punt bereikt dat ik echt snel ideeen kon vastleggen. Maar de motivatie om echt meer te doen ontbrak steeds meer, het begon van eerst een goede basistrack (patterns eigenlijk) te maken, tot eerst een goede kick maken en daarna bleef het gewoon bij alles aan zetten om vervolgens maar achter de tv te hangen of te gamen ofzo.

Achteraf gezien denk ik dat er het volgende speelde. Ten eerste ontbrak het me aan een duidelijk doel, sowieso was muziek maken altijd een hobby, ik heb nooit de pretenties gehad om hier verder heel veel meer mee te doen. Het doel was altijd ook de puzzel van de studio op te lossen, zodra dat weg was viel veel motivatie bij me weg.
Daarnaast waren er toch nog technische issues, als je veel oude troep hebt dan gaan er dingen stuk, als je dat niet oplost gaat dat je 'in de weg' zitten. Ook bleef ik problemen houden met kleine sync/timingverschillen waardoor het echt uitwerken van tracks een gedoe was, uiteindelijk ITB probeer je dat dan op te lossen met veel plugins waardoor ik de groove van tracks kwijtraakte.
Muzikaal gezien was ik ook wat lui geworden, ipv experimenten ging het vaak meer op automatische piloot en eindigde ik met dingen die ik al tig keer vaker had gedaan.

Inmiddels ben ik weer verhuisd en zoals in zoveel gevallen is de extra kamer een kinderkamer geworden waardoor ik geen ruimte heb om echt iets op te bouwen. De reden dat het toch weer is gaan kriebelen bij is dat ik erg geïnspireerd ben geraakt door kleinere portable setups. Ik ga sowieso compleet DAWless werken, heb een 4 track tape en mini mixertje gekocht en gewoon lekker experimenteren met soundscapes, bliepjes in combinatie met ouder spul wat in de opslag staat.

In korte tijd heb ik me even bijgelezen maar het is echt ongelofelijk wat voor tijden we nu leven met super leuk en klein betaalbaar spul zoals de Volca's, Arturia, behringer clones, en bijv. semi-modular spul.

Hoe dan ook, ik ga aan de slag en hopelijk kan ik snel wat dingetjes hier laten horen!
 
Welkom terug! Ben wel benieuwd naar je soundscapes en bliebjes ;)
 
We want more!
We want more!
...
No...


Uhm...welkom terug!
 
kom maar op met die minimale dub techno :) , als dat je ding nog steeds zou worden dan.
Een goeie kick maken is inderdaad lastig trouwens :), zelf kom ik er nog niet helemaal uit.
 
kom maar op met die minimale dub techno :) , als dat je ding nog steeds zou worden dan.
Een goeie kick maken is inderdaad lastig trouwens :), zelf kom ik er nog niet helemaal uit.

We zullen zien waar het uitkomt, voor nu is het plan iets meer experimele industrial beat achtige kant op te gaan, gecombineerd met soundscapes.. dub instustrial? :biertje: Ik heb vandaag mijn Yamaha RY-30 uit het stof gehaald, de RY-30 heeft al een goed filter maar het idee is dit te samplen in een octratrack en te vernagelen met fx.
 
We zullen zien waar het uitkomt, voor nu is het plan iets meer experimele industrial beat achtige kant op te gaan, gecombineerd met soundscapes.. dub instustrial? :biertje: Ik heb vandaag mijn Yamaha RY-30 uit het stof gehaald, de RY-30 heeft al een goed filter maar het idee is dit te samplen in een octratrack en te vernagelen met fx.

Ook goed :) haha. Je doet maar wat je wilt.
 
Back
Top