Plugins voor Mastering

Inderdaad ook een mooie deal. Zelf ben ik van Ozone 8 elements naar Ozone 8 standaard gegaan voor 75 euro en vervolgens via JRR shop naar Ozone 9 advanced voor 80 euro.
Neutron 3 standaard vond ik zo tegenvallen en aan Nectar 3 heb ik niet veel, dus die tonal balance bundel heb ik laten schieten.

ja, natuurlik heeft niet iedereen interesse in het bijna gehele ecosysteem. rx 7 advanced zit er niet bij, maar die is dan ook immens prijzig. neutron valt idd tegen, en nectar doet mij ook niet veel. maar dat is persoonlik want:

Ik heb hem wel en bevalt zeker!

ja, is een mooie deal voor degenen, waavoor het izotope systeem bevalt.
daarom heb ik 'm hier even gemeld.

ik meld vaker in dit soort topics, als ik iets meld.., dat ik master in de mix, ik houd het kort; dat alles binnen de mix gewoon goed klinkt, balans, spectrum, etc.

laatst heb ik wel een recent nummer, in wavelab pro 10 wat aangepakt, was meer om te testen, maar heb wat EQ toegepast, dus in wezen heel weinig, en dat het die track wel nodig. normaal zou ik dat in het projekt zelf doen.
die mastering versie staat nu online.

de L2 maximizer was de meest gebruikte plugin, om simpelweg meer LUFS te krijgen. ik ben naar ik multimedia overgestapt, via een omweg, de reverbs vond/vind ik heel erg goed, en uiteindelik, heb vrijwel alle t-racks ik multimedia plugins en t-racks 5. dat was een tijd mijn master suite.. ik eksperimenteerde meestal wel, en verkreeg wel mooie resultaten, maar uiteindelik kwam ik toch terug op de "originele" versie en was louter de stealth limiter de plugin die ik gebruikte.

sinds kort wavelab pro 10 en spectralayers pro 6.

en gebruik wavelab pro 10 for "mastering". er is meestal, vanwege dat de eindmix al alle ingrediënten heeft (en alle problemen al zijn aangepakt, of als het mooie artifacts zijn, gebruikt en enhanced, of wat gesculpt (?)), niet veel te doen. wat wel handig is dat ik vaak niet eens de stealth limiter nodig, maar de LUFS in wavelab instel (-14 LUFS, -1dbfs true peak).

wavelab pro 10 zal handig zijn wanneer ik eindelik albums ga samenstellen. simpelweg voor bandcamp. de meeste projekten hebben een ongemasterde versie nog. dus dan kan ik ook de balans nog goed instellen.

saturatie, hier genoemd, is bij mij eigenlik nooit nodig, je hoort het niet eens. want er is altijd veel saturatie, door hoe ik werk.. op een mooie sine wave kick, gooi ik wel een saturatie, of een amp of een "sounddesign" plugin.

ik heb buiten t-racks meerdere compressors, eq's etc. die tevens geschikt zijn voor mastering.

ik gebruik wel steeds meer, een mono-maker, hangt van de daw af, voor de lage frequenties. en meestal ook een low pass filter. dat laatste wanneer dat echt nodig is.

het kan heel goed zijn, dat het mastering proces een grotere aandacht zal krijgen, maar ik blijf merken, ook aan de tracks waaraan ik nu werk, dat ik binnen de mix de alle dingen doe, om een "konsistente" produktie te krijgen.

zoals al gezegd, ik eksperimenteer wel, met mooie resultaten, maar vind het dan zo opgepompt, het is niet nodig met mijn stijl. of opgepompt, het klinkt dan wel lekker, maar anders dan de mix, die ook lekker is.
wellicht is dat mastering, meerdere versies, maar verandert ook het nummer zelf, vind ik, zoals ik het heb gemaakt. ik heb er al dan veel aandacht aangegeven, hoe het moet klinken.

moet ik nog veel leren, zeker, heb ik al veel geleerd, ook zeker...
 
Sonnox limiter is op dit in de sale (50%) mocht je die toch nog willen.

Bedankt voor de tip, heb 'm zojuist getest en meteen maar aangeschaft, hij bevalt mij aanzienlijk beter dan de Cubase Maximizer. Kan harder, is punchier en behoudt meer laag.
 
Ik ben een beetje uit de software, maar vroeger gebruikte ik voor standaard dingen wel T-racks, enige ervaring hoe dat zich nu verhoudt t.o.v. aparte plugins?

t-racks zijn "aparte plugins", i.e. je kunt ze ook als inserts/sends gebruiken. t-racks heeft ook een standalone versie, die ook weer als een plugin te laden valt. de suite, ik neem aan dat je daaraan refereert.
de t-racks 5 standalone versie is voldoende voor mastering. heeft wat mooie presets, waarvan uit je kunt beginnen. goeie metering tegenwoordig. voor het masteren van éen nummer (en zelfs een reeks), een mooie reeks plugins, zelfs parallele routing is mogelijk.
ik multimedia, het zijn vrijwel alle emulaties van vintage gear (en past daarom ook bij mijn muziekstijl), maakt goed spul.
dus t-racks 5 is mijn ogen, en ook in de "ogen" van reviews, een volwaardige mastering suite. maar met het voordeel, dat de SSL E-G emulaties, of de api 550/560 emulaties ook als plugins te gebruiken zijn.

de hele lijst is hier te vinden:

https://www.ikmultimedia.com/produc...ted-products&CV=Other Filter&PSEL=all-tracks5
 
ik kan niet meer bewerken, te laat.

EDIT: het mooie is, ik heb b.v. de reverbs 2e hands gekocht, stammen uit 2011, dat als je de nieuwste t-racks installeert, je de nieuwste plugins krijgt.. de t-racks 5 custom shop, b.v. is gratis. wanneer er dus een nieuwe versie komt, krijg je de nieuwste plugin versies, die je natuurlik al hebt bezit. dus ik heb reverbs, b.v., als versie 5.3.3 (de laatste versie, net nieuw..).
 
Bedankt voor de tip, heb 'm zojuist getest en meteen maar aangeschaft, hij bevalt mij aanzienlijk beter dan de Cubase Maximizer. Kan harder, is punchier en behoudt meer laag.

Graag gedaan. Deze tijd is net als Black Friday het moment om plug-ins aan te schaffen.
 
Deze tijd is net als Black Friday het moment om plug-ins aan te schaffen.

Neee!!!!!! Niet nog meer software :D Ik heb me voorgenomen juist minder te kopen. En zet tegenwoordig vaak internet uit als ik muziek maak. Dat werkt een stuk geconcentreerder. Maar dat is een andere discussie. Meer halen uit wat je al hebt ben ik sowieso altijd voor. Dan blijkt vaak dat ik nog geen 50% van de mogelijkheden gebruik.
 
Neee!!!!!! Niet nog meer software :D Ik heb me voorgenomen juist minder te kopen. En zet tegenwoordig vaak internet uit als ik muziek maak. Dat werkt een stuk geconcentreerder. Maar dat is een andere discussie. Meer halen uit wat je al hebt ben ik sowieso altijd voor. Dan blijkt vaak dat ik nog geen 50% van de mogelijkheden gebruik.

niet de juiste thread, maar ik herken het zo!! gelukkig heb ik éen sale, uit mijn hoofd gekregen. en verder nog niets gekocht. nou ja, voor de sales, wel... in een andere sale... aaaaah.... ik test tegenwoordig wat ik heb, en kijk of een synth of effect echt iets toevoegt, ga ik in een synth duiken en denk ik, pfoew, al veel mee gedaan, en denk hier kan ik nog méer mee. gaat het uit mijn hoofd... voor nu...
 
Neee!!!!!! Niet nog meer software :D Ik heb me voorgenomen juist minder te kopen. En zet tegenwoordig vaak internet uit als ik muziek maak. Dat werkt een stuk geconcentreerder. Maar dat is een andere discussie. Meer halen uit wat je al hebt ben ik sowieso altijd voor. Dan blijkt vaak dat ik nog geen 50% van de mogelijkheden gebruik.

Dat doe ik ook. Ik wacht alleen dit soort periodes af om aan te schaffen wat ik echt wil hebben. Als ik niet weet wat het toevoegt of welke plug-in het vervangt dan neem ik het niet. Meer plug-ins maken je muziek niet beter.
 
Dat doe ik ook. Ik wacht alleen dit soort periodes af om aan te schaffen wat ik echt wil hebben. Als ik niet weet wat het toevoegt of welke plug-in het vervangt dan neem ik het niet. Meer plug-ins maken je muziek niet beter.
Ik ken het, of het moet een leuke aanbieding zijn...
 
Dat doe ik ook. Ik wacht alleen dit soort periodes af om aan te schaffen wat ik echt wil hebben. Als ik niet weet wat het toevoegt of welke plug-in het vervangt dan neem ik het niet. Meer plug-ins maken je muziek niet beter.

Ik ben ook heel selectief in het aanschaffen van plugins. Heb ook simpelweg het geld niet om te pas en te onpas nieuwe plugins aan te schaffen. En koop dus alleen waar ik écht van overtuigd ben dat het een verbetering is (of een goede toevoeging is) van wat ik al in het plugin arsenaal heb zitten. Meestal heb ook ik dan het geduld om te wachten tot er een goede aanbieding is.

Voordeel is ook dat je je plugins beter leert kennen wanneer je bijvoorbeeld geen 10 compressors hebt maar slechts 2.
 
Ik ben ook heel selectief in het aanschaffen van plugins. Heb ook simpelweg het geld niet om te pas en te onpas nieuwe plugins aan te schaffen. En koop dus alleen waar ik écht van overtuigd ben dat het een verbetering is (of een goede toevoeging is) van wat ik al in het plugin arsenaal heb zitten. Meestal heb ook ik dan het geduld om te wachten tot er een goede aanbieding is.

Voordeel is ook dat je je plugins beter leert kennen wanneer je bijvoorbeeld geen 10 compressors hebt maar slechts 2.

Juist. Beter zorgen dat je weet hoe je het moet gebruiken. Qua plug-ins heb ik vrijwel alles wat ik wil hebben op dit moment. Dan spaar ik nu liever voor iets analoogs.
 
Precies. Maar de drang naar nieuw zit ook echt in de mens. The next shiny object syndrome. Native Instruments heeft nu weer zijn 50% korting op alles actie. Verleidelijk as hell, maar ik houd me sterk :P

ja die ja! komplete 12 update (terwijl ik komplete 11 ultimate heb, maar via een crossgrade komplete 10), voor de wachttijd voor komplete 13 ultimate. maar die nieuwe kontakt doet me nog niks, zal wel uitgebreid worden. de massive x was dan de reden.
 
Precies. Maar de drang naar nieuw zit ook echt in de mens. The next shiny object syndrome. Native Instruments heeft nu weer zijn 50% korting op alles actie. Verleidelijk as hell, maar ik houd me sterk :P

Ja toen ik net begon met produceren had ik dat ook, maar kwam vooral door onwetendheid. Dan zie je een bekende producer iets gebruiken en denk je dat je dat ook nodig hebt. Iedereen gaat door dat proces heen denk ik. En toen deed ik nog illegaal software downloaden en dan voel je het niet in de portemonnee.
 
Even offtopic, weet iemand een goedkope route om Massive of FM8 te krijgen?
Die krengen blijven 149 EUR per stuk.

Zelfs nu met de 50% korting op upgrades, blijft het dezelfde prijs: 199 voor komplete 12 select, 99,50 voor de upgrade naar komplete 12.
Ik ben alleen geinteresseerd in de oude massive en fm8.

op KVR worden ze aangeboden, 2e hands native instruments instruments.. een 2e hands komplete 10? of zelfs 9? of 8? maakt voor massive en FM8 niets uit denk ik.

heb je maschine? of iets anders van native instruments, dan kunnen crossgrades de allergoedkoopste oplossing zijn. ik heb een crossgrade voor komplete 10 gekocht, voor rond de €150 (met dvd's...), en van daar uit naar komplete 11 ultimate. voor de effekten...

via kontakt, guitar rig, zelfs een oude versie, b.v. een crossgrade naar komplete 10 kun je nu veel goedkoper krijgen. (ik heb dit 2 jaar geleden gedaan denk ik.)

de goedkoopste route was het voor mij, zo ver ik kon/kan beoordelen.
 
sonarworks en systemwide gaan bij mij met protools HDX iig niet samen helaas. gelukkig heeft de update wel een waarschuwing dat ie nog aan staat bij het bouncen :D
 
Back
Top