Nieuw huis: handigste opstelling studio?

Gesta

Nieuwkomer
Lid sinds
29 april 2013
Berichten
3
Volgend jaar betrek ik mijn nieuwe woning. De ruimte voor de homestudio heb ik al uitgekozen. Deze is 4.43 bij 2.85. Niet heel groot, maar genoeg voor mij om mijn werk te kunnen doen.

Nu ben ik een beetje aan het stoeien met de opstelling, omdat ik er niet helemaal uitkom w.b. het raam en de deur. Ik ben voornemens de kamer te behandelen met corner bass traps en panelen. Echter lijkt het door het raam onmogelijk om aan die kant corner bass traps te plaatsen.

Mijn vraag daarom: hoe zouden jullie onderstaande ruimte inrichten? Ik ga even uit van bureau + speaker stands (luisterpositie is leidend).

Screenshot 2020-05-16 at 00.19.39.png
 
Op zich niet het grootste probleem, dat raam. Traps hoeven niet per sé in de 4 staande hoeken. Dat kan ook in de liggende hoeken, bv tegen plafond. Daar is vaak veel ruimte die toch niet gebruikt wordt. Ik zou daarom ook gewoon vanuit je voorgestelde positie starten. Vervolgens je luisterpositie goed uitmeten mbv een meetmicro en een programmaatje.

bij dat raam zal je wek iets tegen reflectie moeten doen.
 
Op zich niet het grootste probleem, dat raam. Traps hoeven niet per sé in de 4 staande hoeken. Dat kan ook in de liggende hoeken, bv tegen plafond. Daar is vaak veel ruimte die toch niet gebruikt wordt. Ik zou daarom ook gewoon vanuit je voorgestelde positie starten. Vervolgens je luisterpositie goed uitmeten mbv een meetmicro en een programmaatje.

bij dat raam zal je wek iets tegen reflectie moeten doen.

Dank voor je reactie. Je bedoelt dan in de bovenhoek plaatsen 'richting' de luisterpositie? Want ik vrees dat dat dan hele kleine traps worden (ik denk dat er niet veel ruimte zit tussen het plafond en het raam, hoogstens 30 cm). Voor het raam zat ik te denken aan een dik toneelgordijn. Ik wil namelijk wel de mogelijkheid hebben om deze nog open te kunnen doen, ivm verse lucht maar ook als ik even niet in een donker hol wil zitten.

Verder was ik benieuwd of ik met 4 corner traps, 3 aan de lange zijden (de deur wordt wel een probleem), en 1 aan het plafond (ter hoogte vd luister positie) voldoende akoestisch behandeling heb. Een vriend van mij heeft zo'n mega vette diffuser aan de achterwand, maar dat is ongetwijfeld helemaal uitgemeten inderdaad.

Zo'n meetmicro, kan ik die ook ergens huren?
 
zo'n meetmircofoon kost niks, behringer verkoopt ze nieuw; ik heb er een gekocht om vervolgens te ontdekken dat 't kei saai is en ingewikkeld (de software enz) en ik de ruimte zo gewoon ga gebruiken ;)
 
Volgend jaar betrek ik mijn nieuwe woning. De ruimte voor de homestudio heb ik al uitgekozen. Deze is 4.43 bij 2.85. Niet heel groot, maar genoeg voor mij om mijn werk te kunnen doen.

Nu ben ik een beetje aan het stoeien met de opstelling, omdat ik er niet helemaal uitkom w.b. het raam en de deur. Ik ben voornemens de kamer te behandelen met corner bass traps en panelen. Echter lijkt het door het raam onmogelijk om aan die kant corner bass traps te plaatsen.

Mijn vraag daarom: hoe zouden jullie onderstaande ruimte inrichten? Ik ga even uit van bureau + speaker stands (luisterpositie is leidend).



De beste plaatsing (monitors & luisterpositie) bepalen, doe je door akoestische metingen te verrichten.

Begin met een betaalbare gecalibreerde microfoon te bestellen bij Cross-Spectrum.com (= niet eens duurder dan een ongecalibreerde versie elders) en download de gratis REW software.

Normaal gesproken kies je meestal de korte muur als voorwand, maar in het geval van zo'n korte muur (slechts 2.85), en met ook nog die deur aan de linkerkant, etc., is het in jouw situatie niet per definitie de beste orientatie.

Dus, je twee opties zijn:
1. Monitors tegen die korte muur (bovenkant tekening, met als consequentie grote onbalans in geluid tussen beide speakers (door assymmetrie) en meer effect van eerste reflecties, door de kortere afstand tot zijwand/deur.

2. Monitors tegen de lange wand (links tekening), waardoor de zijwanden en '1st reflection points' verder weg zijn en ook de assymmetrie (raam links) minder problematisch zal zijn.
Bij optie 2, is de achterwand wel dichter bij, waardoor je meer de kans loopt om met de luisterpositie in LF staande golven terecht te komen met weining ruimte om, door te schuiven/experimenteren, eruit te geraken, alsook minder ruimte op de achterwand zelf voor diepe basstrapping.

Echter, alleen wanneer je beide opties gemeten hebt, kun je zien welke problemen er zijn, hoe erg die zijn en in welke combinatie.
Met die gegevens kun je dan gaan uitzoeken welke behandeling nodig zal zijn en, in hoeverre, die nodige behandeling in die ruimte haalbaar is, en in welke mate van haalbaarheid.

Ik hoop dat je hiermee een beetje in de goede richting bent gewezen/georienteerd.

Succes. :)
 
Wel grappig dat jullie allemaal vanuit akoestiek insteken. Het is een werkplek, dus licht is zeker zo belangrijk. Dan kan eigenlijk alleen als de hoofdwerkzaamheden op de lange wand plaatshebben, zit je nooit in je eigen schaduw en is ook beste plek voor beeldscherm. Akoestiek lijkt mij pas belangrijk bij de puntjes op de i, maar misschien zeg ik nu iets heel doms.
 
Licht is het allerbelangrijkste vind ik. In een donker rovershol kruipen overdag terwijl 't bloedmooi weer is buiten, hoe krijg je jezelf daartoe gemotiveerd? Ok, ik heb zelf zo'n situatie een beetje, maar weet toch dat ik veel liever de woonkamer had als studio met die grote ramen dan de raampies die ik nu heb onder de grond...
 
Als de bass trap niet de hoek kan bedekken, kan je ‘m ook gewoon parallel langs een of beide wanden plaatsen. Daarnaast zou je wellicht ook kunnen kijken naar een andere soort bass trap zoals resonerende.
 
Licht is het allerbelangrijkste vind ik. In een donker rovershol kruipen overdag terwijl 't bloedmooi weer is buiten, hoe krijg je jezelf daartoe gemotiveerd? Ok, ik heb zelf zo'n situatie een beetje, maar weet toch dat ik veel liever de woonkamer had als studio met die grote ramen dan de raampies die ik nu heb onder de grond...

Ik heb helemaal geen ramen in mijn studio. Om het donkere hol gevoel te vermijden heb ik daglicht lampen gekocht. Krijgt je brein nog een beetje het gevoel dat je buiten zit.
 
Overigens, als dit een Nederlandse nieuwbouwwoning is met de standaard binnendeuren, dan moet je ook overwegen de deur te vervangen en de binnenzijde van het kozijn op te vullen. Het kozijn kan een behoorlijk geluidslek zijn i.v.m. slechte aansluiting op de muur en hol zijn, en de gemiddelde moderne standaard deur voor een nieuwbouwwoning is een waaibomenhout holle sandwichconstructie die nergens tegen kan en zeker geen geluid afschermt.
Bij een collega is ooit een kind onder de verkeerde hoek tegen zo'n deur aangelopen. Resultaat: een niet-huilend kind en een gescheurde deur met uitgebroken scharnieren :?
 
In een donker rovershol kruipen overdag terwijl 't bloedmooi weer is buiten, hoe krijg je jezelf daartoe gemotiveerd?

Zo gek lijkt me dat niet. Als het een mooie ruimte is onder de grond waar het lekker koel blijft. Tegenwoordig hebben we in de zomer geen bloedmooi weer, wel dat het bloedheet is met 40 graden. Een hol met een aangename, relatief lage temperatuur waar je naar kunt uitwijken en tegelijkertijd leuke dingen doet, best aantrekkelijk. :)
 
Back
Top