Roland - Zenology

roland-zenology-flash.jpg


Dit zat er natuurlijk wel en beetje aan te komen, de Zen Core tech in een VST, hier meer info



https://www.gearnews.com/roland-zen...-zen-core-arrives-to-take-everything-forward/
 
Thanks.
Die kwam ik tegen en belandde op Github. Maar misschien even wat beter uitzoeken!
 
Ik probeer Zenology aan de praat de krijgen, maar het is een vst3. Nu gebruik ik zelden DAWs op mijn PC, maar vroeg me af of er gratis vst3 hosts zijn. Ik heb “savihost” en “vsthost” geprobeerd, maar zonder succes.

Ik heb de stille hoop dat een van de Zenology versies gebruikt kan worden als editor/librarian voor mijn mc-101.

Ik gebruik savihost alleen voor VST2, maar op de website staat blijkbaar ook een VST3 versie.
https://www.hermannseib.com/savihost.htm
Heb je die ook geprobeerd ?
 
Ik zat al een tijdje met het idee om een mc707 te kopen, vooral om een beetje mee te jammen buiten mijn studio. Maar het idee dat het dan een heel gedoe zou zijn om evt toch een jam om te zetten naar een volledige track was toch iets waardoor ik twijfelde.

als ik het goed begrijp, kun je met deze zenology plug straks gewoon iedere track van de 707 in je daw als plugin porten, dus niet eens als audio, vervolgens neem je gewoon alle clips als midi op en dan kun je er in je DAW mee verder bouwen. Lijkt mij wel ideaal!

zou nog mooier zijn als het mogelijk was om met 1 druk op de knop een ableton project file te maken vanuit de mc707, maar dat zal wel niet zomaar gaan.

volgens mij kun je zelfs de gratis versie hiervoor gebruiken, zolang je de sounds maar op je hardware edit, of heb ik dat mis? Dan is het een mooie aanvulling op de hardware.
 
Hm...van dit soort dingen word ik dan weer niet erg blij....



Q. Can I use ZENOLOGY as an editor for products that are equipped with a ZEN-Core sound engine?
A. No, ZENOLOGY cannot be used as an editor.

Q. Does ZENOLOGY produce the same sounds as are provided on the hardware product?
A. The sounds that are actually heard will differ depending on parameters that are found only on the hardware product, such as scene parameters and effect parameters.
Also, parameters that are edited in ZENOLOGY (CUTOFF, RESO, ATTACK, RELEASE, VIBRATO) are not applicable for export.


https://www.rolandcloud.com/support
 
Laatst gewijzigd:
Leg uit? Ik hoor de zoveelste x0x remake.

Lekker kritische reviewer ook, die Doctor Mix. Door een paar presets heen lopen en heel vaak “THIS IS GREAT!!1!” roepen.
Volgens mij zit die Doctor teveel aan *Poeders Mann* En hij wordt ook betaald om te roepen 'This is great' :dubbel:

Eerlijk ? Hoe kan je Roland eigenlijk nog ernstig nemen ? Toegegeven, af en toe maken ze een spannend apparaat. (D50, V-synth, JP8000 en een paar anderen)
In die ZEN-core zitten weer dezelfde samples die ze onderstussen ook al 100 jaar gebruiken....Ik moest bij het beluisteren van ZEN meteen aan de JV en XV opvolgers denken.
Ik hoor dus NIKS, maar dan ook werkelijk NIKS dat ik nog niet had gehoord

En om ook nog iets over de X/XM te zeggen : aanvankelijk was ik erg enthousiast tot je weer die vervelende Roland piano hoort en de tot bloedens toe uitgemolken TR samples.
Komaan Roland, you can doe better than this.

(en lacht Uli B. zich te pletter met de Behringer remakes van echte synths)

Als je die Pro versie dadelijk met een lifetime key koopt heb je bijna de gehele Roland rom asb en zen engines in een overzichtelijke en editbare plugin of app.

Ja, zo kocht ik in 2012 het volledige Adobe CS6 pakket tbv +5000€. We zijn nu 8 jaar verder. Je mag zelf raden wat er nog werkt onder de laatste OSX...
Om maar te zwijgen over alle PC-VST's die ik ooit kocht...nee mij vangen ze niet meer. Ik stop m'n centjes zo veel mogelijk in hardware...
Mijn JD's staan hier al meer dan 25 jaar perfect werkend. Geloof dat maar niet met ZEN brolware.
 
Laatst gewijzigd:
Ik snap Roland niet helemaal.
ze willen niet terug naar analoge (remakes) synths.

Maar ze gaan voor nieuwe digitale technieken, helemaal mooi.

Maar vervolgens zie ik voornamelijk (lees alleen maar) digitale remakes van oude uitgekauwde Roland sounds. :?
 
Ik snap ze op zich wel. De geluiden zijn van hoge kwaliteit - qua modeling vind ik het erg overtuigend - en zeer breed. Je kan (als je wil!) bij Roland terecht voor al je vst-sounds, ze hebben VA’s waar je bijna ieder geluid uit kan halen dat je wil (met hoge polyfponie), en dan hebben ze ook nog eens grooveboxen die extreem veelzijdig zijn (als je het vergelijkt met bijvoorbeeld een Electribe). Ook voor piano’s in hardware is Roland een van de beste opties.

Ik snap ook wel de aantrekkingskracht van de instrumenten die Behringer e.d. maken - coole instrumenten die erg goed zijn in één ding. Maar wat mij betreft kan het prima naast elkaar bestaan.

Als ik bezig ben met muziek maken in bands, dan zijn die oplossingen van Roland perfect vind ik. En nieuwe producten bieden vaak net weer genoeg om de interesse te wekken. Roland Cloud voor de veelzijdigheid. De mc-101 voor briljante geluiden en drums in een compact doosje dat op batterijen werkt.
 
Het zal ongetwijfeld ook met smaak te maken hebben, maar ik vind Roland instrumenten vaak wel interessant.
Het mooie van ZEN-core vind ik dat je nu dus kunt kiezen voor een volledige software oplossing of voor passende hardware.

Er wordt wel beargumenteerd dat die instrumenten qua sound allemaal hetzelfde klinken, maar afgezien van de individuele verschillen die er zijn, vind ik dat zelf niet zo'n punt.
Als de ZEN-core engine je aanspreekt kun je er de hardware naar keuze bij kiezen.
Als je graag werkt met grooveboxen zijn er de MC's, zoek je een workstation dan is de Fantom de voor de hand liggende keuze.
Ik zelf draai graag aan knoppen, dus het is een Jupiter-X geworden.
 
Hmm, ik word altijd wel enthousiast van Roland, ondanks het grote “oude wijn nieuwe kruiken” gehalte. De instrumenten van toen vind ik goed en past nog steeds prima in verschillende muziek genres. Strategisch is het wel een goede zet, 1 keer acb ontwikkelen en het in verschillende producten stoppen (Vst/cloud, boutiques en aira) zodat je alle doelgroepen/klanten er mee vangt. Dat is op zich wel weer slim. Aira was te groen voor mij, dus stapte ik naar boutiques. Ik ben niet zo overtuigd dat er extreme verschillen in de technologie zitten, maar dat is een andere discussie. Ik sluit me wel aan bij voorgaand bericht over software kopen dat niet meer gebruikt kan worden in de toekomst door nieuwe besturingssystemen. Het huren van software voelt als het huren van een woning. In the end is je portemonnee leeg en heb je niks. Oplossing voor mij zou zijn een lifetime key voor vsts die ik wil hebben met locale installatie (Snelheid) en dat Roland zorgt voor updates (Garantie) zodat die Tr808 het ook doet onder windows 19 en fl studio 37. Maar mss zie ik wat over het hoofd. ⚠️
 
Volgens mij zit die Doctor teveel aan *Poeders Mann* En hij wordt ook betaald om te roepen 'This is great' :dubbel:

Eerlijk ? Hoe kan je Roland eigenlijk nog ernstig nemen ? Toegegeven, af en toe maken ze een spannend apparaat. (D50, V-synth, JP8000 en een paar anderen)
In die ZEN-core zitten weer dezelfde samples die ze onderstussen ook al 100 jaar gebruiken....Ik moest bij het beluisteren van ZEN meteen aan de JV en XV opvolgers denken.
Ik hoor dus NIKS, maar dan ook werkelijk NIKS dat ik nog niet had gehoord

En om ook nog iets over de X/XM te zeggen : aanvankelijk was ik erg enthousiast tot je weer die vervelende Roland piano hoort en de tot bloedens toe uitgemolken TR samples.
Komaan Roland, you can doe better than this.

(en lacht Uli B. zich te pletter met de Behringer remakes van echte synths)



Ja, zo kocht ik in 2012 het volledige Adobe CS6 pakket tbv +5000€. We zijn nu 8 jaar verder. Je mag zelf raden wat er nog werkt onder de laatste OSX...
Om maar te zwijgen over alle PC-VST's die ik ooit kocht...nee mij vangen ze niet meer. Ik stop m'n centjes zo veel mogelijk in hardware...
Mijn JD's staan hier al meer dan 25 jaar perfect werkend. Geloof dat maar niet met ZEN brolware.

Als datje argument is, dan zou juist een abonnement op de cloud en uitkomst moeten zijn. Je betaalt dan alleen (en relatief weinig) voor de tijd dat je er gebruik van maakt. Wanneer het ooit niet meer werkt, stop je met betalen, of (en dat is waarschijnlijker) ze hebben ondertussen nog betere alternatieven, waar je voor hetzelfde geld waarschijnlijk ook gelijk gebruik van kan maken. Zie het als een auto leasen. Je betaalt op de lange termijn misschien iets meer, maar als het niet goed bevalt stop je er gewoon mee en je hoeft niks te investeren. Toch rij je altijd in de nieuwste auto.
 
Bestaat de mogelijkheid om een "Pro" lidmaatschap aan te gaan voor de Roland Cloud voor slechts één maand? Of ga je het lidmaatschap aan voor een jaar á 199 euro?
En wanneer je lid bent, zijn de xv5080 plugins dan ook daadwerkelijk te downloaden en nog bruikbaar ná verlopen van je lidmaatschap, of zijn ze enkel bruikbaar zolang je lid bent?
 
Bestaat de mogelijkheid om een "Pro" lidmaatschap aan te gaan voor de Roland Cloud voor slechts één maand? Of ga je het lidmaatschap aan voor een jaar á 199 euro?
En wanneer je lid bent, zijn de xv5080 plugins dan ook daadwerkelijk te downloaden en nog bruikbaar ná verlopen van je lidmaatschap, of zijn ze enkel bruikbaar zolang je lid bent?

Je kunt ook maandelijks, maar op jaarbasis is het goedkoper.XV-5080 kan je downloaden, alleen in ultimate versie en zolang je lid bent.Je kan het ook life time keys kopen(zelfs ook in free versie van Zenology),en zolang je een account hebt.Je hoeft je enkel te registreren.
 
En een linkje: https://www.rolandcloud.com/home/new...-now-available

"Launched in 1985, the innovative JX-8P took analog a step further with capabilities that could generate tones associated with digital synthesizers, making it highly versatile. With the JX-8P Model Expansion, we reintroduce the unique voice of this sought-after classic for the first time ever. The hands-on editing functions of the companion PG-800 programmer are also included, thoughtfully integrated into the user interface."

Heb hem nog niet geprobeerd.
 
Hm....ik begin inmiddels toch een cloud abonnement te overwegen.
Eerst maar eens wachten tot Zenology pro er is.
Ik leer steeds beter mogelijkheden van de Zen-core engine in mijn Jupiter kennen en ik wordt er steeds enthousiaster over.
 
Volgens mij zit die Doctor teveel aan *Poeders Mann* En hij wordt ook betaald om te roepen 'This is great' :dubbel:

Eerlijk ? Hoe kan je Roland eigenlijk nog ernstig nemen ? Toegegeven, af en toe maken ze een spannend apparaat. (D50, V-synth, JP8000 en een paar anderen)
In die ZEN-core zitten weer dezelfde samples die ze onderstussen ook al 100 jaar gebruiken....Ik moest bij het beluisteren van ZEN meteen aan de JV en XV opvolgers denken.
Ik hoor dus NIKS, maar dan ook werkelijk NIKS dat ik nog niet had gehoord

En om ook nog iets over de X/XM te zeggen : aanvankelijk was ik erg enthousiast tot je weer die vervelende Roland piano hoort en de tot bloedens toe uitgemolken TR samples.
Komaan Roland, you can doe better than this.

(en lacht Uli B. zich te pletter met de Behringer remakes van echte synths)



Ja, zo kocht ik in 2012 het volledige Adobe CS6 pakket tbv +5000€. We zijn nu 8 jaar verder. Je mag zelf raden wat er nog werkt onder de laatste OSX...
Om maar te zwijgen over alle PC-VST's die ik ooit kocht...nee mij vangen ze niet meer. Ik stop m'n centjes zo veel mogelijk in hardware...
Mijn JD's staan hier al meer dan 25 jaar perfect werkend. Geloof dat maar niet met ZEN brolware.

Zo, lekker positief! Het is niet voor niks dat je die Roland geluiden overal terug hoort. Kennelijk vinden veel mensen die toch mooi. Zelf ben ik altijd wel gecharmeerd van Roland producten en verkies ik het zeker boven Behringer qua kwaliteit. Alsof die veel nieuws verzinnen.
 
Model expansion Juno-106 nu uit.Straks eens downloaden.
 
Ik zit nu een tijdje met de Tr8s te spelen en dacht mischien moet ik een MC707 kopen..
Kwam na youtube reviews te kijken bij Zenology uit maar dat is me toch niet echt duidelijk.
Als ik dus een maandje abbo bij roland neem dan kan ik bv die juno106 zenology in de mc 707 krijgen of iig de patches en die weer editten??
Dus stel ik neem een paar presets als uitganpunt van bv de zen 106 of zen jx8p dan zitten die in de mc707 of mc101.
 
Dacht dat het alleen special packs zijn die je kunt laden in 707,101,X,XM....En moet je een account hebben bij Roland.Maar zeker ben ik niet.
 
Back
Top