Roland - Zenology

roland-zenology-flash.jpg


Dit zat er natuurlijk wel en beetje aan te komen, de Zen Core tech in een VST, hier meer info



https://www.gearnews.com/roland-zen...-zen-core-arrives-to-take-everything-forward/
 
ik ben al een paar jaar lid van de roland sound cloud. de vst´s zijn prachtig en klinken goed. Maar: de nieuwste vragen veel van je processor, ik moet continu inloggen, niet handig als je in je flow bent.
De cloud manager gaat vst updaten die al de laatste versie zijn, en nu met de nieuwste versie doet die dat weer maar verwijdert de vst en zegt vervolgens dat er te weinig disk ruimte is om het opnieuw te installeren (nog 300 gigabyte beschikbaar!). Zenology downloaden lukt wel: de standaardsounds zijn bread and better, oftewel niet schokkend en de aanvullende geluidsbanken zouden fantom geluiden bevatten. die vind ik verdacht klein in aantallen mbytes, of heel slim geprogrammeerd of de resolutie gedownscaled.
overigens zitten de meeste geluiden uit de zenology al in de vst´s van Roland, in die zin is het meer van hetzelfde, alleen anders verpakt!

kortom, ik ben nog niet enthousiast, temeer omdat de cloudmanager ondertussen verschillende VST´s heeft verwijderd en niet meer teruggeplaatst en zit al 2 dgn te wachten op een oplossing van support. ik ben ook wat huiverig wat Roland heeft een behoorlijke track record in het lanceren van de ultieme oplossing en hoge verwachtingen om vervolgens over te schakelen op weer wat anders.
 
ZEN-Core zou minder CPU intensief moeten zijn dan ACB, dus in theorie zou Zenology dan makkelijker moeten draaien dan de ACB VST's.
Mijn computer is geen echte krachtpatser als het op muziek aankomt, maar daar waar ik met de Jupiter-8 plugin in het verleden gekraak hoorde draait Zenology tot nu toe zonder problemen.

Wat ik van Zenology pro voorbij heb zien komen ziet er voor mij interessant uit, maar dan voornamelijk als editor voor de Jupiter-X.
Als op zichzelf staande softsynth vind ik hem verder niet zo interessant, hoewel die totale integratie tussen soft- en hardware wel leuke perspectieven biedt.
Op de één maken en op de ander uitvoeren klinkt niet verkeerd en ik kan me zo voorstellen dat ik zelf gemaakte geluiden zou 'fine-tunen' met Zenology voor ze weer terug de Jupiter in gaan.

Minder enthousiast ben ik over het feit dat de door mij indertijd aangeschafte SH-2 ineens in demo stand is gaan staan en met geen mogelijkheid te activeren is.
Ik ben benieuwd of en hoe ze dit gaan oplossen.
 
ik dacht ik ga ff de Roland Cloud proberen.
Man dat werkt echt voor geen meter. Kan geen locatie opgeven bij het instaleren en als ik dat in de cloud manager doe en dan de vst instaleer zie ik die niet.
Idd ook een melding over te weinig disk ruimte.

Heb de cloud en alles erbij er maar af gegooid.
2 uur tijd verspilling. Dag Roland :doei:
 
ZEN-Core zou minder CPU intensief moeten zijn dan ACB, dus in theorie zou Zenology dan makkelijker moeten draaien dan de ACB VST's.
Mijn computer is geen echte krachtpatser als het op muziek aankomt, maar daar waar ik met de Jupiter-8 plugin in het verleden gekraak hoorde draait Zenology tot nu toe zonder problemen.

Wat ik van Zenology pro voorbij heb zien komen ziet er voor mij interessant uit, maar dan voornamelijk als editor voor de Jupiter-X.
Als op zichzelf staande softsynth vind ik hem verder niet zo interessant, hoewel die totale integratie tussen soft- en hardware wel leuke perspectieven biedt.
Op de één maken en op de ander uitvoeren klinkt niet verkeerd en ik kan me zo voorstellen dat ik zelf gemaakte geluiden zou 'fine-tunen' met Zenology voor ze weer terug de Jupiter in gaan.

Minder enthousiast ben ik over het feit dat de door mij indertijd aangeschafte SH-2 ineens in demo stand is gaan staan en met geen mogelijkheid te activeren is.
Ik ben benieuwd of en hoe ze dit gaan oplossen.

als je de Zenology cloud gebruikt is het niet een beetje overbodig dat je een Jupiter X hebt?Daar al de modellen in de cloud zitten?Of begrijp ik het niet goed.
 
als je de Zenology cloud gebruikt is het niet een beetje overbodig dat je een Jupiter X hebt?Daar al de modellen in de cloud zitten?Of begrijp ik het niet goed.

Ten eerste heb ik geen cloud abonnement, dus heb ik verder geen cloud softsynth, dus nee, dat maakt noch mijn Jupiter-X, noch mijn System-8 overbodig.
Ten tweede, mocht ik overgaan tot aanschaf van de pro versie van Zenology, dan is dat niet ter vervanging van mijn Jupiter, doch om de eerder door mij genoemde redenen.

Sec gezien zou je met een cloud abonnement goedkoper uit zijn, maar om alles soepel te draaien zou ik dan een vrij stevige iMac moeten aanschaffen en dan is het financiële voordeel al aanzienlijk minder, zo niet verdwenen.
Ik vind de Jupiter-X een heerlijke bak om mee te werken en prefereer ik het werken met hardware boven software en zie ik Zenology dus eerder als aanvulling en zeker niet als vervanging.
 
Ja,dit verklaart waarom natuurlijk.Voor mij zou zenology wel goed uitkomen omdat ik wel een geschikte mac heb(zwaarste versie mac mini),zou de pro versie pakken,een 100 euro per jaar.Tuurlijk zou de X niet misstaan,maar heb echter een zeer krappe plaats om met veel hardware te werken.
 
Ik heb een vol cloud abbo en met die zen core light krijg je nu ook al de srx expansions enzo er al bij. Alleen niet de supernatural synth en acoustic engines. Redelijk compleet dus. Als je die Pro versie dadelijk met een lifetime key koopt heb je bijna de gehele Roland rom asb en zen engines in een overzichtelijke en editbare plugin of app.
 
Lijkt op een soort duur samplepack met abo.
Weet niet of iemand zo verliefd is om $199 (per maand) uit te trekken voor wat geluidjes die je waarschijnlijk al hebt. Tuurlijk, het kan ook voor minder, maar dan ben je natuurlijk geen echte muziekliefhebber :D:D:D

Die 199 is wel per jaar niet per maand! Als je het afkraakt moet je het wel eerst goed lezen.

Maar dan nog vind ik het veel. Ik hou helemaal niet van die cloud en dingen die je jaarlijks of maandelijks moet betalen. Ik zou dan liever het hele pakket in 1 keer willen kopen. Die abbonement zijn misschien leuk voor pro studio's die er dagelijks gebruik van maken maar niet voor de home studio's denk ik.

Maar dat terzijde;ik ben niet zo van de soft synths maar dit ziet er wel erg slick en goed doordacht uit! Dat hebben ze mooi gemaakt.
 
Laatst gewijzigd:
Lijkt op een soort duur samplepack met abo.
Weet niet of iemand zo verliefd is om $199 (per maand) uit te trekken voor wat geluidjes die je waarschijnlijk al hebt. Tuurlijk, het kan ook voor minder, maar dan ben je natuurlijk geen echte muziekliefhebber :D:D:D

En de award voor completely missing the point goes to...
 
Die 199 is wel per jaar niet per maand! Als je het afkraakt moet je het wel eerst goed lezen.

Tja, m'n ogen waren waarschijnlijk een beetje moe (en de rest ook) ;)

En de award voor completely missing the point goes to...

Wil je zeggen dat het niet te duur is, voor wat je krijgt ?
 
Wil je zeggen dat het niet te duur is, voor wat je krijgt ?

Nee, ik vind dat erg meevallen. Voor de €240 per jaar die betaalt voor Roland Cloud heb je toegang tot de ACB versies van System-1, System-8, TB-303, TR-808, TR-909, SH-2, SH-100, Promars en JX3p zoals die ook in de Aira hardware zitten, VST versies van de JV-1080 en XV-5080, zo'n beetje alle SRX sounds. Daarnaast nog een zooi sample libs en packs en dan nu ook die Zenology zooi uit de Fantom/Jupiter X enzo erbij. Geen misselijke collectie. Of Pro dan nog een extra waard is kan ik nog niet echt beoordelen, maar het is wel echt een ongelooflijke grote bak content die je krijgt.

Ik kan me voorstellen dat mensen om gekende redenen geen abonnement willen (ik heb zelf een tijdje Composer Cloud van EastWest gehad maar niet verlengd), het idee van herhalende betaalverplichtingen of dat iets nooit echt "van jou" wordt zijn prima tegenargumenten. Maar qua value for money valt er weinig te klagen lijkt me.
 
Lijkt mij, maar das mijn denkwijze, dat de meeste (semi-)pro's dit soort roland geluiden al hebben en daarom dit (Pro)abo niet nodig hebben. En de Complete amateurs dit niet kunnen of willen betalen.
 
Wat ik op die abonnementen tegen heb is dat het er op een gegeven moment wat veel worden.
Mijn Adobe abonnement is € 12,- per maand. Dat is helemaal geen onredelijke prijs en ook niet (veel) duurder dan de losse pakketten vroeger die eens in de zoveel tijd vervangen/ge-upgrade moesten worden, maar met meerdere van die abonnementen wordt het voor mij wat onoverzichtelijk.

Overigens ben ik het verder helemaal met Nap eens.
Je krijgt bij Roland naar mijn mening uitstekende waar voor je geld en nu dus ook de mogelijkheid om zonder abonnement met een lifetime key de plugin van jouw gading in huis te halen.
Dat die keuze er nu is vind ik erg prettig en als die er voor Zenology pro straks ook is gaat die er ook wel komen.
 
Ik ben weer een roland cloud manager aan het installeren.
Die zenology pro plugin is erg interessant zeker als er ook lifetime keys komen.
Abbo is ook niets voor mij. Maar zolang roland bestaat kun je hem draaien.
volgens mij moet je wel altijd online zijn.

De vraag is voor mij of pcm samples alleen van Roland cloud kunnen komen of dat je ook zelf de 4 partials van waves kunt voorzien.
Of dat er ook andere soundesigner content met multisamples kunnen aanbieden.
Dat zou toch tof zijn?

Dan kun je dus je die in je daw en in je phantom of mc 707 laden.:okdan:
 
Lijkt op een soort duur samplepack met abo.
Weet niet of iemand zo verliefd is om $199 (per maand) uit te trekken voor wat geluidjes die je waarschijnlijk al hebt. Tuurlijk, het kan ook voor minder, maar dan ben je natuurlijk geen echte muziekliefhebber :D:D:D

Hoho, $199 per maand is wel een beetje overdreven. Het is $199 per jaar of $19.99 per maand.
 
Kun je nu die zenology plug-in als lifetime plug kopen?Zou toch goedkoper uitvallen met een free abonnement .
 
Ik probeer Zenology aan de praat de krijgen, maar het is een vst3. Nu gebruik ik zelden DAWs op mijn PC, maar vroeg me af of er gratis vst3 hosts zijn. Ik heb “savihost” en “vsthost” geprobeerd, maar zonder succes.

Ik heb de stille hoop dat een van de Zenology versies gebruikt kan worden als editor/librarian voor mijn mc-101.
 
Back
Top