Roland - Zenology

roland-zenology-flash.jpg


Dit zat er natuurlijk wel en beetje aan te komen, de Zen Core tech in een VST, hier meer info



https://www.gearnews.com/roland-zen...-zen-core-arrives-to-take-everything-forward/
 
nou, we kunnen janken wat we willen over roland, ik vind dit toch wel enorm innovatief en goed bedacht.
als je die zen core plugouts dan ook nog inclusief presets in je jupiter x of xm kan zetten heb je zo je hele vintage studio in een apparaat zitten voor onderweg.
 
rond 13:32 is echt next level

Leg uit? Ik hoor de zoveelste x0x remake.

Lekker kritische reviewer ook, die Doctor Mix. Door een paar presets heen lopen en heel vaak “THIS IS GREAT!!1!” roepen.
 
Laatst gewijzigd:
nou, we kunnen janken wat we willen over roland, ik vind dit toch wel enorm innovatief en goed bedacht.
als je die zen core plugouts dan ook nog inclusief presets in je jupiter x of xm kan zetten heb je zo je hele vintage studio in een apparaat zitten voor onderweg.

Ok, echt zonder cynisme. Ik lijk het punt volledig te missen. Kan iemand me uitleggen wat ik niet zie? (ik hoor veel marketing bla bla over een eh.. plugin die niet erg uniek lijkt te klinken).
 
Ok, echt zonder cynisme. Ik lijk het punt volledig te missen. Kan iemand me uitleggen wat ik niet zie? (ik hoor veel marketing bla bla over een eh.. plugin die niet erg uniek lijkt te klinken).

Nou ik wil het wel proberen.
De ZenCore is gebaseerd op dezelfde engine als de XV series en die wie weer van de JV series.
De XV engine is al zo verschikkelijk pro en de ZenCore is daar weer een vernieuwing op.
Hoeveel soft synth ken je met OSC sync? De Zencore heeft dat waarschijnlijk wel.

Wat ook leuk is dat er nu dan eindelijk een soort editor is om MC707 patches te maken.
 
Lijkt op een soort duur samplepack met abo.
Weet niet of iemand zo verliefd is om $199 (per maand) uit te trekken voor wat geluidjes die je waarschijnlijk al hebt. Tuurlijk, het kan ook voor minder, maar dan ben je natuurlijk geen echte muziekliefhebber :D:D:D
 
Nee idd dat klopt. Wat ik bedoel is anders.
de XV5080 heeft een hele lange lijst soundesign parameters.
De ZenCore is daar volgens mij op gebaseerd en voegt onder andere sync en xmod toe.
De hele zencore parameter lijst staat bv in de manual van de mc707.
Dat roland een geluiden boer wil zijn idd maar als je met deze plugin zelf je geluiden kan maken ( combi va en pcm ) dan is dat erg interessant zeker omdat je die geluiden dan bv van computer naar 707 kan uitwisselen.

Volgens mij is deze vst Roland Cloud only.
Dus die moet je huren:D
 
Lees net dat Roland ook lifetime keys verkoopt. Bv de xv5080 kost 129 dollar.
Zenology staat er nog niet bij.
 
Nee idd dat klopt. Wat ik bedoel is anders.
de XV5080 heeft een hele lange lijst soundesign parameters.
De ZenCore is daar volgens mij op gebaseerd en voegt onder andere sync en xmod toe.
De hele zencore parameter lijst staat bv in de manual van de mc707.
Dat roland een geluiden boer wil zijn idd maar als je met deze plugin zelf je geluiden kan maken ( combi va en pcm ) dan is dat erg interessant zeker omdat je die geluiden dan bv van computer naar 707 kan uitwisselen.

Volgens mij is deze vst Roland Cloud only.
Dus die moet je huren:D

Dus als ik je goed begrijp maakt Ronald nu vooral midi controllers met allemaal dezelfde sound engine? Het maakt dus niet uit of je een computer, een 707 of een whatever hebt – ze zullen allemaal hetzelfde klinken (natuurlijk, ik begrijp dat je ze kunt configureren). Dat vind ik nog teleurstellender dan wat ik al dacht.
 
(ik heb trouwens wel een Roland Cloud abonnement, en het klinkt allemaal prima hoor, don't get me wrong.. maar innovatief is nou niet direct het eerste woord wat bij me opkomt. buggy wel trouwens)
 
Lijkt op een soort duur samplepack met abo.
Weet niet of iemand zo verliefd is om $199 (per maand) uit te trekken voor wat geluidjes die je waarschijnlijk al hebt. Tuurlijk, het kan ook voor minder, maar dan ben je natuurlijk geen echte muziekliefhebber :D:D:D

Idd, ik ben ook totaal niet overtuigd over dit product, en dan zonder er ook maar 1x iets van gehoord/gedownload te hebben, en dat heeft een heel simpele reden: maandelijks een bedrag moeten neertellen zonder dat het ooit je eigendom wordt, maw als je er mee stopt, kan je het gelijk niet meer gebruiken.

Ik heb het al eens eerder geroepen, maar ik hoop echt nog steeds dat cloud diensten geen mainstay wordt in de synth community, althans niet tegen dergelijke prijzen ($20,- p/m is mij echt te gortig, en dus geen $199,- p/m btw), maar ik denk helaas dat dat wishful thinking is.

We leuk natuurlijk, dat als je nu toch al zo'n abo hebt, je dit er ineens "gratis" bijkrijgt.

Even nieuwsgierig, vraagje voor mensen die wel een Roland cloud account hebben, is de performance/kwaliteit van de plugins inmiddels nou eens verbeterd? Zowel qua cpu als de gui scaling bv? Wellicht dat dit product dat misschien oplost, zodat je die andere didicated plugings dan niet meer nodig hebt.
 
Als eigenaar van een mc-101 was ik toch blij om te zien dat ‘ie langskwam in het filmpje. Ik vind de sounds daarvan echt fantastisch - veelzijdiger en meer analoog klinkend dat ik gewend ben van VA’s met hoge polyfonie. Als deze vst zou kunnen helpen met het editen en managen van die sounds ben ik verkocht!
 
Ik had gehoopt op een goede ZEN-Core editor voor m'n Jupiter-X, maar ik heb geen tweeëneenhalfduizend euro uitgegeven om voor een tientje per maand geluiden te kunnen maken.
Verder vind ik die plugins best indrukwekkend, maar aangezien software instrumenten geen echte rol spelen in mijn studio is die cloud verder niet zo interessant voor mij (vooropgesteld dat ik er al wat mee zou kunnen op mijn Macbook-Air).
 
Hou er wel rekening mee dat dit de instap VST is. Daar kan je hooguit wat presets mee spelen en een paar parameters wijzigen.
De Pro versie komt pas in het najaar uit en die zal je nodig hebben als je (voor je hardware) serieus wil gaan editen.
Ik denk wel dat dit een fijne optie is voor MC-707 En MC-101 eigenaren, want op beide is diep editen echt behelpen (ja, op de 707 is het ook een ramp, ik spreek uit ervaring).
 
Het maken van ZEN-core geluiden op de Jupiter is wel te doenmaar geen feestje, dus een overzichtelijke editor zou welkom zijn, maar nogmaals, daar ga ik geen tientje per maand voor betalen.
 
(ik heb trouwens wel een Roland Cloud abonnement, en het klinkt allemaal prima hoor, don't get me wrong.. maar innovatief is nou niet direct het eerste woord wat bij me opkomt. buggy wel trouwens)

Nee idd niet echt innovatief. Maar wat is nu echt innovatief? De klank staat voorop en ik vind die JX/XV pcm sounds echt te gek.
Roland borduurd al jaren door op hun VA en PCM techniek.
Maar Die Pro versie waar Roonan het over heeft is wel een serieuze sounddesign tool.

Tom 32 ik denk wel dat je in de toekomst een lifetime key kan kopen.
Ben zelf ook niet echt fan van cloud in de studio.

Deze vst zou zomaar eens een Camel Audio Alchemy en Omnisphere contender kunnen worden.
De vraag is echter of je zelf ook zelf multisampes kunt laden en in je patches kunt gebruiken of dat Roland dit als een geluiden verkoop platform gaat gebruiken en de boel deels dicht houd.
Want dat zou toch wel heel erg tof zijn als je je eigen gemaakte multisample/pcm/va patches van PC naar MC101/707/Jupiter-X kan laden?

In de Roland Demo hoor ik ook wat XV5080 patches.
 
De vraag is echter of je zelf ook zelf multisampes kunt laden en in je patches kunt gebruiken of dat Roland dit als een geluiden verkoop platform gaat gebruiken en de boel deels dicht houd.
Want dat zou toch wel heel erg tof zijn als je je eigen gemaakte multisample/pcm/va patches van PC naar MC101/707/Jupiter-X kan laden?

Als ik het goed begrepen heb zou hardware en software naadloos samen moeten werken. Je kan dus (als ik het goed heb) met de hardware de VST kunnen bedienen (net zoals bij de plug-out series) en je kan de patches vanaf de VST ook in je hardware laden. Dit zou helemaal af zijn als je je direct van hardware naar software en weer terug zou kunnen gaan, maar ik ben bang dat je dit in storage mode (SD kaart wordt dan tijdelijk een USB drive) moet gaan doen. Dat betekent steeds je hardware omschakelen en dat zou niet zo handig zijn. Ik vind dat zelf altijd onnodig gedoe. Misschien hebben ze daar wat op gevonden in een nieuwe USB driver.
 
Back
Top