pitch berekenen

Nightly Build

beware the fury of a patient man
Lid sinds
11 januari 2002
Berichten
5.899
Locatie
Utrecht, NL
Een wiskundig vraagje: Hoeveel moet ik een geluid digitaal pitchen als ik de zelfde pitch wil bereiken als een 33 toeren vinyl plaat die op 45 toeren afgespeeld wordt?

Het schijnt dat er ook een app voor is maar die kon ik niet vinden.
 
Dus 27 % pitch shift +

Nee hoor. 33 x 127% is geen 45.
33 x 136.363636..% wel. Dus +36.363636..%

Je doet het precies andersom: 1-(33/45) is 26.666666.. maar dat klopt niet, aangezien je van 33 naar 45 gaat en niet andersom.

Als je een plaat hebt die 45 RPM is en je doet ~ -27% kom je uit op 33 RPM. En inderdaad, als je dan ~ +27% terug gaat kom je weer op 45 RPM. Maar dat is hier niet het geval.
 
Laatst gewijzigd:
Mooi dat mijn telefoon denkt dat het een telefoonnummer is.
 
Ik heb het nummer gebeld en wat er toen gebeurde zul je niet geloven!!1!
 
Ik heb het nummer gebeld en wat er toen gebeurde zul je niet geloven!!1!

Haha vertel :)

Oooh dus van 33 naar 45 rpm is een ander percentage pitch shift dan van 45 naar 33?
Ah ok interessant
 
Oooh dus van 33 naar 45 rpm is een ander percentage pitch shift dan van 45 naar 33? Ah ok interessant

Ok. You asked for it.

Het is niet erg ingewikkeld.

Stel je voor. Je hebt 50 Euro. En je wilt 100 Euro hebben. 50 Euro x 200% = 100 Euro. Dus de delta is +100%. Ik neem aan dat je dat met me eens bent.
Stel je voor. Je hebt 100 Euro. Je geeft er 50 uit, dus hebt nog 50 Euro. 50 Euro is 50% van 100 Euro. De delta is dus -50%. Moeilijk te ontkennen, me dunkt.
Nee, 50 is niet gelijk aan 100. Maar dat hoef ik je niet uit te leggen. En nee, er is ook geen sprake van zwarte magie.

Ok. Nu over naar de pitch-shift analogie, om nog een beetje aan te sluiten bij het topic.

Als je vanuit een pitch schuif van een platenspeler redeneert, is 33rpm gelijk aan 100% (scenario 1). 45rpm is dan gelijk aan 33rpm + ~37%. Als je inderdaad terug gaat naar 33rpm, doe je: 33rpm + ~37% - ~37%. Maar als je vanuit 45rpm naar 33rpm gaat (scenario 2), dan is 45rpm gelijk aan 100%. 33rpm is dan ~73% van die 45rpm, dus inderdaad - ~27%. Als je dan omhoog gaat naar 45 doe je inderdaad weer + ~27%. Maar Modus Operandi vraagt naar het percentage om van 33rpm naar 45rpm te komen (scenario 1 dus). ~ +37% dus.

Nou. Ik ga effe de hond uitlaten nu.
 
Da's allemaal relatief he

Vanuit 33 rpm gezien is 45 rpm 45/33 = 1,363636 keer meer toeren. 36,36% meer dus. 500Hz wordt 681,82Hz
Vanuit 45 rpm gezien is 33 rpm 33/45 = 0,7333 keer minder toeren. 100%-73,33 = 26,67% minder dus. 500Hz wordt 366,67 Hz
 
Dank! het is inderdaad simpeler dan ik dacht. Maar nu gaan we het een stukje moeilijker maken:
Hoeveel zou ik moeten pitchen als ik een 33 toeren plaat op 45 toeren afwil spelem... met de pitch slider helemaal naar boven?
Nu gaat het toch iets ingewikkelder worden denk ik.
 
Als je een opname van een lp wil laten klinken alsof je die LP op 45 toeren draait moet de slider naar standje +36,36% omhoog
 
Dank! het is inderdaad simpeler dan ik dacht. Maar nu gaan we het een stukje moeilijker maken:
Hoeveel zou ik moeten pitchen als ik een 33 toeren plaat op 45 toeren afwil spelem... met de pitch slider helemaal naar boven?
Nu gaat het toch iets ingewikkelder worden denk ik.

Wat is daar meoilijk aan? Op een sl1200 is dat gewoon 8% meer.
 
super cool die link. Weet ik eindelijk hoe lang mijn ableton project is want dat dom ding geeft altijd measures :D
 
super cool die link. Weet ik eindelijk hoe lang mijn ableton project is want dat dom ding geeft altijd measures :D

ableton, dat dom ding :D:D, geeft bars en tijd.... bars boven arrangment, waar de events (dat is cubase taal..) lekker uithangen, onder de tijd...

nou ja niet de tijd van het projekt in een hokje, maar je ziet een tijdlijn... dus je ziet hoe lang die is....
 
super cool die link. Weet ik eindelijk hoe lang mijn ableton project is want dat dom ding geeft altijd measures

Um.. onder je tijdlijn staat toch gewoon je tijd in minuten (of frames voor verschillende video-standaarden, mocht je dat willen)?

vink ah ik zie dat je precies hetzelfde zegt. ik moet duidelijk naar bed. hakkie takkie..
 
Back
Top