Mooi dat het helemaal goed is aangekomen, zelfs zonder ingedeukte omdoos.
Bij mij zat het doosje trouwens vastgeplakt met tape op de doos van de Zoom, niet los in de omdoos. Zonder de Zoom-doos te beschadigen was de tape gemakkelijk los te maken, dat was van Gear4music geen slecht idee om het op die manier te doen. Maar kennelijk zijn ze dus niet heel consequent hiermee.
Vreemd genoeg heb ik tussen de opvulling geen verloop gevonden... Gisteren de hele oppervlakkig de papierbak doorgekeken.. lijkt me dat je zo'n doosje ook niet over het hoofd ziet??
Gelukkig had ik van een oude camera nog een adapter met dezelfde plug waarvan voltage en polariteit ook hetzelfde zijn. Alleen 2a ipv 1.. maar dat is geen probleem.
Voor de mensen die em nog niet kennen.. hierbij mijn eerste kennismaking perikelen/waarde oordeel.
De pads moet je best op rammen en dit kan ook prima op die ring.. super steardy!! Maar velocity kun je instellen.. het is ook best wel afhankelijk waar je tikt/ramt.. een beetje uit het midden is de velocity een stuk lager bv. maar het is te doen. Als je em op 'max' instelt heb je volle velocity en zou een kind er ook mee overweg kunnen bv.
Het benaderen van de stepsequencer is vrij eenvoudig.. door op de rand het instrument te selecteren kun je de stepsequencer benaderen. En via het knopje scale kun je de pads als een chromatisch instrument (inclucief scales) programmeren. Dat kan verwarrend zijn omdat je maar 1 noot van een melodie ziet oplichten op de stepsequencer.. maar ik vind dit wel mooie manier van sequencen. Zo werkt het bv ook op een RS7000 of Elketron A4.. al heb je daar een klaviertje met ledjes waarvan de ingespeelde keys oplichten.. Maar prima doorgrondelijk dus.
Helaas kun je ingespeelde steps niet via een menu functie aanpassen op velocity.. je moet dus echt een pad aanslaan/indrukken en met die velocity genoegen nemen.. maar een nieuwe poging is zo gedaan natuurlijk.. dus dat went ook snel.. (scheelt weer menu diving..
)
De sequencer heeft enkele kopieerfuncties.. maar eens deze geselecteerd kun je niet meer terug.. De kans dat je dus een bestaande locatie overschrijft bij twijfel heeft geen undo functie. Heb bij het kennismaken gisteren maar swap geselecteerd..
Voor instrumenten (of track eigenlijk) geldt hetzelfde.. bij twijfel beter een swap ipv van een track met sequencedata overschrijven..
step sequencing gegevens kun je kopieëren/swappen dus.. maar hier houdt het ook op.. geen mogelijkheid om een maat te kopiëren bv. Van mij mocht er best wat meer menudiving zijn als dat meer mogelijkheden had opgeleverd maar je kunt prima kennismaken met de basis van het stepsequencen.. Via function+steptoetsen kun je nog wat dingen instellen zoals de lengte van de step (gate).. soort van shift+ zeg maar.. het vervelende is wel dat je het ding moet draaien om te lezen wat er staat bij steps die meer aan de onderkant zitten.. de tekst van de functies draaien 360 graden mee.. maar goed.. als je em wat beter kent is dat ook geen probleem denk ik.. fijn in ieder geval dat het rechtstreekse knoppen zijn ipv het menudiven op die 96.. ik denk dat daar wel een groot verschil zit met functionaliteit.
De synth is leuk. Het wordt VA genoemd maar verwacht hier geen geweldenaar.. meer een soort rompler. Er zit bv wel variabele pulsewidth instelling op maar deze kun je weer niet toewijzen aan een LFO.. en daarbij heeft de LFO geen free-run setting.. hierdoor is ie bv wel weer te gebruiken als een soort pitchenvelop.
Wat mij wel weer verbaasde was dat wanneer je voor de LFO een pulse selecteert, je de pulsewidth kunt instellen.. (had even gehoopt dat dit een source zou zijn voor de OSC maar nee dus).
Verder zijn er voor de LFO's redelijk wat sources, ook voor de panning bv.. en tevens is alles syncable aan het BPM in verschillende time dividings.. wat het wel weer leuk maakt.
Wat ook leuk is, is dat er nog FM en ring (AM) op zit, exotische verassing..
De klank van de OSC's kun je het best omschrijven als een rompler.. (zoals ik al zei). Geen free-run dus.. en met een subtiele detune tussen de 3 osc's blijft elke toets die je herhaalt als een sample klinken.. Een free-run osc klinkt veel levendiger vind ik.. uiteindelijk was dit nu eenmaal hoe het was op analoge synths en dit kon ook niet anders.. maar dit is software matig prima te emuleren lijkt mij. Nu moest ik laatst ook al op de Akai Force helaas constateren dat dit hier hetzelfde is..
en ook op diverse Roland synths.. maar goed.... ik dwaal af.
Filters klinken redelijk en naast het standaard LP filter ook nog wat andere varianten. Via het linker schermpje stel je alles qua instrumenten in. Dat maakt het wel overzichtelijk. Wel even wennen met die Push select functie maar goed benaderbaar allemaal. Ook leuk is dat je voor ieder instrument een insert effect hebt.. net als op de Korg Electribe 2.. Je kunt kiezen uit modulatie effecten (chorus, phaser.. etc), EQ, overdrive en zelfs een lo-fi
Jammer genoeg niet de korte delaytjes die de Electribe heeft.
De 96 had max 4 inserts geloof ik maar wel een gescheiden setting voor de master fx. Op de 48 is een combi van Reverb en delay wel mogelijk maar de 2 knoppen dienen dan alleen voor de wet/dry mix. Wel lekker hands-on natuurlijk.. ook de draaiknop voor de FX. Iets wat het allemaal stukken beter benaderbaar maakt als je kennis wilt maken met effecten opzich.
Ik ben nog aan het twijfelen of ik er 1 voor min neefje ga kopen.. (die is binnenkort weer jarig.. ) Had em aleens willen laten kennismaken met de Yamaha RM1x na zijn (tafel) drumstel. Maar om stepsequencing te benaderen en onder de knie te krijgen moet je behoorlijk wat basis apparaat kennis hebben. Wat bv ook verwarrend zal werken bij kids zijn de Solo en Mute functies, die kun je niet resetten.. zo krijg je bij een beetje freewheelen al snel geen geluid meer uit instrumenten.. en ga dat maar eens oplossen als ze je bellen en het apparaat zelf niet kent..
Qua looks kan ie zeker door als (futuristisch) speelgoed (
RSB helemaal mee eens
) Een kind zal hier meteen verliefd op worden.. die vinden ledjes helemaal te gek.. kijk maar eens naar die boomboxen die ze op de markt zetten.. maar het ding doorgronden gaat voor de gemiddelde huisvader (zonder kennis van muziekinstrumenten) nog wel een probleempje geven..
Ik had laatst een vriendin die voor haar zoon een synthesizer, of toetsinstrument eigenlijk wilde kopen wat modellen aangeraden. Daartussen zat ook een Yamaha PSR. (Het mocht wat kosten ivm de vakantie die dit jaar thuis doorgebracht ging worden). Na het zien van alle filmpjes ging haar zoon zonder twijfel voor de Yamaha PSR.. Ook daarop zitten tegenwoordig al een paar knoppen om het geluid te beïnvloeden..
Ik wil verder de AR48 niets tekort doen of afdoen als speelgoed natuurlijk.. het is zeker een solide apparaat. Bouwconstructie van dit ding is iig stukken beter dan de Roland SH201 die ik laatst kocht bv
Er zitten een paar dingen op waar je je koppie er ff bij moet houden maar ach.. eigenlijk is het allemaal leuk speelgoed toch??