Prijsdrop Zoom Arq 48

Volgens mij gewoon meerdere. Er staat op YT een behoorlijk uitgebreide review (iets van ‘three days with the arq-48) waarin hij wat eigen gitaar samples op diverse pads heeft ge-assigned. Maar ik kan me vergissen, heb een beetje geskipped... :engel:
 
Symphatieke review, had die cowboy z'n review vorige week al es zitten doorzappen, en yep ja, vond nu ook die verschillende samples zoals je zei.
Leuk apparaat, en catchy met die cirkel, en ook met close-but-not-quite beperkingen zoals hij goed liet zien.

Wat ik ermee zou willen doen kan eigenlijk ook al met zeg een SP-606 die ik nog heb staan, dus ik hoop bij deze de jeuk te hebben verholpen 8)
 
Had jij nog problemen met de voeding? (geen EU stekker). Dat schijnt weleens een probleem te zijn bij deze winkel.
Ik had net als Disharmonic een UK stekker aan de adapter, maar er zat een eigen merk doosje bij (los in de grote omdoos) met een verloopstekker naar EU. Dat maakt de adapter ietsje groter, maar is nog te overzien.

Beetje schrikken, de verpakkingsdoos was aan één kant helemaal ingedeukt, bleek dat deze nogal groot was, in verhouding tot de doos met de Zoom.
Ik had precies hetzelfde, behoorlijk forse deuk in de omdoos, maar de verpakking van de Zoom was nagenoeg onbeschadigd op een klein deukje in de hoek na. Ook weinig papier erin, dus je voelde de doos van binnen alle kanten op gaan.

Eerste indruk: prima gebouwd, constructie voelt best stevig aan. Even snel door wat preset patroontjes heen gelopen. Hij komt iig minder cheesy op me over dan de MC-303/505 en RM1X en RS7000 grooveboxen die ik heb (gehad). Ik denk dat het beste een leuk speeltje is voor het geld. Ik ga 'm denk ik wel houden, ook al had ik 'm absoluut niet nodig. Het is toch een handzamer ding dan mijn MPC Live om mee te sjouwen. :engel:
 
SmartBits : Mooi dat het heelhuids is aangekomen, toch een beetje een patroon als jij hetzelfde had met de omdoos. En voor 90 euro is dit inderdaad toch echt niet gek. :)
 
De mijne is vandaag in goede orde aangekomen op 't werk. Omdoos zelfs nog onbeschadigd.. heb deze alleen op het werk bij het oud papier gezet en nu geen adapterverloop dus.. :stupid
Maar hij ziet er goed uit.. voelt ook solide aan. :) Ben heel benieuwd. Morgenavond eindelijk proberen..

Voor zover ik nu heb begrepen is het maar 1 sample per instrument.. opzich wel overzichtelijk misschien ook. Ik ben wel heel benieuwd hoe die synced aan midi clock..:engel:

In tegenstelling tot een Roland SP kun je hier wel samples (echt) op pitchen (zonder nare stretch artiFX).. en daarbij is het wel een heel unieke stepsequencer...
 
De mijne is vandaag in goede orde aangekomen op 't werk. Omdoos zelfs nog onbeschadigd.. heb deze alleen op het werk bij het oud papier gezet en nu geen adapterverloop dus.. :stupid

... er zat een eigen merk doosje bij (los in de grote omdoos) met een verloopstekker naar EU.

MacGyverGear : Mooi dat het helemaal goed is aangekomen, zelfs zonder ingedeukte omdoos. :D Bij mij zat het doosje trouwens vastgeplakt met tape op de doos van de Zoom, niet los in de omdoos. Zonder de Zoom-doos te beschadigen was de tape gemakkelijk los te maken, dat was van Gear4music geen slecht idee om het op die manier te doen. Maar kennelijk zijn ze dus niet heel consequent hiermee.



ik vind hem zoooooo lelijk hahaha

In het donker ziet het er best leuk uit met de lichtjes. :)
 
Mooi dat het helemaal goed is aangekomen, zelfs zonder ingedeukte omdoos. :D Bij mij zat het doosje trouwens vastgeplakt met tape op de doos van de Zoom, niet los in de omdoos. Zonder de Zoom-doos te beschadigen was de tape gemakkelijk los te maken, dat was van Gear4music geen slecht idee om het op die manier te doen. Maar kennelijk zijn ze dus niet heel consequent hiermee.

Vreemd genoeg heb ik tussen de opvulling geen verloop gevonden... Gisteren de hele oppervlakkig de papierbak doorgekeken.. lijkt me dat je zo'n doosje ook niet over het hoofd ziet??
Gelukkig had ik van een oude camera nog een adapter met dezelfde plug waarvan voltage en polariteit ook hetzelfde zijn. Alleen 2a ipv 1.. maar dat is geen probleem.

Voor de mensen die em nog niet kennen.. hierbij mijn eerste kennismaking perikelen/waarde oordeel. :)
De pads moet je best op rammen en dit kan ook prima op die ring.. super steardy!! Maar velocity kun je instellen.. het is ook best wel afhankelijk waar je tikt/ramt.. een beetje uit het midden is de velocity een stuk lager bv. maar het is te doen. Als je em op 'max' instelt heb je volle velocity en zou een kind er ook mee overweg kunnen bv.
Het benaderen van de stepsequencer is vrij eenvoudig.. door op de rand het instrument te selecteren kun je de stepsequencer benaderen. En via het knopje scale kun je de pads als een chromatisch instrument (inclucief scales) programmeren. Dat kan verwarrend zijn omdat je maar 1 noot van een melodie ziet oplichten op de stepsequencer.. maar ik vind dit wel mooie manier van sequencen. Zo werkt het bv ook op een RS7000 of Elketron A4.. al heb je daar een klaviertje met ledjes waarvan de ingespeelde keys oplichten.. Maar prima doorgrondelijk dus.

Helaas kun je ingespeelde steps niet via een menu functie aanpassen op velocity.. je moet dus echt een pad aanslaan/indrukken en met die velocity genoegen nemen.. maar een nieuwe poging is zo gedaan natuurlijk.. dus dat went ook snel.. (scheelt weer menu diving..:D)
De sequencer heeft enkele kopieerfuncties.. maar eens deze geselecteerd kun je niet meer terug.. De kans dat je dus een bestaande locatie overschrijft bij twijfel heeft geen undo functie. Heb bij het kennismaken gisteren maar swap geselecteerd..
Voor instrumenten (of track eigenlijk) geldt hetzelfde.. bij twijfel beter een swap ipv van een track met sequencedata overschrijven.. :) step sequencing gegevens kun je kopieëren/swappen dus.. maar hier houdt het ook op.. geen mogelijkheid om een maat te kopiëren bv. Van mij mocht er best wat meer menudiving zijn als dat meer mogelijkheden had opgeleverd maar je kunt prima kennismaken met de basis van het stepsequencen.. Via function+steptoetsen kun je nog wat dingen instellen zoals de lengte van de step (gate).. soort van shift+ zeg maar.. het vervelende is wel dat je het ding moet draaien om te lezen wat er staat bij steps die meer aan de onderkant zitten.. de tekst van de functies draaien 360 graden mee.. maar goed.. als je em wat beter kent is dat ook geen probleem denk ik.. fijn in ieder geval dat het rechtstreekse knoppen zijn ipv het menudiven op die 96.. ik denk dat daar wel een groot verschil zit met functionaliteit.

De synth is leuk. Het wordt VA genoemd maar verwacht hier geen geweldenaar.. meer een soort rompler. Er zit bv wel variabele pulsewidth instelling op maar deze kun je weer niet toewijzen aan een LFO.. en daarbij heeft de LFO geen free-run setting.. hierdoor is ie bv wel weer te gebruiken als een soort pitchenvelop.
Wat mij wel weer verbaasde was dat wanneer je voor de LFO een pulse selecteert, je de pulsewidth kunt instellen.. (had even gehoopt dat dit een source zou zijn voor de OSC maar nee dus).
Verder zijn er voor de LFO's redelijk wat sources, ook voor de panning bv.. en tevens is alles syncable aan het BPM in verschillende time dividings.. wat het wel weer leuk maakt.
Wat ook leuk is, is dat er nog FM en ring (AM) op zit, exotische verassing.. :)
De klank van de OSC's kun je het best omschrijven als een rompler.. (zoals ik al zei). Geen free-run dus.. en met een subtiele detune tussen de 3 osc's blijft elke toets die je herhaalt als een sample klinken.. Een free-run osc klinkt veel levendiger vind ik.. uiteindelijk was dit nu eenmaal hoe het was op analoge synths en dit kon ook niet anders.. maar dit is software matig prima te emuleren lijkt mij. Nu moest ik laatst ook al op de Akai Force helaas constateren dat dit hier hetzelfde is.. :( en ook op diverse Roland synths.. maar goed.... ik dwaal af.
Filters klinken redelijk en naast het standaard LP filter ook nog wat andere varianten. Via het linker schermpje stel je alles qua instrumenten in. Dat maakt het wel overzichtelijk. Wel even wennen met die Push select functie maar goed benaderbaar allemaal. Ook leuk is dat je voor ieder instrument een insert effect hebt.. net als op de Korg Electribe 2.. Je kunt kiezen uit modulatie effecten (chorus, phaser.. etc), EQ, overdrive en zelfs een lo-fi 8> Jammer genoeg niet de korte delaytjes die de Electribe heeft.
De 96 had max 4 inserts geloof ik maar wel een gescheiden setting voor de master fx. Op de 48 is een combi van Reverb en delay wel mogelijk maar de 2 knoppen dienen dan alleen voor de wet/dry mix. Wel lekker hands-on natuurlijk.. ook de draaiknop voor de FX. Iets wat het allemaal stukken beter benaderbaar maakt als je kennis wilt maken met effecten opzich. :)

Ik ben nog aan het twijfelen of ik er 1 voor min neefje ga kopen.. (die is binnenkort weer jarig.. ) Had em aleens willen laten kennismaken met de Yamaha RM1x na zijn (tafel) drumstel. Maar om stepsequencing te benaderen en onder de knie te krijgen moet je behoorlijk wat basis apparaat kennis hebben. Wat bv ook verwarrend zal werken bij kids zijn de Solo en Mute functies, die kun je niet resetten.. zo krijg je bij een beetje freewheelen al snel geen geluid meer uit instrumenten.. en ga dat maar eens oplossen als ze je bellen en het apparaat zelf niet kent.. :D

Qua looks kan ie zeker door als (futuristisch) speelgoed ( RSB helemaal mee eens ;) ) Een kind zal hier meteen verliefd op worden.. die vinden ledjes helemaal te gek.. kijk maar eens naar die boomboxen die ze op de markt zetten.. maar het ding doorgronden gaat voor de gemiddelde huisvader (zonder kennis van muziekinstrumenten) nog wel een probleempje geven.. :D Ik had laatst een vriendin die voor haar zoon een synthesizer, of toetsinstrument eigenlijk wilde kopen wat modellen aangeraden. Daartussen zat ook een Yamaha PSR. (Het mocht wat kosten ivm de vakantie die dit jaar thuis doorgebracht ging worden). Na het zien van alle filmpjes ging haar zoon zonder twijfel voor de Yamaha PSR.. Ook daarop zitten tegenwoordig al een paar knoppen om het geluid te beïnvloeden..

Ik wil verder de AR48 niets tekort doen of afdoen als speelgoed natuurlijk.. het is zeker een solide apparaat. Bouwconstructie van dit ding is iig stukken beter dan de Roland SH201 die ik laatst kocht bv ;) Er zitten een paar dingen op waar je je koppie er ff bij moet houden maar ach.. eigenlijk is het allemaal leuk speelgoed toch?? :okdan:
 
Laatst gewijzigd:
Toch maar 2e besteld voor mijn neefje.. deze keer komt ie uit Duitsland. Verzendkosten zijn ook iets lager.. en hopelijk nu geen scheiss met de adapter :D

Weet iemand trouwens hoe je de patterns aan de pads toe kunt wijzen? Dat was toch ook mogelijk?
 
MacGyverGear : Leuke review. :) Moet het zelf allemaal nog bekijken, en ik hoop dat e.e.a. wat gemakkelijker gaat dan met de 96. Die is, naar mijn mening, soms niet zo eenvoudig en heb ik nog steeds niet helemaal kunnen doorgronden. Dus voor een simpele ziel als ik is de 48 misschien dan ook wel beter. ;)
 
MacGyverGear : Leuke review. :) Moet het zelf allemaal nog bekijken, en ik hoop dat e.e.a. wat gemakkelijker gaat dan met de 96. Die is, naar mijn mening, soms niet zo eenvoudig en heb ik nog steeds niet helemaal kunnen doorgronden. Dus voor een simpele ziel als ik is de 48 misschien dan ook wel beter. ;)

Door het opsplitsen met 2 displays lijkt het wat meer organised en ook meer functie- en directe knoppen idd. Ik had ook een beetje twijfel of die ring een beetje handig inprogrammeert bij stepsequencing op AR96.. de steptoetsen hierop werken wel super vind ik. :)

Heb zojuist die vriendin die voor toetsenadvies aanklopte ook even getipt voor dit dingetje.. ze gaat er ook 1 kopen. :) Een gemiddeld keyboard betaal je ruim 600 euro voor, een beetje rompler is trouwens ook al best prijzig nieuw en voor 'n kind van 12 ook niet zo heel boeiend. :D Er moet toch minimaal een sequencer op zitten... het enige jammere aan de Zoom is weer dat er standaard geen midi-in voor een midikeyboard is.. maar die scales maakt het via de pads wel weer wat toegankelijker.. ook een leuk stukje muziektheorie wat ze meepikken trouwens.. :)

Zal wel wat vragen krijgen, als het bv niet werkt.. :D Maar vind ik wel leuk.. en ben benieuwd wat ze van een sampler vinden.. akkoordje op keyboard.. of iets van de computer of telefoon sampelen bv.. en dan ermee spelen op die pads.. :engel: Damn.. toen ik jong was (13 of zo) had ik zo'n klein Casiootje.. je kon er helemaal niks mee. Weet nog goed toen ik voor het eerst met die SK1 van Casio mocht spelen.. Uiteindelijk werd mijn eerste sampler ook een Casio (FZ-1).. maar wat leven die kids nu in een mooie tijd dan.. :) Voor de mogelijkheden die deze ZOOM biedt moest je loaded zijn in de vorige eeuw.. :beard:
 
Kleine update.. goed nieuw en slecht nieuws. :D

De oscilator reset (sample effect) vind alleen plaats bij lage release tijden van de envelope voor het output volume. Als het geluid is uitgestorven resetten de osc zich en klinken vanaf dezelfde startphase. Als je de release wat hoger instelt resetten de osc's dus niet.. :)

Het slechte nieuws is dat (net als bij de Korg Electribe 2) alles wat een hoge release heeft wordt afgebroken bij het starten van een nieuw pattern.. Ook de effecten omdat deze per pattern worden weggeschreven.. Voor sommige patterns valt het niet op maar juist met hogere release en reverb of delay worden de staartjes afgehaakt als t ware. Niet echt een bug.. maar als standalone apparaat is het wel hinderlijk als je arrangement nogal vol is.
Een oplossing is om externe synths via midi te gebruiken.. of gewoon iets anders laten meelopen.. al moet ik nog testen of ie een beetje strak meeloopt.. en een externe clock werkt niet in de songmode.. dan moet de AR dus clock geven aan iets wat meeloopt...

Wat ik wel handig vond aan de sequencer is dat je met de steptoetsen zonder em te laten afspelen kunt monitoren welke noten/geluiden er getriggered worden, voor alle instrumenten of een selectie via mute of solo.. dus je kunt stap voor stap je pattern nalopen zeg maar, erg handige feature :okdan: Ook kun je willekeurig een step selecteren en vanaf daar starten bv :) zoiets kan niet eens met de Elektrons.. of ik heb dat na al die jaren nog niet ontdekt :D
 
Heb zojuist die vriendin die voor toetsenadvies aanklopte ook even getipt voor dit dingetje.. ze gaat er ook 1 kopen. :) (...) maar wat leven die kids nu in een mooie tijd dan.. :) Voor de mogelijkheden die deze ZOOM biedt moest je loaded zijn in de vorige eeuw.. :beard:

Denk dat de Zoom wel in de smaak gaat vallen, als de zoon van je vriendin jou om advies kan vragen wanneer die er even niet uitkomt, dan moet dat helemaal goed komen. :)

Ja, wat dit soort dingen betreft leven de kids van vandaag inderdaad in een goede tijd. Maar ook mooi dat de "oudere jongeren" tegenwoordig er wat aan hebben. ;) Toch hadden we vroeger er ook best lol mee, hoe beperkt de apparaten ook waren. Ongeveer 30 jaar geleden nummers geprogrammeerd in een TR-505, dat was nou niet het toonbeeld van rijke functionaliteit... Maar het was om te kunnen oefenen als de drummer met vakantie was. Leuk toen we het voor het eerst probeerden, hoewel het niet helemaal hetzelfde klonk, met wat reverb erop je kreeg toch onmiddellijk een sterke Sisters of Mercy-vibe :halleluja en dat vonden we toen toch wel heel tof. :D
 
Het slechte nieuws is dat (net als bij de Korg Electribe 2) alles wat een hoge release heeft wordt afgebroken bij het starten van een nieuw pattern.. Ook de effecten omdat deze per pattern worden weggeschreven.. Voor sommige patterns valt het niet op maar juist met hogere release en reverb of delay worden de staartjes afgehaakt als t ware. Niet echt een bug.. maar als standalone apparaat is het wel hinderlijk als je arrangement nogal vol is.

Ja, dat is een "bekend" probleem. :frons:
 
Denk dat de Zoom wel in de smaak gaat vallen, als de zoon van je vriendin jou om advies kan vragen wanneer die er even niet uitkomt, dan moet dat helemaal goed komen. :)

Ja, wat dit soort dingen betreft leven de kids van vandaag inderdaad in een goede tijd. Maar ook mooi dat de "oudere jongeren" tegenwoordig er wat aan hebben. ;) Toch hadden we vroeger er ook best lol mee, hoe beperkt de apparaten ook waren. Ongeveer 30 jaar geleden nummers geprogrammeerd in een TR-505, dat was nou niet het toonbeeld van rijke functionaliteit... Maar het was om te kunnen oefenen als de drummer met vakantie was. Leuk toen we het voor het eerst probeerden, hoewel het niet helemaal hetzelfde klonk, met wat reverb erop je kreeg toch onmiddellijk een sterke Sisters of Mercy-vibe :halleluja en dat vonden we toen toch wel heel tof. :D

Ja. idd snoepen de oudere jongeren ook nog mee.. ;) Maar vandaag de dag over een sampler beschikken heeft gewoon een heel andere waarde.. Je kunt trouwens ook al prima met een telefoon muziek maken.. alleen dat al..

btw.. dat linkje naar Sisters of Mercy.. lekkere sound!! Qua gitaar en bassound deed het me een beetje aan MAM denken.. en ze gebruikten ook drumcomputers voor hun muziek.. https://www.youtube.com/watch?v=hh027_yRG-0

Ow.. de solo en mute selectie op AR kun je wissen met 'clear' naast de stop toets. :geslaagd:
 
Laatst gewijzigd:
ff videootje gemaakt van een pattern net.. in het midden demonstreer ik dat met die stepsequencer.. ik ken geen stepsequencers die dit hebben eigenlijk... kortom; leuk :)

 
Anderen hebben de uitverkoop ook ontdekt, hier een video. In de serie 'bad gear' op dit kanaal, maar dat blijkt wel mee te vallen.

 
Back
Top