Casio FZ-1

blanka

東京都
Lid sinds
17 april 2017
Berichten
718
Locatie
040
Wat is een beetje een gangbare prijs voor een Casio FZ-1, en welke dingen kunnen mis zijn en wat moet je daar voor in mindering brengen? Ook nog opties die een meerprijs waard zijn?
 
De prijsvraag ga ik geen zinnig antwoord op kunnen geef ik. :) Wel dat er problemen zijn met het display (onleesbaar worden doordat het folie niet meer oplicht). De 1 gaf dacht ik meer risico bij het vervangen heb ik ergens iemand horen zeggen op SF.. Kan het even niet vinden. Bij de 10 was dit minder risicovol.

Ik heb de 1 vroeger gehad en een maatje van me ook. Hij kocht em nieuw en ik had em van iemand tweedehands gekocht. We hadden allebei problemen met het samples truncaten (wegsnijden om geheugen te besparen) en in mindere mate met laden. Dan ontstonden er nasty digitale kraakjes.. een soort hevige vinyl simmulatie :D . Gelukkig had ie veel meer geheugen dan een Akai of Roland dus je hoefde wat minder efficient met je sample tijd om te gaan.. maar soms, als je ging opnemen was het nog weleens de moeite om een sample in een set opnieuw te laden.
Heb ooit bij Casio iemand met verstand ervan horen zeggen dat het iets met de voeding was, maar ze hadden het dus al fabrieksaf.

Ik denk dat ik mijn 10 een jaar of 10 heb nu. Dat truncaten was het eerste wat ik testte bij de verkoper, en tot mijn verbazing had de 10 daar geen last van. Waarschijnlijk had ik em anders ook wel gekocht maar dit was een meevaller. Ik weet niet of elke 1 last heeft van die kraakjes? Maar het zijn echt leuke samplers. Ook is er een truc om bij het downpitchen die lekker aliasing sound te krijgen. Er zit een crossfadeloop setting op die bij default op 'on' staat. Door dit uit te zetten gaat alles (ook singleshots) wordt het aliasing filter ook uitgeschakeld.

De enige optie die er was is 'n 1mb geheugenuitbreiding. Heel soms zit ie erin.. uitbreidingen worden nogal zwaar in rekening gebracht.. heb je die extra MB nodig? In de 10 zat standaard al 2mb trouwens.
Een standaard dingetje om te checken is de floppydrive, net als op de DSS1. Maar dat merk je snel genoeg als er floppen bij zitten.

Misschien zou je ook de filters kunnen checken op werking. Iedere keer als je 'n toets indrukt pakt ie 'n andere uitgang (met eigen filter), dit rouleert dus als je minimaal 8 keer drukt heb je ze allemaal gehad.
 
Back
Top