Nieuwe synthesizer in de maak: Implexus

Hoi Synthforum,

Sinds december hebben wij met een klein team hard gewerkt aan een nieuwe standalone synthesizer en het eindproduct begint in zicht te raken.
We willen nog niet helemaal zeggen wat het gaat worden, maar dachten dat met leuk zou zijn om de ontwikkeling en het proces een beetje te delen op synthforum.

De elektronica, waaronder het analoge signaalpad is volledig functioneel en we schieten erg op met de embedded software. We zijn nu ook bezig om alle onderdelen (envelopes, LFO's etc.) op elkaar af te stemmen zodat het goed voelt en echt een bespeelbaar instrument wordt. Dit vraagt veel testen en experimenteren.

Wood_workshop.jpg
Woodworking_small.jpg
Majella_Synthesizer_Housing_V1.2_wood.png


Het begint steeds meer te lijken op het initiële ontwerp wat echt vet is! :)

Groet en stay safe,


Koen & Jasper
Majella Audio

www.majella-audio.com
https://www.facebook.com/MajellaEngineering/
https://www.instagram.com/majellaaudio/
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2020-05-05 om 13.39.18.png
    Schermafbeelding 2020-05-05 om 13.39.18.png
    761,5 KB · Bekeken: 307
Bedankt voor jullie enthousiasme en de feedback! Het maakt ons trots :)
Het is een instrument gemaakt door een tweemanszaak, gefocust op gebruiksvriendelijkheid en sound, maar ook heel erg op bouwkwaliteit.
Hij wordt gebouwd met specifieke (sommige custom) parts en zeer specifieke productieprocessen van producenten binnen de EU.
Het zal hierdoor nooit een massaproductie bak of impuls aankoop worden en dat is ook niet de insteek.

Ook de hoeveelheid functionaliteit is vrij uniek en dat zit hem ook in de details. Twee ADSR envelopes met velocity diepte control, ingebouwde VCO tuner, twee tap tempo LFO's die ook kunnen synchroniseren aan MIDI en eurorack clocks, interne power supply. Je kunt inderdaad een vette wavefolder module kopen, maar dan nog de case en power supply, Midi-CV, de VCO's, VCA's LFO's, filter, envelopes etc. en dan moet het ook nog allemaal bij elkaar passen en goed klinken. Dit is natuurlijk niet om af te doen aan modular, wij zijn zelf enorme fans, hebben modular gear en willen graag nog meer modules uitbrengen als we die kans krijgen, maar het is gewoon een totaal andere wereld en niet persé goedkoper.

De prijs blijft altijd een ding en dat is begrijpelijk. Wij kiezen ervoor om niet enorm te snijden in het budget (en kwaliteit) en zo in te spelen op de massa, maar gewoon een mooi en degelijk instrument te bouwen. Dat is een langere termijn visie met goede bedoelingen en het kan zijn dat we volledig de plank mis slaan en er geen markt voor is, maar het is onze keuze en de enige manier waarop wij verder willen in de synth business.

De IMPLEXUS is een mooi uniek instrument waar we trots op zijn en achter staan, er zit aandacht en passie in en hij heeft een herkenbare nieuwe sound. We werken er hard voor en hopen dat iedereen de kans krijgt om er een keer mee te tweaken! :)
 
Je kunt inderdaad een vette wavefolder module kopen, maar dan nog de case en power supply, Midi-CV, de VCO's, VCA's LFO's, filter, envelopes etc. en dan moet het ook nog allemaal bij elkaar passen en goed klinken.

Waarom zouden verschillende modulles dan wel niet met mekaar passen volgens jouw?
 
Misschien net als een Nederlandse zin die niet goed geschreven is; je begrijpt het wel, maar toch klopt het niet.
 
Waarom zouden verschillende modulles dan wel niet met mekaar passen volgens jouw?

Om meerdere redenen: Esthetisch, geluid, afmetingen, stroomverbruik etc.
Maar nogmaals het punt is niet dat je geen gouden combinatie kunt vinden of dat het een beter is dan het ander, het is gewoon een compleet ander instrument.
 
Om meerdere redenen: Esthetisch, geluid, afmetingen, stroomverbruik etc.
Maar nogmaals het punt is niet dat je geen gouden combinatie kunt vinden of dat het een beter is dan het ander, het is gewoon een compleet ander instrument.

Idd een ander instrument,dat is het zeker.

Esthetisch, geluid, afmetingen zijn allemaal zaken naar keuze in eurorack land,het aanbod is kolosaal, dus als jij zegt dat het 'allemaal bij elkaar moet passen en goed klinken' ,wel daarin heeft de consument nu juist de keuze.

Met een niet uitbreidbare synth heb je geen keuze,ook niet kwa stroomverbruik en afmetingen trouwens..
 
Idd een ander instrument,dat is het zeker.

Esthetisch, geluid, afmetingen zijn allemaal zaken naar keuze in eurorack land,het aanbod is kolosaal, dus als jij zegt dat het 'allemaal bij elkaar moet passen en goed klinken' ,wel daarin heeft de consument nu juist de keuze.

Het is natuurlijk ook een ander instrument in de zin dat het voor een andere markt kan zijn, de consument heeft ook de keuze om geen Eurorack te willen. Ik ook niet, ga je eenmaal naar beneden in het konijnenhol, kun je de rest van je leven droog brood eten... ;)

Als het dan geen Eurorack is, als ontwerper wil je die consument iets aanbieden met features die inderdaad goed bij elkaar passen en goed klinkt. Daar zit natuurlijk een element in van smaak en visie, hoe de ontwerper daar creatief mee omgaat. Als consument heb je dan weer de keuze, spreekt het je aan en ga je daarin mee, of niet.
 
Het is natuurlijk ook een ander instrument in de zin dat het voor een andere markt kan zijn, de consument heeft ook de keuze om geen Eurorack te willen. Ik ook niet, ga je eenmaal naar beneden in het konijnenhol, kun je de rest van je leven droog brood eten... ;)

Als het dan geen Eurorack is, als ontwerper wil je die consument iets aanbieden met features die inderdaad goed bij elkaar passen en goed klinkt. Daar zit natuurlijk een element in van smaak en visie, hoe de ontwerper daar creatief mee omgaat. Als consument heb je dan weer de keuze, spreekt het je aan en ga je daarin mee, of niet.

Dat is allemaal heel juist,maar dat is het punt niet he! ,het prijskaartje VS features/hardware staat niet in verhouding met wat er in dezelfde lijn nog op de markt te vinden is,en daar gaat het om momenteel.
 
Met een niet uitbreidbare synth heb je geen keuze,ook niet kwa stroomverbruik
goh dat is helemaal nieuw voor mij, wist niet dat dat bepalend kan zijn voor wel of niet aanschaffen, leg me de diepere betekenis hier is van uit als je wilt.


het prijskaartje VS features/hardware staat niet in verhouding met wat er in dezelfde lijn nog op de markt te vinden is,en daar gaat het om momenteel.
Geef eens een voorbeeld ben wel benieuwd waar je mee vergelijkt.
 
We hebben een mooie unieke synth en exclusieve gemaakt met een prijskaartje waarvoor wij het willen en kunnen maken.
Hier zal niks aan veranderen en er zijn andere synths, maar nog geen IMPLEXUS! :)
 
goh dat is helemaal nieuw voor mij, wist niet dat dat bepalend kan zijn voor wel of niet aanschaffen, leg me de diepere betekenis hier is van uit als je wilt.


Geef eens een voorbeeld ben wel benieuwd waar je mee vergelijkt.

Vraag dat eens aan Majella Audio,die kwam aan met het stroomverbruik dat bepalend is blijkbaar ;)

Voorbeelden heb ik al aangegeven als je verder terug leest.

https://www.youtube.com/watch?v=soJunaBqUbI
 
Vraag dat eens aan Majella Audio,die kwam aan met het stroomverbruik dat bepalend is blijkbaar

Ah denk dat het erom gaat dat de module niet met zo,n ellendige adapter werkt maar een ingebouwde voeding heeft, nu moet ik wel zeggen dat mijn meest geliefde synth een voeding adapter heeft van c.a. 20x20x30cm die ongeveer 6 kilo weegt en een aansluit kabel heeft gelijk aan een 25A krachtstroom kabel maar dat is weer zo extreem dat ik het ook wel weer mooi vindt.

dat voorbeeld is toch Eurorack spul dat is toch heel wat anders voor mij is dat appels met peren vergelijken.:)
 
Gister hebben we vrij last minute een livestream talk en Q&A gedaan met MATTHS (Matt Hodson). We waren best nerveus van te voren, maar eenmaal begonnen was het echt leuk en we hebben veel kunnen vertellen over de synth, het project en de IMPLEXUS kunnen laten horen! :) Mocht je geinteresseerd zijn en een uurtje de tijd en geduld (haha), het hele gesprek is hier terug te zien: https://youtu.be/-QjsLtWIRe8
 
Interview zag er goed uit, tenminste niet in een donkere kelder opgenomen, zoals bij sommige interviews/demo's. En het scheelt als de interviewer geintereseerd is en weet waar hij het over heeft.
 
Ja mooi ding hoor, maar voor mij is 1.3k toch wel wat gortig voor nóg een mono-desktop-synth :#

Wel beetje jaloers op een ieder die zich daardoor niet laat weerhouden ;)
 
Back
Top