Wat vraagjes over VCV Rack

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.356
Locatie
Zeist
Is het noodzakelijk om een account aan te maken om toegang te krijgen tot de modules?

Bestaat er voor VCV Rack ook een gratis all-pass filter module met een (voor audiofrequenties) constante faseverschuiving van 90 graden?
 
Ja, het account is helaas nodig.

De hoeveelheid gratis/opensource modules is echt overweldigend, dikke kans dat wat je zoekt er tussen zit (ik kreeg persoonlijk keuzestress toen ik er laatst weer eens doorheen begon te bladeren ..)
 
Aha! Heb net een account aangemaakt, en er bestaan inderdaad gigantische veel modules. Maar wat ik zoek staat er niet bij. ;{
 
Kun je wel een comb-filter ("kamfilter") vinden? Als dat instelbaar is, kun je daarmee misschien een allpass-filter maken. Ik kom dat bv. hier en hier tegen.
 
Als ik het goed begrijp is een huis tuin en keuken phasor dus ook een allpass.
En moet je eerste orde Phaser hebben voor 90e shift.

Je kan deze een checken (mod depth helemaal dicht en depth helemaal open, geen resonance en de center frequentie instellen.)

https://library.vcvrack.com/NYSTHI/StereoPhaser2
 
Eerst even zien of het met een Phaser kan. Ik heb onderstaande instelling op VCV Rack geprobeerd:

stereophaser.png


Dat gaf inderdaad een faseverschuiving bij nagenoeg gelijkblijvende versterking, maar de faseverschuiving was frequentieafhankelijk. Dat laatste wil ik niet, het zou constant 90 graden moeten zijn voor alle audiofrequenties.
 
Nog wat verder mee geƫxperimenteerd: de versterking is ook niet constant...
 
Misschien de bandwidth juist de andere kant op.

Denk toch dag het met die module moet lukken.
 
Laatst gewijzigd:
Voor een constante faseverschuiving zou de delay ook frequentieafhankelijk moeten zijn...

Bestaan er voor VCV Rack mixers waarop je ook de faseverschuiving kunt instellen? Dan kan ik gewoon een constante versterking en faseverschuiving voor alle audiofrequenties instellen. :eureka:
 
Is het idee van een all pass filter niet dat de faseverschuiving afhangt van de frequentie?

Dat zou kunnen, maar dat is dan in elk geval niet mijn idee. Ik wil het zo hebben dat de faseverschuiving onafhankelijk van de frequentie 90 graden is en blijft. Een differentiator en een integrator doen dat bijvoorbeeld wel, maar die hebben weer een frequentieafhankelijke versterking.
 
Een hele korte zoektocht doet vermoeden dat het kan met een lowpass-filter, allpass-filter en een highpass-filter. Ik kom vooral voorbeelden tegen uit de RF-techniek, bv. hier, maar het principe zou voor elke frequentieband moeten gelden.
 
Mooi! Dank. Ik zal het vandaag bekijken. Met VCV Rack zal het niet lukken, want daar kon ik geen gratis all pass filter vinden. In Carla zitten ze wel.
 
Het is best een lastig probleem, om een ideale respons te krijgen. Al snel duiken zaken op als frequentieafhankelijkheid die het veel minder ideaal maken. "Real world"-methoden blijken vaak benaderingen te zijn, wat ik tegenkom. Zal er ook nog 'ns verder naar zoeken.
 
ik snap er weinig van. Wat will je nou met een allpass doen?
" allpass filters alter the phase of a user-definable area of frequencies."
Het is altijd frequentie afhankelijk, analoog of digitaal.

Die VCV module doet precies hetzelfde als de Carla allpass.
 
Ik ben nog geen gratis all-pass filter module voor VCV Rack tegengekomen, anders was ik daar wel mee verder gegaan. ;)

(Dit is allemaal bedoeld voor mijn voorgenomen experimenten met complexe signalen. Eerste stap is een reƫel signaal complex te maken door er een imaginaire component aan toe te voegen. Dat wil ik doen door die 90 graden faseverschuiving. Maar dat loopt voor dit topic nu allemaal te ver op de zaken vooruit. Bovendien heb ik over die complexe signalen en synthese al een topic geopend. Eerste zorg hier in dit topic is een frequentie-onafhankelijke 90 graden faseverschuiving te realiseren. Daar gaat dit topic over.)
 
"It outputs the 90 degree phase shifted signal and the unshifted signal, both delayed by an equivlaent ammount"

Denk dat je hier alleen maar 1 statisch signaal mee kunt shiften.
De delay tijd = the frequentie
Of mis ik iets?

In dat geval zou ik er niets aan hebben. Ik heb al wel een proefopstelling met Alsa Modular Synth gemaakt. En die werkt althans voor een enkele sinustoon goed. De rest moet nog uitgeprobeerd worden.
 
Met twee allpass-filters kan het wellicht lukken om een goede benadering te krijgen, over een redelijke bandbreedte. Zie hier:

Constant relative phase shift is a lot easier. A popular technique is to run a signal through two parallel allpass filters which are designed to have a constant phase difference over the frequency area of interest. The outputs have identical amplitude as the input but have approximately constant phase shift with respect to each other (although not with respect to the input)
 
Back
Top