Volslagen geschift filter: Synthrotek Dirt.

Ondertussen ben ik al bij de 3,2 en 0,32 nF ipv 1 en 10. Dat levert een stuk zinniger bereik op. Nu nog even kijken of 2,2/0,22 nog steeds stabiel is en nog wat zinniger. Bleek me een beetje verslikt te hebben met de vorige configuratie waarbij ik een paar condensators in serie had gezet ipv parallel. Dus wat ik als 8/0,8 noemde was meer in de geest van wat ik nu heb (had 4,7+2,2+1, op zo'n manier gesoldeerd dat ik heel makkelijk de 1 en 2,2 kon afkoppelen bij de tests, alleen ging het daarbij dus helemaal de verkeerde kant op. Van die denkfoutjes die je een hoop tijd kosten. En dat terwijl ik echt wel weet dat het bij condensators andersom werkt als bij weerstanden met parallel/serie...
Dde experimenten meet verschillenddee types transistors zijnn nauwelijks succesvol geweest, vooralsnog heb ik met de 3904's de beste resultaten. Alleen het juiste paar vinden mag nog even geprolongeerd worden: heb nu in ieder geval een bruikbaar stel. Maar er komt nog een doosje met een verzameling transistors waaronder 3904 van Chinese oom Ali aan, dus dan nog eens verder kijken misschien.
 
Nee, nog geen tijd gehad helaas. Iets te veel projecten de laatste tijd, maar modular prutsen komt langzaam weer in beeld, dus dan zal ik deze BOM eens tegen m'n PartKeepr aan leggen en kijken wat er nog ontbreekt :)
 
Iets anders dat interessant is, bij het Korg35-filter is de resonantie voor het negatieve deel van het signaal sterker dan het positieve deel. Zie sectie 4. In de latere OTA-versie van het filter is dit wel symmetrisch.

Oh, goed dat ik hier nog eens herlees: moet mezelf eraan herinneren dat als ik dat MS20 filtertje nog eens bouw dat ik dan dus de eerste versie bouw, want ik ben erg voor quirks zul je ondertussen begrijpen. GOed te weten, want al zou ik daartoe oorspronkelijk al neigen, ik heb nu een behoorlijke voorraad OTA's in huis, dus ik zou eens in de verleiding kunnen komen...
Ik neem tenminste aan dat die asymmetrie niet geheel negatief is (of wel dus juist maar op een goede manier dan ;-) ), ik herinner me ook al eens gelezen te hebben dat er teleurstelling heerst over de latere versie van het filter bij sommigen.
 
Ik neem tenminste aan dat die asymmetrie niet geheel negatief is (of wel dus juist maar op een goede manier dan ;-) )

Dan heb ik misschien nog wel een bestemming voor één van de BS170's die je hebt. Weer van Rod Elliott, lees dit. Zo'n simpele schakeling geeft nogal wat vervorming, ook door asymmetrie. Dit zit vooral in de 2e harmonische, lijkt me niet iets om een hele mix doorheen te halen, maar misschien soms wel geschikt om het geluid van een instrument wat "dikker" te maken?
 
Back
Top