Volslagen geschift filter: Synthrotek Dirt.

Astrogator

Analoge Levensvorm
Lid sinds
4 juni 2019
Berichten
325
Locatie
Amsterdam
Als je zin hebt in een volkomen geschift 'filter', en waarschijnlijk bij de bouw een uitdaging met een hoop geëxperimenteer kan ik je dit schema aanraden. Frustratie en jubel zitten samen in de deal.
Het leek me een goed idee om dit filter eens uit te proberen, ontdekt in een Youtube-filmpje (zie onder). Meerdere Youtubefilmpjes eigenlijk maar deze gaf me wel de indruk dat het de moeite waard was. Of dat zo is ben ik nog niet helemaal uit. Of eigenlijk wel, want ik heb er zeker al een en ander moois uit gekregen terwijl ik er nog aan aan het sleutelen ben. Maar het is werkelijk volstrekt onvoorspelbaar, en het is voortdurend onduidelijk wat klopt en wat niet: m.a.w. wanneer het werkt zoals het hoort en wanneer niet, of het gedrag op dat moment door een fout ergens komt, door toleranties in de onderdelen, of door het ontwerp. In andere Youtubefilmpjes komt er soms helemaal niks zinnigs uit, en dat is ook al regelmatig mijn ervaring als ik weer een volgende test doe na een kleine aanpassing. Ben er zeker nog niet uit, voor het in de kast geschroeft mag zullen er nog wel een hoop uurtjes overheen gaan.
Ik kan hier nog een heel eind doorvertellen, maar laat ik beginnen met de vraag of er meer mensen zijn die ervaringen hebben met dit (heerlijk of waardeloos?) gedrocht. Ik kan me voorstellen dat het ontwerp een slechte afgeleide is van een veel bruibaarder schema ergens in de krochten van het internet, zoja zou ik dat heel graag willen weten.
Maar ervaringen en tips om dit te temmen zijn ook zeer welkom, en als iemand anders er ook mee in gevecht is deel ik graag mijn verdere bevindingen, overpeinzingen en experimenten tot nu toe.

Youtube-filmpje:
(https://www.google.com/url?sa=t&rct...=_2zp2Em5Y9o&usg=AOvVaw20WWuz_cDu82YJisEKNsis)
 

Attachments

  • DIRT_Schematic_2.2.pdf
    31 KB · Bekeken: 189
ik ga dat zelf nooit maken denk ik, maar ik heb wel interesse in een onvoorspelbaar kotsend filtertje eigenlijk :D ik zie ze ook prebuild, ga s ff kijken :)
 
Gaat kennelijk om een variant van het Korg35-filter. Kijk even naar dit schema, dat lijkt erop. En de analyse door Tim Stinchcombe, hier, gaat er gedeeltelijk over.

En kijk even dit.
 
Laatst gewijzigd:
"Kijk even naar dit schema, dat lijkt erop."

Ik bedoel natuurlijk de VCF, het stukje rechtsboven in het schema. Dat had je vast al door, maar even voor alle duidelijkheid. :)


Edit:

En nog eentje, hier.
 
Laatst gewijzigd:
En nog eentje, hier.
Vraag ik me af, bij zo'n hi-pass input, zoals ook op de Steiner-Parker, die ik vaker zie in filters anders dan de statevariable (die immers juist lo-/ en hipass outputs heeft ipv inp), is die dan 12 dB ipv 24 zoals de Lopass? Aangezien het injecteert in de tweede trap zeg maar, als ik dat goed begrijp tenminste. Bij die Steiner is dat ook zo geloof ik, en daar had ik de indruk al dat de hipass minder steil is.
Is dit filter ook verwant aan die Steiner? ik meen er wel iets in te herkennen. EN nu ik dit typ realiseer ik me ook dat ik net in die eerste link van je las dat dat Korg-fil;ter een soort voorloper is het van het MS-20 filter, wat ook al eens een STeiner-variant werd genoemd ergens.
 
... hi-pass ...

Lees sectie 7 en 8 in het document van Stinchcombe, dat gaat daarover. Iets anders dat interessant is, bij het Korg35-filter is de resonantie voor het negatieve deel van het signaal sterker dan het positieve deel. Zie sectie 4. In de latere OTA-versie van het filter is dit wel symmetrisch.
 
Is het grootste verschil niet de twee ontbrekende diodes bij de laatste opamp ? Die zouden als limiter kunnen werken ?
en de zaak stabiliseren. Ben geen techneut
 
Is het grootste verschil niet de twee ontbrekende diodes bij de laatste opamp ? Die zouden als limiter kunnen werken ?
en de zaak stabiliseren. Ben geen techneut
DIe diodes stabiliseren zeker de boel, tenminste, dat lijkt me wel, dat is inderdaad een soort limiter, en aangezien het de feedbackloop voert moet dat inderdaad een stabiliserend effect hebben lijkt me; interessant, wellicht toe te passen in dat monsterlijk gedrocht op de een of andere manier..
Ik heb ergens een schema van een passieve compressor, die met diodes werkt, 's even koiijken of ik die zogauw kan vinden. Weet niet zeker of die ook maar enigszins hiermee verband houdt, geloof het niet, ander principe, maar toch, even zoeken.
 
Lees sectie 7 en 8 in het document van Stinchcombe, dat gaat daarover. Iets anders dat interessant is, bij het Korg35-filter is de resonantie voor het negatieve deel van het signaal sterker dan het positieve deel. Zie sectie 4. In de latere OTA-versie van het filter is dit wel symmetrisch.

6 dB zelfs! Ik had al zo'n vermoeden, niet vanuit theorie, daar maakte ik de 12 uit op op kort zicht, maar m'n oor zei dat het dat nog niet eens was, wauw! Beter op m'n oren vertrouwen voortaan. Geldige intuitie begon al dmeer en meer door te dringen, maar oren dus ook. Leerzaam, dank!
 
Heel interssante verhandeling trouwens dat proefschrift (? ja toch, of niet? Zo doorwrocht...), spoel natuurlijk snel door alle formules heen omdat ik er niks mee kan, maar heel fijn te weten, of te vertrouwen, op het feit dat alles diep in theorie is bewezen wat daar wordt beweerd en in praktijk is gebleken.
 
Nee, Stinchcombe heeft nog meer van dit soort mooie verhandelingen (bv. hier over diode-ladders, hier de Moog-ladder). Wil deze over het Korg-filter ook nog 'ns goed doorlezen.

Ook al sla je de wiskunde over, hier en daar staan misschien wel dingen die inspiratie geven voor eigen modificaties. :eureka:
 
Nou, een heel eind verder met vechten met dit monster... Al snel ontdekt dat het zeker geen overbodige toevoeging is om een trimmertje van 1 meg parallel te plaatsen aan vooral de bias-pot, en een trimmer van tien in serie met de Q-pot. Ietsje anders dus dan op het schema dat duggereert die Rx ook bij de Q parallel te zetten; geloof me, je wil die Q pot echt niet nog magerder. Ik heb eerst nog even vervangen door een 10 k pot, maar dat allerbovenste bereik was echt onbruikbaar, en helemaal tot de 10 wil je ook niet, dus dan maar zo. Nog een epische vergissing gemaakt door op een bepaald moment bij een modificatie per ongeluk de cv-ingangkort te sluiten met aarde door een verdwaalde druppel soldeer, dat was het punt waar ik het even heb opgegeven, als echt niks meer werkt kun je besluiten dat het niks wordt. Maar goed, een paar dagen later toch maar weer even met een loepje de print langs, je weet nooit, en ja, dat dus.
Ondertussen meerdere malen heel zinnige en bruikbare resultaten bereikt, maar het blijft nog steeds te onvoorspelbaar en te extreem, van het ene supergave iets naar het andere supergave iets, maar beide, nee, en dan vooral dat smoothe van vrij normaal tot echt krakboem wil nog niet echt lukken, al had ik dat op een bepaald moent wel even. Ben nu een hele reeks verschillende transistors aan het uitproberen, en dat leidt tot heel interessante resultaten; ik zou bijna geneigd zijn er een aantal te bouwen met verschillende transistorparen, of een soort schakelaar om tussen 2 of 3 paren te schakelen (misschien iets met de tig 4066's die ik nog heb liggen bedenk ik nu opeens?).
In ieder geval voor nu dus op zoek naar dat ideale paar, heel lastig want het is zo gevoelig, een Hfe van een paar puntjes meer zorgt al voor een total ander gedrag, en dan nog die trimmers, pfffffff... Wat een eindeloze hoop tijd gaat er zitten in een zo'n moduletje, nog afgezien van het speuren naar fouten en problemen die onvermijdelijk weer optreden bij modificaties enz... Zodra ik nu in de buurt zit van wat ik op het oor heb schroef ik hem erin en klaar. Ondertussen wel een paar leuke opnames gemaakt van een paar tests met verschillende transistors, daar zijn zeker een paar hele fijne gritty loops uit te snijden, en ook wel een paar heel bruikbare stukken om ooit ergens als geroepen in een muziekstuk te monteren. Want reproduceerbaar...? nee. Heerlijk.
 
Vooral heel interessant aan dit filoter is dat het met de juiste transistor en instelling plots hele reeksen boventoen uit een golfvorm kan toveren; en als daar dan bv, zoals ik net had, een hardsync 2 VCO golfvorm waarvan een van de 2 in pulsbreeddte is gemoduleerd doorheen gaat, en het filter ook nog eens op een lfo zit krijg je heel wonderlijke effecten. Smerig, dat wel, maar toch op een bepaalde manier ook heel subtiel. Zoals iemand hier eerder het had over een kotsend filtertje, ja, dat is het dan wel, maar dan wel van een haute-cuisine-maaltje uit een 3 sterren Michelin restaurant.
 
ik zou bijna geneigd zijn er een aantal te bouwen met verschillende transistorparen, of een soort schakelaar om tussen 2 of 3 paren te schakelen (misschien iets met de tig 4066's die ik nog heb liggen bedenk ik nu opeens?)

Als je er meerdere wil, dan is het misschien een idee om de uitgangen van de filters te mixen, ipv. te schakelen. Daar is niet veel voor nodig, een opteller is zo gemaakt. Nog een idee, neem het verschil tussen het ingangssignaal en de output van het filter. Als het filter zich als laagdoorlaatfilter gedraagt, krijg je zo eenvoudig de hoogdoorlaat-versie erbij. Meer mogelijkheden voor nieuwe geluiden, wat niet moeilijk is om te realiseren.

Leuk om te lezen dat je je vermaakt met het filter. :) Als je wat opnamen hebt, laat het 'ns horen, we zijn benieuwd hoe jouw versie klinkt.
 
Wat stop je in het filter? Een VCO met een bipolaire voeding? Gaat dat goed met een filter dat op 0-9 volt loopt?

Ja hoor, inputs en outputs zijn beide ontkoppeld met een condensator. Afgezien daarvan loopt'ie niet op 9 maar op 0/12 v. Dat is even een beetje speuren op het schema en kwam ik eerst niet helemaal uit; had bedacht een LM7809 te gebruiken voor de voeding, maar het blijkt voor de 'euro-versie' dat het gewoon op 12 gaat, al kan ' ie dus ook op 9. Nu je erover begint, het is best een interessant experiment om het eens op 9 te proberen. Al blijft er dan wel heel erg weinig headroom over. Geen probleem voor een gitaar (want het is ook bruikbaar als stompbox als ik me niet vergis, vandaar de 9v) maar wel in de synth.

Maar die asymmetrische voeding is inderdaad toch op bepaalde punten wel een probleempje: afgezien van die input/output die dus ontkoppeld is en geen probleem, krijg je natuurlijk wel problemen met stuurspanningen onder nul. Met een EG geen probleem, maar de meeste LFO's gaan wel om de nul. Ik heb het -na even gedacht te hebben aan een bias regeling enz voor CV's- door gewoon de opamp op +/- 12 te draaien. Dat werkt prima aangezien cv uit de pot voor het kantelpunt doorgaans flink boven nul zit, en je de CV sowiezo flink omlaag moet brengen van de gebruikelijke levels (heb er dan ook een extra pot op gezet voor CV).

Nu ik dit typ bedenk ik plots dat het wellicht ook geen slecht idee is om eens te proberen een deel op 24 v te draaien, dus zeg maar een 'symmetrische voeding' voor het transistorgedeelte waarbij de -12 de ground is. de dubbele headroom zou natuurlijk wel mooi ziijn. Daar moet waarschijnlijk wel even voor gepuzzeld worden waar de ground dan -12 moet zijn en waar toch gewoon 0, en er moeten dan wellicht ook een aantal weerstanden worden aangepast.

Of niet, kan iemand dit zo gauw overzien?
 
Laatst gewijzigd:
Tja, weer een stukje verder ondertussen in de stoeipartij. Ik had ergens onderweg een review gelezen over de ontwerpen van Synthrotek, en dat ze slordig en onvolledig zijn, en ik begrijp ondertussen wat ze bedoelden. Zomaar een voorbeeldje: Heel leuk dat ze besloten om de CV-ingang uit het oorspronkelijke schema (waar dat dan ook al weer vandaan kwam?) te verbeteren met een buffer. Maar daarbij zagen ze toch over het hoofd dat een ultra-hoge impandantie-ingang zonder enige referentie aan nul (voltage-follower met TL072) vragen om problemen is als er geen input is: je kan er net zo goed een comparator zetten als er niks aan is gesloten voor cv. Het zwalkt alle kanten op, het minste stoorsignaal dat instraalt klapt de output van die opamp direct naar waar dan ook, geen wonder dat je dan geen pijl kunt trekken op wat er gebeurt. Op z'n minst hadden ze de input kunnen normaliseren naar nul. Of, beter, zoals ik nu uiteindelijk heb gedaan, een pot er aan tussen input en nul voor niveauregeling. Kun je gerust iets over het hoofd zien noemen, dat me heel wat hoofdbrekens heeft opgeleverd voor ik me realiseerde wat er mis ging toen ik eenmaal die buffer had toegevoegd (toen ik nog in de bouw zat had ik die in eerste instantie nog even weg gelaten, en toen werkte alles prima...).
Ook jeel lollig: de raadselachtige Rx die parallel aan iedere pot zit in het schema, met geen enkele referentie in de beschrijving. Begreep al snel dat dat een suggestie was te xperimenteren, of beter gezegd af te regelen, met de waarde van die pot. Had er dan gewoon direct een trimmer langs gezet. Sowiezo, dit is zo'n op een meskant balancerende schakeling dat het onbegrijpelijk is dat er niet een aantal afregelpunten in zitten, en/of de suggestie om met verschillende transistorparen te experimenteren, want dat heeft ongelooflijk veel invloed.
Dan nog de keuze van de waardes van C3 en C4, ik heb nu 8 en 0,8 nF en dat maakt het regelbereik van de F-pot al en heel stuk zinniger. Kleiner lijkt de boel weer instabiel te maken, maar daar ben ik allemaal nog niet helemaal uit. Ook hier weer, iets van vooruitdenken over het afregelen van de boel, voetjes voor de condensators bv? OF dus gewoon een paar trimmers op de juiste plaats.
Leuk voor gewoon een verdwaald schema op internet waar je lekker zelf mee aan knoei gaat, maar dit is wel een kit die ze verkopen dus. Al zijn ze zo aardig het schema ook gewoon te publiceren. Ik kan me voorstellen dat er een hoop teleurgestelde kopers zijn. Want het filter dat ze demonstreren in een video gedraagt zich voorbeeldig, en dat lijkt niet op wat bv 'Modular in a week' er van gemaakt heeft, of wat er bij mij in eerste instantie uit kwam.
Genoeg geklaagd, ik heb er volop lol mee,en ben er bijna wat betreft klaar. Dat het potentie heeft is zeker, als je het weet te temmen dan.
 
Leuk voor gewoon een verdwaald schema op internet waar je lekker zelf mee aan knoei gaat, maar dit is wel een kit die ze verkopen dus. Al zijn ze zo aardig het schema ook gewoon te publiceren. Ik kan me voorstellen dat er een hoop teleurgestelde kopers zijn.

Ja, zoiets is wat minder geschikt om als kit aan te bieden, dan beter iets dat stabieler en reproduceerbaar is. Over Synthrotek is al veel geschreven, inderdaad.
 
Back
Top