Complexe synthese?

Ik heb nog wat andere complexe patches uitgeprobeerd, maar daar is niets uitgekomen wat een duidelijk ander geluid laat horen dan we van bekende andere effecten al kennen. Daarom laat ik dit onderzoekje nu maar even rusten.
 
Color_complex_plot.jpg


By Claudio Rocchini - Own work, CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2528616

Dit is een fraai voorbeeld van de plaatjes die je m.b.v. complex functies kunt maken. En zojuist heb ik ontdekt dat je met Virtual ANS zelf gekozen plaatjes in geluid kunt omzetten.
Zie dit topic: https://www.synthforum.nl/forum/synth-software/soft-synths/3758252-nature-oscillator

Ik durf het bijna niet te proberen.....
 
Als het lukt, laat het 'ns horen. :)

Het plaatje doet me denken aan een 'tie dye' T-shirt, oid.
 
De eerste resultaten zijn veelbelovend, je kunt hem in een loop zetten en dan aan de knoppen draaien. Maar ik zit nog wat te prutsen om de kleuren van de oorspronkelijke plaatjes goed in Virtual ANS te krijgen, en ik zie nog niet hoe ik Virtual ANS aan JACK kan koppelen. Zodra ik JACK aan zet stopt Virtual ANS.
 
Nog wat verder geëxperimenteerd: fractals (die overigens ook vaak op complexe getallen zijn gebaseerd) geven meer gedetailleerde plaatjes en dus ook rijkere geluiden. Voor het genereren van de fractals gebruik ik de hieronder aangevinkte gratis programma's:

Click image for larger version  Name:	fractals.png Views:	0 Size:	63,0 KB ID:	3758466


En hier een eerste resultaat:

Click image for larger version  Name:	ans.png Views:	0 Size:	576,9 KB ID:	3758468


fractal.mp3
 

Attachments

  • image_137074.mp3
    232,9 KB · Bekeken: 189
Heb Virtual ANS inmiddels ook aan JACK weten koppelen met onderstaande instellingen van Virtual ANS en JACK:

vans.png


jack.png


Ik heb nu ook een (virtueel) keyboard met Virtual ANS verbonden maar dat doet vooralsnog niets. Ik weet ook niet wat dat zou moeten doen...
 
Dit venster is belangrijk voor het verder tweaken van het voortgebrachte geluid:

Click image for larger version  Name:	tweaken.png Views:	0 Size:	312,3 KB ID:	3758740


Met hier het een stukje van de bewerkte Newton fractal in Virtual ANS en het geluidje:

Click image for larger version  Name:	newton.png Views:	0 Size:	481,3 KB ID:	3758741


newton.mp3

Ja - dat lijkt op een stem maar die is er toch echt niet aan te pas gekomen. 8)
 

Attachments

  • image_137110.mp3
    133,3 KB · Bekeken: 192
Dit hele proces (het genereren van een fractal, eenvoudige beeldbewerking en afspelen op de wijze van ANS) zou ik als afronding nu eigenlijk in één synthesizer moeten samenvatten. Ik vermoed dat dit met Pure Data zal kunnen. Of wellicht bestaat er zelfs al zoiets? Vandaag eerst maar eens op internet zoeken. Een ander idee is om het aan de maker van Virtual ANS te vragen of hij er iets in ziet...
 
Oh! De Virtual ANS voorbeelden met fractals staan al op YouTube:

 
Het zou leuk zijn als het programma zelf de fractals kan genereren, en de geluiden maakt als je gaat in- of uitzoomen.
 
Het is een geweldig stukje software die Virtual ANS! En ook met veel meer opties dan je zo op het eerste gezicht zou denken. Zie hier bijvoorbeeld eens:

 
Het zou leuk zijn als het programma zelf de fractals kan genereren, en de geluiden maakt als je gaat in- of uitzoomen.

Ja - dat is eigenlijk het enige dat er nog aan ontbreekt. Dat het programma zelf de fractals zou generen waar je dan ook doorheen kunt navigeren en in of uit kunt zoomen op zoek naar muzikaal interessante locaties.
 
Back
Top