Oberheim Matrix 12

Macgyvergear, de periode wordt gereset . Dit wil niet zeggen dat er geen geluid meer uitkomt.

Bekijk de site van Electricdruid over de juno 106 om dat resetten te vatten. Op een andere site staat zelfs een animatie hieromtrent .
Je bedoelt het waveshape process van een ramp. :D

Ik heb het over heel andere dingen (vrees ik).
Maar laat maar.. :)Waarschijnlijk interpreteren we het bericht hieronder ook verschillend. @egres?
De waveform cycles worden constant naar nul gereset.
 
Laatst gewijzigd:
On Topic
Niet over wat ik wel of niet mag kopen in Londen.
En hoe dom dat is. En ik het vind kunnen.
Oh behold gentemens gold!
Er was een Pools meisje, bloedmooi, ik heb een keer in der bed geslapen,
maar die zijn zo gelovig, elke zondag naar de mis.
Dat ik dacht, ze heeft me wel mee genomen in der bed.
Bij vriendinnen slaap ik meestal op een matras.
Maar bij goeie vriendinnen dan weer in hun bed,
we kennen elkaar al zolang ... en ik ga die na vier jaar niet
in het donker beginnen muilen.
En zo een Poolse Maria al helemaal niet.
Haar twee Roomies zijn zo webcam actrices of porno.
Echt zo groot, valse nagels, hele dag mooi maken
en schaars gekleed lopen in tekorte kamerjas.
Heel absurd.
Gelukkig had ik zulke dure kleren.
Fancy als ik haar fuck, Fancy als ik zo gentlemen en niks complex maak.

Daarbij ik had een date met een meid uit Gent.
Kennis van een kennis. En dat was enkel, lekken,
tongen draaien, flashsexen. Lakens uitdelen, van katoen geven,
En dat was een stoot. Met catwalk schoenen van 1300 euro.

Ik heb de software getest die ging ok.
Wel gewoon de filter cuttoff gedraaid, wat ik jammer vond,
was dat het stand alone was, automaten in de DAW had ik wel tof gevonden.
De stereoping ook gewoon een chille sweep, wat ik al een opluchting vond.
Had de unit 1 draaiknop, had filtercutoff al veel meer leven kunnen geven

Ik heb wel nooit wilde dingen gedaan, beetje filter sweeps.
Blij dat de Matrix niet chokte. Mogelijk lukt dat easy met wat geweld.

Zou de firmware updaten, maar momenteel wordt de Crumar geserviced en midi in de Korg 770.
Dan moet ik eens goed praten met mijn maat, ik hoef geen Xpander, iets te 80's voor mij.
Ik vind het ook niet erg om er een te kopen, dan verkoop ik wel de Matrix 1000 en met BTW eraf.
En is het zo duur als OB-6 met keys.
Hij mag die Xpander overkopen, over 3 of 4 jaar voor niet veel meer.
Tegen dat hij een kan kopen, zijn ze al lang onbetaalbaar.
Of hij spaart wel maar de prijzen stijgen dubbel zo snel en hij heeft geen geld om te beleggen.
En de meeste beleggingen gaan momenteel slow, ik had 10 percent minder winst.
Ik heb wel een egres gedaan, wel ik had liever 1000 euro op mijn smartphone.
Maar ik zei, dat ik nu wel een veel hoger aantal euro had de vintage, ongeveer 15.000 gewinst.

De software werkt pas vanaf Mojave,
ik ben een Thundervierkant, met 4 x 2 TB SSD aan het maken.
Ik heb enkel alles installed, getest of het werkt.
Doet het, maar ik heb nog veel foto werk op deze partitie.

Voor mij is de Matrix 6/1000 best nog close bij de Xpander of 12.
Prima voor wat Matrix sound. Wil je de beste Matrix sound,
ja dan koop je niet de mono met 1000 presets,
da's wel stoer om te zeggen verder.
Mijn analoge Poly heeft 1000 sounds, heet Matrix 1000.
daarvoor was er de Matrix 6, met 6 patches.
Of voices, nee mijn Matrix 1000 heeft 1000 voices en 2000 DCO's
die rechstreeks door de mono gaan. Er was een Ob Stereomatrix 1000.
Met 96.000 sounds die allemaal insane panning hadden.
Iedereen werd knettergek op de finale test.

Ouwe DCO's driften ook denk ik, ik heb net m'n Juno 66 back.
Moet em nog uitpakken.
En een van de dingen dat die nu kan is driften.
Of toch niet loodrecht klinken.

Elke DCO is ook anders, de ene is dik en heeft meer een pacemaker dat die in tune blijft.
En de DCO's van de CZ-5000, daar staat de D van Digital voor meer dan pacemaker om het in tune te houden.

Ik ga mijn Jupiter 4 halen.

Maar al de Matrix synth zijn vet, ik dacht dat er ook een paar in een ander jasje waren Cheetah,
maar ben het niet zeker, en dacht er was altijd wel een verschil.
 
Je bedoelt het waveshape process van een ramp. :D

Ik heb het over heel andere dingen (vrees ik).
Maar laat maar.. :)Waarschijnlijk interpreteren we het bericht hieronder ook verschillend. @egres?
Nu weet ik het niet heel juist meer moet ik zeggen,ik heb maar heel kort een Xpander gehad,het was mij toen opgevallen dat ik vond dat de osc. als DCO klonken,daarop vertelde mij de kerel die hem had gecheckt dat komt omdat de vco's constant gereset werden,is het nu de cycles of is het de compensatie,weet ik niet juist meer,in ieder geval je hoort het als je de synth bespeelt dat de oscillatoren blijvend strak gehouden worden net als een DCO unlike enig andere poly met vco's compensatie voltage op de CEM chips.
 
@egres @Toon

Het resetten van oscillatoren kun je dus duidelijk op meerdere manieren interpreteren. :)

Heb even een voorbeeldje proberen te maken met een Kronos die hier opgesteld stond.. die exporteert audio helaas alleen maar WAV. Ik gebruik het AL-1 model. Niet een echte VA maar je kunt voor de oscilatoren de start phase instellen of deze op random zetten.

De eerste 4 maten is de start phase fixed en de 4 maten erna is het random (je hoort het verschil meteen :)
Misschien niet meteen te vergelijken met een Oberheim maar ik had het eerder over een Matrix 1000 vs Elka EK22. Toon merkte terecht op dat er in beiden een 3396 CEM zit en juist daarom haalde ik deze 2 even aan :)
Het verschil in audio tussen deze 2 is dus zo groot als in mijn audiovoorbeeld. Waar de Elka statisch klonk omdat oscillatoren worden gereset, klinkt de Oberheim M1000 lekker random en levendig.

Ik heb ook weleens een Akai VX600 geprobeerd bij een maatje en zelf een Chroma Polaris. Daarin zitten dezelfde CEMS voor de VCO als de Matrix 12 en Xpander. klinken beiden levendig en iig zonder dat startphase back-to-zero effect uit mijn geluidsvoorbeeld... Matrix 12 heb ik bij een maatje weleens op gespeeld maar toen niet op deze detalis gelet.. op papier een fantastische synth maar ik werd al snel afgeleid door andere synths in zijn ruimte.. Synthex, CS80 etc...
Ik kan het me niet voorstellen dat de start phase voor de VCO's in een Matrix12 gereset wordt maar ik ga morgen eens die Arturia Plugin ervan proberen.. de keren dat ik ermee speelde vond ik die ook niet echt boeiend maar dat heb ik wel met meer plug-ins.. :D
 

Attachments

  • KRONOS ZAAG.WAV
    1,5 MB
Laatst gewijzigd:
@egres @Toon

Het resetten van oscillatoren kun je dus duidelijk op meerdere manieren interpreteren. :)
Nou,ik dacht wel degelijk dat me verteld is geweest dat ze effectief cycle gereset werden,om de hoeveel tijd en of het efectief zo is of niet kan ik niet direct bevestigen,maar er is wel iets aan de hand in ieder geval. Je moet er volle kennis van hebben ,de schemas en het toestel hebben denk ik.

Z0 heb je hetzelfde geval met een techneut die het onmogelijk achte dat er een verschil zou zijn tussen een 14bit en 12bit Jupiter volgens de schemas,maar die dat de twee toestellen heeft weet wel beter want er is dus wel verschil,een technisch expert achteraf gaf wel toe dat er verschil kan zijn...wat ook het geval is.
 
Hadden 10 jaar lang Xpander.
En opt einde drie.

Ik von de Xpanders anders wel mooier klinken dachtek.
Ma helemaal nie "buisy" wa mij dat 80's gevoel geeft denk ik,

Tegelijk kon die wel iets mooier zingen dan een echt platte DCO.
Had ik de indruk. Een JX-3P DCO is toch minder muziekaal.

Ik heb ze wel nooit vergeleken in dezelfe kamer naast elkaar ofzo
Maar tijdens drie 4 jaar Xpander gebruik, was het nooit de synth die mij warm maakte.
Ik had het meer voor de Polysix op da album, die moest van mij enthausiaster, more alive opnieuw geseeld worden.
tot er een Climax uit kletterde.
 
@egres @Toon

Het resetten van oscillatoren kun je dus duidelijk op meerdere manieren interpreteren. :)

Heb even een voorbeeldje proberen te maken met een Kronos die hier opgesteld stond.. die exporteert audio helaas alleen maar WAV. Ik gebruik het AL-1 model. Niet een echte VA maar je kunt voor de oscilatoren de start phase instellen of deze op random zetten.

De eerste 4 maten is de start phase fixed en de 4 maten erna is het random (je hoort het verschil meteen :)
Aan de amplitude te zien zie je meteen dat de eerste 4 maten ook luider klinken. Zet je bv. die laatste 4 even hard zit het zeker al dichter op mekaar qua klank. Doe je dit met Triangle waves of andere combinaties ga je vast weer iets anders krijgen waarin het misschien andersom weer beter klinkt.

Misschien niet meteen te vergelijken met een Oberheim maar ik had het eerder over een Matrix 1000 vs Elka EK22. Toon merkte terecht op dat er in beiden een 3396 CEM zit en juist daarom haalde ik deze 2 even aan :)

Het verschil in audio tussen deze 2 is dus zo groot als in mijn audiovoorbeeld. Waar de Elka statisch klonk omdat oscillatoren worden gereset, klinkt de Oberheim M1000 lekker random en levendig.

Het laatste wat ik zou beweren is dat ze hetzelfde zouden klinken. Beiden gebruiken iets andere configuraties hardwarematig, bij de Elka heb je zelfs een extra golfvorm , de clipped triangle die de M1000 niet gebruikt op eerste zicht zo te zien.

Ik heb ook weleens een Akai VX600 geprobeerd bij een maatje en zelf een Chroma Polaris. Daarin zitten dezelfde CEMS voor de VCO als de Matrix 12 en Xpander. klinken beiden levendig en iig zonder dat startphase back-to-zero effect uit mijn geluidsvoorbeeld... Matrix 12 heb ik bij een maatje weleens op gespeeld maar toen niet op deze detalis gelet.. op papier een fantastische synth maar ik werd al snel afgeleid door andere synths in zijn ruimte.. Synthex, CS80 etc...
Ik kan het me niet voorstellen dat de start phase voor de VCO's in een Matrix12 gereset wordt maar ik ga morgen eens die Arturia Plugin ervan proberen.. de keren dat ik ermee speelde vond ik die ook niet echt boeiend maar dat heb ik wel met meer plug-ins.. :D

Als je nu een boek over elektronica vraagt voor kerst dan weet je het gelijk :D
 
Aan de amplitude te zien zie je meteen dat de eerste 4 maten ook luider klinken. Zet je bv. die laatste 4 even hard zit het zeker al dichter op mekaar qua klank. Doe je dit met Triangle waves of andere combinaties ga je vast weer iets anders krijgen waarin het misschien andersom weer beter klinkt.
Kan best dat er volumeverschil in zit het waren dezelfde patches met 'n edit op de startphase op 2 verschillende tracks. Ik heb de audio niet bekeken en direct van een stick die in de Kronos zat geupload naar SF. Maar buiten volumeverschil is genoeg te horen toch?.

Het laatste wat ik zou beweren is dat ze hetzelfde zouden klinken. Beiden gebruiken iets andere configuraties hardwarematig, bij de Elka heb je zelfs een extra golfvorm , de clipped triangle die de M1000 niet gebruikt op eerste zicht zo te zien.
Ik wil niet zeggen dat de Matrix 1000 zo 'ramdom' klinkt als mijn voorbeeld maar de Elka klonk statisch als een sampler. Maar goed ik val in de herhaling. :D Ik vond de Matrix 1000 klinken zoals ik het van 'analoge' synths gewend ben. Ik luister en speel liever ipv een schema onderzoeken, of er misschien nog wat te modden valt.. dat laat ik liever aan anderen over :P
 
Hoe vindt je de stereoping werken op de m1000? Gaat dat goed of moet je dan ook heel langzaam Tweaken omdat de midi buffer anders over zijn nek gaat?
Ik ga kortelings de Alpes Machines controller bestellen. Er wordt op mijn verzoek aan een 'speciale' editie gewerkt en zit ongeduldig te wachten op foto's...
(more soon) ;)
Belangrijk is dat je voor het realtime tweaken de 1.20 Rom versie hebt. Ik gebruik nu de gratis CTRLR Panel en dat werkt niet slecht, maar je moet idd traag aan de knoppen 'draaien' anders krijg je artifacts.

En oh, ik zoek een witte Matrix 1000. In Italië zie ik er een aantal te koop. Maar wie durft daar te kopen...? :D
 
Het verschil in audio tussen deze 2 is dus zo groot als in mijn audiovoorbeeld. Waar de Elka statisch klonk omdat oscillatoren worden gereset, klinkt de Oberheim M1000 lekker random en levendig.
De Matrix 6 klinkt nog meer random en levendig omdat de DCO's individueel geclocked worden. Bij de M1000 is er 1 clock.
Het verschil is wellicht klein maar 'round robin' voice assign klink iig erg goed.
Het enige zijn de langzame envelopes. Maar daar is door de trage cpu weinig aan te doen.
Voor de M1000 bestaat wel een cpu mod.

@sKeLeTvM 'speciale' editie? Ander kleurtje? :) Die Alpes Machines controller is wel fijn.
Ben blij dat ik die gehouden heb.
 
Ik ga kortelings de Alpes Machines controller bestellen. Er wordt op mijn verzoek aan een 'speciale' editie gewerkt en zit ongeduldig te wachten op foto's...
(more soon) ;)
Belangrijk is dat je voor het realtime tweaken de 1.20 Rom versie hebt. Ik gebruik nu de gratis CTRLR Panel en dat werkt niet slecht, maar je moet idd traag aan de knoppen 'draaien' anders krijg je artifacts.

En oh, ik zoek een witte Matrix 1000. In Italië zie ik er een aantal te koop. Maar wie durft daar te kopen...? :D
Zet maar door die foto's :D Ben ook wel benieuwd!

Ik heb ergens een nieuwe ROM chip, jaren geleden hier van iemand gekocht, weet ff niet meer welke versie, maar volgens mij nog geen 1.20
 
de nieuwe tauntek rom's maken het mogelijk de Matrix 6/1000 realtime te tweaken zonder dat die over zijn nek gaat.
Zo kan ik bv filtersweeps maken. Met de 1.13 zou de cpu over zijn nek gaan en ging dat niet.
 
de nieuwe tauntek rom's maken het mogelijk de Matrix 6/1000 realtime te tweaken zonder dat die over zijn nek gaat.
Zo kan ik bv filtersweeps maken. Met de 1.13 zou de cpu over zijn nek gaan en ging dat niet.
Wow,dat is cool nieuws,eind verleden jaar (eindelijk na ik denk een jaar of 4 te hebben gezocht) nog een splinternieuwe Matrix6R gevonden en voor een prikje,dan ga ik toch zo een controller kopen denk ik.
 
Back
Top