Hoe oud is te oud?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.356
Locatie
Zeist
Het gaat hier over computers. ;) En de vraag heeft geen objectief antwoord. Niettemin ben ik benieuwd hoe daar hier over gedacht wordt. Vandaag is mijn desktop bezweken, en vandaar dat deze vraag voor mij urgent geworden is. Ik schrijf dit nu vanaf een oud laptopje dat ongeschikt is voor audio-experimenten. Dus moet er ook weer een desktop komen. Gezien het feit dat ik weinig geld heb wordt dat een tweedehandsje. En dan kom je al snel op de vraag van dit topic...
 
een oud laptopje dat ongeschikt is voor audio-experimenten
Als je een webbrowser kunt openen om dit bericht te tikken .. dan kun je zeker ook wel 'iets' van "audio-experimenten" met dit beestje doen ;)
 
Dat hangt geheel af van je setup. Technisch gezien kan je op een atari 1040st nog steeds complete kunstwerken produceren, als je maar de gear hebt.
 
Mijn allereerste windows-pctje van zo'n 30 jaar geleden doet het nog... Muziek heb ik er echter niet mee gemaakt..
Leuk was dat er toen nog weinig beveiligingen ingebouwd werden in software.. :-)
 
Grappige titel van het onderwerp. :D Maar gaat dus over computers. Hangt af wat je gaat doen, en gezien jouw belangstelling voor algoritmen, generatieve dingetjes enz., denk dat het moeilijk is te voorspellen wat je vooral aan rekenkracht nodig hebt in de toekomst. Ik zou zeggen, kijk wat je budget is, en koop het snelste wat je daarvoor kunt krijgen.
 
Ligt eraan wat er aan mankeert. Als het de hd is, is de oplossing vrij simpel. Als het moederbord stuk is, dan heb je een groter probleem.

Waarschijnlijk de harde schijf. Maar de vraag is of het nog zin heeft geld uit te geven om een andere harde schijf te kopen? Voor een vergelijkbaar bedrag kan ik ook een andere, nieuwere tweedehands computer aanschaffen.
 
Over welke soort harde schijf hebben we het hier? Een nieuwe "ouderwetse" van 1 TB heb je voor 40 - 50 euro. Daar krijg je misschien ook wel een tweedehandscomputer voor, maar voor dat bedrag zal het vast een oud beestje zijn.
 
Ik denk dat het handig is om n budget te noemen... er is altijd wel een bang/buck sweetspot te vinden als je een vastgesteld budget hebt.
 
Ik heb er tussen de vijftig en honderd euro voor over. Voor dat bedrag kan ik bij de Kringloop (zodra die weer open is) zeker een andere computer kopen. De huidige kwam daar ook vandaan. De harde schijf is een SATA schijf.

(Worden er hier op de Marktplaats ook wel eens voor mij bruikbare computers in de gewenste prijsklasse aangeboden? Kon daar zo snel zelf niets vinden...)
 
Zeker aan de bovenkant van dat bedrag kun je soms best iets aardigs kopen. Beetje zoeken, en je moet wat geluk hebben waar je tegenaan loopt. Als je keuze hebt, zou vooral letten op processorsnelheid en geheugen. Als het vooral voor audio is, dan neem ik aan dat je op de harde schijf geen filmcollectie gaat opslaan. Dus een hele grote harde schijf heb je niet nodig, audiobestanden zijn veel minder groot dan die voor video. Even als voorbeeld, op dit soort dingen kun je letten als je het aanbod moet beoordelen op bruikbaarheid.

Computers mogen niet op de Marktplaats van dit forum. Volgens de regels:


"Wat is in ieder geval niet toegestaan?
  • Op niet-legale wijze verkregen artikelen, waaronder illegale software;
  • Commerciële handel (bedrijfsmatige inkoop / verkoop);
  • Niet-synthesizer gerelateerde artikelen; met name computers, DJ gear en gitaar-gerelateerde spullen maar ook overige huisraad, gereedschap, rijwielen, toiletbrillen, vogelkooien e.d."
 
Ah - vandaar dat ik geen computers zag staan! Aangezien ik enkel met software synths werk komt het op mij wel wat vreemd over dat computers als niet-synthesizer gerelateerd worden gezien. Maar goed - dat zal wel zijn reden hebben.

Verder doe ik inderdaad niets met video of films. Kun je nog wat tips geven in de zin van geschikte computermerken, en de wenselijke processorsnelheid.
 
Kan me er wel wat bij voorstellen dat computers niet mogen. Je kunt het weliswaar gebruiken voor muziekdoeleinden, maar ook voor nog veel meer dingen die daar niks mee te maken hebben. Als je het wel toelaat, dan loop je het risico dat spullen die duidelijk wel met muziek te maken hebben ondergesneeuwd raken.

Moeilijk om tips te geven waar je naar uit moet kijken, hangt ook af hoeveel haast je hebt. Zo was ik al langere tijd op zoek naar een laptop, met de bedoeling om oudere software nog wat langer te kunnen gebruiken, onder Windows 7. Veel van die oudere software draait daar nog goed op, slechter of helemaal niet op de versies van Windows die later kwamen. M'n wensenlijstje was nog groter, de beste ervaringen qua laptops heb ik gehad met die van HP, dus dat wilde ik het liefst ook. Degelijke behuizing, meestal een goed scherm dat helder en scherp is, etc. (hoewel ik recent een nieuwe heb gezien van HP die op beide punten een stuk minder was). En eentje die redelijk in de buurt te koop zou worden aangeboden, zodat ik het kon zien en proberen voor aankoop. Had er geen haast mee, en het duurde inderdaad ook een hele tijd voordat ik iets zag op MP dat mij wel wat leek. Maar het wachten werd beloond, vond een HP Probook met veel functionaliteit die er goed uitzag, duidelijk niet veel was gebruikt. In prima staat en met een accu die het ook nog goed doet. Voor een prijs die ligt tussen de bedragen die je nu noemt, dat leek mij ook niet zo duur.

Maar als je op redelijk korte termijn iets zoekt, dan is het lastig om iets te vinden als je een lang wensenlijstje hebt. Ik zou goed de specificaties vergelijken van de computers die in aanmerking komen, en vooral letten op processor en geheugen. Benchmarks van processors zeggen niet alles hoe snel een computer is in de praktijk met specifieke software, maar wel wat. Je kunt op websites opzoeken hoe snel zo'n processor is, bv. hier. Kans dat je iets tegenkomt in het aanbod dat in positieve zin opvalt, als de rest van de specificaties voldoende goed zijn voor jouw gebruik, dan zou ik daarvoor gaan.
 
als ik jouw was, zou ik een oude versie van reason proberen. Kan je ook opscheppen dat je alleen vintage gear gebruikt ;)
 
Voor 100,- kun je denk ik een prima tweedehands pctje kopen voor niet al te zware toepassingen.. Vooral bij bedrijven worden ze vaak snel afgeschreven. Het is dan wel handig om een recente windowsversie te vinden, die wordt nog geupdatet. Zelf gebruik ik ook alleen maar oude meuk en ik heb tot voor kort me zelfs nog prima muzikaal vermaakt met een Pentium 4.

Ruim voldoende werkgeheugen (bijkopen?) is belangrijk bij muziekmaken en een goede (onboard) geluidskaart. En de bestanden kunnen best groot worden als je in 32 bits floating formaat uitvoert. Zelf heb ik een externe schijf van zo'n 70,-, dan ben je niet gelijk alles kwijt als je brakke pctje het begeeft...

Linux is natuurlijk gratis en dat gebruik ik ook veel. Maar voor muziek bevalt de workflow van een aantal windowstoepassingen me beter.
 
Laatst gewijzigd:
Een externe harde schijf heb ik ook, en daar staat een backup op met al mijn belangrijke dingetjes.
 
Had mijn bericht nog verder afgetypt nadat je reageerde.. Sorry! :-)
 
Er zijn inderdaad wat zaken die ik vanuit Linux niet kan, maar over het geheel genomen vind ik het ook wel fijn dat mijn mogelijkheden werkend met Linux en Open Source wat beperkter zijn. Dat houdt het wat overzichtelijker. Ik begin langzaam aan een idee te krijgen waar ik mee verder wil, en dat zou (nog) niet zo zijn als er vanuit Windows nog veel meer mogelijkheden bij kwamen.
 
Wat dat laatste betreft, ook al koop je nu een betere en snellere computer, zou de oude die nu defect is nog niet wegdoen. Kan me voorstellen dat je nu niet meer wil investeren in een nieuwe harde schijf, maar wie weet wat je nog 'ns tegenkomt. Zulke harde schijven zijn er genoeg, kan best zijn dat je er eentje gaat vinden, gratis misschien wel. Kun je de oude die nu defect is weer aan de praat krijgen, met een oude versie van Windows erop. Voor Windows is meer te krijgen qua software, kan goed uitkomen als je 'ns iets wil doen wat lastig is op Linux. Dan heb je een uitwijkmogelijkheid, als dat zo uitkomt.
 
Zelf 2 jaar terug een iMac 2006 maxed out voor 100€ gekocht op MP. 1TB, 4GB, 7600GT en 24 inch IPS scherm. Wordt flink muziek op gemaakt. Niet de nieuwste software, maar veel VSTs, een iets oudere Logic e.d. draaien prima. Overigens zou er ook prima Windows 10 op kunnen via Bootcamp.
 
Back
Top