Wist je dat... (Jupiter 4 related)

... ik tot op de dag van vandaag probeer te ontdekken waarom ik de "random" arpeggiator er van verdenk op een vreemde manier, toch niet zo random te zijn als de naam doet uitschijnen en ik een patroon of soort van voorspelbaarheid tracht te ontdekken?

(ik ga proberen om van 1 minuut "random" op 1 of andere manier de noten te analyseren en in een excell te zetten en zo te onderzoeken middels software)
En dan volgende week "toevallig" Euromillions winnen zeker. Snode cijferalchemist!
 
Goed idee en ik zou zelfs durven stellen dat je gelijk gaat hebben. Jaaaaaren geleden, toen ik 14 jaar was (jawel oude knar nu), was de rnd functie (random)
op een Texas Instruments TI99 A, ZX spectrum en C64, niet echt random. Elke rnd vraag was een volgend getal uit een voorop gesteld "menselijk" lijstje.

Random bestaat niet, helaas.
 
Niet echt random , inderdaad, maar pseudo-random. Niet uit een lijstje, er zat een berekening achter de getallen. Zie bv. hier, hoe dat ging met de ZX Spectrum. Je begint met de SEED, een startwaarde. Vervolgens de calculatie ((SEED+1)*75 mod 65537) -1 en het resultaat weer in SEED. Het resultaat is SEED/65536, wat een waarde in het bereik [0,1) is. Enzoverder.
Inderdaad, dat was het. Amai, te lang geleden vind ik. Ik herinner mij niet zo veel meer van die programma codes van toen en van de 6510 processor. Wel leuke machines allemaal.
Wel nog een pak C64 games ontdaan van de beveiliging zodat ze ook naar een diskette konden en gebruikt worden. Dan de Amiga en de Atari 1040 ST enz naar de 8086 machines.
Maar ook toen al een eerste Mac ... haha
 
...er twee varianten van de zijpanelen zijn. Eentje zonder en eentje met drie schroefgaten.

Die met drie schroefgaten is naar het einde van de reeks toe...
 
... tot op de dag van vandaag er mensen geïntrigeerd zijn in de arpeggiator en deze zelfs reverse engineeren, en aldus tot de constatatie komen dat de JP-4
in zijn 540 byte lange code zelfs een mogelijkheid heeft tot............ tape interface??!!!??!!?!!!!!!

Wat ligt achter deze horizonten? Wat ligt er?????
 
Is de jp4 arpeggiator anders dan die van de 184? Want voor zover ik me herinner was die functioneel nogal basic.
 
Als je de manuals naast elkaar legt zijn ze functioneel precies hetzelfde. Alleen met een external clcok werd het ee beetje leuk. Op de een of andere manier kon die JP-4 me niet lang boeien
 
... Er een preproduction model is opgedoken in Canada, dat wel eens heel goed de allereerste Jupiter 4 kan zijn die van de band afgerold is?

Hij heeft bruine drukknoppen aan de voorkant, een afwijkend logo, en handgesoldeerde ingewanden, ook beschikt hij over en andere opdruk
in de "modulatie-hoek"...


jupiter 4 preproduction.jpg
 
... Roland een officiële Jupiter 4 plugout voor de System 8 uitgevoerd heeft?
 
... Roland een officiële Jupiter 4 plugout voor de System 8 uitgevoerd heeft?
deze zit ook als softsynth nu in de roland cloud sinds een paar dagen, ik heb hem hier draaien en hij klinkt echt fantastisch
 
deze zit ook als softsynth nu in de roland cloud sinds een paar dagen, ik heb hem hier draaien en hij klinkt echt fantastisch
Zou ook zomaar mijn volgende aankoop kunnen zijn.
Ben zeer benieuwd hoe hij echt klinkt
 
Tijd om die hardware Juups maar eens massaal te dumpen dan. Ik geef je vandaag 500€, nu je het er nog voor krijgt. #hopenopmeerpaniekdaneenbitcoineigenaar
 
alle roland cloud plugins zijn nu ook vst3 geworden, zelfs de jupiter 4 en 8 ook. Dat ziet er perfect uit op het scherm doordat het ook resizeble gui's heeft.

dit is de jupiter 4 vst
jupiter4vst.JPG
 
Wist je dat ik 't geld had, er een ging testen bij Turnlab, en heel erg ontgoocheld was en m niet kocht...
En toch, ondanks een tech me zegt 't niet te doen, ik er gek genoeg nog steeds naar verlang. Snap ik zelf ook niet, maar er komt er vermoedelijk géén :)
(haha mss was 't de verkeerde versie @Freakydile )
 
Back
Top