sync ableton autopan start

zaphod

Stamgast
Lid sinds
5 september 2001
Berichten
241
Locatie
Delft
ik wil autopan in Ableton een sweep laten maken met een achtergrondgeluidje. Wat ik merk is dat de positie in het stereobeeld niet altijd begint vanuit hetzelfde punt is als ik de track opstart. Ofwel, het lijkt alsof de autopan wel synct op bijvoorbeeld de 1/6 noot die ik heb ingesteld, maar niet aan dezelfde kant begint. Is daar iets aan te doen? Dus ik wil een pan sweep die herhaald wordt maar die bij het starten van de track steeds aan dezelfde kant begint.

Ik heb geprobeerd de auto pan aan het begin van de track aan te schakelen, hopende dat die dan zou resetten en vanuit een bekende toestand zou beginnen. Maar helaas ...
 
ik wil autopan in Ableton een sweep laten maken met een achtergrondgeluidje. Wat ik merk is dat de positie in het stereobeeld niet altijd begint vanuit hetzelfde punt is als ik de track opstart. Ofwel, het lijkt alsof de autopan wel synct op bijvoorbeeld de 1/6 noot die ik heb ingesteld, maar niet aan dezelfde kant begint. Is daar iets aan te doen? Dus ik wil een pan sweep die herhaald wordt maar die bij het starten van de track steeds aan dezelfde kant begint.

Ik heb geprobeerd de auto pan aan het begin van de track aan te schakelen, hopende dat die dan zou resetten en vanuit een bekende toestand zou beginnen. Maar helaas ...

Ik weet hier geen manier voor, maar mocht dat niet lukken, dank kan je altijd die ene track Freezen (uiteraard die ene keer dat het goed gaat).
 
Ik weet hier geen manier voor, maar mocht dat niet lukken, dank kan je altijd die ene track Freezen (uiteraard die ene keer dat het goed gaat).

Die functie kende ik nog niet, dat kan ik eens proberen. Thx!
 
Die functie kende ik nog niet, dat kan ik eens proberen. Thx!

Omdat ik een paar envelopes op die track had liggen heb ik de track gekopieerd en alleen de automation in de kopie opgenomen. De originele track heb ik ge-freez-d en dit doet wel ongeveer wat ik wil.
Toch lijkt het me een beetje overkill, zo'n freeze voor dit probleem. Het lijkt een beetje op het gebruiken van een random generator. Als je wilt dat die altijd dezelfde reeks getallen produceert, dan moet je die een vaste seed meegeven. Dat zou ik bij de kennelijk vrijlopende panning van de auto panner ook graag willen.
 
Omdat ik een paar envelopes op die track had liggen heb ik de track gekopieerd en alleen de automation in de kopie opgenomen. De originele track heb ik ge-freez-d en dit doet wel ongeveer wat ik wil.
Toch lijkt het me een beetje overkill, zo'n freeze voor dit probleem. Het lijkt een beetje op het gebruiken van een random generator. Als je wilt dat die altijd dezelfde reeks getallen produceert, dan moet je die een vaste seed meegeven. Dat zou ik bij de kennelijk vrijlopende panning van de auto panner ook graag willen.

Nope dit lijkt te werken, maar doet het niet. De panning is nog steeds random.
 
Hey, misschien moet ik nog even verduidelijken wat ik bedoel (en anders begrijp ik jouw verhaal hierboven niet :D). Ik heb het over het audio bouncen van één enkel audiospoor, maw alle audio van de track, inclusief alle effecten op dat ene spoor wordt dan naar een wav weggeschreven (en daarna kan je er ook nog de Flatten functie erop loslaten om het definitief naar audio om te zetten, zie: https://www.ableton.com/en/manual/computer-audio-resources-and-strategies/). Het kan daarna dus niet zo zijn dat het effect daarna toch elke keer weer anders is (tenzij je het effect op een ander spoor hebt gezet die je niet gefreezed hebt, en je de audio daarheen gestuurd hebt).

NB het freezen van een track is helemaal geen overkill hoor, dat is een vrij normaal proces die ik toch bijna in elke project wel gebruik, hetzij om cpu intensieve VSTs te kunnen handlen (bv Diva), maar die ik ook regelmatig gebruik om mijn externe hardware (synths en fx) op te nemen.

Misschien nog een laatste tip, ik weet niet welke versie van Ableton hebt, maar M4L heeft ook een Auto Panner, geen idee of die anders is hoor en mocht die ook niet doen wat je wilt, dan zou je misschien deze VST ook eens kunnen proberen (heeft ook een gratis versie): https://www.auburnsounds.com/products/Panagement.html. Die VST is sowieso wel een aanrader btw.
 
Ik heb het over het audio bouncen van één enkel audiospoor, maw alle audio van de track


Ik denk dat dat de essentie is van wat ik moet doen: bouncen. In de ableton manual staat dat na een freeze je nog steeds automation kunt editen, en dat is waarschijnlijk impliciet waar het bij mij nog mis gaat. Als de autopanner niet in de frozen track wordt ingerekend, wordt die alsnog achteraf uitgevoerd en zo te merken op dezelfde manier als voor de freeze. Dan helpt de freeze niet. Een bounce zou dat wel moeten doen. Ga ik proberen.


Bedankt voor de tips!
 
Ik denk dat dat de essentie is van wat ik moet doen: bouncen. In de ableton manual staat dat na een freeze je nog steeds automation kunt editen, en dat is waarschijnlijk impliciet waar het bij mij nog mis gaat. Als de autopanner niet in de frozen track wordt ingerekend, wordt die alsnog achteraf uitgevoerd en zo te merken op dezelfde manier als voor de freeze. Dan helpt de freeze niet. Een bounce zou dat wel moeten doen. Ga ik proberen.


Bedankt voor de tips!

Bij mijn weten geldt die beschikbare automation in de frozen state alleen voor de basic mixing function van de track zelf en niet voor de individuele plug-ins in de audio Effects chain:

Many editing functions remain available to tracks that are frozen. Launching clips can still be done freely, and mixer controls such as volume, pan and the sends are still available. Other possibilities include:
  • Edit, cut, copy, paste, duplicate and trim clips;
  • Draw and edit mixer automation and mixer clip envelopes;
  • Consolidate;
  • Record Session View clip launches into the Arrangement View;
  • Create, move and duplicate Session View scenes;
  • Drag frozen MIDI clips into audio tracks.
 
Ik heb uiteindelijk ontdekt wat er aan de hand was. Ik had een freeze gedaan op de track met de autopanner. De output daarvan had ik naar een 2e track gestuurd die een highpass filter bevatte en wat automation die het volume van de track langzaam deed opkomen. Wat ik ff gemist had was dat er op het highpass filter een modulatie zat door een sample and hold, die vrij liep met een lage snelheid (dus niet aan de clock was gesynct). Die S&H modulatie legde willekeurige accenten op de hoge tonen die af en toe vooral links dan weer rechts terechtkwamen. De auto panning was het probleem dus niet. Weer wat geleerd !
 
Ik heb uiteindelijk ontdekt wat er aan de hand was. Ik had een freeze gedaan op de track met de autopanner. De output daarvan had ik naar een 2e track gestuurd die een highpass filter bevatte en wat automation die het volume van de track langzaam deed opkomen. Wat ik ff gemist had was dat er op het highpass filter een modulatie zat door een sample and hold, die vrij liep met een lage snelheid (dus niet aan de clock was gesynct). Die S&H modulatie legde willekeurige accenten op de hoge tonen die af en toe vooral links dan weer rechts terechtkwamen. De auto panning was het probleem dus niet. Weer wat geleerd !

Haha, ok tja kan gebeuren, maar mooi dat het je het nu opgelost hebt! :okdan:
 
Back
Top