Hoe maak je muziek met hardware sequencers? Elke stap tunen?

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
9.691
Locatie
Streek rond Herentals - België
Ik heb enkele hardware sequencers. Ze noten doen spelen is de kunst niet. Ik vraag me echter af hoe je werkt om naast die sequence nog wat noten elders toe te voegen. Je weet toch niet wat de sequencer speelt?
je zet een knop of fader op een positie tot t geluid je bevalt. Repeat. Sequence klaar.
Maar dan?

of tunen jullie je sequencer elke stap...
 
Heb je wel eens van een quantizer gehoord? Deze 'snapped' naar de dichtbij zijnde noot.
Eventueel kun je ook de 'scale' aanpassen. Zo zet je hem op 'Major Pentatonic' en gaan.

Anyhow wat voor sequencer? Wat ik net zij gaat over analoge step sequencers. meestal 8 of 16 steps.
Als je daarbij wilt spelen en het gaat over een monofone synth word dat onpraktisch.
 
een ARP 1601 momenteel. Quantisen doet ie wel als ik wil, maar dan nog weet ik niet welke nooit it speelt tenzij ik er een tuner aan hang. Dus snufjes zoals scale heeft ie niet :)
 
Ik denk dat je inderdaad met een tuner aan de slag moet, misschien heb je nog een aux out over waar je hem makkelijk aan kan hangen om snel iets naar toe te kunnen sturen. Of zo'n gitaar tunertje bij je speaker houden :). Ik heb nu alleen maar sequencers waarin ik daadwerkelijk kan aangeven welke noten ik wil, of waarin ik een scale kan instellen waardoor je altijd goed zit. Dan moet je wel zorgen dat elke synth in die zelfde scale mee doet. Wanneer ik een voice uit de modular rack mee wil laten lopen moet ik die ook altijd eerst even tunen om te zorgen dat ie precies doet wat ik wil.
 
Als ik wat met sequences doe op bijv de Beat step pro dan vind ik het leuk om bijv de bassline op sommige steps zo nu en dan te verzetten zodat het niet de hele tijd hetzelfde is en je wel in de goede toonsoort blijft.
makkelijker is ze voorprogrammeren, opslaan en dan van de ene variatie naar de andere gaan.
als je helemaal met hardware werkt dan heb je een tuner nodig of zoals je nu doet gewoon op je gehoor.
 
Idd op gehoor is het beste lijkt me. Begin met weinig verschillende noten en kijk wat er bij past. Kan best bevrijdend zijn om niet op noten te hoeven letten.
Ik zie dat het signaal 1v/oct is dus je zou het ook kunnen combineren met eurorack quantisers die scales ondersteunen
 
Ben er ondertussen achter dat de output vd seq niet stabiel is als ie cv krijgt van een synth om te transposen. Maar dat is een ander probleem.
Ik kijk eens naar die quantisers met scale, dank :)
 
Ben er ondertussen achter dat de output vd seq niet stabiel is als ie cv krijgt van een synth om te transposen. Maar dat is een ander probleem.
Nou, dat is toch onderdeel van je probleem? In principe speelt je sequencer geen noten. Hij stuurt alleen een instelbaar voltage per stap naar de output. Als je sequencer het toelaat en hij werkt correct dan kun je vaak met een andere bron (keyboard met CV, sequencer) de sequence transponeren. Als je je synth op een C1 tuned wanneer die geen of 0V op de 1V/Oct input binnen krijgt, dan kun je met een andere bron een voltage toevoegen waardoor e.e.a. transponeert. Als je bv met een andere sequencer 1V stuurt dan gaat je pitch naar C2. Gaan beide sequencers naar 1V dan wordt dat dus C2. Een basis sequence een noot omhoog is dus niks meer dan op de 2e bron een noot hoger pakken (ofwel 1/12e van 1V). Het is wel wat lastig als je twee vrij instelbare sequencers zonder quantizer hebt. Dan is werken met een tuner wel handig, eerst tune je de synth, dan de stappen van de 1e sequencer, daarna de 2e. In Eurorack heb je ook bv precision adders, voor het exact toevoegen van een specifiek voltage. Ik doe dat bv met mijn VPME.de T43, erg fijne module.

Dat dat met analoog niet stabiel zou zijn onderschrijf ik niet. Ik heb zat analoge sequencers gehad die gewoon stabiel waren. Het hangt soms van de ouderdom af (verouderde componenten of gewoon slijtage) en de bouwkwaliteit af of je fluctuaties krijgt. Digitale sequencers kunnen meestal het kunstje van de sequencer sequencen niet.
 
Ok met de seq bedoelde ik de pro one. Die zijn cv out gebruikte ik om de arp sequencer te transposen. Misverstand gecreëerd , sorry.

Mijn seq pro one zijn cv out blijft niet in tune over de noten, merk ik als ik die gebruik voor de transpose. De dominion 1 wel.
dus dat probleem is oplosbaar.
ik weet niet of een darktime analoog is. Vermoed van wel. De arp 1601 is nog geen jaar oude kloon.
Mute gebruikte de 1601 voor depeche mode hun eerste 5 lps. Miller gebruikt m nog steeds vertelt hij op YT.
DAF deed t ook nog tot recent.(RIP)
Het schuifjes zetten en zo iets tofs vinden is heel fijn. Enkel er wat passends bij verzinnen als,je niet weet wat je hebt onder de faders is gedoe. Maar de stap functie en een tuner verhelpt dat. Tenzij t te laag is, dan geeft de tuner niet thuis.
O ja, de 1601 heeft quantise en de darktime ook.
 
Laatst gewijzigd:
Bij de Pro One kan het misschien een calibratie issue zijn? DarkTime is zeker analoog, erg flexibele sequencer, heb 'm ook gehad.
 
Ik heb zijn output gemeten ‘et de voltmeter. 1,02 volt/oct. Volgens de tuner onwerkbaar vals.


van hoogste toets naar beneden de spanning gemeten vd cv out van de
pro one.
Volt dus



3,16
3,08
2,99
2,91
2,82
2,74
2,65
2,57
2,48
2,4
2,31
2,14
2,06
1,98
1,89
1,81
 
Ja, die zit er dan volgens mij wel een beetje naast. Kun je 'm zelf calibreren? Vaak circuleren er wel wat service manuals op het net.
 
Back
Top