NI Maschine (software v2) workflow verbeteringen

Ik ben erg benieuwd wat voor toekomst plannen zij hebben misschien toch nog een reden om maschine mk3 als nog aan te schaffen!
 
ze willen dit jaar, wat ze al jaren beloofd hebben, stap voor stap invoeren. ik heb maschine zo'n 2 jaar nu, denk ik, met maschine mk3 en maschine jam. zelfs binnen de beperkingen vind ik het heerlik werken, het past bij een oude workflow van mij, maar met meerdere mogelikheden. dat aftertouch niet wordt ondersteund is wel wat kurieus.
toch, heb ik er een aantal tracks meegemaakt, vrijwel geheel maschine, en daarna door cubase, louter voor synths, die niet binnen zoals nu heten; sections pasten. en vocals natuurlik.
het arrangement doe ik vrijwel geheel in de standalone versie. en dan als plugin in cubase, met meerdere outputs.
ik vind het een heerlik ecosysteem, heb ook komplete 11 ultimate.

nu al een tijdje niet meer gebruikt, dat gebeurt zo in periodes, maar ben er weer mee bezig.

dit is een copy & paste van éen van de developers zelf:

MASCHINE 2.10
  • ADDED Auto-Growing Patterns:
    Upon creating a new Pattern, the length no longer needs to be defined in advance (still can be, but is optional). You can record at free Pattern length and after you are done recording, any silence will automatically be trimmed to the nearest Bar (quantisation can be adjusted via grid settings). After recording you can define the Start of your Pattern and Length, to pick the take or part of your recording that you liked best.
  • ADDED Pattern Start Position:
    You can now define a Start-Offset for each Pattern. The above mentioned play range (set via Start and Length) can be freely moved throughout the Pattern via the Position marker from HW-Controllers or by dragging the loop range left and right in the Software.
  • ADDED Pattern Play Position indicated on the LED Touchstrip for MASCHINE MK3 and MASCHINE MIKRO MK3 (when Touchstrip is not used otherwise)
  • FIXED A problem where Multi-Outputs of MASCHINE 2 were not working correctly in Pro Tools
  • FIXED A crash when loading Meteoric Rise: Tomahawk Kit and creating a Pattern
  • FIXED a crash / error message “project could not be saved” when switching between Audio-Module and Sampler
Further down the line
This update defines the shape of things to come for MASCHINE in 2020. We will be focusing on features that enable you to use Patterns, Scenes and the Song-View (Timeline) in more flexible ways and working towards extended and improved Arrangement Features in MASCHINE.

In the coming months, we will be putting all our efforts into these features and enhancements and hope to share the first prototype in our Beta community around March/April.

Our ultimate goal is to get to a point where you can produce tracks start to finish in MASCHINE and we will continue working towards this point step by step, one feature at a time. I’m looking very much forward to the journey ahead of us and I hope that the upcoming release will be a welcome workflow addition to many of you!

Cheers,
Kai
 
You can now define a Start-Offset for each Pattern. The above mentioned play range (set via Start and Length) can be freely moved throughout the Pattern via the Position marker from HW-Controllers or by dragging the loop range left and right in the Software.

En als het dan ook nog mogelijk wordt om (net als in Ableton clips) de start marker binnen de loop aan te passen en de loop selectie in zijn geheel op te schuiven, dan zijn we eindelijk ergens (voor wat betreft de pattern/session view dan, nog niet voor wat betreft de arrangement view ;))

ADDED Pattern Play Position indicated on the LED Touchstrip

Dat is toch ook wel rete handig, dit lijkt niet veel voor te stellen, maar in de praktijk maakt dat echt veel uit. Wat ik nu vaak deed is toch ergens een laptop/monitor in de buurt hebben, dan via de controller de pattern helemaal uitzoomen en dan kan je zien waar je ongeveer in de loop bent, best wel omslachtig om elke keer opnieuw te moeten doen per pattern, dit maakt dat in 1 klap overbodig.
 
Ze zijn met mij aan 't communiceren over n bug die ik heb. Benieuwd of 't aan mijn outboard ligt of aan Maschine.
 
En als het dan ook nog mogelijk wordt om (net als in Ableton clips) de start marker binnen de loop aan te passen en de loop selectie in zijn geheel op te schuiven, dan zijn we eindelijk ergens (voor wat betreft de pattern/session view dan, nog niet voor wat betreft de arrangement view ;))



Dat is toch ook wel rete handig, dit lijkt niet veel voor te stellen, maar in de praktijk maakt dat echt veel uit. Wat ik nu vaak deed is toch ergens een laptop/monitor in de buurt hebben, dan via de controller de pattern helemaal uitzoomen en dan kan je zien waar je ongeveer in de loop bent, best wel omslachtig om elke keer opnieuw te moeten doen per pattern, dit maakt dat in 1 klap overbodig.

wat ze nu aan het doen zijn lijkt al op ableton... ik ben een controller freak dus koop ook vanwege controllers iets, arturia spark, reason en ableton.... maschine mk3 heb gekocht echt vanwege de workflow, zoals al gezegd een oude workflow, kon ik binnen maschine doen.

maar wanneer ik kiezen moest, zo ableton eruit gaan.. al begin ik daar nu toch echt goeie dingen in te maken... ach, ik houd ze beide natuurlik, ik merk dat ik in ableton anders werk dan in maschine, in maschine voor het meer heftiger werk, al is een 1 van laatste tracks, in ableton gemaakt, vanwege een bug in 2.9.2 (en ik had geen zin om een versie lager te gaan, had sowieso een tijd stil gelegen met het afmaken van tracks, veel geleerd, verdiept in wat ik al heb, natuurlik ook wat bijgekocht, wat werkelikke uitbreiding zijn. dus verdiept vooral in sounddesign en heeft zijn vruchten afgeworpen). ik brabbel te veel... threehead, is gemaakt in ableton, zoals ik in maschine zou werken.
al zijn de vocals uiteindelik in cubase toegevoegd (komt door dat ik soort direct monitoring "systeem" heb, dat nogal vreemd is, maar wel fijn werkt, in cubase kan ik dat met 2 toetsaanslagen routen.. en dan nog de mixer aanzetten, speciaal daar voor gekocht, waarom??).

goed terug naar maschine, ze doen het inderdaad zeer voorzichtig, ik denk dat er vele redenen zijn, maar er is natuurlik ook het probleem dat elke uitbreiding, niet de mogelikheden die er waren, naar de maan laat gaan.
het is inderdaad wel een beetje een programmeer zooitje bij NI. maar tegenwoordig zitten er developers op de threads, minder geschreeuw.

ik heb nooit me echt gestoord aan de beperkingen. ik wist wat ik kocht. en het heeft me veel gegeven, plezier (wat het is heerlik werken met de mk3 + jam) en mooie tracks. en maffe tracks, die ik niet plaats... met maffe tracks bedoel ik: normalere tracks...
goeie drumkits overigens. heb éen expansion gekocht, want ik maak mijn eigen samples (daarom is maschine zo'n plezierige omgeving voor mij), voor drumkits die ik zelf niet zou kunnen maken.

je kunt veel aanmerken op maschine, maar ik zelf kan niet anders zeggen: heerlik werken. en ja, ik ben niet zonde kritiek, die uit ik ook, maar goed ik heb ook kritiek op cubase pro 10.5, waarom geen routing zoals in bitwig of ableton of reaper of reason? goed, daar zijn andere methoden voor, en mis het dan ook niet echt. aangezien ik ableton, reaper en reason heb... geen bitwig, anders wordt het echt te veel.

wel leuk deze thread. aandacht voor maschine. wat NI's centrum gaat worden.

klinkske het aansturen van externe midi-apparatuur? ik zie daar wel eens verhalen over, maar zijn soms tegenstrijdig. zelf niet uitgeprobeerd, geen outboard gear. wil wel eens met mijn buurman een setup gaan maken, tijdelijk...

hoe blijf ik on-topic, zijn daar ook youtube tutorials voor?

EDIT: ja die play position, via de leds is erg handig. werkt overigens ook in arrangment view, maar dan heb je er minder aan, zie je wel, wanneer je door de schermen heen gaat, waar je ongeveer zit.

maar het lijkt erop dat ze nu dingen eindelik echt goed gaan aanpakken. en ik ben erg blij met wat ik met maschine kan. voelt toch als hardware...
 
Dit was de insteek van Maschine 2.0 in 2013 ook al! '1.0 moet van nul hergeprogrammeerd worden om deze nieuwe functies te ondersteunen'. Betaalde upgrade, vermiste functies en 7 jaar wachten tot het zo ver is, heh.
Fijn dat het nu lijkt te gaan gebeuren, maar voor mij toch een duidelijk teken dat Maschine geen drastische ontwikkeling meer gaat zien, zeker in combinatie met personeel dat vertrekt, en die nieuwe investeerders die toch vooral ROI willen zien.
Referenties naar een standalone versie zitten er ook al jaren in, benieuwd of dat er nog van gaat komen.
Akai liep destijds achter qua software, maar die mpc's en de Akai Force lijken toch een sterke optie, zijn er hier Maschine-gebruikers die kunnen vergelijken?

Edit: outboard gear was inderdaad bij mij ook een probleem. Een van de redenen dat ik mijn MK2 onlangs verkocht heb.
Als ik het me juist herinner kon er maar 1 kanaal of Cc tegelijk aangesproken worden? Is al een tijdje geleden, dus niet meer heel helder.
 
top shit. ik zal maschine altijd als plugin gebruiken en voornamelijk voor beats, maar elke workflow verbetering is top.
iets arrangeren in maschine vind ik echt een hel overigens. verspringende tijdlijn ellende ook als plugin in pro tools. dat ie t alleen echt goed doet als je vanaf t begin start soms, dat soort crap.. dan sleep ik maar midi naar pro tools, terwijl pro tools ook toch niet bekend staat als de meest ideale midi editor. dat is wel wat verbeterd overigens, maar ik vind maschine echt 'plakkerig' qua editten en arrangeren
 
Back
Top