Behringer Solina String Ensemble met Small Stone Phaser in de maak

 

Attachments

  • behringer-solina-string-ensemble-728x301.jpg
    behringer-solina-string-ensemble-728x301.jpg
    24,4 KB · Bekeken: 867
Als het een rack blijft, is het heel slim. Ik zou het zelfs overwegen, de beste stringbak ooit wat mij betreft, al is het gebruik heel beperkt.
 
Als die even goed klinkt als een VST koop ik 'm :P
Nu gebruik ik altijd dezelfde Solina preset in liedjes, dus als ik het bakje heb maak ik dat geluid gemakkelijk na en kan ik mezelf wijsmaken dat het 'mijn geluid' is. :kroon:

Het bakje zelf: Het is idd nogal minimaal. Ik denk dat de prijs zal bepalen of het de moeite zal zijn om aan te schaffen, of niet ... of we zijn gewoon verwend.
 
Mooi hoor.. gaat de eerste Berhringer-kloon worden die een stuk duurder zal zijn dan ik voor het origineel heb betaald.
 
Heb ook ooit zo’n 310 unique theatre orgel gehad maar dat is een log zwaar bakbeest om u tegen te zeggen, dus weer laten gaan. Nu dit is wel een hele toffe kloon van het string gedeelte en je tilt er geen breuk aan. Een lichte versie met toetsen, speakers, audio-in en plek bovenop voor een laptop en 19”rekje zou helemaal leuk voor de woonkamer zijn geweest, maar deze module zal ook moeilijk te weerstaan zijn.
 
Knap van Behringer dat ze zo'n oud design hebben vertaald naar moderne componenten en productie, met MIDI erbij. En de sound komt zeker in de buurt. Alleen weer -zoals bijna altijd met modern analoog- zit er in de oude een bepaalde "romige zachtheid" die je in de nieuwe niet hebt. Maar goed, los daarvan is dit wel weer (zoals bij de VC340) een apparaat waarmee Behringer een meerwaarde op de markt brengt ipv een ripoff (voorbeelden genoeg). En dat vind ik een mooie ontwikkeling.
 
Klinkt toch echt niet slecht!!
Heb soms nog wel eens spijt dat ik mijn Solina destijds heb verkocht, maar kreng was echt groot en zwaar en had er geen ruimte voor.
De streichfett die ik nu heb is aanzienlijk handzamer. Tezijnertijd maar eens vergelijken met deze Bohlina
 
Dit is een welkome vervanger voor het origineel, als dat de geest geeft.
Opa vertelt:
Het String-Ensemble is een van mijn favoriete instrumenten. Het is het enige dat meeging naar alle optredens en ik heb het slechts op twee albums niet gebruikt. Mijn eerste kocht ik in 1988 van een bedrijf in Dordrecht, genaamd De Geus, dat de inventaris van Eminent had opgekocht. Compleet met glasplaat en voetpedaal. De aanschaf was ingegeven door de bijzonder lage prijs van 250 gulden (€ 113,45), niet door kennis van het instrument. De katten molden enkele toetsen en later ging het in rook op toen ik er in een domme bui een analoge sequencer op aansloot om het volume te regelen. Het tweede exemplaar, dat iets minder vet klinkt, heb ik nog steeds. Ik heb het laten midificeren door Maurits Overgauw uit Oeteldonk. Wat een werk was dat. Minimaal 49 soldeerpunten. Maar hij was binnen een dag klaar. Een noot van het violin-register is al jaren onstabiel maar ik krijg die noot nog steeds aan de praat. Het derde exemplaar was defect. Een van de noten bleef doorklinken. Ik heb het gekocht om het ensemble eruit te laten halen en in een rek te laten inbouwen. Ik verwachtte namelijk dat de levensduur van het effect langer zou zijn dan die van de signaalbron. De inbouw heeft Saint Eric voor me gedaan. Later heeft hij het apparaat oor me uitgebreid met cv-in voor de lfo's en een bypass-knop. Dit unieke apparaat klinkt naar mijn mening beter dan de Elkorus maar die heeft meer instelmogelijkheden en ruist minder.

Vrijwel iedereen zal dit instrument met het ensemble (modulation in Solina-taal) ingeschakeld bespelen. Toch had ik een toepassing zonder het effect. Dan klinkt het namelijk net als een Thais mondorgel. Dat is ook een parafoon instrument. Toen ik daarachter kwam - ik heb zo'n bamboe monorgel thuis - kon ik dat gebruiken als intro van mijn Thaise liedje.

Overigens ben ik zeer onder de indruk van de Waldorf STVC, de opvolger van de Streichfett. Jarenlang mocht het van mij alleen maar analoog zijn maar die tijd is voorbij. De digitale emulaties zijn zo goed dat ik het verschil niet meer hoor. De rijkdom en de beweeglijkheid van het geluid maken dat ik er net als met de Solina uren zoet mee kan zijn.

Ik hoop dat Behringer midi zo implementeert dat je met program change commando's de registratie kunt kiezen, zoals met de midikit van kenton kan. Maar ik heb er een hard hoofd in. Ze zijn niet scheutig met hun midi-implementaties in hun klonen, hoewel hun standaard marketingpraatje dat wel beweert.
 
Dit volg ik toch wel met interesse.
Ik weet nog niet of ik hem ook daadwerkelijk wil hebben daar de Streichfett in mijn hok uitstekend dienstdoet op dit vlak.
Aan de andere kant kan ik mij ook voorstellen dat deze weer voor een prijs op de markt komt dat mijn hebberigheid het wint en ik hem toch niet kan laten liggen.
 
Ik heb de indruk dat -ie meer als een Solina klinkt dan de Streichfett. De Streichfett heeft wel meer simulaties van andere strings en kazige (in de goede zin des woords) apparaten. Dus dat wordt beide. Door mijn eeuwige plekgebrek overweeg ik sterk m'n Solina String Synthesizer weg te doen, hoe zeldzaam -ie ook mag wezen. De Streichfett kan 'm niet vervangen. Nu maar hopen dat Bolina dat wel kan. Het Explorer deel krijg ik wel ergens anders uit.
 
behringer-solina-770x425.jpg

Via een "Engineer's Update"-video laat Behringer ons het voltooide SOLINA String Ensemble zien en zegt dat het de komende maanden op de markt moet komen.

 
Bring him home ❤️

Fijn zo’n portabel versie
Enige wat ik iets minder vind van de behringers die ik tot nu toe heb geprobeerd is dat de midi->cv omzetting iets sneller vastloopt bij hoge aantallen opeenvolgende noten / snelle appergio’s dan bv een simpele doepfer mcv4 , laat staan een kenton
Maar ja kniesoor die erop let 🥳
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top