Elektor Formant frontpanels en pcb's

Dirky

Ingeburgerd
Lid sinds
29 oktober 2010
Berichten
93
Ik ben hier op 't forum een tijdje afwezig geweest. Met tegenzin maar soms is 't leven niet zoals je wilt dat het zou moeten zijn...

In mijn werkplaats liggen nog steeds honderden IC's en andere componenten te wachten op een bestemming. Die bestemming moet een FORMANT synthesizer zijn, net als wat ik eind de jaren '70 van de vorige eeuw heb gebouwd.
Ik ben er dus een tijdje uit en vraag me af of er inmiddels geen frontpanelen en/of PCB's ergens te koop aangeboden worden?

(Voor zij die me op een ander spoor willen krijgen; Ik weet dat er vandaag de dag zeker beter materiaal voor minder geld te koop is. Maar dat laat me koud want nostalgie heeft hier de bovenhand...)

alvast bedankt voor eventuele links en/of goede raad!
 
Ik kan je blij maken hoop ik! Ik heb op m'n 16e een Formant gebouwd, en ben pas begonnen met een Eurorack, waarin ik een aantal van de Formant modules heb verwerkt. Echter, er is een en ander dat ik niet gebruik:
-frontplaat 12dB VCF
-3 frontplaten VCO
-een frontplaat VCA
-Keyboard (Kimber Allen) incl. interface (allebei, zowel die voor in het keyboard als de 'ontvanger', originele Elektuurprints), met de frontplaat, afgebouwd in goede behuizing van glanzend zwart geverfd multiplex, volgens de bouwtekening uit het boek (en uitgebreid gebruikt, dus getest, zoals alles, voor een jaar of 10).
-De voedingprint, met alles erop en grote koellichamen aan de transistors
-Eventueel ook de VCO's (uiteraard ook afgebouwd en afgeregeld, op originele Elektuur-print natuurlijk) van eentje is alleen de dubbeltransistor-met-oven van de exponentieelconverter doorgebrand (zeer hoogstwaarschijnlijk, volgens mijn metingen lang geleden)

Op sommige frontplaten zit een extra schakelaar of in/uitgang, niet heel erg netjes maar wel heel functioneel; zo heeft een van de VCO's een suboctaafuitgang (en printje natuurlijk ,als je wilt, thuisgebakken door een adolescent natuurijk...) en nog zo een en ander.

Ik heb trouwens ook nog de vier afleveringen van de Formantkrant die indertijd door de Fromantclub is uitgegeven in een ringbandje, met een hele hoop heel bruikbare modificaties en aanvullingen er in beschreven. Ik heb daar veel van gebruikt, en ze waren/zijn allemaal fantastisch. Daar wil ik overigens best een en ander van delen hier met scans, maar wellicht stel je - in de nostalgische bui - de complete uitgaven op prijs.

UIteraard wil ik hier wel een vergoeding voor waarvan ik weer verder met m'n huidige project kan maar ben zodoende ook zeker in voor een (eventueel gedeeltelijke) ruil.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb nog aardige berg Formant spullen liggen. Grotendeels al bestukt. Ik ben van plan een mega formant te gaan maken met zo'n 80modules mocht er tijd over zijn :-) Maar als iemand orginele frontpanels zoekt ik, die ga ik niet gebruiken nml, dan ik heb er een aantal over. Ook losse onderdelen heb aardig wat van liggen...
Astrogator Ik zou graag wel een copie van die krant willen, dat kan nog van pas komen..
 
de dubbeltransistor-met-oven van de exponentieelconverter doorgebrand

Dat is de uA726. Normaal zijn die heel betrouwbaar, dus hopelijk is er niks anders mis wat hem de kop heeft gekost. Over kosten gesproken: een vervanger vinden is moeilijk en duur, en let op voor niet-funcionele namaak.
 
Astrogator Ik zou graag wel een copie van die krant willen, dat kan nog van pas komen..

Nou, een copie van die hele krant wordt lastig, het is pre-internet immers, gewoon ouderwets ringbandje, of bandje, tis een behoorlijk pak papier, denk 2 keer dikte formantboek. Een hoop is bouwervaringen en allerelei kleine overpeinzingen en ideeën in lange teksten. Verder een aantal pagina's met handige schema's voor kleine uitbreidingen, daar kan ik wel eens een scan van maken. Maar bv de sequencer, een project in 2 afleveringen van een van de leden is echt niet te doen, zeker 20 pagina's. Of het duofone keyboard, dat is ook een flinke bubs. Ik zal eens kijken wat ik voor je kan doen als'ie weer opduikt (kan 'm op het moment even niet vinden, maar kan niet ver zijn want heb er een maandje of twee nog iets uit gebouwd en de modificaties opgezocht in de delen van de Formant die ik nu gebruik in m'n nieuwe synth.
 
Heeft iemand nog een Elektor Formant RFM module over, of alleen de potmeters daarvan?
Mijn systeem is zo goed als klaar maar de RFM werkt niet erg mee helaas.
 
Heeft iemand nog een Elektor Formant RFM module over, of alleen de potmeters daarvan?
Mijn systeem is zo goed als klaar maar de RFM werkt niet erg mee helaas.

Ik heb er onlangs een gebouwd op stripboard, was ook even knokken tot die het goed deed. heb overigens maar 2 van de drie filters gebouwd, anders paste het niet op een Eurorack frontplaat Bovendien leek het me voldoende (kan er altijd nog een of 2 van die trapjes bijbouwen ook natuurlijk).
Uiteraard wil ik die niet kwijt, want ik wil al zo'n ding sinds ik m'n oorspronkelijke Formant 25 jaar geleden bouwde -en nu ik 'm heb stelt'ie me zeker niet teleur, heel fijn ding. Heb ook een paar modificaties gedaan, oa een 'dry' regeling, zodat ik zo'n filter ook zonder -of met minder- bijmenging van het oorspronkelijke signaal kan gebruiken. En de mogelijkheid de twee filters apart te gebruiken, of een tap van een van de twee zonder oorspronkelijk signaal naast de mix te gebruiken.
Maar misschien kan ik je helpen. Wat is precies je probleem ermee? En wat voor systeem heb je gebouwd trouwens, een complete Formant? Of van alles met ook Formant modules of alleen een RFM?
 
Het is een kompleet oude Formant systeem, maar ben reeds voorzien van nieuwe potmeters!
 
'k Heb mijn draadje hier een tijd lang uit 't oog verloren. Bedankt voor alle tips en links. 't Is leuk te zien/horen dat er her en der wel zaken aangeboden worden maar met de "beetjes" geraak ik niet aan een geheel. Uiteindelijk ben ik zelf printplaten gaan etsen - the old fashion way - en de frontpanelen zal ik later op de CNC frezen. Ik post wel enkele foto's als er wat begint zichtbaar te worden!
 
Dat is de uA726. Normaal zijn die heel betrouwbaar, dus hopelijk is er niks anders mis wat hem de kop heeft gekost. Over kosten gesproken: een vervanger vinden is moeilijk en duur, en let op voor niet-funcionele namaak.

Tja, je kunt natuurlijk gewoon simpel twee gepaarde transistors nemen, op elkaar geplakt, die ongeveer de zelfde specificaties hebben. Zal niet zo stabiel zijn als het origineel, maar vast prima bruikbaar, zeker als het de 'derde' VCO is; zwalkt die wat meer, des te lekkerder toch? Ik meen dat in het FOrmant-boek zelfs een dergelijke oplossing beschreven is met suggesties voor type tor, voor als die 726 te duur of onkrijgbaar zou zijn.
Wordt er overigens niet nog ergens een min of meer vergelijkbare chip gemaakt ergens?
Ik post wel enkele foto's als er wat begint zichtbaar te worden!

Ooooh die wil ik heeeeel graag zien als je zo ver bent!!
 
Laatst gewijzigd:
En die uA726 problemen kan je voor 10€ en enkele componenten oplossen: https://www.portabellabz.be/pa726.html
Voor mijn Formant heb ik nog een 15-tal uA726's liggen die ik eind de jaren '70 van de vorige eeuw had gekocht omdat ik toen speelde met de gedachte een monster-synth te bouwen. Ook de meeste andere componenten liggen hier met hoopjes... :-) Nu nog een hoopje tijd vinden! :-)
 
En die uA726 problemen kan je voor 10€ en enkele componenten oplossen: https://www.portabellabz.be/pa726.html
Wauw, prachtig werkje is dat! Even onthouden voor als ik toch weer m'n VCO's, of beter gezegd óók die derde weer in gebruik wil nemen. (voorlopig hou ik 't bij de VCO's in m'n Neutron en Model-D, plus 2 Curtis clone 3340's die ik net heb aangeschaft om een simpeler oplossing voor VCO-honger te knutselen) En met foto's van dat bordje op een Formant VCO nog wel... Niet zo'n sjieke blauwe slikscreen Elektuur print zoals ik ze heb, mar je kunt de vraag stellen wat eigenlijk cooler is, dat of zo'n zelfgemaakte, hoogstwaarschijnlijk met foto-printplaat - begin jaren 80 ook nog even mee geëxperimenteerd, maar na twee mislukte bordjes en een hoop guldens lichter als tiener hield ik het voor gezien en ging lekker verder met m'n stift, afwrijfprintsymbolen en tracks en een hele hoop vlekken van ijzerchloride overal en nergens... TOen ik afgelopen winter een deel van m'n oude Formantmodules weer in gebruik nam kwam ik weer een heel stel van die kunstwerkjes tegen van alle modificaties en aanvullingen die ik er bij had gemaakt. Ah, those were the days... Meerdere printsporen overbrugd met draadbrugjes omdat de chloride toch net door de stift heen had gevreten, raadselachtige layouts en proberen te raden en 'lezen' wat precies de schakeling is enz enz.
 
Nog een paar oldies gevonden tijdens het opruimen van de zolder:

pro synth by Dirky dyniMo, on Flickr

pro seq by Dirky dyniMo, on Flickr

Beide units zijn gebaseerd op de Formant Pro. Ooit aan begonnen maar nooit verder geraakt daarmee. Zal wel in de prullenmand eindigen...
 
Ik ben deze morgen begonnen met het (nagenoeg) correct hertekenen van de oorspronkelijke Formant frontpanelen. Ik heb iemand gevonden die als hobby "zeefdrukt" en mijn panelen zal voorzien van de correcte opschriften. 't Zal nog een tijdje duren vooraleer alle panelen uitgetekend zijn maar 't is alvast een goede start...

ZEEFDRUK FORMANT by Dirky dyniMo, on Flickr
 
Ik ben deze morgen begonnen met het (nagenoeg) correct hertekenen van de oorspronkelijke Formant frontpanelen.
IK begrijp niet zo goed waarom je de moeite neemt om het helemaal opnieuw te tekenen ipv gewoon te copieren uit het boek? Of heb je het boek niet en teken je het na van frontplaten die je hebt, of een foto?
Complimenten overigens voor wat je al in een dag (of zelfs ochtend?) hebt weten te produceren!
 
Da's inderdaad een logische vraag... De boeken heb ik wel degelijk maar die afdrukken zijn niet allemaal correct. De grote modules staan verkleind in het boek en die moet je dan aanpassen... De tekeningen die ik nu maak zijn perfect bruikbaar voor drukzeven, voor het frezen van de panelen, en voornamelijk ook zijn die bruikbaar als basis voor toekomstige modules die "niet-elektuur" zijn. En tja, als gepensioneerd ontwerper/tekenaar kost dit echt niet veel moeite! :-)
 
Gaaf hoor die panels.
Bij de LFO's zou ik zelf fast en slow omdraaien, en de streepjes weglaten.
Daar kan ik me nog steeds aan ergeren bij mijn orginele frontjes : )
 
Back
Top