Sugar Bytes DrumComputer (eerste indruk)

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.642
Locatie
Zwolle
Dit weekend heb ik gespeeld met Sugar Bytes DrumComputer en dat is een interessante nieuwe VST. Alle drumgeluiden wekt hij synthetisch op en met een druk op de knop kun je de complete drumkit of per kanaal een geluid randomizen. De sequencer en User Interface zijn echt geweldig :okdan:

Maar er zijn ook nadelen. Het laag is matig en echt lekkere kicks komen er niet uit. En met 119 euro is hij behoorlijk prijzig. Daar staat tegenover dat je geluiden tot na de komma kunt tweaken en elke parameter kunt automatiseren. Ideaal om te experimenteren.

Heeft iemand anders de plugin al geprobeerd? En wat zijn jullie ervaringen of eventueel alternatieven?

https://sugar-bytes.de/en/drumcomputer
 
Ik ken deze drummachine niet. Lijkt mij wel interessant. Als alternatief kwam alleen heartbeat in mij op. https://www.softube.com/heartbeat#/ Heartbeat vond ik alleen niet zo indrukwekkend. De opzet doet mij een heel, heel, heel klein beetje aan MicroTonic en Waldorf Attack denken. Ik ga eens een demo proberen :okdan: goede tip!
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb er inmiddels wat langer mee gespeeld en het is het net niet voor mij. Vooral omdat de drumklanken me te synthetisch zijn. Kicks en snares overtuigen ook niet helemaal. Maar voor veel genres kun je er prima percussiegeluiden uithalen en volledig naar je hand zetten.

De workflow is ook supergoed gedaan en de plugin nodigt enorm uit tot experimenteren. Patterns kun je met 2 muisklikken kopiëren en plakken. En er vervolgens varianten van maken en in een chain aan elkaar knopen. Toffe patterns kun je ook met drag en drop zo in je DAW slepen. En met Remix krijg je allerlei onverwachte elementen. Al met al een uitstekend doordachte plugin... maar de geluiden die eruit komen zijn niet helemaal mijn smaak.

P.S. De randomizer is ook een slimme vondst. Elk kanaal heeft een randomize-button. Maar je kunt ook de complete drumkit opnieuw laten samenstellen, of een random drumpatroon in een sequencerspoor plakken. Zo heb je al snel een leuke basis staan. Echt slim gedaan :okdan:
 
Laatst gewijzigd:
ken deze louter van reputatie op KVR. ik heb zelf de arturia spark 2.4, die wanneer ik een drumkomputer vst gebruik, gebruik... want ik gebruik ook simpelweg eigen samples, flink bewerkt.. al heb ik ook eigen drumkits, en ben een nieuwe aan het maken in spark.
ik heb softube heartbeat, nog weinig gebruikt. lijkt me vrij beperkt tegenover sugar-bytes, maar ik moet zeggen dat ie wel goed klinkt. en toch meer kan dan ik dacht. vooral gekocht, was flink in de sale, als uitbreiding voor softube modular... en is, wellicht als ik hem vaker gebruiken, toch een heel goed alternatief. heeft geen sequenzer, net als battery 4 dat niet heeft. is voor snel iets uitproberen, lastig. al is dat simpel op te lossen, in cubase of reaper. of in reason.. te lui, om dat te doen, vooralsnog.
de arturia spark 2.4 kan via een modulaire opzet, ook via synthese werken. alleen het is erg klein, het venster. lijkt wat op reaktor. hee, reaktor! daar zijn volgens mij ook erg goede drumcomputers voor. in de user library.
de spark 2.4 heeft ook veel modulatie mogelikheden. er wordt nogal neergekeken op de arturia spark, niet door mij. 2e hands voor een prikkie te kopen, zag ik laatst op KVR.

volgens mij is de korg drum designer een erg mooi alternatief, al is ie een rack instrument in reason. maar je kunt 16 pads, met verschillende bouwstenen, misschien niet zo uitgebreid als sugarbytes, wel heel bizondere drumsounds maken. ondergewaardeerd door mijzelf, herontdekt. (reason 10 heb ik, 11 nog niet, sla ik over denk ik.)

dit is even een snel bericht. jammer, dat ie tegenvalt, bombario , op KVR wordt ie zeer geprezen, wanneer ik het me goed herinner. maar dat zegt niets, als je geen serum hebt, dan hoor je er niet bij...

te synthetisch, ik zag dat ie wavetables ondersteund, wellicht wat wavetables vinden die bevallen?

maschine, al lijkt het beperkt, de "drum" modules zijn zeker niet onaardig, zeker niet synthetisch.

wellicht is een simpele drumkomputer, met samples, al genoeg, en gebruik je gewoon een rij effekten per kanaal.... goed...

aangezien ik vooral eigen samples gebruik, en de kits in arturia spark (of heel soms die in maschine, en waarom geen battery 4? ook erg goed...), ben ik zelf zeer tevreden wat ik kan bereiken, en met synths kom je ook ver...
maar ik kijk wel eens rond. er zijn nog wel alternatieven, weet even niet zo snel welke. er zijn zoveel vst(i) plugins...
 
Op KVR wordt ie zeer geprezen, wanneer ik het me goed herinner.

Het ligt ook sterk aan het soort muziek dat je wilt maken, denk ik. Voor bijvoorbeeld techno is hij perfect en je kunt eenvoudig vrijwel alle parameters van een drumklank automatiseren of aan een lfo koppelen. Dan krijg je unieke en voortdurende veranderende drumgeluiden. Die heb ik voor mijn muziek alleen niet nodig :) Geef mij maar een mooi djembe-loopje die ik in een slicer-tool stop. De workflow van de plugin vind ik wel te gek. En de interface is geweldig. Vergelijk dat met de plugins van bijvoorbeeld Rob Papen, dat is echt een verschil van dag en nacht.
 
Het ligt ook sterk aan het soort muziek dat je wilt maken, denk ik. Voor bijvoorbeeld techno is hij perfect en je kunt eenvoudig vrijwel alle parameters van een drumklank automatiseren of aan een lfo koppelen. Dan krijg je unieke en voortdurende veranderende drumgeluiden. Die heb ik voor mijn muziek alleen niet nodig :) Geef mij maar een mooi djembe-loopje die ik in een slicer-tool stop. De workflow van de plugin vind ik wel te gek. En de interface is geweldig. Vergelijk dat met de plugins van bijvoorbeeld Rob Papen, dat is echt een verschil van dag en nacht.

ja ik moest al denken aan het soort muziek dat je wil maken.
rob papen plugins ken ik louter van reputatie... ik ga niet alles bekijken, da kan mijn hoofd nie aan...
 
Mijn eerste indruk is dat kick drum niet naar mij smaak is van wat ik nu geluisterd heb.
maar mogelijkheden waren wel erg gaaf!
Ik zou er meer in moeten verdiepen als kick drum te veranderen is naar mijn smaak dan overweeg ik wel om aan te schaffen!
 
Mijn eerste indruk is dat kick drum niet naar mij smaak is van wat ik nu geluisterd heb.

Helemaal waar, die is gewoon slecht en word ook niet beter. Hetzelfde geldt voor snares, die klinken vaak te elektronisch. Maar voor overige percussie is de VST wel echt goed. En de interface is geweldig. Heel doordacht en intuïtief. Je kunt echt een eigen stijl ontwikkelen, met unieke geluiden. Als dit als hardware bestond zou het helemaal gaaf zijn.
 
Hoe is het nu met deze plug-in zijn er nog verbeteringen doorgevoerd via updates ?

Ik over weeg nog steeds deze plug-in aan te schaffen.
Die sequencer is namelijk super tof gedaan!

maar die drum sounds zijn nog niet naar mijn smaak als iemand wel iets overtuigend heeft gemaakt of gezien heb ben ik daar wel benieuwd naar.
 
Maar die drum sounds zijn nog niet naar mijn smaak als iemand wel iets overtuigend heeft gemaakt of gezien heb ben ik daar wel benieuwd naar.

Als ik naar de updates op de site kijk, zijn het vooral bug fixes. De plugin zit geweldig in elkaar en de step sequencer werkt super. Maarrrrr..... de drumgeluiden zijn gewoon niet top. Met name kicks klinken veel te dun. Het is ook heel synthetisch allemaal. Niet vreemd, gezien de aard van de plugin, maar niet erg bruikbaar voor de muziek die ik maak. Dan val ik terug op samples.
 
Zijn er nog meer drumcomputers plug-ins die ongeveer de zelfde sequencer en mogelijk heden hebben ?
Micro Tonic van Sonic Charge heeft ook uitgebreide sequencer.
Volgens mij zijn meer drum plug-ins die een vergelijkbare sequencer hebben naast Micro Tonic.
Maar welke zijn dat wie kan mij dat vertellen of heeft daar ervaring mee met iets vergelijkbaars ben ik wel benieuwd naar.
 
Ik ga toch maar die nieuwe update die ik nu heb van Micro Tonic testen.
En kijken en vergelijken met sugar bytes drumcomputer dan met name sequencer gedeelte.
Volgens mij moet ik met Micro Tonic vergelijkbare resultaten kunnen halen scheelt weer geld uitgeven!
 

Sugar Bytes DrumComputer:​

Vind ik dan weer wel gruwelijke pietje, heeft echt een eigen sound.
Mijn persoonlijke mening is dat ik er hele vette drums(Kicks Snares) uit haal, maar zoals gewoonlijk altijd een smaak dingetje natuurlijk.
Deze snap ik even niet, hoe kan een (Virtueel)elektronische drum nou te elektronisch of synthetisch zijn :)
IK ben verslaafd aan drumsynthesizers dan wel analoog dan wel digitaal (omdat ook ik de loterij nog niet heb gewonnen.)
Mag niet klagen trouwens met een Simmons SDS-200, Perkons HD-01, RY-30, Modular drums en zo'n beetje de Roland drumcollectie.
 
Helemaal waar, die is gewoon slecht en word ook niet beter. Hetzelfde geldt voor snares, die klinken vaak te elektronisch. Maar voor overige percussie is de VST wel echt goed. En de interface is geweldig. Heel doordacht en intuïtief. Je kunt echt een eigen stijl ontwikkelen, met unieke geluiden. Als dit als hardware bestond zou het helemaal gaaf zijn.
Ik ken deze plugin niet, maar is een elektron analog rytm niet iets dat in de buurt komt?
 
Ik ben fan. Heeft echt een eigen sound. Vooral snare en cymal samples extra lang maken is lekker. Voor normalere sounds zou ik het niet aanraden.
 
Ik ben fan. Heeft echt een eigen sound. Vooral snare en cymal samples extra lang maken is lekker. Voor normalere sounds zou ik het niet aanraden.

Klopt wat je zegt en je kunt er echt bijzondere effecten mee maken, zeker als je veel instellingen automatiseert. Dan moet het alleen wel bij je genre passen.
 
Misschien is: gewoon slecht en word ook niet beter. dan niet helemaal de juiste bewoording, als het hier om een smaak/genre dingetje gaat? :)
Maar snap volledig dat deze eigen / typische sound niet voor iedereen toepasbaar of wat hij zoekt is!
 
Misschien is: gewoon slecht en word ook niet beter. dan niet helemaal de juiste bewoording, als het hier om een smaak/genre dingetje gaat? :)

Normaal geef ik je gelijk, maar met name de kick klinkt als een natte krant. Die mist echt punch en laag. Misschien kun je er met processing nog wel wat van maken, maar dat is niet de bedoeling van deze plugins. Snares zijn er synthetisch en dat is wat meer een smaak ding.

Ik zeg het ook door de presets. Daar zitten dingen tussen als club en house, die best aardig klinken. Maar totaal niet als club of house 😉
 
Back
Top