Studio Bouwen in een flat

Sidx8580

Muziekant
Lid sinds
10 april 2005
Berichten
423
Locatie
Lelystad
Hoi, ik denk dat deze topic hier moet maar als het niet zo is mijn excusses,

Ik woon al een lange tijd in een flat met een zeer holle muur.
van wegen gedoe met een onredelijke buurvrouw staan mijn spullen nu ergens anders.

Ze is verhuisd en de nieuwe Buuren klagen nooit dus wil ik mijn spullen terug zetten,
wel wil ik er voor zorgen dat ik zo min mogelijk overlast maak

vandaar dat ik hier advies vraag over isolatie in een flat gebouw, de grootste boos doener in een muur die compleet hol is
aleen al er op slaan geeft een "mooie bass drum" ik ken het principe van een bas paal maken maar aangezien ik op drie hoog woon
lijkt mij dat ook geen goed idee.

de kamer waar in ik het wil gaan zetten is nu half bezet met een hobby tafel voor mijn warhammer,
de kamer is ongeveer 3 bij 4 de bewuste holle muur wou ik bekleden met drum foam geluid isolate
dikke plakken om zo er voor te zorgen de meeste trillingen op te vangen zo dat deze niet door de muur heen gaan
de andere twee wanden wou ik bekleden met noppen foam.
zo zorg ik er voor dat het geluid droog is, tevens moet ik ook een noppen foam muurtje op wieltjes maken om de opening naar de kamer te sluiten.

Dat is mijn plan om te zorgen dat ik geen overlast veroorzaak.
Ik heb deze topic aan gemaakt om te kijken of jullie mij kunnen adviseren over geschikt materiaal
of dat er oplossingen zijn waar ik nog niet aan heb gedacht
 
Zoals Tom 32 al aangeeft: investeer in een goede koptelefoon. Zelf heb ik 29 jaar in een appartement gewoond waarvan er 17 jaar lang een home studio in gestaan heeft.

Met laag volume spelen liep voor geen meter en ook extra isolatie was té vervelend voor als ik ooit zou verhuizen. Dan maar op zoek gegaan naar een koptelefoon die me 100% lag en daar heb ik nooit spijt van gehad. Wel voor een model gekozen dat je zonder problemen voor acht uur lang op kon hebben zonder een ambetant gevoel te hebben.

Misschien is het ook voor jou een oplossing, misschien ook niet. Alleszins veel succes met je zoektocht :okdan:

:doei:

Danny
 
Goh, ik heb 4 jaar geleden ook m'n huis ingewisseld voor een appartement. Wat een verademing. Geen tuin, overal warm,een lift,verwarmde garage, steeds parkeerplaats en geen buren die menen op zondag 06:00 uur het gras te moeten maaien ...
Nee, ff ernstig. Een app hoeft toch geen probleem te zijn. Spreek met je buren dingen af. Geen lawaai na 10:00 u (da's geldt ook voor hen) En zeg dat ze van geluk mogen spreken
dat je geen keffer in huis hebt die godganse dag jankt en keft.

Zeg dat je 'af en toe' iets luider moet gaan om de boel te mixen. Dat betekent ook dat je geen 3 uur aan een stuk moet liggen beuken. Bereid je mix voor op hoofdtelefoon en mix dan met frisse oren een uurtje af.
Trouwens, om te mixen MOET het stil staan !

Alles zit 'm in een goede verstandhouding. Zo simpel kan het leven zijn...
 
Een flat hoeft helemaal geen probleem te zijn.
Het is wel ff wat werk om t goed te krijgen.

Het eerste wat je moet doen is de geluidslekken opzoeken. Zo te lezen heb je d'r al 1 gevonden.
Foam gaat je daarbij helemaal niet helpen. Voor akoestiek is het al niet best, voor isolatie doet het niks.

Zo'n geluidslek zoals die 'holle wand' kun je alleen oplossen door er een andere wand voor te zetten, het liefst zo zwaar mogelijk.
Een zware wand is bijvoorbeeld baksteen, maar omdat de meeste mensen geen zin hebben in metselen kun je ook een voorzetwand plaatsen met dubbelle gipsplaten of dik MDF.
Hoe meer afstand je houdt tot de probleemwand, hoe meer het helpt(en hoe meer steen- of glaswol-isolatie je erachter kunt stoppen).

Daarnaast zijn veel voorkomende geluidslekken:
Ramen, vooral enkelglas houdt bijna niks tegen. Je kunt extra voorzetramen maken met acryl/polycarbonaat platen en kozijnlatten.
Gedeelde ventilatie-kanalen. Lastig om op te lossen. Je kunt een extra buffer maken maar ruimtes die die kanalen gebruiken kun je beter goed scheiden van de studio.
De schacht waardoor kabels en andere dingen van verdieping naar verdieping gaan, meestal in de buurt van de meterkast.
Kieren, scheuren enzo. Kan verbazend veel geluid doorlaten, afdichten met butileen-kit of andere flexibel blijvende kit.

En dan natuurlijk contactgeluid.
Alle speakers, drumpedalen, gitaarversterkers, werkoppervlakken en alle dingen die trillen of waarop geramd wordt dien je los te koppelen van de vloer/wanden.


Als je dat gedaan hebt kun je over de akoestiek gaan nadenken.:)
 
Zoals anderen ook al zeggen. Koptelefoon is je beste vriend. Zet die trouwens ook niet te hard. Wees zuinig op je oren!
Als je ook iets aan geluidsisolatie wilt doen dan heeft elke vorm van schuim, panelen, stof, eierdozen, matrassen geen enkele zin voor geluidsisolatie, en meestal wordt je akoestiek er ook niet beter van. Dit filmpje is bijzonder leerzaam en laat zien hoe het wel kan:
 
Je zou kunnen vragen tot welk volume ze niets horen.
daar dan je monitors iets op afstellen.
Ik vind koptelefoon toch wel fijn icm met monitoren maar late uurtjes ook gewoon koptelefoon
 
Een goede koptelefoon.

Maar dan wel een zeer goede.Eentje waar je een synth aan kwijt bent.Dewelke?Daar is mijn kennis te klein voor,ik veronderstel duur is goed?
 
Hoezo? Voor 118 euro heb je al een van de meest gebruikte studio koptelefoons, de Byerdynamic dt990. Zit comfortabel en goed geluid.
 
Hoezo? Voor 118 euro heb je al een van de meest gebruikte studio koptelefoons, de Byerdynamic dt990. Zit comfortabel en goed geluid.

En wat als we spreken over 400-500 euo en meer?Moet toch wel iets verschil nee?En als je altijd met je koptelefoon moet werken,kun je weleens een cervicale radiculopathie krijgen,dus een lichtgewicht is wenselijk.
 
En wat als we spreken over 400-500 euo en meer?Moet toch wel iets verschil nee?

Ja, wel verschil. Maar zoals zo vaak met goederen in de hogere prijsklassen, waarschijnlijk krijg je ook hier te maken wat in het Engels zo mooi de law of diminishing returns heet. Hoe hoger de prijzen worden, hoe minder de winst op kwaliteit per uitgegeven euro.
 
En wat als we spreken over 400-500 euo en meer?Moet toch wel iets verschil nee?En als je altijd met je koptelefoon moet werken,kun je weleens een cervicale radiculopathie krijgen,dus een lichtgewicht is wenselijk.

Tuurlijk zal daar verschil in zitten, ik geef alleen maar aan dat je voor een schappelijk prijs ook al een goede koptelefoon kan kopen. En de dt990 al eens op gehad of geprobeerd? Je komt met allemaal punten alsof je minstens 400 euro uit moet geven voor een lichtgewicht koptelefoon, maar waar is dat op gebaseerd?
 
Ja, wat Disharmonic zegt. Boven de 200/300 euro is er niet bijzonder veel winst meer te behalen.

Maar je kunt natuurlijk altijd iets duurder gaan en een koptelefoonversterker erbij doen.
Zo is er van de DT990 een 500 euro versie, de DT1990.

Dure koptelefoons zijn meestal alles behalve lichtgewicht, kijk bijvoorbeeld naar planar magnetic koptelefoons.
https://www.howtogeek.com/327846/what-are-planar-magnetic-headphones/
Het wordt helemaal leuk zodra er voor het design stukken hout of aluminium worden toegevoegd.

Die van Beyerdynamic zijn helemaal niet zwaar trouwens, de open DT990 is echt lichtgewicht.
 
Goede raadgevingen hier,want ben wel toe aan een nieuwe,ga eens zoeken naar die topic.Waarover ging deze topic weeral over?:-)
 
Isolatie is ideaal als je een kamer in een kamer maakt zodat alles los van je holle wand zit maar voor hobby is dat meestal geen haalbare kaart.
Lekker dik schuimwandje een klein stukje voor de holle wand kan al goed werken en lekken opsporen.
Voor de rest; als je kennis maakt met je buren en afspraken maakt omtrent uren/tijdstippen dan heb je wellicht iets wat werkzaam is.
Wat ook kan helpen is eerst je isolatie op orde brengen en dan terwijl je muziek aanzet even vragen of je bij je buren mag komen luisteren om zo een indruk te hebben hoeveel geluid er nog door komt.
Dan weet je ook wat voor hun een beetje redelijk is, belangrijk is dat je met je buren in gesprek bent en dat je rekening met elkaar houdt, dan is men verdraagzamer tov elkaar.
Als je voor een koptelefoon gaat; ik heb ook die Beyer DT990 pro, werkt goed en zit comfortabel.
 
Je hoeft niet altijd een muurtje ervoor te zetten. Je kan ook verzwaringsplaten gebruiken. Meestal voor een deur bedoelt maar werkt wel. Scheelt ook de ruimte die je kwijt raakt. Ik heb zelf ook een kamer in een kamer en hou ongeveer dezelfde ruimte over 3x4.
 
Ik denk echt dat je niet moet vergeten dat er nog meer buren zijn dan je naaste buurvrouw en je jezelf moet afvragen of jij voor minstens 8 mensen een bron van ergernis wil zijn. Als je echt compleet geen herrie wil maken dan zal je een kamer in een kamer moeten gaan bouwen.
 
Geluid laat zich niet 123 tegenhouden.
Daar doe je weinig aan.
Natuurlijk zijn er oplossingen, maar die passen meestal niet in een flat en een budget.
De foam die jij benoemt is volgens mij voor akoestiek, niet per sé voor isolatie. (ook niet onbelangrijk, maar niet voor de buren)

Dus dan kom je meer op doekjes en pleisters en gezond verstand.
- Goede afspraken maken.
- Contactgeluid minimaliseren (ook je voet die de maat tikt / en vingers die rammen op pads etc. geven veel geluid).
- Veel werken met hoofdtelefoon en af en toe op de monitor op lager volume.
- Bas iets wegdraaien als je op de monitoren werkt.
- Als je echt bezig wilt met isoleren, dan zijn daar goede oplossingen voor. Eigenlijk bestaan die uit het maken van een complete kamer (met plafond en vloer) in de bestaande kamer. En dan dikke (zware) isolatie er tussen. Want geluid is gewoon energie wat zich wil verplaatsen. Het harde materiaal (nieuwe vloer, muur etc.) moet dan helemaal gescheiden zijn van de bestaande muren en vloeren etc.

Maar dat is niet 'even' gedaan en moet er ook weer uit bij een verhuizing.
 
Back
Top