Is een USB DAC iets anders dan een geluidskaart?

dat is in pricipe hetzelfde, een Digital Analog Converter. Wat hij mogelijk bedoelt is een 2 kanaals dac (geluidskaart) met een zo hoog mogelijke kwaliteit converters.
 
dat is in pricipe hetzelfde, een Digital Analog Converter.

Duidelijk. Ik heb van het weekend impulsief een fantastische tuner en speakers gekocht, maar speel nog steeds MP3's af van mijn laptop. Dat kan natuurlijk niet, volgens de puristen :D Daarom zet ik mijn cd-collectie nu om naar FLAC en werd dit als verbetering geopperd.
 
de uitgang van een laptop is vaak zeer matig en is zeker een groot verschil te maken met een DAC
een geluidskaart is ook een DAC, maar heeft vaak nog andere opties en uitgangen die meer gericht zijn op studio gebruik dan op hifi gebruik

hier wat leesvoer. beetje met een korrel zout nemen. maar hier staan wel wat leuke betaalbare opties, wat iig een uitgangspunt is om van daaruit evt verder te zoeken.
https://aartjan.nl/blog/beste-dac/

zelf stream ik via de tv vanaf mijn NAS. dan de optische uitgang van een tv naar een DAC, die mijn versterker weer in gaat waar mijn zelfgebouwde vloerstaanders aan hangen :D

ik heb als mobiele player een Hidisz ap80, geweldig geluid, fijn touch screen, en ook als hele goede USB DAC in te zetten.
ook smet je smartphone te bedienen, of via bluetooth van je smartphone streamen
 
Zelf stream ik via de tv vanaf mijn NAS. dan de optische uitgang van een tv naar een DAC, die mijn versterker weer in gaat waar mijn zelfgebouwde vloerstaanders aan hangen :D

Er gaat een wereld voor me open :D Die Hidizs ap80 ziet er trouwens interessant uit. Daar ga ik maar eens verder naar kijken.
 
de uitgang van een laptop is vaak zeer matig en is zeker een groot verschil te maken met een DAC
een geluidskaart is ook een DAC, maar heeft vaak nog andere opties en uitgangen die meer gericht zijn op studio gebruik dan op hifi gebruik

hier wat leesvoer. beetje met een korrel zout nemen. maar hier staan wel wat leuke betaalbare opties, wat iig een uitgangspunt is om van daaruit evt verder te zoeken.
https://aartjan.nl/blog/beste-dac/

zelf stream ik via de tv vanaf mijn NAS. dan de optische uitgang van een tv naar een DAC, die mijn versterker weer in gaat waar mijn zelfgebouwde vloerstaanders aan hangen :D

ik heb als mobiele player een Hidisz ap80, geweldig geluid, fijn touch screen, en ook als hele goede USB DAC in te zetten.
ook smet je smartphone te bedienen, of via bluetooth van je smartphone streamen

mooi dingetje die Hidisz ap80, kan niet via wifi/ethernet? bluetooth, de nieuwste versie (protocol) wellicht wel, kan net geen flac aan, dacht ik. o zal wel een normale analoge uitgang hebben, neem ik aan.

goeie link. en interessant. heb zelf een harman/kardon HD970 cd speler, die ook als DAC werkt, of beter alleen als DAC werkt, hij herkent geen ceedees. gekocht als DAC, 2e hands voor zeer weinig.
heeft een goede DAC overigens.
ik heb nog een pioneer pd-7700, geheel andere DAC, het verschil is: smaak, maar prefereer toch de HD970, de details zijn iets beter, maar b.v. mijn buurman prefereert de pioneer... toch wanneer ik een cd afspeel klinkt de pioneer ook nog perfekt. ze klinken net anders, maar het is eerder smaak, dan objektief. (EDIT: de pioneer gebruik ik dus als cd-speler, en kan kiezen of de interne DAC of de DAC van de HD970... de pioneer heb ik nog nieuw gekocht ergens rond 1992, schat ik. werkt nog perfekt. vreet alle ceedees.)
in mijn HTPC zit een asus sonar DX2. op papier de beste DAC die ik heb, maar ik hoor geen verschil met de HD970. niet vreemd, de DAC van de HD970, is goed gebouwd, mooi op elkaar afgestemd.

heb ook nog een chromecast, die natuurlik via de HD970 gaat, de DAC in chromecast is volgens mij niet zo goed, eigenlik nooit uitgeprobeerd. en een NAS...

en dat alles op een oude harman/kardon HK680 en KEF reference series 104/2 luidsprekers. (beide 2e hands. in goede staat..)

een goede DAC is belangrijk, maar er is zoveel elfenstof in hifi-zaken.... en hifi-sites. de oude behringer, uca-202, dacht ik typenummer, was erg goed, de nieuwere heeft blijkbaar een andere chip. en de link die SlaveoftheWave geeft had ik eerder moeten zien. wel leuk zo'n overzicht, en dat je voor weinig gewoon een immens goede DAC kan hebben.
goed ik ben blij zoals nu klinkt, de HD970 doet het erg goed. in veel duurdere cd spelers of dac's, zitten gewoon chips, die ook in goedkopere zitten, of hebben een sony drive... niks mis mee natuurlik.

en ja, een laptop... uitgang.. kan niet! stout! en mp3! nee! haha. ik hoor het verschil, ook spotify tegenover een cd.

ga genieten bombario!
 
USB DAC (digital audio converter)
DAC staat voor Digital Analog Convertor, de tegenhanger is de ADC; Analog Digital Convertor.

Een DAC vertaalt binaire code naar een (in dit geval) analoog audio signaal, deze omzetters komen in vele vormen, van 30 tot 3000 euro met gemak.
 
Voor thuis gebruik heb ik hier zo’n Behringer usb ding(uca222) liggen van iets van €25 nieuwprijs. Heeft tulp- en optisch digitale uitgangen. Ik gebruik de tulp en is voor mijn gebruik op hifi-setje prima. Geen geruis of geratel van de koptelefoonuitgang van de laptop meer.
 
Back
Top