Desktop PC voor muzieksoftware.

Exoterrestrial

Het zal je kind maar weze
Lid sinds
20 december 2009
Berichten
6.324
Locatie
of in?
Hi members,

De bedoeling is om momenteel Komplete 12 te gebruiken en later eventueel meer soft.

Dit kreeg ik als offerte:
Corsair Carbide 200R
Corsair RM650 power supply unit 650 W ATX Black (2019)
Asus TUF B450-PRO GAMING moederbord Socket AM4 ATX AMD
MSI VGA GTX1660 TI GAMING X 6G ATX GAMING FAN HDMI
Intel CPU/Core i7-9700F 3.00GHz LGA1151 Box
Corsair Hydro Series H55 CPU Cooler CW-9060010-WW
Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 3000MHz geheugenmodule
Samsung SSD 860 EVO 500GB (M.2)
Samsung SSD 860 QVO 1TB intern 2.5" SATA
Microsoft Windows 10 Pro NL 1 user 64bit OEM

Lijkt jullie dit wat? Eventuele wijzigingen?
Ik hoor het graag!

Cheers,
Exo. :mega:
 
Last edited by a moderator:
Lijken me in principe prima specs.

Het RAM geheugen zou ik echter wel wat opschroeven als jou was, minimaal 16GB en liever nog 32GB. Als je met Kontakt libraries aan de gang gaat, dan kan het geheugen gebruik al snel oplopen.
SSD capaciteit lijkt me voorlopig meer dan voldoende (behalve als je echt alles van de Komplete Ultimate Collection zou willen installeren, dan zit die 1TB wel vol)
CPU/moederbord, lijkt me goed genoeg, maar misschien kan iemand anders daar beter wat over zeggen, ik hou dat niet continue bij en zoek het uit op het moment dat ik het nodig heb (en dat is nu al weer zo'n 3-4 jaar geleden)
 
Mooi systeem!! :okdan: Ben wel benieuwd naar die (water)cooler. :)

Het geheugen kan je waarschijnlijk niet op 3000mhz laten draaien aangezien de processor tot 2666 ondersteund.. maar is verder geen probleem allen wat overkill misschien?? Je zou voor 2666 geheugen kunnen kijken (voordeliger).. of misschien ga je overclocken??
Zelf heb ik 'n kleine 3 jaar terug een systeempje gebouwd.. heb toen voor een energie-zuinigere CPU gekozen zodat ik minder hoef te koelen (met een microfoon ben je geen fan van fanherrie :D). Ook een 2,5 HD met 2tb gekozen ipv 3,5 omdat dit stiller is..

Zoals fifth Bot ook al aangeeft zou ik voor een 1000gb M2 schijf.. zelf ook gegaan doordat ik oa NI Complete draai.. De M2 schijven zijn nog sneller dan de standaard SSD's en dat is waar je je OS en alle andere apps op installeert die snel moeten laden. Een leuk 'weetje' is trouwens dat het met één minuscuul klein boutje op je Mobo bevestigd wordt, schroefdraadmaat M2.

Ik heb toen trouwens ook voor 32gb geheugen gekozen. Wat ik me wel soms afvraag is hoe NI Komplete dat doet. Een piano van 6gb laden maar in het gebruikt geheugen is dat niet terug te zien.. Misschien wordt er ook gewisseld??

Ben wel benieuwd naar je ervaringen met de watercooler. :)

edit.. die videokaart gaat een tering herrie maken. (mocht je ook iets met mics gaan doen in dezelfde ruimte).
Ik heb destijds een Asus Z170a gekozen.. die kan 3 monitoren zonder externe videokaart draaien. Als je iets met 3D rendering gaat doen (Open GL) of gamen is een extra grafische kaart (GPU) wel aan te raden maar op de geïntegreerde GPU die op je CPU zit kun je prima muziek appjes draaien.. Ik draai zelf 3 monitoren op mijn MOBO zonder enig probleem. En doe ook afentoe ook wat met video.
 
Laatst gewijzigd:
Eerste die mij meteen opviel is dat het een moederbord is vr een amd cpu en er een intel cpu op de offerte staat
Dus dat zal toch moeten aangepast worden:beard:

Als je een intel cpu verkies raad ik je aan om eens naar de volgende moederborden te kijken asus prime (Z390P of Z370A)

Ook stel ik voor om een geheugen bij te steken dus min 16gb en als het budget het toelaat 32 gb.
Voor de rest zjin die corsair vengeance dik inorde

Die vga kaart gaat inderdaad een herrie maken of te wel kiezen vr een vga kaart met pasieve koeling oftewel kiezen vr een cpu met geintregeerde gpu zoals deze bijvb intel i7 9700K is nog iets krachtiger en heeft een geintregeerde cpu de i7900F niet

Ivm de case die staat er voor bekent dat het krap wordt met een ATX moederbord en nog meer met waterkoeling, het zal zeer krap worden om een push-pull opstelling boven in te realiseren.
En er zijn stiller cases in mijn menig welliswaar duurder maar een DAWpc moet stil zijn toch:beard:
Kijk eens bij Fractal desing of Antec.

Heb het nog niet uitgerekend maar is die 650W power supply geen overkill?
ok hangt wel een beetje af of je vr apparte vga kaart gaat, het verbruik van u koeler maar toch…….

Heb je het pro gedeelte van windows pro nodig?
Zo niet is de home editie even goed en goedkoper ;)

Als ik het mij nog correct herinner zit het verschil in beter bescherming van u pc en de data en dat win10 pro bij remote dektop control WIN 10pro een sessie kan hosten en win 10 home niet?

Wat was de totale prijs van jouw offerte?
 
Als je niets met gamen doet en de pc is puur voor audio dan zou ik lekker de videokaart laten voor wat het is, aan de cpu met graphic chip heb je dan genoeg.
Scheelt een stuk in de herrie en het geld.
Windows home is in principe ok voor audio.
Eventueel kan je met 16 gb beginnen want dat gaat best wel redelijk en eventueel zet je er 16 gb later bij of geld moet niets uitmaken.
Waterkoeling is ook niet nodig behalve bij games, kijk gewoon voor een stille voeding en fan.
Ik raad je wel aan een goede backup hd te hebben en regelmatig je hd clonen naar je backup.
 
Imdat ik mij pc over clock heb ik toch gekozen vr een aparte vga kaart welliswaar passief en was niet zo duur (exacte prijs weet ik niet meer)natuurlijk zou ik die kaart nooit gekozen hebben mocht het vr een game pc :D

Heb ook zitten twijfelen over lucht of waterkoeling en heb uiteindelijk vr lucht koeling gekozen de noctua hd15
Geen probleem met hitte bij overclocking en is muis maar muis stil, gecombineerd met een silent case natuurlijk
 
aan de cpu met graphic chip heb je dan genoeg.

Dat dacht ik aanvankelijk ook, echter Ableton 10 heeft blijkbaar toch nog wat performance issues met het renderen van de GUI. Ik draai op een Ultra Wide resolutie (3400x1440 geloof ik) en dan heeft de onboard gpu het blijkbaar toch af en toe moeilijk (met name met scrolling/zooming tijdens het afspelen van een flink project). Ik heb uiteindelijk dus toch maar weer een dedicated videokaart gekocht en daarmee waren die problemen over.
 
Asus TUF B450-PRO GAMING moederbord Socket AM4 ATX AMD
...
Intel CPU/Core i7-9700F 3.00GHz LGA1151 Box

Dat gaat inderdaad niet werken, zoals Kenneth ook al zegt. Ik zou deze lijst even invoeren in https://nl.pcpartpicker.com/ en kijken of alles compatible is. Wat de powersupply betreft; des te hoger de rating, des te beter de kwaliteit. Modulair is ook erg handig want dan is het bouwen een stuk makkelijker.

De Intel K-series heeft graphics on-board, de KF-serie niet, mocht je de suggestie van willem1958 willen volgen. Die zou ik overigens ook aanbevelen, maar als je een grafische kaart pakt, kies dan - mits mogelijk - een passief gekoeld exemplaar.

Pak in ieder geval geen kast met een plastic/glazen zijpaneel (draagt niks bij, kost meer, laat meer herrie door). Voor de waterkoeling heb je trouwens ook voldoende binnenruimte nodig, en sommige kasten zijn wat krapper.

Bouw je 'm zelf of laat je 'm bouwen?
 
Dat met die W7 code heb ik trouwens ook gedaan om te upgraden naar W10.. :okdan:

Wat betreft die offerte en de incompatibiliteit in onderdelen.. wow!? je zou er toch vanuit mogen gaan dat iemand die een systeem samenstelt er iig iets vanaf weet.. die CPU krijg je met geen hamer passend.. :D

Misschien dat bij de keuze van de 650w voeding rekening is gehouden met de Grafische kaart?? Deze kaart type kan bij intensief gebruik 130 watt trekken..
 
je zou er toch vanuit mogen gaan dat iemand die een systeem samenstelt er iig iets vanaf weet.. die CPU krijg je met geen hamer passend.. :D

Ik zou 'ns ergens anders een offerte aanvragen, want veel verstand hebben ze er kennelijk niet van. En dan druk ik me heel mild uit... :stupid
 
Alvast bedankt voor de vele mooie reacties!
Zelf in elkaar zetten lukt niet voor mij, daarvoor heb ik er te weinig verstand van.

De prijs van de offerte kwam op 1730 Euro BTW inclusief.

Cheers,
Exo. :mega:

Niet een op een gecheckt maar vind het nogal wat prijzig
Let op kan een juiste prijs zijn want prijzen van losse onderdelen vr pc kunnen nogal wat fluctueren en die M2 ssd’s zijn niet goedkoop;)

Wat is jouw budget eigenlijk?
Heb je een voorkeur voor cpu,Intel of AMD?
Bij zo een type zelfbouw ligt de kracht dat je elk onderdeel perfect op elkaar kan afstemmen,maar dat vergt nogal wat tijd en natuurlijk de nodige kennis.
Alhoewel die kennis meestal aanwezig is bij pc bouwers, kunnen/willen zij niet de nodige tijd steken in het uitzoeken van het perfecte onderdeel,en dan is er nog hun stock die ze liggen hebben
;)
 
De prijs van de offerte kwam op 1730 Euro BTW inclusief.

Da's best wel aan de prijs moet ik zeggen, als ik even op internet kijk kom ik op een bedrag van rond de 1400, dit is het nadeel als je bij één zaak koopt.
Als je een paar aanpassingen doet ivm je koeling en windows 10 home en zelf alles bestelt dan kom je al gauw een paar honderd lager uit.
Normaal gesproken moet je voor een goede audio pc voor iets van 1000-1200 wel klaar zijn.
Het zal het bouwen van de pc wel zijn wat de prijs zo opdrijft?
Terwijl je met één schoevendraaier het in elkaar zet en de aansluitingen passen ook maar op één manier, mensen kijken er vaak tegen op.
Enigste waar je even goed op moet letten is het plaatsen van de cpu en de rest vind je allemaal wel op youtube bijv en bij het moederbord vind je ook een manual.
Als je zelf niet wil bouwen, ik ken Azerty als een prima zaak en daar kan je voor een klein bedrag deelassemblage laten doen zoals de cpu op het mobo en dan maak je het zelf af.
Je kan ook bij hun laten bouwen, je kan even op hun site voor prijzen kijken van de onderdelen.

Dat dacht ik aanvankelijk ook, echter Ableton 10 heeft blijkbaar toch nog wat performance issues met het renderen van de GUI. Ik draai op een Ultra Wide resolutie (3400x1440 geloof ik) en dan heeft de onboard gpu het blijkbaar toch af en toe moeilijk (met name met scrolling/zooming tijdens het afspelen van een flink project). Ik heb uiteindelijk dus toch maar weer een dedicated videokaart gekocht en daarmee waren die problemen over.


Ok, ik draai nog met ableton 9 met een 26 inch scherm en geen probleem.
Natuurlijk kan je achteraf een passief kaartje erbij zetten en dat kost ook niet een berg geld.
 
Laatst gewijzigd:
De prijs van de offerte kwam op 1730 Euro BTW inclusief
Das inderdaad nogal aan de prijs.

De link die ik gepost heb hierboven is een winkelmandje bij Azerty van bijna 1500,- euro en maakt gehakt van het systeem in die offerte.
Omdat het voor mijn eigen systeem is ben ik hier heel erg lang mee bezig geweest om alles tegen elkaar af te wegen en reviews en specs te vergelijken.

De videokaart is overkill, maar moet er sowieso in bij AMD dus daarom gelijk goed.
Voor 400,- euro meer kun je m ophogen van 12 naar 16 cores.
Het enige wat mist in dat mandje zijn de casefans. (En voor Exo misschien nog een extra SSD.)

!(Als je de combo moederbord en processor uit dat mandje besteld vraag aan de winkel of ze de BIOS van het moederbord updaten)!
 
Nog ff een paar dingen:

- Luchtkoeling presteert beter dan kant-en-klare waterkoeling en is veel makkelijker in onderhoud en installatie.
- Snel geheugen is alleen echt nuttig op een AMD systeem.
- Intel is meestal aan te raden voor compatibiliteit, dit omdat Apple alleen Intel gebruikt. Dat argument komt binnenkort te vervallen als Apple ook AMD gaat gebruiken.
- Zware videokaarten zijn niet luidruchtig, zeker niet die uit de MSI GAMING X serie. Als je niet gamed zijn die gewoon passief omdat de fans uit gaan.
- Windows 10 Home edition is moeilijk tot niet te tunen voor performance en updates kunnen minder lang worden uitgesteld.

edit: tiepvaut
 
Stille pc-behuizing die daadwerkelijk goed koelen(met de juiste fans) en niet bezaaid zijn met glas en RGB:

- Antec P110 Silent(moeilijk verkrijgbaar)
- Corsair Carbide 275Q
- Fractal Design Define Series (R5/R6/R7)
- NZXT H700 of H710 (wel glas helaas dus daar ga je al...)

Als iemand nog andere weet zou tof zijn want dit soort behuizingen is dun gezaaid.
 
Back
Top