Groot dynamisch verschil oplossen met compressie?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.641
Locatie
Zwolle
Vraagje. Ik heb een arpeggio die ik uit een filter laat komen. Het volume-verschil is enorm. Nou probeer ik dat op te lossen met een compressor die ik al op -20 db laat reageren. Maar ik ben nog steeds niet helemaal tevreden. Is dit de manier om zo'n groot dynamisch verschil aan te pakken? Of kan ik eventueel werken met 2 compressors? Of iets anders?

P.S. Ik kan nu helaas geen audiovoorbeeld laten horen. Als dat helpt doe ik het later alsnog.
 
Ik zou ook de volume automaten, ala “riding the vocal”. Moet je alleen afhankelijk van wat je wil bereiken met je compressor eerst compressen of eerst de volume automaten
 
Soms dan heb je even iets minder inspiratie. Het ligt ook een beetje per track. De ene track werk ik in 3 dagen af met afmix en alles, waar ik met de andere track 3 weken doe. Dan heb ik iets minder inspiratie, maar je weet dat het de moeite waard is. In mijn geval ga ik dan lekker klooien waar ik ook veel van leer.

Wat me wel werkt bij mij, wanneer ik te lang blijf hangen, dan zet ik de timer op bijvoorbeeld 2 uur met een bepaald doel om iets (een bepaald element) af te krijgen in de track.
 
Vraagje. Ik heb een arpeggio die ik uit een filter laat komen. Het volume-verschil is enorm. Nou probeer ik dat op te lossen met een compressor die ik al op -20 db laat reageren. Maar ik ben nog steeds niet helemaal tevreden. Is dit de manier om zo'n groot dynamisch verschil aan te pakken? Of kan ik eventueel werken met 2 compressors? Of iets anders?

Dat je de compressor op -20dB laat reageren zegt niet alles. In welk frequentiegebied zit het? Met een multi-band compressor kun je verschillende gebieden apart compressen. En met welke compressie ratio werk je vanaf -20dB? Met 1:2 of met 1:8? Of nog een andere ratio? Dat kan namelijk enorm verschil maken, ook in combi met de threshold waarde. Ik kan me voorstellen dat je aan 1:8 bij -15dB bijvoorbeeld meer hebt dan aan 1:2 bij -20dB. Een oplossing kan zijn eerst een compressor en daarachter een (brickwall-) limiter. Als ik dynamisch echt issues heb, doe ik het in die volgorde. Daarmee (en evt. dus een multi-band compressor ipv een 'gewone' compressor) kun je het issue misschien wel binnen 5 minuten opgelost hebben. Maar het is altijd ook mede afhankelijk van het materiaal (geluid/signaalsoort/instrument/stem) hoe goed het al dan niet werkt.
 
Misschien deed je dit al...

Wanneer je volume gaat automaten, kun je dit beter met een plug in doen dan met de fader zelf. De fader zelf gebruiken voor de mix, en de automation met bijvoorbeeld het volume van je eq plugin. Gebruik zelf hier altijd de Pro 2 van fabfilter voor. Zit al standaard op het kanaal voor de eq zelf, en dan hier de main volume van gebruiken.
 
Dan beloof ik bij deze dat ik hem dit weekend af maak. Zo perfect als ik kan :W

Dat werkt echt, maar doe ik zelf niet vaak genoeg. Gewoon een straffe deadline zetten, werkte op school ook altijd :biertje:

Dat is wel het moeilijkste van muziek maken/ eigen baas zijn vind ik
 
Back
Top