Bluetooth headphones?

Kokos

opgewonden lid
Lid sinds
22 december 2002
Berichten
277
Locatie
Rotterdam
Hoi,

Vraagje. Ik denk erover bluetooth headphones aan te schaffen. Noise cancelling etc. Voor gewoon gebruik, buiten, binnen muziek luisteren. Maar...als ik ze toch heb. Welke zijn nog goed genoeg voor muziek maken, qua midi-latency enzo? Het zou wel tof ook zijn ze daar ook voor te kunnen gebruiken. Of is dat sowieso niet mogelijk?
Heeft iemand tips? Merk? type?
 
Ik heb nog geen Bluetooth koptelefoon gevonden waar ik mzuiek mee kan maken. Latency is makkelijk 300 ms. Onbruikbaar dus.
 
Is latency echt zo'n probleem? Alle gameconsoles gebruiken tegenwoordig bluetooth controllers en ondanks de draadloze verbinding kun je daar nog prima supersnelle actiegames op spelen. Je zult daar eerder last hebben van input lag door traagheid van je televisie dan van de bluetoothverbinding. En je draadloze bluetooth muis en toetsenbord voelen toch ook niet stroperig?
 
Het aardige voor games is dat de vertraging in de beeld-keten de vertraging in de geluidsketen dan weer een beetje compenseert.
Maar voor muziek: ja, latency is knap irritant. In het beste geval heb je zo'n 40ms latency door bluetooth en die komt bij de latency die je systeem al heeft op. Bluetooth codecs met hogere geluidskwaliteit verhogen de latency naar een dikke 100ms. Persoonlijk vind ik 30ms redelijk onspeelbaar worden in virtuele instrumenten, mensen die echt kunnen spelen klagen al bij 10ms ;)
 
Heb ook weleens gekeken naar zo'n bluetooth dongle om in een box te stoppen en zo geen kabels te hoeven gebruiken.. er zijn verschillende merken die dat op de markt hebben.. eigenlijk nooit op verder gezocht aangezien het bereik in de praktijk iets van 5-10m is.. alles daarboven wordt afgeraden.. weet niet wat de latency is maar zal dan ook wel iets van 40ms zijn.. onbruikbaar idd.

De meeste draadloze in-ear systemen maakten gebruik van de korte golf.. geen latency, maar geen volledig spectrum weergave. Daarbij dynamiek verlies (compressie) en altijd een licht ruisje.
En miv 2020 mogen bepaalde banden niet meer gebruikt worden in Nederland doordat 5g dit heeft opgeëist. of iets met digitale televisie.. ben ik ff kwijt.. https://www.agentschaptelecom.nl/ond...foons-per-2020

Als alternatief zijn er digitale systemen (2,4ghz band.. maar dan geen bluetooth) geloof dat Shure setjes maakt met minder dan 4ms latency maar die zijn mono en ver boven de 1000 euro.
Dit setje is dan nog redelijk betaalbaar en behaald 7ms https://www.shure.com/en-GB/support/...signal-latency
Ik zou voor monitoring als het kan gewoon een kabel gebruiken.. al die verhoogde bandbreedte en latency compensatie kost ook aardig wat energie.. niets zo onhandig als je systeem wat uitvalt, accu's moeten opladen of weer een nieuw setje batterijen nodig hebben.
 
Even een headsup, zelf heb ik voor 'buiten' een Sony wh-1000xm3 gekocht, met ook het idee om thuis muziek te luisteren (wired dan wel). Noise cancellation is tiptop, maar toch vind hem voor computer luisteren (laat staan muziek maken) erg tegenvallen. Veelste veel bass response en alleen met dik EQ werk krijg ik het luisterbaar. Voor thuis en sowieso studio ben je dan beter af met een goedkopere AKG oid met een redelijke heaphone amp.
 
Back
Top